Warmtepompen

Heb je al eens getest met een lagere stooklijn (eindpunt naar 28°C bvb.)?
Ik heb hier geen thermostaat hangen dus 24/7 WAR en de temperatuur is altijd rond 21°C nu. Alleen in de lente/zomer gaan we daarboven door de zon maar dat regelen we dan via de rolluiken.
Het weer heeft het tot nu toe niet echt toegelaten om te spelen met het eindpunt. Het moet dan al een paar dagen aan een stuk rond -5°C zitten om daar deftig zicht op te hebben. Met de temperaturen van de voorbije weken heeft eindpunt van 30°C of 28°C niet veel effect.

Ik kan het eindpunt niet lager instellen dan 30°C. Maar als ik bij -10°C een aanvoertemperatuur wil hebben van 28°C, moet ik mijn minimale buitentemperatuur verlagen van -10°C naar -20°C. Dan heb je hetzelfde effect als het eindpunt bij -10°C naar 28°C brengen.

Er komt nu wel koud weer aan, maar dan ook met veel zon. Dus zorgt ervoor dat het binnen opwarmt, wat het dan ook moeilijk maakt om te vergelijken. Eigenlijk zou het -5°C moeten zijn en heel de dag zwaar bewolkt.
Maar ik was wel van plan om mijn minimaal buitentemperatuur te verlagen van -10°C naar -20°C, deze week. Heb ik bij deze dan ook net gedaan. :)

Temperatuur metingen bij ons is per 0,1°C.
Hier blijft het constant als er niemand thuis is en heel de dag bewolkt. Dan zie je de temperatuur meting echt uitvlakken. Als het nacht is en wij slapen zie je de temperaturen ook uitvlakken in de ruimtes. Uiteraard zie je de temperatuur in onze slaapkamer stijgen.

Als het bewolkt is zoals de voorbije dagen schommelen de temperaturen tussen de 0,6°C, door onze aanwezigheid. Ik kan aan de hand van de temperatuur metingen zien wanneer mijn vriendin naar de badkamer is gegaan, pauze heeft gepakt met haar thuiswerk,....
Dan zit het tussen de 21,2°C - 21,8°C. Gemiddeld gezien is het hier de voorbije 2 maanden 21,5°C. Wat voor ons aangenaam is.

Op de moment dat de zon er komt dan zie je direct een stijging.

Als ik zie dat ze volgende week veel zon voorspellen met temperaturen onder het vriespunt, verwacht ik wel meer temperatuur schommelingen. Dan kan het hier makkelijk door de zon in de leefruimte (veel glas) 24°C worden overdag. Ik heb screens, maar ik laat de gratis zonne-energie toe om de woning extra op te warmen overdag.
Als het teveel wordt, was ik van plan om iets bij te maken zodat als het buiten rond het vriespunt is er wel een ruimte-compensatie gebeurt.

Hij zit al aan zijn tweede warmtepomp in zijn nieuwbouw van een tweede installateur voor zover ik weet:

Laatst bewerkt:
Heb je al eens samen gezeten met de installateur?
Als ik u steeds hoor dan heeft die toch bij u een compleet verkeerde installatie neergezet.
Het moet liggen aan de afregeling van de debieten, instellingen van de stooklijn en pompen. Maar vooral omdat we met een slaapkamer zitten aan het einde van de langste kring waar het zeer moeilijk opwarmt. Daar zit een dakkapel die door een fout van de aannemer aan de zijkanten niet voldoende geïsoleerd is. Daarnaast zit in die kamer ook een ventiel van de ventilatie dat zeer dicht bij de unit zit, maw de lucht die daar dezer dagen binnen komt is redelijk koud tot fris. Er zijn zoveel verschillende parameters.

Het moet liggen aan de afregeling van de debieten, instellingen van de stooklijn en pompen. Maar vooral omdat we met een slaapkamer zitten aan het einde van de langste kring waar het zeer moeilijk opwarmt. Daar zit een dakkapel die door een fout van de aannemer aan de zijkanten niet voldoende geïsoleerd is. Daarnaast zit in die kamer ook een ventiel van de ventilatie dat zeer dicht bij de unit zit, maw de lucht die daar dezer dagen binnen komt is redelijk koud tot fris. Er zijn zoveel verschillende parameters.
inderdaad heel veel parameters die je best aanpakt VOOR een gasketel neer te plonken.
Een beetje isolatie, een ventiel verplaatsen, mogelijks extra verwarming op slaapkamer, etc gaan goedkoper zijn en je op termijn veel meer geld besparen. Klinkt zelfs alsof je mogelijks bepaalde zaken op de aannemer / installateurs kunt verhalen.

