Warmtepompen

Die 10000euro extra voor geothermie haal je er nooit uit. Voor een goed geisoleerde woning van die grote ga je amper meer stookkosten hebben dan met geothermie.

Onze woning is 245m2 en wij verbruiken zo'n 1700kWh per jaar voor verwarming en SSW met een lucht/water warmtepomp. Zelfs als is een geothermie installatie 20% efficienter, dan is dat maar een 100euro per jaar dat je goedkoper stookt. Terug verdientijd is dus gigantisch.

Koeling gaat zelfs beter met een lucht/water warmtepomp dan met geothermie, want eenmaal uw bron verzadigd is, krijg je daar geen 17°C meer uit. Het koelen verbruik wel iets, maar dat is maar een 200-400kWh per zomer en icm zonnepanelen is dat zo goed als gratis.

Convectoren zou ik niet doen. Wij hebben beneden vloerverwarming en boven convectoren en dat zou ik niet meer opnieuw doen. Ga overal voor vloerverwarming of beneden vloerverwarming en boven airco. Koel capaciteit zal goed zijn vloerverwarming en screens, maar het is aangenaam als je ook kan ontvochtigen in de zomer.

Dit vind ik een goeie samenvatting.

Die 10000euro extra voor geothermie haal je er nooit uit. Voor een goed geisoleerde woning van die grote ga je amper meer stookkosten hebben dan met geothermie.

Klopt, wij hebben geothermie, maar eerder voor een bak minder buiten, en minder onderhoud (geen extra bewegende onderdelen/filter buiten). Ik zou zelf opnieuw voor geothermie gaan. Dit is ook het enige dat voor ons goedkoper was dan de schatting, de boring buiten. Geen idee met de huidige crisis of dat nog zo zou zijn. De boring gaat (of zou toch) ook 40 jaar mee (ten opzichte van 15 jaaar voor u WP). Natuurlijk niemand doet een investering op 40 jaar, dus daat moet je niet naar kijken. 10000 op een nieuwbouw is ook maar 1 a 2%, ik kan u 10 andere zaken geven waar ik die 10000 euro wel op zou besparen moest ik het opnieuw doen.

Koeling gaat zelfs beter met een lucht/water warmtepomp dan met geothermie, want eenmaal uw bron verzadigd is, krijg je daar geen 17°C meer uit. Het koelen verbruik wel iets, maar dat is maar een 200-400kWh per zomer en icm zonnepanelen is dat zo goed als gratis.

Convectoren zou ik niet doen. Wij hebben beneden vloerverwarming en boven convectoren en dat zou ik niet meer opnieuw doen. Ga overal voor vloerverwarming of beneden vloerverwarming en boven airco. Koel capaciteit zal goed zijn vloerverwarming en screens, maar het is aangenaam als je ook kan ontvochtigen in de zomer.

Wij hebben rolluiken en passieve koeling via vloerverwarming. Dat is geen probleem voor slaapkamers. Voor de living wel, daar staat alles open in de dag en dat kan je niet coveren. Luchtvochtigheid is een groter probleem voor ons dan bron verzadiging. De koeling stopt als de vochtigheid richting de 70% 80% gaat ofzo.

Wat ervaar je dan als nadelig aan die convectoren?

Ook naar gekeken, maar extra lawaai, extra onderhoud, duurder. Ik volg MorGo7h, airco of vloerverwarming. Wij hebben vloerverwarming genomen omdat airco weer extra onderhoud is.

Wat ervaar je dan als nadelig aan die convectoren?
De ventilator die soms niet opspringen of soms niet afspringen. Het wordt heel snel warm, maar als de run klaar is, koelt het ook snel af. Met vloerverwarming ga je stabielere warmte hebben. En de ventilatoren maken lawaai + koelen is beperkt.

Een groot voordeel is wel dat ik het gewoon 23°C heb ik de badkamer en dat er veel zijn met vloerverwarming die daar niet geraken. Wil je 23°C in een badkamer, dan moet je meestal vloer+ wandverwarming plaatsen.

