Warmtepompen

Ik had nog een luchtontvochtiger (Delonghi Dex16 van 5j oud) die ik in de winter op m'n apartement vroeger gebruikte.

Ik heb die sinds gisteren in de living gezet, en dat brengt de vochtigheid toch van een ~72% naar 57% bij 22.5-23graden.
Haalde hier een drietal liter water uit de lucht in een ~10 uur.

Uiteraard geeft dat ding wel warmte af, maar de koeling overtreft het wel.
 
Ik had nog een luchtontvochtiger (Delonghi Dex16 van 5j oud) die ik in de winter op m'n apartement vroeger gebruikte.

Ik heb die sinds gisteren in de living gezet, en dat brengt de vochtigheid toch van een ~72% naar 57% bij 22.5-23graden.
Haalde hier een drietal liter water uit de lucht in een ~10 uur.

Uiteraard geeft dat ding wel warmte af, maar de koeling overtreft het wel.
Goed om te horen dat het iets doet. Heb er ook ene besteld en komt donderdag toe. Hopelijk zorgt het voor niet teveel warmte.
 
Momenteel is het hier binnen 22,2°C en dat geeft 68% RV. Geeft een dauwpunt van 16°C, ik zie dus nog nergens condens bij ons. Collector zou hier het eerste zijn waar je het zou zien.
Wij ervaren het voorlopig ook niet als klam thuis.

Komende dagen gaat het wel warmer worden. Ben dan vooral benieuwd hoe vochtig het buiten gaat zijn.

Opzich is het geen ramp moest de koeling dan minder gaan werken. Als het buiten nog warmer gaat worden. Anders wordt het temperatuur verschil te groot en gaan we daar last van hebben. Mijn vriendin zat hier gisterenavond al met een dekentje in de zetel. Onze kelder is het 19°C en heb daar een uur gezeten, nadien ging ik naar buiten en dat is mij niet bevallen, voelde me mottig.
Dus ben al aan het denken om het wat hoger in te stellen, nu het nog warmer wordt.
Waar woon jij. Hier geeft wp een dauwpunt van 18,5, vanmiddag 19. Hier geraak ik dan ook niet veel verder dan 24graden 70% luchtvochtigheid
 
@Bimmer: wat is het debiet waar uw ventilatie op draait? Dit lijkt mij de grootste boosdoener van de luchtvochtigheid in onze woning, maar als ik het debiet verlaag, wordt de CO2 concentratie te hoog.
 
Waar woon jij. Hier geeft wp een dauwpunt van 18,5, vanmiddag 19. Hier geraak ik dan ook niet veel verder dan 24graden 70% luchtvochtigheid
Dat is inderdaad wel vochtig. Als ik de woning laat opwarmen tot 24°C met onze vochtigheid, kom ik uit op een rv van 63%. Het is wel zo dat ik een enthalpie wisselaar heb, daar kan ik ook nog mee spelen.
Als ik kijk naar onze meting buiten is het droger dan bij u binnen, dus zou zeggen ventileer nu extra.

Vorige nacht was het dan ook een stuk droger. Ik geloof dat het 19°C rv74% (10,16g/kg) was, dus dat geeft bij 22,2°C rv61%.
heb vorige nacht dan de ventilatie hoger gezet en in bypass (zodat er geen vocht overdracht is). Alsook hebben er ramen open gestaan. Overdag hou ik dan alles dicht en laat ik het over de enthalpie wisselaar gaan.
 
Laatst bewerkt:
@Bimmer: wat is het debiet waar uw ventilatie op draait? Dit lijkt mij de grootste boosdoener van de luchtvochtigheid in onze woning, maar als ik het debiet verlaag, wordt de CO2 concentratie te hoog.
Ja klopt.

Wanneer het buiten vochtiger is als binnen zet ik die op 180m3/h. (Wij zijn met 2) Wanneer het buiten droger is, dan zet ik de bypass open en laat ik die op 300m3/h en zet ik soms ook ramen open. Dat hebben we vorige nacht gedaan. Ik geloof dat jij ook een enthalpie hebt?

Daarmee ben ik wel benieuwd naar komende dagen als het warmer wordt en dan vooral wat de vochtigheid is.
Nu kon ik in de nacht nog vocht weghalen en overdag zorgt de wisselaar voor vertraagde stijging.
 
