Het weer heeft het tot nu toe niet echt toegelaten om te spelen met het eindpunt. Het moet dan al een paar dagen aan een stuk rond -5°C zitten om daar deftig zicht op te hebben. Met de temperaturen van de voorbije weken heeft eindpunt van 30°C of 28°C niet veel effect.Heb je al eens getest met een lagere stooklijn (eindpunt naar 28°C bvb.)?
Ik heb hier geen thermostaat hangen dus 24/7 WAR en de temperatuur is altijd rond 21°C nu. Alleen in de lente/zomer gaan we daarboven door de zon maar dat regelen we dan via de rolluiken.
Ik kan het eindpunt niet lager instellen dan 30°C. Maar als ik bij -10°C een aanvoertemperatuur wil hebben van 28°C, moet ik mijn minimale buitentemperatuur verlagen van -10°C naar -20°C. Dan heb je hetzelfde effect als het eindpunt bij -10°C naar 28°C brengen.
Er komt nu wel koud weer aan, maar dan ook met veel zon. Dus zorgt ervoor dat het binnen opwarmt, wat het dan ook moeilijk maakt om te vergelijken. Eigenlijk zou het -5°C moeten zijn en heel de dag zwaar bewolkt.
Maar ik was wel van plan om mijn minimaal buitentemperatuur te verlagen van -10°C naar -20°C, deze week. Heb ik bij deze dan ook net gedaan.

Temperatuur metingen bij ons is per 0,1°C.
Hier blijft het constant als er niemand thuis is en heel de dag bewolkt. Dan zie je de temperatuur meting echt uitvlakken. Als het nacht is en wij slapen zie je de temperaturen ook uitvlakken in de ruimtes. Uiteraard zie je de temperatuur in onze slaapkamer stijgen.
Als het bewolkt is zoals de voorbije dagen schommelen de temperaturen tussen de 0,6°C, door onze aanwezigheid. Ik kan aan de hand van de temperatuur metingen zien wanneer mijn vriendin naar de badkamer is gegaan, pauze heeft gepakt met haar thuiswerk,....
Dan zit het tussen de 21,2°C - 21,8°C. Gemiddeld gezien is het hier de voorbije 2 maanden 21,5°C. Wat voor ons aangenaam is.
Op de moment dat de zon er komt dan zie je direct een stijging.
Als ik zie dat ze volgende week veel zon voorspellen met temperaturen onder het vriespunt, verwacht ik wel meer temperatuur schommelingen. Dan kan het hier makkelijk door de zon in de leefruimte (veel glas) 24°C worden overdag. Ik heb screens, maar ik laat de gratis zonne-energie toe om de woning extra op te warmen overdag.
Als het teveel wordt, was ik van plan om iets bij te maken zodat als het buiten rond het vriespunt is er wel een ruimte-compensatie gebeurt.