Warmtepompen

Dus die verbruikt 4.5kW enkel op de compressor? Zeer stevig verbruik. Maar een 10kW wp is wel een flinke brok.
Misschien heeft uw woning gewoon zo een zwaar exemplaar nodig?
Hier zie ik die nooit boven de 2kW uitsteken.
Wij zitten met een 7kW model (dezelfde als @MorGo7h).
Die is in principe al te zwaar voor onze woning want die doet runs van een uur tot anderhalf uur. Enkel bij heel koud winter weer heb ik die al heel lange runs zien trekken van meerdere uren aan een stuk.

Dat is voor de run van SWW dat die zo een stevig verbruik trekt. Om de woning te verwarmen kan ik het niet zeggen aangezien ik nog niet zo heel lang een Shelly heb. Alleszins voor de koeling verbruikte hij laatst rond de 700W.

Ik vind het tbh nog altijd belachelijk veel verbruik voor enkel de compressor te zijn. Ik zou eerder gokken 2.5-3kW verbruik voor een 10 kW wp (als die de weerstand niet mee gebruikt).

Ik vermoed in ieder geval dat de viesmann warmtepompen niet van de zuinigste zijn. Kan altijd zijn door hun complex systeem dat de weerstand altijd meewerkt bij een warmwaterrun.

Hier staat 1 van 14kW en de compressor gaat toch tot 5kw bij SSW.
En bij koelen zijn het runs van 2kw.
Veel te zwaar voor mijn woning maar ja, 10 jaar geleden dan hadden installateurs precies schrik dat je ging te kort komen.

Ik weet niet meer wie het hier was, maar ik dacht er hier nog waren met Jaga convectoren waarbij de automatisch fan regeling niet top werkt.
Je kan die dingen ook sturen met een 0-10V signaal. Ik heb mijn printplaten in die stand gezet, een Shelly 0-10V Gen 3 dimmer aangesloten en dat werkt prima.

Gezien Home Assistant mijn warmtepomp uitleest, weet ik wanneer er vervarmd of gekoeld wordt op dat circuit en kunnen de fans opspinnen. Ook moet je nu niet de fan speed manueel aanpassen en kan je ze vollebak laten blazen van op afstand zodra het warm wordt.

Zucht, ik krijg de warmtepomp niet deftig om te koelen.
Probleem is dat hij water veel te koud laat worden, hij wil telkens naar 13.6 °C koelen als aanvoer en daar slaagt hij uiteindelijk ook in. Dauwsensor ging dan in alarm.

Gisteren wat proberen aan te passen in de instelling mits hulp van ChatGPT en daaruit kwam dat hij mogelijks stond ingesteld als gebruik met ventiloconvector aangezien je dan wel lage temperatuur wil.

Eigenlijk wil ik gewoon kunnen zeggen: "stuur water van 18 °C door de leidingen" maar dat kan ik dus nergens.
De minimale aanvoertemperatuur stond op 18 °C maar dat werkt niet, hij blijft hier onder gaan. Wat ik nu denk is dat het eerder gaat om de retourtemperatuur. Staat nu op 22 °C en hij koelt nu niet meer.
Morgen eens contact opnemen met de firma, moet toch goed afgesteld kunnen worden.

bJcAVeX.jpeg

vAcZfJR.jpeg

4I9COBL.jpeg

Probleem is dat hij water veel te koud laat worden, hij wil telkens naar 13.6 °C koelen als aanvoer en daar slaagt hij uiteindelijk ook in. Dauwsensor ging dan in alarm.

Gisteren wat proberen aan te passen in de instelling mits hulp van ChatGPT en daaruit kwam dat hij mogelijks stond ingesteld als gebruik met ventiloconvector aangezien je dan wel lage temperatuur wil.

Eigenlijk wil ik gewoon kunnen zeggen: "stuur water van 18 °C door de leidingen" maar dat kan ik dus nergens.
De minimale aanvoertemperatuur stond op 18 °C maar dat werkt niet, hij blijft hier onder gaan. Wat ik nu denk is dat het eerder gaat om de retourtemperatuur. Staat nu op 22 °C en hij koelt nu niet meer.
Morgen eens contact opnemen met de firma, moet toch goed afgesteld kunnen worden.

bJcAVeX.jpeg

vAcZfJR.jpeg

4I9COBL.jpeg
Zelfde warmtepomp, app en probleem hier. Gisteren avond de koeling moeten uitzetten omdat hij zo hard doorkoelt dat er op sommige plaatsen condens op de vloer komt in de living. Ook al een tijdje bezig met de installateur om dit te optimaliseren, maar die heeft er weinig zin in lijkt me. Uw 22,5 is uw aanvoer temperatuur alleszins. Als je daar verder klikt kan je bij status ook de retour temperatuur vinden. Laat je weten wat de firma zegt?

Ik weet niet meer wie het hier was, maar ik dacht er hier nog waren met Jaga convectoren waarbij de automatisch fan regeling niet top werkt.
Je kan die dingen ook sturen met een 0-10V signaal. Ik heb mijn printplaten in die stand gezet, een Shelly 0-10V Gen 3 dimmer aangesloten en dat werkt prima.

Gezien Home Assistant mijn warmtepomp uitleest, weet ik wanneer er vervarmd of gekoeld wordt op dat circuit en kunnen de fans opspinnen. Ook moet je nu niet de fan speed manueel aanpassen en kan je ze vollebak laten blazen van op afstand zodra het warm wordt.
Ik heb op het 1e verdiep de klassieke radiatoren vervangen door Jaga convectoren zonder hun DBH systeem, en er nadien een Heatmeister met passende ventilatoren van Arctic op geinstalleerd (die dus inderdaad gemaakt worden voor PC's en servers). Werkt zeer goed, en volgens sommige gebruikers op Tweakers beter dan het DBH systeem van Jaga.

bJcAVeX.jpeg

vAcZfJR.jpeg

4I9COBL.jpeg
Kun je ergens zien in een info menu naar waar hij wilt werken? Bij mij noemt dat bv streefaanvoertemperatuur, daaraan weet ik naar waar de warmtepomp wilt werken.

Je kunt ook eens kijken in de documentatie wat het minimaal koelvermogen is. Het kan mss zijn dat het minimaal koelvermogen te hoog is icm aantal m2 vloerkoeling. waardoor die niet kan werken naar 18°C. Omdat die altijd overshoot.
De warmtepomp draait hier bv ook niet 24uur aan een stuk, omdat er niet veel koelvermogen vraag is. hierdoor daalt de aanvoertemperatuur en valt die uit.

Zelf koel ik enkel tussen 07:30-19:45, dan is er voldoende zonneproductie om rechtstreeks van de zonnepanelen te kunnen koelen. Daarbuiten koel ik niet.
Aan de hand van mijn metingen, merk ik ook op dat er geen nood is om buiten die uren ook nog te koelen. Als de zon weg is koelt de koude vloer de woning ook nog verder, fungeert als een batterij.

Onderstaand afbeelding zie je wat die vandaag al gedaan heeft.
S'morgens een warm water run en dan om 08:30 beginnen met koelen. Om 15:20 is die dan gestopt met koelen, omdat het minimaal koelvermogen nog te hoog is. Je ziet dat de warmtepomp niet verder terug wilt moduleren (bovenste grafiek; gele lijn vermogen output en blauwe lijn vermogen input). Hij levert dan 3,5kW aan koelvermogen en verbruikt 500W. Dat is blijkbaar zijn minimum. Soms zie ik wel eens 420W, zullen ook nog andere factoren afhangen.

Om een idee te geven. Bij koeling heb ik 195m² aan netto "vloerverwarming" open staan. Het beschermd volume is 1320m³ met 425m³ bruto vloeroppervlakte. Dus 3,5kW is hiervoor te veel, zou beter zijn geweest dat die nog verder terug kan moduleren. Bij verwarmen kan die dat wel, maar bij koeling is dit blijkbaar zijn minimum.
Maar hij houdt de woning zo redelijk stabiel. Zoals je ziet op de onderste grafiek (gele lijn is buitentemperatuur, blauwe lijn binnen temperatuur). Nu is die gestegen naar 22,4°C en tijdens de nacht daalt die terug naar 22°C. schommelt meestal tussen 0,5°C. Wat wij aangenaam vinden met buitentemperaturen van +30°C x aantal dagen.
Dagen waarbij het 25°C is dan hanteer ik eerder 21,5°C. Maar dat is uiteraard allemaal persoonlijk.

Schermafbeelding-2026-06-22-155609.png

Laatst bewerkt:
Zelfde warmtepomp, app en probleem hier. Gisteren avond de koeling moeten uitzetten omdat hij zo hard doorkoelt dat er op sommige plaatsen condens op de vloer komt in de living. Ook al een tijdje bezig met de installateur om dit te optimaliseren, maar die heeft er weinig zin in lijkt me. Uw 22,5 is uw aanvoer temperatuur alleszins. Als je daar verder klikt kan je bij status ook de retour temperatuur vinden. Laat je weten wat de firma zegt?
Zie post hieronder met de huidige waarden. De firma is vandaag gepasseerd en het antwoord was dat ik beneden waarschijnlijk teveel heb toegeknepen, wat ik zelf dus niet geloof. Ik heb in totaal 21 kringen waarvan ik 6 beneden op 1 heb gezet en al de rest stond open (op 2). De reden waarom ik de 6 beneden minder debiet gaf was om het minder snel te laten koelen in de woonkamer. Dit met de achterliggende gedachte dat hij langer zou blijven koelen in de rest van de woning. Nu staat alles dus open maar ra-ra, de dauwsensor is weer afgegaan en de warmtepomp springt uit.

Kun je ergens zien in een info menu naar waar hij wilt werken? Bij mij noemt dat bv streefaanvoertemperatuur, daaraan weet ik naar waar de warmtepomp wilt werken.

Je kunt ook eens kijken in de documentatie wat het minimaal koelvermogen is. Het kan mss zijn dat het minimaal koelvermogen te hoog is icm aantal m2 vloerkoeling. waardoor die niet kan werken naar 18°C. Omdat die altijd overshoot.
De warmtepomp draait hier bv ook niet 24uur aan een stuk, omdat er niet veel koelvermogen vraag is. hierdoor daalt de aanvoertemperatuur en valt die uit.

Zelf koel ik enkel tussen 07:30-19:45, dan is er voldoende zonneproductie om rechtstreeks van de zonnepanelen te kunnen koelen. Daarbuiten koel ik niet.
Aan de hand van mijn metingen, merk ik ook op dat er geen nood is om buiten die uren ook nog te koelen. Als de zon weg is koelt de koude vloer de woning ook nog verder, fungeert als een batterij.

Onderstaand afbeelding zie je wat die vandaag al gedaan heeft.
S'morgens een warm water run en dan om 08:30 beginnen met koelen. Om 15:20 is die dan gestopt met koelen, omdat het minimaal koelvermogen nog te hoog is. Je ziet dat de warmtepomp niet verder terug wilt moduleren (bovenste grafiek; gele lijn vermogen output en blauwe lijn vermogen input). Hij levert dan 3,5kW aan koelvermogen en verbruikt 500W. Dat is blijkbaar zijn minimum. Soms zie ik wel eens 420W, zullen ook nog andere factoren afhangen.

Om een idee te geven. Bij koeling heb ik 195m² aan netto "vloerverwarming" open staan. Het beschermd volume is 1320m³ met 425m³ bruto vloeroppervlakte. Dus 3,5kW is hiervoor te veel, zou beter zijn geweest dat die nog verder terug kan moduleren. Bij verwarmen kan die dat wel, maar bij koeling is dit blijkbaar zijn minimum.
Maar hij houdt de woning zo redelijk stabiel. Zoals je ziet op de onderste grafiek (gele lijn is buitentemperatuur, blauwe lijn binnen temperatuur). Nu is die gestegen naar 22,4°C en tijdens de nacht daalt die terug naar 22°C. schommelt meestal tussen 0,5°C. Wat wij aangenaam vinden met buitentemperaturen van +30°C x aantal dagen.
Dagen waarbij het 25°C is dan hanteer ik eerder 21,5°C. Maar dat is uiteraard allemaal persoonlijk.

Schermafbeelding-2026-06-22-155609.png

Ik kan niet echt terugvinden wat zijn streefaanvoertemperatuur is. De firma snapt zelf niet goed waarom de warmtepomp onder de minimum gezette temperatuur gaat. Nu ook staat de temperatuur op 19 °C als minimale aanvoertemperatuur maar de pomp levert effectief kouder water aan. Volgens een andere collega van de firma zou dit in extreme gevallen wel kunnen, omdat de kringen toegeknepen staan). Maar nu dus met alles open blijft de pomp kouder water doorpompen.

Hieronder wat screenshots van hoe de huidige situatie is. De pomp blijft nu wel goed aan een stuk koelen (al 2.5 uur nu als ik dit aan het typen ben).

Laatste kolom kijken (type AWB/AWB-E/AWB-E-AC - 201.D16)
w4SA2DO.png

bWEEIbo

uwSxB0N.jpeg

jbHX2Vx.jpeg

Zoals je ziet bij de laatste foto zie je staan dat ik 20 °C vraag binnen en hij 19°C zou moeten geven maar geeft dus effectief 17 °C. Dit is al beter dan de voorbije dagen waarbij hij naar 14-15 °C ging wat veel te koud is. Maar om een of andere reden luistert hij niet naar de minimumtemperatuur die aangegeven staat.

Uw systeem staat mooi afgesteld ! Bij mij schommelt de binnentemperatuur wel goed aangezien hij pas laat begint met koelen. Hier heb ik vandaag wel een antwoord op gekregen om hem sneller te laten koelen. Deze gaat pas in werking vanaf de buitentemperatuur 4 graden boven de gevraagde temperatuur is en dit voor een periode van 3 uur. Vandaar dat ik hem nu op 20 °C heb staan zodat hij al begint te koelen vanaf het buiten 3 uur langer dan 24 graden is geweest.

Zal nog maar eens contact opnemen dat het probleem zich blijft voordoen maar ga ook een mail sturen naar Viessmann zelf.

Zie post hieronder met de huidige waarden. De firma is vandaag gepasseerd en het antwoord was dat ik beneden waarschijnlijk teveel heb toegeknepen, wat ik zelf dus niet geloof. Ik heb in totaal 21 kringen waarvan ik 6 beneden op 1 heb gezet en al de rest stond open (op 2). De reden waarom ik de 6 beneden minder debiet gaf was om het minder snel te laten koelen in de woonkamer. Dit met de achterliggende gedachte dat hij langer zou blijven koelen in de rest van de woning. Nu staat alles dus open maar ra-ra, de dauwsensor is weer afgegaan en de warmtepomp springt uit.

Ik kan niet echt terugvinden wat zijn streefaanvoertemperatuur is. De firma snapt zelf niet goed waarom de warmtepomp onder de minimum gezette temperatuur gaat. Nu ook staat de temperatuur op 19 °C als minimale aanvoertemperatuur maar de pomp levert effectief kouder water aan. Volgens een andere collega van de firma zou dit in extreme gevallen wel kunnen, omdat de kringen toegeknepen staan). Maar nu dus met alles open blijft de pomp kouder water doorpompen.

Hieronder wat screenshots van hoe de huidige situatie is. De pomp blijft nu wel goed aan een stuk koelen (al 2.5 uur nu als ik dit aan het typen ben).

w4SA2DO.png

bWEEIbo

uwSxB0N.jpeg

jbHX2Vx.jpeg

Zoals je ziet bij de laatste foto zie je staan dat ik 20 °C vraag binnen en hij 19°C zou moeten geven maar geeft dus effectief 17 °C. Dit is al beter dan de voorbije dagen waarbij hij naar 14-15 °C ging wat veel te koud is. Maar om een of andere reden luistert hij niet naar de minimumtemperatuur die aangegeven staat.

Uw systeem staat mooi afgesteld ! Bij mij schommelt de binnentemperatuur wel goed aangezien hij pas laat begint met koelen. Hier heb ik vandaag wel een antwoord op gekregen om hem sneller te laten koelen. Deze gaat pas in werking vanaf de buitentemperatuur 4 graden boven de gevraagde temperatuur is en dit voor een periode van 3 uur. Vandaar dat ik hem nu op 20 °C heb staan zodat hij al begint te koelen vanaf het buiten 3 uur langer dan 24 graden is geweest.

Zal nog maar eens contact opnemen dat het probleem zich blijft voordoen maar ga ook een mail sturen naar Viessmann zelf.

Waar zie je het overzicht van de laatste foto en waar kan je de minimum aanvoer temperatuur aanpassen?

w4SA2DO.png

bWEEIbo

uwSxB0N.jpeg

jbHX2Vx.jpeg

Op eerste zicht lijkt het er mij wel op dat het minimaal koelvermogen te hoog is voor uw woning.

Je ziet dat die nu 17,1°C/17,3°C in de vloer steekt en deze komt terug met 19,9°C. Je zit met een delta T van 2,5°C, wat niet veel is (maar normaal voor koeling). Mijn pomp werkt daar ook naar. Dit zorgt er wel voor dat je dus nu een makkelijk overshoot. Lage delta T tussen aanvoer/retour + vloeroppervlakte met binnentemperatuur.

De compressor werkt nu aan 27%. Kans is zeer groot dat dit het minimum is.
De aanvoertemperatuur zal blijven dalen, omdat de vloer steeds kouder en kouder wordt. Hierdoor daalt de retour temperatuur, maar je blijft steeds evenveel koelvermogen insteken en hierdoor daalt dus ook de aanvoertemperatuur.
Na een tijd is de vloer te hard afgekoeld waardoor de warmtepomp zal stoppen, want die krijgt de aanvoertemperatuur niet meer naar de gewenste waarde. Na een bepaalde tijd start die terug op, maar die start van een bepaalde setpunt, bv 60%. Van daar gaat die dan terug moduleren. Hierdoor overshoot je en krijg je snel lagere temperaturen.

Mijn warmtepomp is bv ook terug opgestart met koelen. Je ziet dat die start aan 60%. Je ziet de aanvoertemperatuur zakken naar 15,7°C en zegt die ow dat is te laag, dus ik ga terug moduleren. Je ziet dan in de compressor speed dat die stappen zet. 60%->47%->45%->34%. Dan komt die terug uit op 17°C (dat is mijn streefaanvoertemperartuur).
Maar je ziet ook dat die nu op 34% blijft hangen en de aanvoertemperatuur blijft dalen. Komt omdat die nu niet verder terug kan moduleren en de vloer is nog koud. Retourstemperatuur daalt, waardoor ook de aanvoertemperatuur blijft dalen. Ik blijf 3,5kW uit de vloer trekken, terwijl het minder moet zijn.
Na een tijd gaat die dus stoppen.
Zoals gezegd heb ik nu 195m² aan vloerverwarming open staan. Stel dat ik nu 120m² aan vloerverwarming had liggen, dan zal dat effect een stuk groter zijn. Want is er minder oppervlakte om energie op te nemen.

Dit is over 2 uur.
Schermafbeelding-2026-06-22-173259.png

Laatst bewerkt:
Maw overgedimensioneerd met een pendelende wp als gevolg.
Zoals de helft van de pipo installateurs. Installeren al wat je wilt, maar van inregelen en opvolgen worden ze moe. Was hier niet anders...

Wij koelen wel niet met onze wp (daarvoor hebben we airco's gehangen) Maar ons wp is even zwaar als die van @Bimmer (7kW) terwijl zijn woning een heel stuk groter is dacht een 300m² vs 210m² hier (waarvan slechts een 110 op vloerverwarming en 38 op ventiloconvectoren) nachthal op bovenverdieping en zolderverdieping zijn niet verwarmd.

Waar zie je het overzicht van de laatste foto en waar kan je de minimum aanvoer temperatuur aanpassen?

Daarvoor moet je in het codeersysteem gaan. Dat doe je door oke en de 3 streepjes tegelijk in te duwen voor 4 seconden. Dan kan je navigeren naar het koelluik. Onder code 7103 vind je dan de minimale aanvoertemperatuur. Deze waarde staat op 190 bij mij (wat overeenkomt met 19 graden). 180 komt dan overeen met 18 enz...

