Kun je ergens zien in een info menu naar waar hij wilt werken? Bij mij noemt dat bv streefaanvoertemperatuur, daaraan weet ik naar waar de warmtepomp wilt werken.
Je kunt ook eens kijken in de documentatie wat het minimaal koelvermogen is. Het kan mss zijn dat het minimaal koelvermogen te hoog is icm aantal m2 vloerkoeling. waardoor die niet kan werken naar 18°C. Omdat die altijd overshoot.
De warmtepomp draait hier bv ook niet 24uur aan een stuk, omdat er niet veel koelvermogen vraag is. hierdoor daalt de aanvoertemperatuur en valt die uit.
Zelf koel ik enkel tussen 07:30-19:45, dan is er voldoende zonneproductie om rechtstreeks van de zonnepanelen te kunnen koelen. Daarbuiten koel ik niet.
Aan de hand van mijn metingen, merk ik ook op dat er geen nood is om buiten die uren ook nog te koelen. Als de zon weg is koelt de koude vloer de woning ook nog verder, fungeert als een batterij.
Onderstaand afbeelding zie je wat die vandaag al gedaan heeft.
S'morgens een warm water run en dan om 08:30 beginnen met koelen. Om 15:20 is die dan gestopt met koelen, omdat het minimaal koelvermogen nog te hoog is. Je ziet dat de warmtepomp niet verder terug wilt moduleren (bovenste grafiek; gele lijn vermogen output en blauwe lijn vermogen input). Hij levert dan 3,5kW aan koelvermogen en verbruikt 500W. Dat is blijkbaar zijn minimum. Soms zie ik wel eens 420W, zullen ook nog andere factoren afhangen.
Om een idee te geven. Bij koeling heb ik 195m² aan netto "vloerverwarming" open staan. Het beschermd volume is 1320m³ met 425m³ bruto vloeroppervlakte. Dus 3,5kW is hiervoor te veel, zou beter zijn geweest dat die nog verder terug kan moduleren. Bij verwarmen kan die dat wel, maar bij koeling is dit blijkbaar zijn minimum.
Maar hij houdt de woning zo redelijk stabiel. Zoals je ziet op de onderste grafiek (gele lijn is buitentemperatuur, blauwe lijn binnen temperatuur). Nu is die gestegen naar 22,4°C en tijdens de nacht daalt die terug naar 22°C. schommelt meestal tussen 0,5°C. Wat wij aangenaam vinden met buitentemperaturen van +30°C x aantal dagen.
Dagen waarbij het 25°C is dan hanteer ik eerder 21,5°C. Maar dat is uiteraard allemaal persoonlijk.