Bij ons is het nu binnen 22,8°C, absolute vochtigheid 12.88 g/kg (rv74%).
Vanaf nu begint het wel op de limiet te lopen. Mijn vriendin vindt het prima zo, voor mij begin ik nu wel "klamigheid" te voelen.
Op gebied van temperatuur mag het gerust iets hoger zijn, dus ga zeker niet meer koelen. Gisterenavond/nacht een paar uur op terras in de schaduw gezeten. Dan voelt 22,8°C toch fris aan als je thuis komt. Voor mijn vriendin mag het gerust ook wat warmer zijn. Ik denk dat 24°C ook nog een aangename temperatuur is nu.
Buiten is het nu 34,1°C met rv van 44%, dat geeft 15.49 g/kg absolute vochtigheid. Dus hou de vocht toch nog buiten, maar sijpelt nu toch meer en meer binnen.
Ga het nog wat verder opvolgen en zien of ik bij zo'n extreme gevallen een luchtontvochtiger wil.
Einde van mij post dacht ik ineens dat ik nog een mobiele airco had staan in de kelder, deze kan ook ontvochtigen.
Heb die dan boven in 1 van onze slaapkamers gezet om te testen. Daalde vrij snel naar een rv van 50%, dan heb ik de deur open gezet naar de nachthal. Onze nachthal geeft uit naar de leefruimte.
Ondertussen pakt die de leefruimte ook mee, tijdens het koken is die wel wat gestegen.
Heb dan eens aan chatgpt gevraagd welke absolute vochtigheid nu aangenaam is.
Daarstraks was het bij ons voor de eerste keer 12,88g/kg, waarbij ik wel merkte dat het wat "klammiger" aanvoelde. Mijn vriendin ondervind niks. Dus chatgpt komt redelijk overeen met mijn beleving.
Ondertussen zitten we binnen in de leefruimte op 12.34g/kg, op ik geloof 3 uur tijd en de unit staat verdiep daarboven in een kamer met open deur. Dat geeft een dauwpunt van 17.05°C voor de leefruimte. I
in de slaapkamer zitten we op 8,8g/kg, dauwpunt is dan 13,1°C.
Buiten is het 15g/kg.
Omdat ik nogal gevoelige luchtwegen heb wil ik de verschillen niet te hoog laten oplopen. Krijg nogal snel last als ik van "natte omgeving" (buiten) naar een "droge omgeving" (ruimte met bv een airco) ga. Dus als ik nu kan streven naar 11,5g/kg, ga ik dat als comfortabel ervaren. Dan daalt het dauwpunt naar 16,5°C en blijft ik voldoende koelcapaciteit houden.
Als ik streef naar bv een Rv van 50% bij 23°C, dan zit ik aan 8,8g/kg, dan ga ik last hebben van mijn luchtwegen in deze omstandigheden denk.
Misschien toch eens overwegen om te zien naar een goede luchtontvochtiger. Deze dan in de wasplaats te zetten, met de deur open (staat die mooi weg en geeft ook uit op de nachthal). Zo heb ik de temperatuur en luchtvochtigheid apart onder controle. In de praktijk zal het wel enkel dienen voor dagen zoals nu, op het einde van een lange reeks warm vochtig weer.