Laatst bewerkt:
Ja klopt.

Wanneer het buiten vochtiger is als binnen zet ik die op 180m3/h. (Wij zijn met 2) Wanneer het buiten droger is, dan zet ik de bypass open en laat ik die op 300m3/h en zet ik soms ook ramen open. Dat hebben we vorige nacht gedaan. Ik geloof dat jij ook een enthalpie hebt?

Daarmee ben ik wel benieuwd naar komende dagen als het warmer wordt en dan vooral wat de vochtigheid is.
Nu kon ik in de nacht nog vocht weghalen en overdag zorgt de wisselaar voor vertraagde stijging.
Ik heb ook een enthalpiewisselaar. Had eigenlijk nog niet naar de statistieken gekeken.
Overdag is de supply ongeveer 60% bij 27°C. Als de bypass 's nachts open gaat (automatisch), dan is de indoor supply 80-85% kwa RV maar de temperatuur is ook wat lager.

Ik zou eens moeten zien in absolute waardes wat het interessants is. Op onze kamer is het 24°C met 70% RV en die van mijn zo'n is 22°C met 80% RV. Living zit ook rond de 23-24°C en 70% RV. Ik wil dat terug naar 60% of lager krijgen.
Hopelijk lukt dat met een ontvochtiger. Heb er ene die besteld die 25l per dag zou kunnen doen. Morgen komt hij aan.
 
Ik heb ook een enthalpiewisselaar. Had eigenlijk nog niet naar de statistieken gekeken.
Overdag is de supply ongeveer 60% bij 27°C. Als de bypass 's nachts open gaat (automatisch), dan is de indoor supply 80-85% kwa RV maar de temperatuur is ook wat lager.

Ik zou eens moeten zien in absolute waardes wat het interessants is. Op onze kamer is het 24°C met 70% RV en die van mijn zo'n is 22°C met 80% RV. Living zit ook rond de 23-24°C en 70% RV. Ik wil dat terug naar 60% of lager krijgen.
Hopelijk lukt dat met een ontvochtiger. Heb er ene die besteld die 25l per dag zou kunnen doen. Morgen komt hij aan.
Laat zeker maar eens weten wat uw ervaring is met de ontvochtiger.
 
Laat zeker maar eens weten wat uw ervaring is met de ontvochtiger.


Hier draait een Eriksson 20L/dag nu een uur of 4 en reeds een zeer merkbaar verschil. Ondertussen al een liter of 4 water uit de lucht gehaald.

Huis voelt en ruikt minder klam. Luchtvochtigheid was 73% en heeft even op 65% gestaan tot er werd gekookt, gewassen, droogkast...

Kan wel maar 75m² en staat hier met alle binnendeuren open te draaien dus efficiëntie zal wat minder zijn.
 
Met geothermische WP en alle circuits open op elk verdiep houden wij het beneden en 1e verdiep voorlopig op 24 graden, vochtigheid met enthalpiewisselaar rond de 70-75% dus het voelt wel wat klam. De badkamer zit nu constant boven de 80% maar da's ergens normaal.
 
Bij ons is het nu binnen 22,8°C, absolute vochtigheid 12.88 g/kg (rv74%).
Vanaf nu begint het wel op de limiet te lopen. Mijn vriendin vindt het prima zo, voor mij begin ik nu wel "klamigheid" te voelen.
Op gebied van temperatuur mag het gerust iets hoger zijn, dus ga zeker niet meer koelen. Gisterenavond/nacht een paar uur op terras in de schaduw gezeten. Dan voelt 22,8°C toch fris aan als je thuis komt. Voor mijn vriendin mag het gerust ook wat warmer zijn. Ik denk dat 24°C ook nog een aangename temperatuur is nu.

Buiten is het nu 34,1°C met rv van 44%, dat geeft 15.49 g/kg absolute vochtigheid. Dus hou de vocht toch nog buiten, maar sijpelt nu toch meer en meer binnen.

Ga het nog wat verder opvolgen en zien of ik bij zo'n extreme gevallen een luchtontvochtiger wil.
 
