Warmtepompen

Vraagje voor de Vaillant mensen hier. Enig idee waarom hij toch nog aangeeft dat er elektriciteit is verbruikt om te verwarmen, zelfs al is er helemaal geen warmtevraag geweest de laatste tijd? Ik ben eigenlijk 100% zeker dat er geen vraag is geweest, maar toch geeft hij voor deze maand 5 kWh aan. Is dat omdat er elke dag even de pompen aangezet worden? Het is nu niet zodanig veel, maar toch... Tabel hieronder is wat ik afgelezen heb op de thermostaat.
1-May-20240
2-May-20240
3-May-20241
4-May-20241
5-May-20241
6-May-20242
7-May-20242
8-May-20243
9-May-20243
10-May-20243
11-May-20244
12-May-20244
13-May-20244
14-May-20245

Sanitair?
Ik heb ook al enkele dagen geen warmtevraag maar verbruik nog wel energie voor mijn warm water.
Bij mij is dit +- 0,2Kwh/dag.

Sanitair?
Ik heb ook al enkele dagen geen warmtevraag maar verbruik nog wel energie voor mijn warm water.
Bij mij is dit +- 0,2Kwh/dag.
Sanitair is apart af te lezen toch? Dat is hier nu ~1 kWh per dag, wat redelijk constant is over de rest van het jaar.

Ik blijf toch enorm twijfelen over een geothermische vs lucht-water warmtepomp moet ik zeggen. Ik snap de efficiëntie en het lagere verbruik van die geothermische, alleen vraag ik me af of je dat ooit terugverdient..

In de winter ga je relatief gezien iets meer betalen met die lucht-water, maar in een nieuwbouw is het warmteverlies van die aard dat dat best gaat meevallen vermoed ik. En die koeling in de zomer vraagt een pak meer, alleen lig je bij een nieuwbouw met een berg zonnepanelen die net op dat moment smeken om iets dat de energie gaat afnemen. Daar is je meerkost dus quasi nul.

En om dan €8000 (?) van die boring terug te verdienen ben je wel even bezig denk ik dan.

En om dan €8000 (?) van die boring terug te verdienen ben je wel even bezig denk ik dan.

Bij mij was het 10k€ + kosten dat men vroeg. Ik heb er toen voor bedankt. In bedrijven of overheidsgebouwen zou ik direct voor zo'n boring versie gaan aangezien in veel gevallen men daar toch koelplafonds gebruikt en dat mij dan eerder ideaal lijkt.

Die boring gaat 50+ jaar mee tot zelfs 100 jaar. Dus je zou die kost moeten verdisconteren over de volgende 30-50 jaar of meer. En dan is die kost eigenlijk niet echt zoveel. Maar het is een front-up kost en je moet het geld hebben liggen.

Als je echter dacht om naast een warmtepomp ook nog een lucht lucht warmtepomp (of airco) te zetten, dan is het eventueel een piste om op die manier maar 1 systeem te hebben of als je tegen lelijke bakken bent of valse plafonds.
Ik heb persoonlijk gekozen voor een L/W versie waarbij ik achteraf nog een L/L heb geïnstalleerd voor te koelen. De redenering was stel dat mijn L/W ooit stuk is dan heb ik nog altijd de L/L die ik kan gebruiken om te verwarmen of te koelen als die stuk is. Is de L/L stuk dan heb ik de L/W nog voor te verwarmen. Ik ben dan altijd gecoverd.
En door het feit dat die L/L echt niet veel draait gaat die gerust 15 - 25j mee. Zal misschien niet de meest optimale op dat punt zijn, maar kans is groot dat het dan nog wel werkt voor die paar keer dat je dat ding opzet.
En mij boeit het esthetische aspect van zo'n bak echt geen sikkepit.

Dat heeft voor mij de doorslag gegeven, samen met het financiële aspect. Ik zie het ook nog interessant zijn als je een slecht geïsoleerde woning had en de terugdraaiende teller nog bestond (niet meer het geval natuurlijk) of als je een mastodont van een gebouw hebt (4 woonst, kangoowoning of zo - maar dan grotendeels om geen aparte systemen te moeten zetten en eigenlijk schaalvoordelen te gebruiken)

Ik heb onlangs een grove raming laten maken door een architect voor een nieuwbouwwoning. Daar was voor installatie verwarming met geothermische warmtepomp en grondboring in totaal 40,000 eur ex BTW voor voorzien. Is dat een realistisch bedrag tegenwoordig?

Ik heb onlangs een grove raming laten maken door een architect voor een nieuwbouwwoning. Daar was voor installatie verwarming met geothermische warmtepomp en grondboring in totaal 40,000 eur ex BTW voor voorzien. Is dat een realistisch bedrag tegenwoordig?
Hangt ervanaf wat daarin zat.
Warmtepomp geothermisch of lucht water was niet enorm verschillend in prijs. Schommelde in mijn tijd tussen de 9k en de 17k.
Vloerverwarmingsinstallatie is afhankelijk van de oppervlakte
De boring zal waarschijnlijk schommelen rond de 8 - 14k of zo.

Geothermische warmtepomp kost bij ons 28.150€ excl. BTW met 180 meter gecombineerde diepte aan boringen. Met een 170m2 aan vloerverwarming & totale grootte van het huis (bruto verwarmbare opp.) 300m2.

Mijn warmtepomp (Bulex GeniaAir Split met Mi Pro-bediening) verwarmt momenteel het SWW eenmalig per dag telkens er geen zon meer is. Daardoor wordt er ongeveer een kilowatt van het net getrokken. Bestaat er de mogelijkheid om dat wat te "richten" zodat de warmtepomp dit overdag probeert te doen? Want tijdens de dag injecteer ik er gemakkelijk 15.

Mijn warmtepomp (Bulex GeniaAir Split met Mi Pro-bediening) verwarmt momenteel het SWW eenmalig per dag telkens er geen zon meer is. Daardoor wordt er ongeveer een kilowatt van het net getrokken. Bestaat er de mogelijkheid om dat wat te "richten" zodat de warmtepomp dit overdag probeert te doen? Want tijdens de dag injecteer ik er gemakkelijk 15.
Het uur aanpassen.

Stel bv in dat je warm water opwarmt tussen 13:00 - 17:00. Zit meestal tussen middag eten en avond eten, vaak buitentemperatuur op zijn hoogst en zonnepanelen wekken goed op.

Inderdaad, ik werk ook gewoon met een uur. Tussen 14 en 16h mag de SSW run draaien.
En van trigger ik hem ook manueel van uit Home Assistant als de boiler temperatuur te laag zou zijn. Heel zelden gebeurd dat eens als zoon en vrouw beiden een bad hebben genomen op dezelfde avond, maar ik wil 's ochtends geen koude douche. Ik denk we nog geen 5x op het jaar een SSW run hebben buiten het normale tijdslot.

Het uur aanpassen.

Stel bv in dat je warm water opwarmt tussen 13:00 - 17:00. Zit meestal tussen middag eten en avond eten, vaak buitentemperatuur op zijn hoogst en zonnepanelen wekken goed op.
Inderdaad, ik werk ook gewoon met een uur. Tussen 14 en 16h mag de SSW run draaien.
En van trigger ik hem ook manueel van uit Home Assistant als de boiler temperatuur te laag zou zijn. Heel zelden gebeurd dat eens als zoon en vrouw beiden een bad hebben genomen op dezelfde avond, maar ik wil 's ochtends geen koude douche. Ik denk we nog geen 5x op het jaar een SSW run hebben buiten het normale tijdslot.

Merci gasten, wist niet dat dit mogelijk was. Heb hem nu ingesteld op enkel verwarmen tussen 13:00 en 16:00 iedere dag en zal eens zien wat dat geeft. Ik kon ook de tijdsintervallen aanpassen voor de circulatie van SWW maar dat heb ik gelaten voor wat het is. Ik veronderstel dat dit niet zoveel uitmaakt.

Misschien interessant voor anderen: tijdje geleden heb ik hier wat info gevraagd m.b.t. optimaliseren van stroomverbruik van de warmtepomp. Er werd mij toen aangeraden om de stooklijn van 0.6 naar 0.3 te verlagen omdat ik met vloerverwarming zit beneden.

Inmiddels is de loodgieter langsgeweest voor wat kleine klusjes en heb ik hem er eens naar gevraagd omdat mijn ventiloconvectoren boven nooit heb zien aanslaan. Hij raadde aan om de stooklijn om 0.8 te zetten omdat de vloerverwarming en ventiloconvectoren in een enkele, gedeelde zone zijn aangesloten en de convectoren pas aanslaan bij een aanvoertemperatuur van 28 graden en je dus eigenlijk aggressiever moet gaan stoken om ze in werking te doen treden.

Merci gasten, wist niet dat dit mogelijk was. Heb hem nu ingesteld op enkel verwarmen tussen 13:00 en 16:00 iedere dag en zal eens zien wat dat geeft. Ik kon ook de tijdsintervallen aanpassen voor de circulatie van SWW maar dat heb ik gelaten voor wat het is. Ik veronderstel dat dit niet zoveel uitmaakt.
Bij mij staat circulatie van SWW uit. Dat is toch wel een verliespost.
Maar het hangt wat af van uw situatie en comfort eis.

Misschien interessant voor anderen: tijdje geleden heb ik hier wat info gevraagd m.b.t. optimaliseren van stroomverbruik van de warmtepomp. Er werd mij toen aangeraden om de stooklijn van 0.6 naar 0.3 te verlagen omdat ik met vloerverwarming zit beneden.

Inmiddels is de loodgieter langsgeweest voor wat kleine klusjes en heb ik hem er eens naar gevraagd omdat mijn ventiloconvectoren boven nooit heb zien aanslaan. Hij raadde aan om de stooklijn om 0.8 te zetten omdat de vloerverwarming en ventiloconvectoren in een enkele, gedeelde zone zijn aangesloten en de convectoren pas aanslaan bij een aanvoertemperatuur van 28 graden en je dus eigenlijk aggressiever moet gaan stoken om ze in werking te doen treden.
Is aan de ene kant wel spijtig natuurlijk.
Stooklijn aanpassen van 0,3 --> 0,8 zal toch al een verlaging geven van 1COP.

Bij mij staat circulatie van SWW uit. Dat is toch wel een verliespost.
Maar het hangt wat af van uw situatie en comfort eis.
Heb je een idee hoeveel stroom dat verbruikt op een dagelijkse basis?
Is aan de ene kant wel spijtig natuurlijk.
Stooklijn aanpassen van 0,3 --> 0,8 zal toch al een verlaging geven van 1COP.
Hmm dat is wel stevig.. zou kunnen dat ik de stooklijn in de zomer nu terug op 0.3 zet voor het SWW (of wordt dat met de elektrische boiler opgewarmd?) en dan in de winter herevalueer. Op zich was het altijd redelijk warm boven, ook zonder de ventilos, alleen in de avond kon het eens wat frisser worden aan mijn bureau.

Heb je een idee hoeveel stroom dat verbruikt op een dagelijkse basis?
Circulatie pomp SSW opzetten, wilt zeggen (hier toch) dat je water uit de boiler gaat rond pompen in uw woning. Op die manier heb je instant warm water bij de aftappunten.
Maar dat wilt wel zeggen dat je warm water uit een geïsoleerd vat haalt en rond pomp door leidingen (zijn hier nu ook wel geïsoleerd, maar dat is in minder maten) dat meer verlies geven, hierdoor zal de temperatuur in uw boiler sneller dalen. --> meer stilstaand verlies dus.

Hoeveel het exact is met circulatie heb ik niet berekend. Je kunt bv om 08:00u het water temperatuur in de boiler naar 50°C brengen, dan de circulatie laten aanstaan en 24h later terug kijken naar de temperatuur in de boiler. Dat kun je dan vergelijken met eens 24h zonder circulatie. Uiteraard moet je dan wel zorgen dat je in die 24h liefst gaan warm water gebruikt. Zo kun je berekenen in kWh je moet gaan compenseren.

In ons geval hebben wij ook geen regelmatig leven, dus de circulatie met tijdslots aansturen is ook al moeilijker. De afstanden tussen boiler en aftap punten zijn ook niet zo groot. Daarom staat dat bij ons uit.

Hmm dat is wel stevig.. zou kunnen dat ik de stooklijn in de zomer nu terug op 0.3 zet voor het SWW (of wordt dat met de elektrische boiler opgewarmd?) en dan in de winter herevalueer. Op zich was het altijd redelijk warm boven, ook zonder de ventilos, alleen in de avond kon het eens wat frisser worden aan mijn bureau.

Stooklijn is voor de verwarming, warm water heeft daar niets mee te maken. Heeft dus geen zin om dat in de zomer aan te passen.

Stooklijn aanpassen van 0,3-->0,8 zorgt ervoor dat je bij een buitentemperatuur van 0°C een verschil hebt van 10°C in aanvoertemperatuur. Als ik dan naar mijn warmtepomp kijk geeft een verschil van 10°C aanvoertemperatuur een impact van rond de 1COP.

Ik heb ook een paar ventilo's, maar op een apart circuit. Ik zet daar gewoon min temperatuur 30°C, max 35°C en stooklijn 0.2. Met stooklijn 0.8 gaat snel 40°C water door uw vloer hebben stromen en dat wil je niet.

En je kunt normaal op de ventilo's ook wel instellen vanaf welke temperatuur de ventilators moeten aangaan.

Circulatie pomp SSW opzetten, wilt zeggen (hier toch) dat je water uit de boiler gaat rond pompen in uw woning. Op die manier heb je instant warm water bij de aftappunten.
Maar dat wilt wel zeggen dat je warm water uit een geïsoleerd vat haalt en rond pomp door leidingen (zijn hier nu ook wel geïsoleerd, maar dat is in minder maten) dat meer verlies geven, hierdoor zal de temperatuur in uw boiler sneller dalen. --> meer stilstaand verlies dus.

Hoeveel het exact is met circulatie heb ik niet berekend. Je kunt bv om 08:00u het water temperatuur in de boiler naar 50°C brengen, dan de circulatie laten aanstaan en 24h later terug kijken naar de temperatuur in de boiler. Dat kun je dan vergelijken met eens 24h zonder circulatie. Uiteraard moet je dan wel zorgen dat je in die 24h liefst gaan warm water gebruikt. Zo kun je berekenen in kWh je moet gaan compenseren.

In ons geval hebben wij ook geen regelmatig leven, dus de circulatie met tijdslots aansturen is ook al moeilijker. De afstanden tussen boiler en aftap punten zijn ook niet zo groot. Daarom staat dat bij ons uit.

Stooklijn is voor de verwarming, warm water heeft daar niets mee te maken. Heeft dus geen zin om dat in de zomer aan te passen.

Ik zal nu eerst eens zien wat de tijdgestuurde verwarming van SWW opbrengt en nadien nog eens zien naar de circulatie inderdaad. Merci voor de uitleg, het gegeven van meteen warm water hebben aan de aftappunten is wel aangenaam.

Ik heb ook een paar ventilo's, maar op een apart circuit. Ik zet daar gewoon min temperatuur 30°C, max 35°C en stooklijn 0.2. Met stooklijn 0.8 gaat snel 40°C water door uw vloer hebben stromen en dat wil je niet.

En je kunt normaal op de ventilo's ook wel instellen vanaf welke temperatuur de ventilators moeten aangaan.

Hmm dat is inderdaad wel logisch. Maar als je de minimum- en maximumtemperatuur zelf instelt, heeft die stooklijn dan eigenlijk nog veel effect? Of gaat dat vooral effect hebben op hoe snel de warmtepomp het water naar die temperatuur brengt?

Vooral dat laatste idd, ventiloconvectoren instellen in lijn met je watertemperatuur, niet omgekeerd.
En je watertemperatuur kan je idd gaan optimaliseren, vaak is het makkelijk om aan te passen en dan te zien het verlagen geen negatief effect op het comfort heeft.
Hier zo bvb 10.gr van de max temp gehaald voor de vvw en nachtverlaging eruit, netto efficiënter en geen Comfort verlies

Terug
Bovenaan