Ik heb een vraag over nieuwe verwarming en sanitair m.b.v. gas en een warmtepompboiler.

Wij zijn bezig met de renovatie van onze woning uit 1958. Het dak is geïsoleerd en ondertussen (eindelijk) ook de aanbouw. We hebben beslist om met radiatoren te werken omdat we een bruikbare kelder hebben en hierdoor het grootste deel van het gelijkvloers niet kunnen voorzien van vloerverwarming. Er was maar een opbouwhoogte van 5 cm en dat was dan nog eens oneven door oude welfsels en nieuwe buizen die over de vloer lopen.

Nu een eerste offerte geeft ons een Vaillant warmtepompboiler arostor vwl b 270/5 > inhoud 270l en installatie voor 4200 euro excl. BTW.
Dit lijkt me redelijk veel.
Mijn vraag is nu of zo een hybride systeem zin heeft. We hebben nog geen zonnepanelen, maar deze komen er normaal wel dit jaar. Het zullen er max 41 zijn aan 15,17 kWp. We gaan ook nog verwarmen op gas, zeker tot we de gevel verwijderen en isoleren wat pas over een jaar of tien zal zijn.

Ik heb een vraag over nieuwe verwarming en sanitair m.b.v. gas en een warmtepompboiler.

Wij zijn bezig met de renovatie van onze woning uit 1958. Het dak is geïsoleerd en ondertussen (eindelijk) ook de aanbouw. We hebben beslist om met radiatoren te werken omdat we een bruikbare kelder hebben en hierdoor het grootste deel van het gelijkvloers niet kunnen voorzien van vloerverwarming. Er was maar een opbouwhoogte van 5 cm en dat was dan nog eens oneven door oude welfsels en nieuwe buizen die over de vloer lopen.

Nu een eerste offerte geeft ons een Vaillant warmtepompboiler arostor vwl b 270/5 > inhoud 270l en installatie voor 4200 euro excl. BTW.
Dit lijkt me redelijk veel.
Mijn vraag is nu of zo een hybride systeem zin heeft. We hebben nog geen zonnepanelen, maar deze komen er normaal wel dit jaar. Het zullen er max 41 zijn aan 15,17 kWp. We gaan ook nog verwarmen op gas, zeker tot we de gevel verwijderen en isoleren wat pas over een jaar of tien zal zijn.
Ik zou geen hybride systeem nemen. Dat uiteindelijk ingewikkelder en duurder dan gas of warmtepomp apart. Op Tweakers loopt dat veel mensen ook niet goed.
Ofwel neem je nu gas en over 10 jaar een warmtepomp of wel ga je van de eerste keer voor een warmtepomp.

Die warmtepomp boiler is best duur en krijg je er moeilijk uit denk ik. Als je ziet wat andere hun verbruik is met een gas doorstromer dan is dat best goedkoop. Eigenlijk is gas te goedkoop en/of elektriciteit te duur om zo'n oplossing financieel rendabel te maken.

inderdaad heel veel parameters die je best aanpakt VOOR een gasketel neer te plonken.
Een beetje isolatie, een ventiel verplaatsen, mogelijks extra verwarming op slaapkamer, etc gaan goedkoper zijn en je op termijn veel meer geld besparen. Klinkt zelfs alsof je mogelijks bepaalde zaken op de aannemer / installateurs kunt verhalen.
Dit jaar worden er in alle kamers airco unit's ge*installeerd, dan ga ik inderdaad bijverwarmen indien nodig met die airco.

Ik zou geen hybride systeem nemen. Dat uiteindelijk ingewikkelder en duurder dan gas of warmtepomp apart. Op Tweakers loopt dat veel mensen ook niet goed.
Ofwel neem je nu gas en over 10 jaar een warmtepomp of wel ga je van de eerste keer voor een warmtepomp.

Die warmtepomp boiler is best duur en krijg je er moeilijk uit denk ik. Als je ziet wat andere hun verbruik is met een gas doorstromer dan is dat best goedkoop. Eigenlijk is gas te goedkoop en/of elektriciteit te duur om zo'n oplossing financieel rendabel te maken.
Dus hoe zou het dan kunnen in de renovatie?
- CV -> warmtepomp of gas-ketel
- Sanitair -> ook warmtepomp of Elektrische boiler?

Sanitair kan toch ook afgehandeld worden door de gasketel?

Ik zou beide situaties dus door een doorstromer gasketel laten behandelen. Dit is de vaakst voorkomende situatie momenteel, zelfs nog bij nieuwbouw.