Laatst bewerkt:
Hier trekt de vloerkoeling het niet meer. Dauwpunt ligt op 20°C waardoor dauwpuntbewaking maar water van 21°C door de buizen stuurt i.p.v. 17°C. Daardoor verlies je veel koelvermogen.
Zit op 26.5°C nu in de woonkamer.

Ontvochtiger staat ondertussen te draaien sinds 12h30 en heeft al een liter of 3 water uit de lucht gehaald, maar spuwt ook een bak warmte uit.
Heb mijn oude mobiele airco van het vorige huis af de zolder gehaald en opgezet. Die ontvochtigd ook en blaast ondertussen wat koude lucht. Ontvochtiger staat boven op de gang te draaien. Ik hoop dat door de ethalpiewisselaar dit zich verspreid naar de andere ruimtes.

Op het eerste zicht zie ik het watertemperatuur van de verwarming terug zakken, de slaapkamers zijn iets frisser aan het worden en de RV blijft gelijk. Dus op zich is dat winst. Hopelijk zet dit zich nog even door tot ik terug maximaal koelvermogen heb en de RV onder de 70% geraakt.
 
Bij ons is het nu binnen 22,8°C, absolute vochtigheid 12.88 g/kg (rv74%).
Vanaf nu begint het wel op de limiet te lopen. Mijn vriendin vindt het prima zo, voor mij begin ik nu wel "klamigheid" te voelen.
Op gebied van temperatuur mag het gerust iets hoger zijn, dus ga zeker niet meer koelen. Gisterenavond/nacht een paar uur op terras in de schaduw gezeten. Dan voelt 22,8°C toch fris aan als je thuis komt. Voor mijn vriendin mag het gerust ook wat warmer zijn. Ik denk dat 24°C ook nog een aangename temperatuur is nu.

Buiten is het nu 34,1°C met rv van 44%, dat geeft 15.49 g/kg absolute vochtigheid. Dus hou de vocht toch nog buiten, maar sijpelt nu toch meer en meer binnen.

Ga het nog wat verder opvolgen en zien of ik bij zo'n extreme gevallen een luchtontvochtiger wil.

Einde van mij post dacht ik ineens dat ik nog een mobiele airco had staan in de kelder, deze kan ook ontvochtigen.
Heb die dan boven in 1 van onze slaapkamers gezet om te testen. Daalde vrij snel naar een rv van 50%, dan heb ik de deur open gezet naar de nachthal. Onze nachthal geeft uit naar de leefruimte.
Ondertussen pakt die de leefruimte ook mee, tijdens het koken is die wel wat gestegen.

Heb dan eens aan chatgpt gevraagd welke absolute vochtigheid nu aangenaam is.
Daarstraks was het bij ons voor de eerste keer 12,88g/kg, waarbij ik wel merkte dat het wat "klammiger" aanvoelde. Mijn vriendin ondervind niks. Dus chatgpt komt redelijk overeen met mijn beleving.
Schermafbeelding-2026-06-25-184340.png



Ondertussen zitten we binnen in de leefruimte op 12.34g/kg, op ik geloof 3 uur tijd en de unit staat verdiep daarboven in een kamer met open deur. Dat geeft een dauwpunt van 17.05°C voor de leefruimte. I
in de slaapkamer zitten we op 8,8g/kg, dauwpunt is dan 13,1°C.
Buiten is het 15g/kg.

Omdat ik nogal gevoelige luchtwegen heb wil ik de verschillen niet te hoog laten oplopen. Krijg nogal snel last als ik van "natte omgeving" (buiten) naar een "droge omgeving" (ruimte met bv een airco) ga. Dus als ik nu kan streven naar 11,5g/kg, ga ik dat als comfortabel ervaren. Dan daalt het dauwpunt naar 16,5°C en blijft ik voldoende koelcapaciteit houden.
Als ik streef naar bv een Rv van 50% bij 23°C, dan zit ik aan 8,8g/kg, dan ga ik last hebben van mijn luchtwegen in deze omstandigheden denk.

Misschien toch eens overwegen om te zien naar een goede luchtontvochtiger. Deze dan in de wasplaats te zetten, met de deur open (staat die mooi weg en geeft ook uit op de nachthal). Zo heb ik de temperatuur en luchtvochtigheid apart onder controle. In de praktijk zal het wel enkel dienen voor dagen zoals nu, op het einde van een lange reeks warm vochtig weer.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan