Warmtepompen

Zijn er hier die hun verbruik van Februari willen delen? Na wat miserie heb ik nu het gevoel dat de WP eindelijk stabiel draait.
Verbruik: 298 Kw voor verwarming & 98 kW voor sanitair warm water. ons huis heeft +- 170m² verwarmd oppervlak met nog eens een garage & zolder in de geisoleerde schil (120m²). Ons verbruik voor warm water is eigenlijk te hoog omdat ik voor een (te?) groot boilervat gekozen heb. 400 liter hebben we echt de helft van de tijd niet nodig eigenlijk...

Zijn er hier die hun verbruik van Februari willen delen? Na wat miserie heb ik nu het gevoel dat de WP eindelijk stabiel draait.
Verbruik: 298 Kw voor verwarming & 98 kW voor sanitair warm water. ons huis heeft +- 170m² verwarmd oppervlak met nog eens een garage & zolder in de geisoleerde schil (120m²). Ons verbruik voor warm water is eigenlijk te hoog omdat ik voor een (te?) groot boilervat gekozen heb. 400 liter hebben we echt de helft van de tijd niet nodig eigenlijk...

Door je grote boilervat kan je eventueel je temperatuur verlagen in je vat waardoor je een hogere COP hebt op jouw warm water?

Stel dat je later dan meer warm water nodig hebt kan je de de temperatuur opnieuw verhogen.

Hier zit ik op 86,8 kWh voor SWW en 206,8 kWh voor verwarming. Totaal 294 kWh voor februari. Huis van 200m² oppervlak verwarmd tot 21,5°C.
Boilervat 300L wat we 1 keer per 24u opwarmen tot 53°C voor een gezin van 4 personen.

In februari hebben we in totaal 280,4kWh verbruikt. (87% voor verwarming + 13% voor warm water).
Zijn met 2 volwassen personen. We houden de leefruimtes op 21,5°C en de slaapkamers 2°C frisser. Werken enkel met vvw en hebben een 270L boiler die we verwarmen tot 50°C.

gegevens woning van onze EPC:
-424m² bruto oppervlakte
-1320m³ beschermd volume.
-809m² verliesoppervlakte

februari.jpg

Dat lijkt me goed. Wij zaten in februari op 222kWh voor verwarming en 41kWh voor SSW.

Door je grote boilervat kan je eventueel je temperatuur verlagen in je vat waardoor je een hogere COP hebt op jouw warm water?

Stel dat je later dan meer warm water nodig hebt kan je de de temperatuur opnieuw verhogen.
Momenteel op 50° en als ik lager ga krijg ik klachten van mijn madam. Maar misschien nog eens proberen inderdaad :p

Als ik het zo zie is er misschien wel nog marge voor verbetering. Ik zal eens zien of ik mijn parameters nog wat kan optimaliseren

Gisteren voor de eerste keer een “probleem” gehad met de warmtepomp.

Temperatuur van de boiler warmde niet deftig op. Het viel me dan ook op dat die regelmatig in defrost ging (wat uiteraard niet logisch is). Ben dan eens gaan kijken bij de foutmeldingen en gaf als foutmelding “reinigen verdamper”. Maar de verdamper zag er nog altijd zeer proper uit na 3 jaar.

Uiteindelijk eens gaan kijken naar de condens afvoer en deze was wat verstopt geraakt. Even proper gemaakt en het probleem was opgelost.

Momenteel op 50° en als ik lager ga krijg ik klachten van mijn madam. Maar misschien nog eens proberen inderdaad :p

Als ik het zo zie is er misschien wel nog marge voor verbetering. Ik zal eens zien of ik mijn parameters nog wat kan optimaliseren
Een vat van 400l en uw madam klaagt nog? Dan is er weinig aan te doen vrees ik.

Gisteren voor de eerste keer een “probleem” gehad met de warmtepomp.

Temperatuur van de boiler warmde niet deftig op. Het viel me dan ook op dat die regelmatig in defrost ging (wat uiteraard niet logisch is). Ben dan eens gaan kijken bij de foutmeldingen en gaf als foutmelding “reinigen verdamper”. Maar de verdamper zag er nog altijd zeer proper uit na 3 jaar.

Uiteindelijk eens gaan kijken naar de condens afvoer en deze was wat verstopt geraakt. Even proper gemaakt en het probleem was opgelost.
Ik zou niet eens weten waar ik moet kijken voor foutmeldingen, laat staan dat ik weet wat een verdamper is, waar die zit en al helemaal geen condensafvoer...
ChatGPT liet me weten dat beide zaken terug te vinden zijn in de buitendeel-unit (Vaillant)
Deze dummy met 2 linkerhanden leert hier vaak dingen bij 🤓

Maar goed dat je het hebt opgelost!

Sinds eergisteren dus een nieuwe woning met warmtepomp. Moet nog ingesteld worden, de pomp was al defect waardoor ze een stuk komen vervangen zijn, echter kregen ze het niet opgelost. Nu zie ik wel dat de woning eergisteren 40 kWh verbruikt heeft en gisteren 80kWh… lijkt me toch teveel van het goede. Binnen is het niet boven 17 graden geweest. Piek zit al op 7 voor maart. Gonna be fun. Wat verbruikt jullie warmtepomp zoal? Hier gaat het om een nieuwbouw van 300m2 bruto.

Sinds eergisteren dus een nieuwe woning met warmtepomp. Moet nog ingesteld worden, de pomp was al defect waardoor ze een stuk komen vervangen zijn, echter kregen ze het niet opgelost. Nu zie ik wel dat de woning eergisteren 40 kWh verbruikt heeft en gisteren 80kWh… lijkt me toch teveel van het goede. Binnen is het niet boven 17 graden geweest. Piek zit al op 7 voor maart. Gonna be fun. Wat verbruikt jullie warmtepomp zoal? Hier gaat het om een nieuwbouw van 300m2 bruto.
Onze woning is net iets kleiner als de uwe (245m2) en de warmtepomp heeft 106kWh verbruikt deze maand (verwarming en warm water).
Piek zit op 3.5kW en afname op 255kWh. Totaal verbruik van de woning incl. EV is 747kWh.

331 voor verwarming en 52 voor warm water (wij nemen niet dagelijks een douche). 190m2 verwarmd+ zolder.

misschien de leidingen te smal? Dan kan je niet anders dan uw boilertemperatuur verhogen.

De warmtepomp werkt niet, dus die verwarmt nu enkel met de elektrische weerstand (aan de hand van uw uitleg). Dan zit je met een COP van 1 en trek je hogere pieken.

Voor de maand maart zit ons verbruik met de warmtepomp op 125,8kWh (vvw+ww). Piek zitten we op 2,5kW (zitten wel met een plug&play batterij).
Woonst is 425m² (bruto)

Maart.jpg

Amai dat zijn toch heel andere cijfers van verbruik. Heb de warmtepomp uitgezet nu. Morgen komen ze langs, hopelijk raakt het snel opgelost. To be continued alleszins.

Gisteren toch nog een verbruik van 14kwh alsook injectie van 14kwh. schakelen jullie op deze dagen de warmtepomp uitsluitend in overdag?

Gisteren toch nog een verbruik van 14kwh alsook injectie van 14kwh. schakelen jullie op deze dagen de warmtepomp uitsluitend in overdag?
Ik heb vanaf maart de nachtverlaging terug opgezet. 20°C 's nachts en 21.5°C overdag. Om 11h springt het naar 21.5°C.
We hebben veel glas op de oosten, dus de zon haalt dat makkelijk op samen een beetje ondersteuning van de warmtepomp.

Gisteren 7.7kWh afgenomen 2.5kWh geinjecteerd. Totaal verbruik was 34kWh, dus we waren voor 77% zelfvoorzienend. Ik heb wel een 5kWh Marstek batterij.

Ik denk dat ik dat vorig jaar wel gedaan heb, maar nu heb ik daar niet naar gekeken. Voor mij is het dit jaar "set en forget". Volgende keer dat ik de thermostaat aan raak zal het zijn om om te schakelen naar koelen.

Omdat onze warmtepomp automatisch naar WAR gaat als het een bepaalde tijd <7°C is buiten, wat dus gisteren het geval was. Hierdoor hebben we ook iets meer afname van het net.
De andere voorbije dagen ligt de pomp eerder tijdens de nacht stil, omdat de zon de woning al voldoende heeft opgewarmd.

De warmtepomp draait nu inderdaad volledig elektrisch, vandaar het verbruik. Ligt ook nog hoger omdat de woning helemaal opgewarmd moet worden inclusief de boiler. Probleem is dat er vuil zit in de leidingen tussen de binnen- en buitenunit. Iets wat niet goed is, we zijn dus vertrokken voor langere tijd vrees ik.

Krijg je zoiets makkelijk proper? Moet een koeltechnieker voor komen. Gelukkig maandag al dat iedereen er kan zijn. Maar nu dus nog volop elektriciteit verbruiken …

Wij zijn momenteel de opties aan het bekijken voor onze losstaande nieuwbouwwoning (180 m², 3 slaapkamers). We twijfelen vooral tussen een lucht‑waterwarmtepomp of geothermie. Wat zijn volgens jullie de belangrijkste argumenten voor de ene of de andere oplossing?

Daarnaast vragen we ons af wat het beste is voor de slaapkamers: overal vloerverwarming, aparte airco-units, of toch convectoren?Esthetisch lijkt volledige vloerverwarming de mooiste en meest efficiënte oplossing, maar ik twijfel of de koelcapaciteit dan wel voldoende is. Het huis krijgt wel overal screens aan de zuid- en westkant.

Ik hoor steeds vaker dat koeling in een nieuwbouw belangrijker wordt dan verwarming, en daardoor weet ik niet goed wat nu de beste keuze is voor de slaapkamers.

Heeft iemand ervaring met een gelijkaardige situatie of tips over de juiste combinatie?

Terug
Bovenaan