Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Geen idee, boiler zelf heeft geen display en ben niet door de instellingen van de thermostaat kunnen gaan.Staat die op constant warmhouden?
Vandaag nog eens gaan zien naar de woning, blijf maar met grote twijfel zitten.
Vrees gewoon voor zware stookkosten, capaciteitspieken en of het wel voldoende warm zou worden. Zal er wel allemaal op voorzien zijn.
Vandaag alleen al was er 48 kWh verbruikt bv.
Technieker gecontacteerd over het warm water. Hij zei eerst dat die cijfers die op de thermostaat stonden waarschijnlijk niet kloppen. Nochtans met het globale verbruik volgens Fluvius komt dit wel overeen. Maar hij wist verder ook geen antwoord waarom er al redelijk veel energie naar warm water ging zonder dat er effectief water verbruikt wordt. Zou puur door verlies zijn maar 300L water dat zo goed geïsoleerd is verliest helemaal niet veel warmte lijkt me.
Er is dus 1 aparte groep voor de vloerverwarming op het gelijkvloers en een andere groep die alle convectoren boven aanstuurt. Dus met elk een aparte thermostaat.
Je kunt met 1 circuit zone van de verwarmingsinstallatie ook verschillende temperaturen creëren in de ruimtes. Bij ons is het nu in de leefruimte 21,5°C en in onze slaapkamer 19,3°C, naast onze slaapkamer is de bureau en deze is ook 21,5°C. De kamer daarnaast is de logeerkamer, deze heb ik iets warmer gezet (schoonouders bleven slapen en willen het liever warmer hebben, zijn Spanje gewend). Dit vinden wij aangename temperaturen en vervolgens hou ik die temperaturen stabiel zonder thermostaat.
![]()
![]()
Kheb eindelijk de installatiehandleiding gevonden van die verdeler.Het is geen evenwichtsfles, maar een verdeler (denk ik).
Het buffervat fungeert als evenwichtsfles, of kan in ieder geval deze functie hebben. (meen ik begrepen te hebben ondertussen)
Het is dit onderdeel:
https://www.va-shop.be/a-48299927/pompgroepen/verdeler-voor-2-pompgroepen-vaillant/
Ik denk dat de aanvoer en retour gescheiden zijn (indien correct aangesloten)
Mocht ik opnieuw beginnen, zou ik uw raad opvolgen.
Ergens ben ik wel bang dat ons te verwarmen circuit niet groot genoeg gaat zijn (+/-110m² VV en 2 ventiloconvectoren)
Ik vind trouwens nergens de minimum systeeminhoud die nodig is voor de 75/5 zijn warmte in kwijt te kunnen.
En ge moogt ook eens raden waar de warmteverliesberekening is...
De architect weet van niks, Het bureau die het EPB gedaan heeft weet van niks en iets zegt mij dat die installateurs ook van niks weten...
Ondertussen de firma die verantwoordelijk is aan de lijn gehad. Ik had oprecht heel veel moeite om vriendelijk te blijven.
Het is mij min of meer gelukt (met hier en daar een uitschieter).
"Den grote baas" gaat mij terugbellen, right...
Ik weiger hier eigenlijk nog geld aan uit te geven en Ik heb trouwens geen tang om die alpex te nijpen.
Ze zouden dit eigenlijk volledig onder garantie moeten rechtzetten. (Onder mijn toeziend oog)
De laatste weken heb ik van u en @MorGo7h heel veel bijgeleerd. waarvoor dank!
Wij hebben deze Vaillant arotherm VWL 55/5 AS S2. Zou een geïntegreerde boiler van 190 liter zijn. Wij hebben die al wel 2x eens leeg getrokken met een gezin van 3 op 6 maanden tijd. Komt niet super veel voor als je normaal doucht. Zeker als je zonnepanelen hebt, is het misschien te overwegen om de overschot van de stroom hierin te steken (en dus een groter vat te nemen). Dan moet je 's nachts minder opwarmen voor de douchereeks van 's ochtends.Op onze eerste offerte van de loodgieter staat een Vaillant Flexotherm vwf87/4 met boiler van 281L en buffervat van 100L.
Gisteren werd ik door hem opgebeld met de melding dat er ook een warmtepomp bestaat met een geïntegreerde boiler. Deze zou dan wel een pak kleiner zijn (100L?) met als voordeel dat het wel een pak ruimte bespaard.
Ik vraag me enkel af hoe groot uw vat moet zijn voor een gezin van 3 (ooit waarschijnlijk 4). Kwestie van het niet constant leeg te trekken en te moeten wachten…
Voor de grotere boiler gaan. Wij hebben een binnenunit met 190L interne boiler. We hebben wel een heel groot bad. 1 keer bad vullen en leeg. 3x douchen en leeg. Op termijn gaan wij kijken om een boilervat bij te plaatsen. Voorlopig met 2 kleine en 1 groter kind ok. Maar met 3 tieners in huis gaat dit te krap worden.Op onze eerste offerte van de loodgieter staat een Vaillant Flexotherm vwf87/4 met boiler van 281L en buffervat van 100L.
Gisteren werd ik door hem opgebeld met de melding dat er ook een warmtepomp bestaat met een geïntegreerde boiler. Deze zou dan wel een pak kleiner zijn (100L?) met als voordeel dat het wel een pak ruimte bespaard.
Ik vraag me enkel af hoe groot uw vat moet zijn voor een gezin van 3 (ooit waarschijnlijk 4). Kwestie van het niet constant leeg te trekken en te moeten wachten…
Ook ja. Voor ons 200l vat is het setpoint 50°C. En de aanvoer 55°C. Daarmee halen we een SCOP van 3.6 over een heel jaar.Hoe snel je deze leeg trekt hangt toch ook af van de ingestelde temperatuur? zet die lager/hoger en je hebt meer/minder % warm water nodig.