Warmtepompen

Hier alles nog altijd op temperatuur met een Ta tussen de 28 °C en 29,5 °C. Verbruik van de WP ligt tussen de 600 en 900 W de hele tijd. De komende dagen wordt het wat frisser dus dat wordt een eerste test.

Ze draait nu zo zuinig als kan, en gisteren was er ook redelijk wat zon, toch blijft het totaalplaatje van kosten aan elektrisch verbruik aan de hoge kant.
Verwarmingsinstallatie gaat uiteraard niks doen aan de warmteverliezen.

Als de woning deze hoeveelheid energie vraagt, om op temperatuur te blijven. Dan zal het dat zijn. De 600-900W zal dan ongeveer overeenkomen met 3,5 5,5kW output.

Je kunt enkel tweaken om het zo efficiënt mogelijk te doen.

Laatst bewerkt:
Ik bedoel dat stroom toch nog altijd duur is in vergelijking met aardgas.

Dat was wel al zo vooraleer je je installatie had. Het zou een kwestie van tijd moeten zijn dat dat omgedraait wordt.
Maar in mijn geval moet gas wel flink duurder worden wil ik overgaan, mijn CV-ketel is nog maar 4 jaar oud en zal die dus zo lang mogelijk gebruiken. Dan moet het al naar 20c/kWh gas gaan, wat zou betekenen dat de overige kosten (distributie, accijnzen en ETS2) al x4 moeten gaan en dat lijkt me op korte termijn toch ook niet al te realistisch.

Gisteren bvb heb ik een 35kWh gas verstookt, met een COP van 4 (aangezien het warm was kan dat mss) zou dat 8.5-9kWh elektriciteit zijn voor verwarming.

Ik bedoel dat stroom toch nog altijd duur is in vergelijking met aardgas.
Hazo.
De prijsverhouding tussen elektriciteit en aardgas is inderdaad groot in België. Warmtepomp moet je niet plaatsen omdat het goedkoper is naar stookkosten. :)
Als ik ga kijken naar de huidige contracten en met onze woning, zou ik met een COP van 4,2 break-even draaien.

Zoals het nu de voorbije dagen was, is het normaal wel makkelijk om boven die 4,2 te zitten (met een nieuwbouw). Momenteel draait die hier nu aan COP van 6,5.

Maar je kijkt het beter naar een volledig jaargemiddelde, dus de SCOP over 1 jaar. Want de COP varieert enorm.
Verwarming+warm water zitten wij op een gans jaar, aan een SCOP van 4,7 met een L/W warmtepomp.

Als je dat omzet naar euro's, wilt dat zeggen dat ik €63 bespaar op jaarbasis ipv op gas te stoken. Dat is geen vette uiteraard. In de praktijk is de besparing nog wel iets meer, omdat de warmtepomp ook wel eens draait op zonneproductie, wat dus goedkopere kWh zijn. €63 is dan 100% van het net.
Bij ons was de reden om een warmtepomp te plaatsen dan ook iets anders dan stookkosten.

Laatst bewerkt:
Gisteren bvb heb ik een 35kWh gas verstookt, met een COP van 4 (aangezien het warm was kan dat mss) zou dat 8.5-9kWh elektriciteit zijn voor verwarming.
Gisteren heeft de warmtepomp 34kWh thermisch geleverd, hierin zit ook warm water run bij. (Boiler 290L 37,5°C-->50,2°C).
Daarvoor heeft die 6,4kWh verbruikt.

Gisteren heeft de warmtepomp 34kWh thermisch geleverd, hierin zit ook warm water run bij. (Boiler 290L 37,5°C-->50,2°C).
De mijne heeft 21,7 kWh verbruikt gisteren, dit is de grafiek van het verbruikt elektrisch vermogen.

Geproduceerde thermische energie was gisteren bij mij 80,7 kWh voor verwarming en 6 voor SWW.

De jouwe draait dan toch niet continu, of moduleert die tot 300 W ofzo?

EDIT: Ik zie het op jouw grafiek, lager dan 550 W heb ik de mijne nog niet weten moduleren dus aan jouw waarden zal ik nooit raken. Tenzij die WP zelf te tweaken valt door aan die compressor te prutsen, maar daar blijf ik af.

Laatst bewerkt:

Eigenlijk valt het verbruik me beter mee dan gedacht (qua running costs). hier is het wachten op een goed moment om te veranderen. Maar daar zijn we nog lang niet.

De mijne heeft 21,7 kWh verbruikt gisteren, dit is de grafiek van het verbruikt elektrisch vermogen.

