Warmtepompen

De ene loodgieter is de andere niet jammer genoeg.

Die van ons had:
  • De voeding op de verkeerde poort van de printplaat aangesloten.
  • De Flowmeters van de VVW niet deftig ingeregeld.
  • De aanvoer en retour van de radiatoren verkeerd aangesloten.
  • De binnenweerstand te hoog ingesteld voor de voorziene bekabeling (zekering sloeg constant uit als de legionella bescherming aansloeg)
  • De buitenunit niet waterdicht aangesloten waardoor we kortsluiting gekregen hebben en de printplaat moest vervangen worden.
  • De dakdoorvoer niet correct aangesloten zodat het regenwater de keuken binnenliep.
  • De druk op het expansievat te hoog ingesteld zodat die niet werkte. Stond in zijn haar te krabben en begreep er niks van. "Maar ge hebt dit daarvoor" en wees naar het buffervat.
  • Stooklijn op 1.6 en 50 graden door de vloerverwarming gejaagd.
Als ik die hier ooit nog eens zie, is de kans groot dat ik in de gevangenis beland.
Uiteindelijk alles opgelost door de fabrikant zelf en ne bekwame loodgieter uit de streek.

Ah juist en die had de douche niet deftig afgekit (lekte als een zeef). En de thermostatische kraan van het bad niet ingeregeld.

Laatst bewerkt:
Hier al even 21 graden binnen, zelfs 23 met een zonnige dag zoals vandaag.
Maar wel gemerkt dat de warmtepomp i de nacht telkens 20min cyclus doet van +/-1800w. Normaal met deze buiten temperatuur of ook dat nog aanpassen op 1 of andere manier.
@Bimmer Het draadloos bakje is de oudere erosie namelijk de 300 ipv 400 en via de handleiding daarvan vind ik geen oplossing voor de wifiaan te krijgen.

Bijlagen

• Screenshot_20250201_224249_Energy.jpg
    Screenshot_20250201_224249_Energy.jpg
    81 KB · Weergaven: 15
Laatst bewerkt:
Die dip dat je ziet kan een defrost zijn, maar de HomeWizard app heeft teveel smoothing op de grafieken om het goed te kunnen zien.

Hier gelijkaardig.
https://ibb.co/Lz2dzZrs

Het heeft hier vannacht flink gevroren (-8°C). Het is mij opgevallen dat de thermostaat deze ochtend op 21.5°C stond.
Gevraagde temperatuur is 22°C.
Moet ik mijn stooklijn verhogen? Of is het net goed dat hij 22 niet haalt en constant moet blijven werken?
Stooklijn staat op 0.2. (Vaillant)

Laatst bewerkt:
Daarvoor is de tijdspanne van die bulten wel veel te lang naar mijn gevoel.
Die bulten zijn sowieso verwarmen. Die dipjes kunnen defrosts zijn, maar met zoveel smoothing op de grafiek is dat niet te zien. Ik kan het enkel in HA of Graphana zien er defrost was

Lz2dzZrs
https://ibb.com/Lz2dzZrs
Hier gelijkaardig.

Het heeft hier vannacht flink gevroren (-8°C). Het is mij opgevallen dat de thermostaat deze ochtend op 21.5°C stond.
Moet ik mijn stooklijn verhogen? Of is het net goed dat hij 22 niet haalt en constant moet blijven werken?
Als hij de rest van het jaar de gevraagde temperatuur wel haalt zou ik het zo laten.

De ene loodgieter is de andere niet jammer genoeg.

Die van ons had:
  • De voeding op de verkeerde poort van de printplaat aangesloten.
  • De Flowmeters van de VVW niet deftig ingeregeld.
  • De aanvoer en retour van de radiatoren verkeerd aangesloten.
  • De binnenweerstand te hoog ingesteld voor de voorziene bekabeling (zekering sloeg constant uit als de legionella bescherming aansloeg)
  • De buitenunit niet waterdicht aangesloten waardoor we kortsluiting gekregen hebben en de printplaat moest vervangen worden.
  • De dakdoorvoer niet correct aangesloten zodat het regenwater de keuken binnenliep.
  • De druk op het expansievat te hoog ingesteld zodat die niet werkte. Stond in zijn haar te krabben en begreep er niks van. "Maar ge hebt dit daarvoor" en wees naar het buffervat.
  • Stooklijn op 1.6 en 50 graden door de vloerverwarming gejaagd.
Als ik die hier ooit nog eens zie, is de kans groot dat ik in de gevangenis beland.
Uiteindelijk alles opgelost door de fabrikant zelf en ne bekwame loodgieter uit de streek.

Ah juist en die had de douche niet deftig afgekit (lekte als een zeef). En de thermostatische kraan van het bad niet ingeregeld.
Serieus lijstje. Wat bedoel je met badkraan inregelen?

Serieus lijstje. Wat bedoel je met badkraan inregelen?
Normaal regelt ge de mengkraan in op 38°C. Stond gewoon vol op heet water (50°C). Het was keuze tussen heet of nog heter.
Kheb het zelf gedaan na YTfilmpje te kijken.

Vorige eigenaars hebben hier nooit een bad genomen denk ik. Ze hebben gebouwd en zijn 3 maand later uit elkaar gegaan.
Die loodgieter was iemand die ze kenden en werkte bij een redelijk grote en gekende firma uit West Vlaanderen. Kga de naam niet publiekelijk noemen, maar ze hebben er alles aan gedaan om hun verantwoordelijkheid te ontlopen.

Hier al even 21 graden binnen, zelfs 23 met een zonnige dag zoals vandaag.
Maar wel gemerkt dat de warmtepomp i de nacht telkens 20min cyclus doet van +/-1800w. Normaal met deze buiten temperatuur of ook dat nog aanpassen op 1 of andere manier.
@Bimmer Het draadloos bakje is de oudere erosie namelijk de 300 ipv 400 en via de handleiding daarvan vind ik geen oplossing voor de wifiaan te krijgen.
Is al goed dat het op 21°C blijft, dit is de gewenste temperatuur bij u dacht ik.
Dagen zoals nu schiet de temperatuur inderdaad wel de hoogte in door de zon.

Zoals reeds gezegd vlakt homewizard wel waf af. Volgens mij werkt die met gemiddeldes van de voorbije 5 minuten.
Kans is groot dat het defrost zijn, deze duren bij mij ook rond de 5 minuten. U warmtepomp verwarmt 20 min en gaat dan in defrost.
Opzich lijkt dat wel veel, maar uw stooklijn staat ook steiler ingesteld, waardoor die op een kortere rijd meer vermogen zal vragen.
Kans is groot dat je er niks aan kunt veranderen.

Ik kan me nog herinneren dat je fout meldingen kreeg van defrost (debiet). Desnoods kun je nog eens kijken of dit terug komt. Kan wel een oorzaak zijn dat de defrost niet goed gebeuren en hierdoor vaker gaat doen.

Met uw post gisteren was ik bij mij ook eens gaan kijken en zag dat de mijne even vreemd deed.
Het lijkt erop dat die vanaf 22:45u niet goed wist in welke modulatie dat die moest gaan. Hij ging steeds terug naar zijn startpositie (43%) .
Was ook het moment dat de aanvoerstreeftemperatuur verhoogt van 26°C->27°C, dus hij zou moeten opbouwen.
Heb dan om 00:50u de warmtepomp eens laten stoppen en terug opgestart. Dan was het terug normaal.
Zal wel even een bugje in de sturing gezeten hebben of een sensor verkeerd.

Schermafbeelding-2025-02-02-140016.jpg

Laatst bewerkt:
Hier gelijkaardig.
https://ibb.co/Lz2dzZrs

Ik zou het zo laten.

Zelf zou me dat niet zo storen als in de nacht de temperatuur lichtjes daalt. Overdag komt dat er toch bij.
Wanneer dat dat niet het geval is, dan zou ik de stooklijn omhoog doen.

Laatst bewerkt:
Het was uiteindelijk zelfs 23 toen het zonnetje kwam piepen :giggle:.

Daarnet wel gemerkt dat de pompgroep van de convectoren niet meer aanslaat. Kheb die uiteindelijk gewoon manueel gezet (niet tijdsgestuurd) en doet niks.
Eens uitgetrokken, weer ingestoken. Eens uitgezet en terug aan in de thermostaat.
Misschien moet ik eens kijken op de vr70 aansluitmodule en daar eens uit en insteken.

Kamer aan de zuidkant is 20+. Aan de noordkant 18.

Vrees dat het bellen wordt morgen.

Er is geen thermostaataansturing voor boven. Of is voor deze zone niet toegekend. Het is wel de bedoeling dat dit er komt. Ik wacht nog op de offerte.

Waar kan ik die thermostaat compensatie vinden?

Jawel maar de loodgieter mag wat zweten. Vandaag ook gemerkt dat de leiding tussen wp en collector op gelijkvloers kleiner is dan op het legplan staat, 26mm ipv 32mm. Dat mag hij ook oplossen.
Bij mij is dat ook een 26mm naar collector op gelijkvloers en daar heb ik niet echt problemen.

Iemand een idee naar verbruik van een lucht-water warmtepomp (Vaillant Arotherm VWL 125/5)?
Op gelijkvloers is er vloerverwarming, op 1e en 2e verdiep ventilo-convectoren. EPC 26.
Had al begrepen dat convectoren met warmtepomp niet goed samengaan?

Het gaat wel samen. Maar het haalt uw rendement naar beneden. Ik heb ondertussen begrepen van @Bimmer en @MorGo7h dat hoe meer pompgroepen in uw systeem, hoe onstabieler en onzuiniger uw systeem wordt.

Het zuinigste systeem is het systeem van de eenvoud. 1 pomp die alle collectoren aanstuurt en achteraf alles waterzijdig inregelen op uw collectoren. Maar dit gaat enkel indien je overal vloerverwarming hebt.

Ik zit met een gelijkaardig systeem als jij (wel een 75/5) en ben nog zoekende naar de ideale, meest energie-efficiënte instellingen.

Ik heb boven ook ventilo's staan, 2 circuits met eigen thermostaat en een mengfles. Ideaal is het niet, maar mijn COP en rendement is eigenlijk nog zeer goed.
Ik heb stooklijn zeer laag gezet voor de ventilo's en de minimum temperatuur op 30°C. In praktijk moet het al serieus vriezen eer die boven de 30°C gaan.

Mocht ik het opnieuw doen, dan had ik overal vloerverwarming en 1 thermostaat. Helaas wat het budget niet voorhanden toen we gestart zijn en is pas achteraf extra budget vrij gekomen en zijn we dan overgeschakeld naar warmtepomp. Maar liever wat we nu hebben, dan een gas installatie. Het comfort in de zomer is zoveel aangenamer met de koeling in huis.

@lookoutordie Ik heb een Vaillant 75/5. Vorig jaar hebben we 1300kWh verstookt voor verwarming en een goeie 400kWh voor SSW. COP voor verwarming zat op 5.05 geloof ik en SWW 3.54. Ons EPC is -36, maar is weinig zeggend.

Terug
Bovenaan