Als je geen vloerverwarming wilt op de slaapkamer, dan is een airco interessanter. Dan heb je een eigen thermostaat per kamer, kun je beter koelen en blijft de temperatuur beter op punt. Een kameraad waar ik regelmatig ga helpen heeft een airco in zijn bureau en dat ervaar ik als rustiger geluid en stabieler van temperatuur als de ventilo in mijn bureau boven. En naar koelen toe is de airco 100x beter.

Convectoren zorgen voor een hinderlijk zoemend geluid. (Zo ervaar ik het althans).

Ook krijg je instabiliteit in uw afgiftesysteem. Tenzij alles door 1 en dezelfde pompgroep wordt aangestuurd.

Het beste is voor eenvoud kiezen: overal vloerverwarming.

Wij hebben lucht/water met overal vloerverwarming en airco voorzieningen in de slaapkamers en living (dus 5x). Of we effectief airco's zullen hangen zullen we na deze zomer zien. Wel opletten dat je een goed plekje voorziet voor de buitenunit, zowel warmtepomp als airco.

-

Ik lees tegenwoordig dat in (heel) goed geïsoleerde en goed georiënteerde (zonnewinsten) nieuwbouw zelfs vloerverwarming stilaan overdreven is omdat de energiebehoefte zo laag is dat verwarmen met lucht-lucht nog kostenefficiënter is: voor de vloerverwarming an sich betaal je toch ook al snel een 5-10k (50/m2 plaatsing en btw in) op een nieuwbouw, en vaak wordt de lucht-lucht alsnog geplaatst voor effectievere koeling, en zit je met twee systemen en onderhoudskosten. Nog geen praktijkervaring, maar we overwegen het voor onze (compacte) nieuwbouw. Ik twijfel enkel wat over het comfort gevoel. Daarnaast heb je dan wel nog een (goedkopere) WPboiler nodig voor je sanitair warm water dus heb je alsnog twee systemen.

Wij hebben lucht/water met overal vloerverwarming en airco voorzieningen in de slaapkamers en living (dus 5x). Of we effectief airco's zullen hangen zullen we na deze zomer zien. Wel opletten dat je een goed plekje voorziet voor de buitenunit, zowel warmtepomp als airco.

-
Tegenwoordig is praktisch elke nieuwe airco (ik zou niet zeggen 100% maar toch 99,x% ?) ook een L/L warmtepomp hé

Ik lees tegenwoordig dat in (heel) goed geïsoleerde en goed georiënteerde (zonnewinsten) nieuwbouw zelfs vloerverwarming stilaan overdreven is omdat de energiebehoefte zo laag is dat verwarmen met lucht-lucht nog kostenefficiënter is: voor de vloerverwarming an sich betaal je toch ook al snel een 5-10k (50/m2 plaatsing en btw in) op een nieuwbouw, en vaak wordt de lucht-lucht alsnog geplaatst voor effectievere koeling, en zit je met twee systemen en onderhoudskosten. Nog geen praktijkervaring, maar we overwegen het voor onze (compacte) nieuwbouw. Ik twijfel enkel wat over het comfort gevoel. Daarnaast heb je dan wel nog een (goedkopere) WPboiler nodig voor je sanitair warm water dus heb je alsnog twee systemen.
Ik zou denken dat als het echt ijskoud buiten is dat je zonder vloerverwarming af en toe koude voeten gaat hebben omdat de warmte stijgt. :tongue:

Laatst bewerkt:
In principe kan je die bijna even hard laten koelen als een standaard airco als je condensafvoeren voorziet. De werking is ongeveer hetzelfde als een airco. Enkel met koelwater in plaats van koudemiddel.
Das maar, dan is het wel een uitdaging om uw water naar 17°C krijgen voor uw circuit op het gelijkvloers als daar vloerverwarming ligt.

Wellicht dat het met een mengcircuit wel mogelijk is. Maar dan heb je niet meer het KISS systeem met 1 pomp voor uw huis waarmee Bimmer bewezen heeft zeer goede prestaties te halen.