De laatste foto krijg je als je het vraagteken blijft induwen. Dan popt er een nieuw scherm op en moet je eenmaal naar rechts klikken.

@Bimmer bedankt voor de toelichting, ik begin het te begrijpen en is helemaal logisch ook. Vandaar dat die ook onder de minimumtemperatuur moet gaan ondanks ik hogere waarden vraag. Hij kan het gewoon niet genereren zonder te pendelen als ik het begrijp.

@Evil_Bunny nagel op de kop.

Laatst bewerkt:
Hoe zit het bij jullie met luchtvochtigheid binnen? Bij ons schommelt die de laatste dagen tussen 70 en 75%. Dit geeft dan in combinatie met de vloerkoeling een klam huis. Ook de collectoren staan dan vochtig/nat. Ik heb nu een mobiele luchtontvochtiger besteld, hopelijk kan die zorgen voor een aangenamer binnenklimaat...

Luchtvochtigheid is hier ook serieus gestegen naar 60%. Mijn enige meetpunt is wel het HomeWizard Energy Display naast de TV, en ik weet dat het op andere plekken erger is. Morgen ga ik mijn ThermoPro metertjes eens zoeken om op andere plekken te meten.

Sommige leidingen in de kelder staan nat, met delen van de muren, vloer, en keldertrap die ook (klets)nat staan tot gevolg.

Een andere leuke ontdekking die we gedaan hebben, is vloerverkoeling in combinatie met een recirculatiedampkap waarbij de lucht terug in de ruimte geblazen wordt via een rooster onder de keukenkast. Daar staat gewoon een plas water op de vloer. :shutup:

Ik hoop echt dat die hype met die averechts werkende dampkappen zo snel mogelijk voorbij is. Doe toch gewoon normaal en hang dat aan het plafond denk ik dan...

Hoe zit het bij jullie met luchtvochtigheid binnen? Bij ons schommelt die de laatste dagen tussen 70 en 75%. Dit geeft dan in combinatie met de vloerkoeling een klam huis. Ook de collectoren staan dan vochtig/nat. Ik heb nu een mobiele luchtontvochtiger besteld, hopelijk kan die zorgen voor een aangenamer binnenklimaat...
Zelfde hier. Het is al relatief vochtig buiten en als je die lucht dan nog eens gaat koelen, dan krijg je gewoon een vochtig binnenklimaat. Dat is het nadeel van vloer koeling tegenover een airco. Een airco condenseert het vocht en voert het af naar buiten waardoor je droge lucht rondblaast.

Bij 28°C en droge lucht werkt onze vloerkoeling perfect. Bij 30-35°C en vochtige lucht niet.

Sinds gisteren is de dauwpunt bewaking al in gang geschoten waardoor we al koel capaciteit verliezen. En het moet nog eens 5°C warmer worden.

Geen idee als een ontvochtiger dit kan oplossen. Twijfel ook om een te bestellen.

Momenteel is het hier binnen 22,2°C en dat geeft 68% RV. Geeft een dauwpunt van 16°C, ik zie dus nog nergens condens bij ons. Collector zou hier het eerste zijn waar je het zou zien.
Wij ervaren het voorlopig ook niet als klam thuis.

Komende dagen gaat het wel warmer worden. Ben dan vooral benieuwd hoe vochtig het buiten gaat zijn.

Opzich is het geen ramp moest de koeling dan minder gaan werken. Als het buiten nog warmer gaat worden. Anders wordt het temperatuur verschil te groot en gaan we daar last van hebben. Mijn vriendin zat hier gisterenavond al met een dekentje in de zetel. Onze kelder is het 19°C en heb daar een uur gezeten, nadien ging ik naar buiten en dat is mij niet bevallen, voelde me mottig.
Dus ben al aan het denken om het wat hoger in te stellen, nu het nog warmer wordt.

Laatst bewerkt:
Hier 80% aangetikt :sop: combinatie van het weer, de passieve koeling en een nieuwbouw die recent geplakt is (december) geeft een gigantische vochtigheid momenteel. We hebben nergens water staan, maar het laminaat boven is wel wat beginnen bollen dus nu toch maar een bouwdrogertje gezet om het wat naar beneden te krijgen..

Terug
Bovenaan