Geproduceerde thermische energie was gisteren bij mij 80,7 kWh voor verwarming en 6 voor SWW.

EDIT: Ik zie het op jouw grafiek, lager dan 550 W heb ik de mijne nog niet weten moduleren dus aan jouw waarden zal ik nooit raken. Tenzij die WP zelf te tweaken valt door aan die compressor te prutsen, maar daar blijf ik af.

Uw huis heeft blijkbaar 80kWh thermische energie nodig (+6 voor warm water), dan kan die nooit zover moduleren wand dan haalt hij de gevraagde temps nietmeer.

Gisteren heeft hem een tijd stil gelegen. Temperatuur buiten is voorlopig +6°C, dus stopt hem als het 6uur lang >22°C is binnen.
Om 09:30 (21,6°C) zie je temperatuur in huis stijgen, komt door de zon. Om 10:00 is het binnen 22°C en blijft nog doorstijgen door de zon.
Warmtepomp begint om 13:30u aan warm water run tot 15:30u. Na een warm water run start die niet steeds gelijk terug aan voor te verwarmen.
Om 16:00 zakt de target Ta naar 10°C, wilt zeggen dat de warmtepomp niet meer moet verwarmen. Waarom 16:00? Vanaf 10:00 was het 22°C en het is niet meer gezakt nadien.
Dus draaitijden warmtepomp
-Verwarming: 00:00 t.e.m 13:30
-Warm water: 13:30u t.e.m 15:30u
- ligt stil: 15:30u t.e.m 00:00

Om 23:30u zie je dat de target Ta terug naar 26°C springt. Dat is omdat de woning terug is afgekoeld tot zijn gewenste temperatuur (21,5°C) en dus terug mag aanspringen. Vanaf dat punt begint de aan/uit hysteresis

Schermafbeelding-2025-01-30-164155.jpg

Momenteel draait hem tegen 265W en levert 1700W. De gewenste temperatuur binnen is 21,5°C en het is nu 21,8°C.
1700W is dus voldoende om mijn woning op temperatuur te houden.
1700W/265W = 6,4 COP, buitentemperatuur is 6,8°C.

Als ik naar uw grafiek zie dan blijft die draaien rond de 800W. Dat geeft 4500W thermisch vermogen?
Als uw woning stabiel blijft op temperatuur, dan vraagt de woning 4500W. Of anders gezegd, uw warmteverlies is 4500W.
Warmtepomp zal dan ook niet verder naar beneden moduleren.

Warm water run gaat hier max naar 1500W verbruik. Staat ingesteld op "eco" bij mij. Dit wilt in mijn geval zeggen dat de aanvoertemperatuur +5°C is van de retourstemperatuur. Zo bouwt die dat op, tot de boiler 50°C is.
Ik kan die ook op "comfort" zetten, dan warmt het sneller op en zal ik ook hogere pieken trekken. Dan gaat die de aanvoertemperatuur zo hoog mogelijk brengen ineens.
Maar naar comfort toe maakt dat voor ons niks uit.

Momenteel draai ik hier bijna zelfvoorzienend en er is geen zon te bespeuren. Ik haal nog 13w van het net. :)

Edit:
Nu draait mijn woning wel zelfvoorzienend. En steek ik nog een beetje op het net. :p
b2SQq.gif

Laatst bewerkt:
Eigenlijk valt het verbruik me beter mee dan gedacht (qua running costs). hier is het wachten op een goed moment om te veranderen. Maar daar zijn we nog lang niet.
Zolang uw gasketel nog goed werkt, zou ik ook niet veranderen.

De hoofdreden hier voor een warmtepomp was voor de koeling. (Nieuwbouw, dus je start met niks)
De meerprijs van een warmtepomp tov een gasketel kwam bij ons uit op €3.800.
Gasketel kan niet koelen, dus moest ik nog koeling voorzien. Voor €3.800 kon ik niet op de gewenste plaatsen airco's zetten.
Alsook heb ik snel last van droge lucht (ik heb hiervoor dan ook speciaal een enthalpie-warmtewisselaar), als ik een lange tijd in ruimte zit met een airco krijg ik daar ook wel last van.

Omdat de vorige woonst waar we woonde een overhittingsindicator had van 3600kh en ik vond dat we de temperatuur binnenhuis redelijk konden houden, tenzjj met een hittegolf. Na 14 dagen hitte golf klom de temperatuur wel naar 25°C binnen.
Was ik wel overtuigd dat we met onze huidige woning die 1100kh scoorde, niet veel koeling nodig hadden. Dus koeling via vloer zal dan wel voldoende zijn.
Ondertussen zijn we 2 zomers ver en de praktijk bevestigd de theorie.