Als de leidingsafstand tussen de gasketel en de keuken nogal groot is, kan je daar eventueel een elektrische boiler in de kast plaatsen, of meteen voor een Quooker kraan gaan (wat eigenlijk ook een elektrische boiler is).

Sanitair kan toch ook afgehandeld worden door de gasketel?

Ik zou beide situaties dus door een doorstromer gasketel laten behandelen. Dit is de vaakst voorkomende situatie momenteel, zelfs nog bij nieuwbouw.

Als de leidingsafstand tussen de gasketel en de keuken nogal groot is, kan je daar eventueel een elektrische boiler in de kast plaatsen, of meteen voor een Quooker kraan gaan (wat eigenlijk ook een elektrische boiler is).
Zeker. Maar ik ben ook aan het nadenken over hoe ik al kan voorzien om later gemakkelijk een eventuele switch weg van gas te doen.

Elektrische boiler zou ik nooit doen. Dat verbruik 3-4x zoveel als een warmtepomp boiler.

Ik zou zowel CV als sanitair nu door een gasketel met doorstromer doen.
Als je later switched naar warmtepomp, dan ga je een boiler moeten zetten en laten verwarmen door uw warmtepomp. Aan de hand van een 3-wegklep kan uw warmtepomp dan switchen tussen uw huis verwarmen of de boiler. Dan behaal je hetzelfde rendement van een warmtepomp maar de totale kost zal iets groter zijn.

Als je om specifieke redenen geen doorstromer kunt gebruiken omdat de leidingen ergens uitkomen ofzo, dan zou ik wel voor een warmtepomp boiler gaan en de 2 systemen scheiden. Maar in alle andere gevallen zo ik voor of CV of warmtepomp die zowel CV als SSW doet.

Zeker. Maar ik ben ook aan het nadenken over hoe ik al kan voorzien om later gemakkelijk een eventuele switch weg van gas te doen.
Da's vrij eenvoudig denk ik. Bij een split unit L/W WP voorzie je dan een wachtbuis vanuit de stookplaats naar buiten (naar de plaats waar de buitenunit zou staan) voor als de koelleidingen+elektriciteit ooit getrokken moeten worden.

Als dat effectief de punten zijn waarom je uw woning niet goed opgewarmd krijgt, gaat een gasketel daar niets aandoen.
Of dat een kring achteraan zit zou ook niet zoveel mogen uitmaken, tenzij uw circulatiepomp te zwak is. Als je meer energie naartoe moet sturen, omdat uw energieverlies daar meer is. Knijpt de rest van de kringen en zet de achterstand kring volledig open. Uiteraard zit je met marges, maar dat is eigen aan de warmteafgifte en niet de warmtebron in dit geval.
Mijn badkamer zit ook op de achterste kring van de collector boven, geen probleem om daar voldoende debiet door te krijgen.

Ik zou bij u al eerder geneigd zijn om te kijken of je wel nood hebt aan een buffervat. Buffervat zorgt vaak voor een complexe werking en werkt soms meer tegen dan dat het u helpt. Dat is goed als je elke kring individueel gaat aansturen. Ale goed, ik zou zelf ook nog steeds kijken om elders buffer te voorzien, zodat ik geen buffervat moet plaatsen. Zelf heb ik dat dus ook niet.
Ik had toch ook begrepen de je met een nieuwbouw zit en geen klein huis. En dat je met 2 gestuurde kringen werkt. Volgens mij gaat elke kring al meer dan genoeg buffer hebben bij u.
Als ik u telkens bezig hoor en met welke temperaturen dat je moet werken, dan denk ik toch vaak dat er geen goed balans is tussen warmtepomp<->buffervat<->vloerverwarming.

Of een ventiel dicht bij een unit zit maakt niet zoveel uit.
Ik veronderstel dat je werkt met een D systeem en uw binnenkomende lucht opwarmt. Hier vertrekt inkomende lucht vanuit de unit 1,3°C lager dan de lucht dat hij uit de woning haalt. Die 1,3°C gaat het dus niet maken. Alsook zal die lucht op een traject van 1m of 10m niet veel meer opwarmen in uw buizen.

Laatst bewerkt:
Ik zit met een buffervat van 200 liter, daar hangt direct een verdeler aan met mijn twee pompgroepen. Sowieso zal ik nood hebben aan een evenwichtsfles want het is een gesloten verdeler, maar hoe groot moet die evenwichtsfles dan zijn?