Wij zijn momenteel de opties aan het bekijken voor onze losstaande nieuwbouwwoning (180 m², 3 slaapkamers). We twijfelen vooral tussen een lucht‑waterwarmtepomp of geothermie. Wat zijn volgens jullie de belangrijkste argumenten voor de ene of de andere oplossing?

Daarnaast vragen we ons af wat het beste is voor de slaapkamers: overal vloerverwarming, aparte airco-units, of toch convectoren?Esthetisch lijkt volledige vloerverwarming de mooiste en meest efficiënte oplossing, maar ik twijfel of de koelcapaciteit dan wel voldoende is. Het huis krijgt wel overal screens aan de zuid- en westkant.

Ik hoor steeds vaker dat koeling in een nieuwbouw belangrijker wordt dan verwarming, en daardoor weet ik niet goed wat nu de beste keuze is voor de slaapkamers.

Heeft iemand ervaring met een gelijkaardige situatie of tips over de juiste combinatie?
Hier hebben we overal vloerverwarming:
- Heerlijk tijdens winterseizoen dat het overal ongeveer even warm is, warm aan de voeten & geen geluid (echt stil binnen)
- Vloerkoeling is effectief genoeg tijdens hete zomers
- Hoge luchtvochtigheid is wel 'probleem' tegen einde van hittegolf, tijdens warme klamme dagen vind ik de luchtvochtigheid toch wat te hoog. Ik overweeg nog aankoop van mobiele ontvochtiger.

Wat ga je met bovenverdieping doen?
- Enkel slapen, dan heb je misschien geen hoge nood aan verwarming & kun je wel wegkomen met enkel airco.
- Of zijn er ook kinderkamers, bureauruimte, badkamer etc. Dan is vloerverwarming wel aangenaam.

Mobiele ontvochtiger, is dat niet gewoon een mobiele airco. Denk dat dat zwaar is en veel lawaai maakt.

Eigenlijk zou je de binnenkomende lucht aan de ventilatie-unit moeten kunnen ontvochtigen, want daar heb je toch al een condensafvoer.

Hier hebben we overal vloerverwarming:
- Heerlijk tijdens winterseizoen dat het overal ongeveer even warm is, warm aan de voeten & geen geluid (echt stil binnen)
- Vloerkoeling is effectief genoeg tijdens hete zomers
- Hoge luchtvochtigheid is wel 'probleem' tegen einde van hittegolf, tijdens warme klamme dagen vind ik de luchtvochtigheid toch wat te hoog. Ik overweeg nog aankoop van mobiele ontvochtiger.

Wat ga je met bovenverdieping doen?
- Enkel slapen, dan heb je misschien geen hoge nood aan verwarming & kun je wel wegkomen met enkel airco.
- Of zijn er ook kinderkamers, bureauruimte, badkamer etc. Dan is vloerverwarming wel aangenaam.
Toevoeging: als je nog budget hebt & beneden enkel een schuifraam. Voorzie misschien nachtventilatie.

Wij hebben aan straatkant een raam, maar dat zet ik niet open.
Achterkant is enkel een schuifraam, in de zomer zet ik dat dus beetje open, met vliegenhor in. Niet echt inbraakwerend.

Maar als je zo'n nachtventilatie of nachtkoelingsroosters hebt, is dat wel gewoon veilig.

Mobiele ontvochtiger, is dat niet gewoon een mobiele airco. Denk dat dat zwaar is en veel lawaai maakt.

Eigenlijk zou je de binnenkomende lucht aan de ventilatie-unit moeten kunnen ontvochtigen, want daar heb je toch al een condensafvoer.
Wij hebben Duco ventilatie-unit, systeem D. Maar online toch niets teruggevonden hierover. Als we het ineens aan de bron kunnen vermijden is het natuurlijk beter, maar vrees ervoor.

Zwaar is dat niet echt, maar maakt wel wat lawaai. Ik wil dat niet hebben draaien in een ruimte waar ik aanwezig ben. Hier draait er zo een 's nachts 2 uurtjes in de leefruimte om de luchtvochtigheid te verlagen.

Terug
Bovenaan