Ik heb ook een nieuwbouw, maar deze overgekocht van particulieren. Ik zou mss ook ineens een warmtepomp gezet hebben, ik heb nooit de berekening hoeven maken. In 2014, toen ik zelf gebouwd heb was deze niet voordelig en heb toen ook gas gekozen.

Ik heb een overhittingsfactor van 1455kh, warmste temp tot nu toe is idd ook 24,5 graden, maar dat duurt best lang. Wij hebben geen koeling en geen screens. Die screens overweeg ik wel op Oost en Zuid.

Das best veel, maar je hebt ook een groot huis.
Wij hebben gisteren 6.8kWh verbruikt voor verwarming en SSW. 237m2 open bebouwing

Wij gisteren 26.4 kWh. Maar das met constant wassen en drogen bij (wp droger) +koken enz. Ik kan niet echt een helder beeld scheppen hoeveel de warmtepomp nu exact verbruikt. Enkel snachts zie ik daar een duidelijk patroon in.
Rond de 600W voor een veel kleinere woning btw.
Maar ons complexe installatie met mengpompen en buffervat is dus verre van optimaal voor het rendement, zoveel is duidelijk.

Wij gisteren 26.4 kWh. Maar das met constant wassen en drogen bij (wp droger) +koken enz. Ik kan niet echt een helder beeld scheppen hoeveel de warmtepomp nu exact verbruikt. Enkel snachts zie ik daar een duidelijk patroon in.
Rond de 600W voor een veel kleinere woning btw.
Maar ons complexe installatie met mengpompen en buffervat is dus verre van optimaal voor het rendement, zoveel is duidelijk.
Zonder aparte meter kun je daar niet echt een idee van hebben. Je kan misschien het maandverbruik op de thermostaat zien?

Als ik de cop uitreken van deze maand met de energiegegevens op de thermostaat kom ik op 3.5 uit. Maar dat is inclusief het pendelen en de weerstand die constant bijsprong bij de vriestemperaturen van paar weken terug. Ik denk (en hoop) dat mijn cop gestegen is sinds mijn gepruts in de parameters. MSN krijg ik daar volgende maand een beter zicht op.
Kheb hier andere zaken eerst af te werken en op te lossen vooraleer ik mij in die home assistant verdiep.

Als je gegevens hebt van vorig jaar zou je kunnen vergelijken. De nummers van morgen zijn er nog niet, maar November-December-Januari zitten binnen 5% van vorig jaar (dit jaar iets kouder gemiddeld, vorig jaar een grotere koudepiek in januari).

deze maand is een dure maand qua verbruik. Zit op dit moment al aan 418kwh elektrisch verbruik genererend 1368kwh warmte.

Oftewel cop 3.27.
In principe is dat niet slecht voor L-W over een hele maand heen rekening houdende dat dit inclusief het warm water voor de douche is en het toch wel koud is geweest. Maar goedkoper als gas is het niet.

deze maand is een dure maand qua verbruik. Zit op dit moment al aan 418kwh elektrisch verbruik genererend 1368kwh warmte.

Oftewel cop 3.27.
In principe is dat niet slecht voor L-W over een hele maand heen rekening houdende dat dit inclusief het warm water voor de douche is en het toch wel koud is geweest. Maar goedkoper als gas is het niet.

Grofweg hetzelfde qua prijs hoor.
Ik zal januari 1520-1530kWh verbruikt hebben aan gas (incl sww). Ik zit nu net onder januari 2024, met nog 1 dag te gaan. Volgens graaddagen is het even koud geweest als januari 2024, maar de verdeling is anders wat invloed kan hebben op een L/W warmtepomp.

Das best veel, maar je hebt ook een groot huis.
Wij hebben gisteren 6.8kWh verbruikt voor verwarming en SSW. 237m2 open bebouwing
Dat is toch ook een enorm laag verbruik, ik snap echt niet hoe jullie dat kunnen. Afgelopen nacht heb ik wel een stuk of vier defrosts gehad en daarna moet de WP weer hoog optrekken om op temperatuur te komen. Ik vraag nu een Ta van 30,5 op mijn kringen, maar door het buffervat moet de WP zelf nu al 32 °C maken waardoor er weer sneller defrosts komen. Na de winter ga ik dat buffervat en die pompgroepen eruit gooien, naast het meerverbruik nemen ze ook enorm veel plaats in.

Terug
Bovenaan