Ik zit met een buffervat van 200 liter, daar hangt direct een verdeler aan met mijn twee pompgroepen. Sowieso zal ik nood hebben aan een evenwichtsfles want het is een gesloten verdeler, maar hoe groot moet die evenwichtsfles dan zijn?
Hoe groot dit moet zijn hangt af van uw installatie. Je kunt eens contact opnemen met de leverancier, desnoods met de man die uw vloerverwarming heeft uitgetekend. Je gaat dat inderdaad wel nodig hebben.

Zelf ben ik niet zo'n fan van verschillende stuurkringen. Als je overal met vloerverwarming werkt en de temperaturen lopen niet zo hard uit mekaar, zie ik daar ook niet de grote meerwaarde in bij een nieuwbouw.

Hier werken wij dus ook met 1 pomp. De warmtepomp gaat rechtstreeks naar de vloerverwarming.

Wij willen beneden 21 - 21,5°C graden hebben.
Boven verdieping willen we in de badkamer/bureau/slaapkamer/logeerkamer andere temperaturen hebben. Dus kun je met de debieten van de kringen spelen.
In onze bureau is het even warm als beneden, als we er zitten warm het zelf nog verder op. De kamer ernaast slapen wij en daar is het 18,9°C, loop van de nacht stijgt dat omdat we er slapen. Overdag koelt het dan terug af.
In onze logeerkamer wilde we het wel warmer hebben (neefje bleef slapen), daar is het dus 20,5°C.

Enkel onze badkamer krijgen we dan niet naar 24°C, het is wel de warmste ruimte boven. Maar om de warmtepomp te laten aanspringen om 1 ruimte op te warmen vind ik al niet zo een goed idee. Hier zou ik dus eerder opteren voor een bijkomstig warmtebron. In de praktijk missen we dat niet, dus is het er tot nu toe nog steeds niet gekomen. Als je doucht of een bad neemt stijgt de temperatuur ook weer snel en heb je warme vochtige ruimte.

Wij hebben drie verschillende verdiepingen en twee badkamers. Mijn aparte pompen zijn er nu, die ga ik niet weg doen. Beneden hebben we een haard dus ik vind het handig dat de vloerverwarming in heel mijn huis niet uit gaat als die brandt. Er zit inderdaad redelijk wat verlies op dat buffervat, de vraag is nu of het beter gaat zijn met gewoon een evenwichtsfles, ik heb er nog een liggen.

Wij hebben drie verschillende verdiepingen en twee badkamers. Mijn aparte pompen zijn er nu, die ga ik niet weg doen. Beneden hebben we een haard dus ik vind het handig dat de vloerverwarming in heel mijn huis niet uit gaat als die brandt. Er zit inderdaad redelijk wat verlies op dat buffervat, de vraag is nu of het beter gaat zijn met gewoon een evenwichtsfles, ik heb er nog een liggen.
Hier hebben we ook 3 verdiepingen met vloerverwarming. Ik zou het nog eens moeten nakijken, maar ik denk dat er hier ongeveer een 2,6km aan vloerverwarming ligt.

Als je uw buffervat wegpakt dan ga je wel moeten werken met 1 warmte circuit. Anders ga je in mijn ogen conflicten krijgen. Dan ga je moeten kijken wanneer welke pomp moet opspringen, of dat mogelijk is bij uw warmtepomp sturing geen idee.
Of je maakt een logica van de 2 thermostaten, waarbij de warmtepomp blijft draaien als 1 van de temperaturen niet gehaald is. Maar wederom geen idee wat bij u allemaal de mogelijkheid is. Opzich kan het geen kwaad om uw vloer beneden op temperatuur te houden voor die paar uurtjes dat de kachel eens aanstaat.

Ik heb hier thuis ook wat simpele logica's gemaakt om de sturing wat te optimalsieren in mijn ogen. Als het buiten 5°C of lager is, dan laat ik die niet meer kijken naar mijn thermostaat. Een dag zoals vandaag schiet de temperatuur naar boven door de zon en wil ik de vloer op temperatuur laten.

In ieder geval is het wel een ingrijpende actie. Spijtig genoeg is het niet snel installeren om eens te kijken of het beter werkt. Ik zou dan eerder eerst iets proberen dat er naartoe leunt.
Stel uw regeling in naar uitsluitend WAR en laat de 2 kringen samen werken, ik denk dat dit uitsluitend programma is en misschien 2 draadjes wisselen. Dan ga je wel terug opzoek naar een goede stooklijn en debieten van kringen. Maar dan simuleer je al meer een regeling zonder nood aan buffervat en zonder dat je moet sleutelen. Perfect is het niet, maar geeft dan misschien weer extra info.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan