Warmtepompen

Voor mensen die gas willen, maar waar aardgas niet meer mogelijk is, zoals vaak bij nieuwe verkaveling tegenwoordig.
Je kan uiteraard voor een individuele gastank in de tuin kiezen, maar als er meerdere mensen in de wijk gas willen kan er ook geopereerd worden voor een centrale gastank in de wijk waar dan alle huizen op aangesloten worden.
Ik weer niet of er naast antagaz nog andere verdelers zijn die dit systeem aanbieden.
Kan da? mag da?
Mag je de straat openbreken om gas in de wijk te leggen? Wordt je dan geen kleine netbeheerder?
https://www.energiesparen.be/bouwen...we-grote-projecten’-wat-houdt-dat-concreet-in

So many questions....

Het kan, het mag, het bestaat gewoon, het word namelijk aangeboden door antargaz.
Als het niet mocht of kon, dan werd het ook niet aangeboden he.

De particulier word geen kleine netbeheerder, het is antargaz die het netwerk beheert, de mensen die erop aansluiten zijn gewoon afnemers.

Weet er iemand of je een nieuwbouw die reeds vergunt is en waarvoor de werken starten in 2022 in 2023 nog zal kunnen aansluiten op enkel gas? :/

Dit is allemaal nog maar net beslist, ik denk dat de regering dat zelf nog niet eens weet. Nog even geduld vrees ik.
I know, vandaar mijn vraag omdat we er niet meteen iets over terugvonden.

Binnenkort zal onze architect wel meer weten natuurlijk maar kon zijn dat er hier al mensen meer wisten.

Weet er iemand of je een nieuwbouw die reeds vergunt is en waarvoor de werken starten in 2022 in 2023 nog zal kunnen aansluiten op enkel gas? :/
Ik zou zeggen laat je nu nog snel aansluiten, maar die gasmeter moet in een vorstvrije droge ruimte kunnen geplaatst worden...

Let wel dat je voor verkavelingen goedgekeurd vanaf 2021 ook al geen gas meer kreeg, voor heel deze Glasgow heisa.
Correctie: dit is enkel zo voor "grote verkavelingen" vanaf 25 wooneenheden en nog een hoop andere "grote" regeltjes: https://www.energiesparen.be/bouwen...jecten’-wat-houdt-dat-concreet-in?language=en

Vanaf 2023 hybride warmtepompen die op een combinatie van gas en elektriciteit werken.
Vanaf 2026 geen gasaansluitingen meer voor nieuwbouwwoningen.

Dus pas vanaf 2026 geen gas meer, niet 2023.
Ik heb eigenlijk nog nooit gehoord van hybride warmtepompen in een nieuwbouw. Dat is toch eerder voor oudere huizen, omdat je de hoge meerkost van 2 installaties niet terugverdiend krijgt bij een goed geïsoleerde nieuwbouw.

Ik zou zeggen laat je nu nog snel aansluiten, maar die gasmeter moet in een vorstvrije droge ruimte kunnen geplaatst worden...

Let wel dat je voor verkavelingen goedgekeurd vanaf 2021 ook al geen gas meer kreeg, voor heel deze Glasgow heisa.
Correctie: dit is enkel zo voor "grote verkavelingen" vanaf 25 wooneenheden en nog een hoop andere "grote" regeltjes: https://www.energiesparen.be/bouwen-en-verbouwen/verwarming/duurzaam-verwarmen/stap-3-kies-voor-duurzame-verwarming/‘vanaf-2021-geen-aardgasaansluitingen-meer-bij-nieuwe-grote-projecten’-wat-houdt-dat-concreet-in?language=en
De verkaveling is van 2018 en de vergunning is toegekend januari 2021 (aanvraag in 2020 ingediend).

Ik heb eigenlijk nog nooit gehoord van hybride warmtepompen in een nieuwbouw. Dat is toch eerder voor oudere huizen, omdat je de hoge meerkost van 2 installaties niet terugverdiend krijgt bij een goed geïsoleerde nieuwbouw.
Geen kat gaat normaal in een hedendaagse nieuwbouw een hybride warmtepomp zetten.

Maar god weet wat men nog gaat uitvinden om de regels een beetje te omzeilen hé.

Geen kat gaat normaal in een hedendaagse nieuwbouw een hybride warmtepomp zetten.

Maar god weet wat men nog gaat uitvinden om de regels een beetje te omzeilen hé.

Met de terugdraaiende teller is dit een tijdje populair geweest (ocharme die mensen). In de praktijk halen dergelijke installaties nauwelijksdraaiuren voor verwarming(wp). Enkel in de zomer hebt ge het voordeel om enerzijds te koelen via uw vloer of via een smartmeter uw warmtepomp te forceren.

Met de terugdraaiende teller is dit een tijdje populair geweest (ocharme die mensen). In de praktijk halen dergelijke installaties nauwelijksdraaiuren voor verwarming(wp). Enkel in de zomer hebt ge het voordeel om enerzijds te koelen via uw vloer of via een smartmeter uw warmtepomp te forceren.
Ja en neen hé.

Officieel gezien voor een nieuwbouw mag uw geplaatste warmtepomp voor verwarming niet actief koelen. Er is een verklaring op eer dat dit is uitgezet bij de opmaak van het EPB. Allez was toch zo bij mijn warmtepomp.

Maar zoals gezegd, misschien dat ze in 202x, dus vlak voordat enkel nog hybride de gasketelfabrikanten gewoon een warmtepomp met 0 rendement toevoegen voor 500€ of zo aan hun bestaande gasketels zodanig dat ze hun basis gasketels nog x jaar langer kunnen aan de man brengen.

Is toch afhankelijk van het benodigde vermogen? Niet ieder huis is even groot.
Maar tegenwoordig bouwt men kleiner hé. Dus voor de gemiddelde 150 - 160m2 woning (dus zonder garage, kelderoppervlakte,...) is daar geen markt voor.

En zelfs bij de versie van 250m2 effectief bruikbaar, verwacht ik dat eigenlijk ook niet. Daar kies je dan ofwel een iets zwaardere L/W (die 12 -14k kost ivglm de vorige van 9 - 11k) of een W/W van 19-21k.

Als je dan gas moet binnenbrengen (+/- 1 - 2k) + een hybride betalen van (5-8k) terwijl het 3 jaar later toch niet meer mag. Dan kies je gewoon voor een warmtepomp mijn gedacht.

Maar tegenwoordig bouwt men kleiner hé. Dus voor de gemiddelde 150 - 160m2 woning (dus zonder garage, kelderoppervlakte,...) is daar geen markt voor.

En zelfs bij de versie van 250m2 effectief bruikbaar, verwacht ik dat eigenlijk ook niet. Daar kies je dan ofwel een iets zwaardere L/W (die 12 -14k kost ivglm de vorige van 9 - 11k) of een W/W van 19-21k.

Als je dan gas moet binnenbrengen (+/- 1 - 2k) + een hybride betalen van (5-8k) terwijl het 3 jaar later toch niet meer mag. Dan kies je gewoon voor een warmtepomp mijn gedacht.
Ik neem aan dat reeds bestaande gas nog altijd mag 3j later hoor

Hier ook eigenaar van een geothermische warmtepomp + pv-panelen + zonnepanelen warm water, voorlopig nog met terugdraaiende teller.

Mijn enige troost is dat ik de volledige installatie (behalve de putboringen) aan inkoopprijs heb kunnen plaatsen, de premies die ik reeds heb ontvangen en de enkele jaren op terugdraaiende teller die ik al gehad heb en er mij nog resten om de investering verder terug te verdienen. Ik heb het nog niet uitgerekend, maar zelfs ik ga mijn investering niet volledig terugverdienen vrees ik. Als ge recent een geothermische warmtepomp met alles erop en eraan gekocht hebt en dan ook nog eens meteen een slimme meter aan uw broek hebt bij de omzetting naar een 3-fase aansluiting is da wel een heel bittere pil om te slikken... Ongelooflijk hoe de overheid u op die manier keihard afstraft waar ze eigenlijk zelf voor opperen :puke:

Terug
Bovenaan