Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Technically speaking is dat enkel verplicht voor gasketels met een nominaal vermogen vanaf 20 kW en zit dat in het onderhoud (100-200 euro).En je vergeet de verplichte 2 jaarlijkse keuring op de gasketel terwijl dat voor een warmtepomp niet nodig is.
Volgens mij zit je snel aan 20kW als je een doorstromer hebt voor SSW. Voor onze woning was initieel een 36kW ketel voorzien voordat we een warmtepomp gekozen hebben.Technically speaking is dat enkel verplicht voor gasketels met een nominaal vermogen vanaf 20 kW en zit dat in het onderhoud (100-200 euro).
Nu praktisch denk ik dat zo'n explosief best goed in het oog wordt gehouden, dus doe ik braafjes ook tweejaarlijks onderhoud, maar wettelijk gezien in een moderne nieuwbouw ga je dat misschien niet moeten doen.
Er zijn er ook die zeggen dat je warmtepompen ook best (twee)jaarlijks laat nakijken, dus dat als argument opwerpen tegen een gasketel is in mijn ogen niet echt een factor die doorweegt. Vergeet ook de verwachte levensduur niet van die toestellen, nu je toch bezig bent, en de vervangingskost die je hebt als het kaput gaat.
Ik zou in uw geval ook geneigd zijn om eerder extra panelen te leggen. Geen idee hoeveel er oorspronkelijk voorzien waren?Wat is jullie mening hierover?
Er was 4200wp panelen voorzien (omvormer weet ik nog niet). Met de extra panelen zouden we op ongeveer 7000wp uitkomen.Ik zou in uw geval ook geneigd zijn om eerder extra panelen te leggen. Geen idee hoeveel er oorspronkelijk voorzien waren?
De woning is al voorzien voor lage temperatuur.
Doordat een ketel relatief een lage kost is, valt dat qua afschrijving dan ook mee. Kun je desnoods over 10 jaar nog eens zien.
Hier is het vooral interessant geworden omdat we ook koeling wilde voorzien. Als ik het dan met elkaar vergeleek en keek naar onze noden, kwam voor ons de L/w warmtepomp als beste uit en goedkoopste uit.
Lijkt me op eerste zicht wel een stevige meerprijs om van 4200wp naar 7000wp te gaan.Er was 4200wp panelen voorzien (omvormer weet ik nog niet). Met de extra panelen zouden we op ongeveer 7000wp uitkomen.

Akkoord. De 5000 euro was wel een mondelinge schatting van de bouwheer. Ik heb gevraagd dat dat geformaliseerd wordt op papier (prijs per paneel, meerprijs zwaardere omvormer, ...).Lijkt me op eerste zicht wel een stevige meerprijs om van 4200wp naar 7000wp te gaan.
Maar als je geen behoefte hebt aan koeling, lijkt me dat een betere keuze ipv een warmtepomp om zo u 100% vrijstelling te krijgen. Dan kun je nog wat de kat uit de boom kijken.
Gasaansluiting is meestal niet via bouwheer te betalen8-10k meerprijs voor een warmtepomp is toch ook veel. Aangezien de CV wegvalt en je geen gasaansluiting nodig hebt.
Best straf om in 2024 in een nieuwbouw nog een gasketel aan te raden... Vanaf 2028 word er immers ook meer accijnzen op gas aangerekend en dat zou ten goede moeten komen van de elektriciteitsfactuur.
Is inderdaad ook weer een stevige meerprijs. Hier kwam het uit op €4300 in vergelijk met een gasketel doorstromer. (Inclusief gasaansluiting).8-10k meerprijs voor een warmtepomp is toch ook veel. Aangezien de CV wegvalt en je geen gasaansluiting nodig hebt.
Best straf om in 2024 in een nieuwbouw nog een gasketel aan te raden... Vanaf 2028 word er immers ook meer accijnzen op gas aangerekend en dat zou ten goede moeten komen van de elektriciteitsfactuur.

Dat is wel heel laag, welke ketel heb je?Onze kan tot een 300-350W terug moduleren en we hebben dan ook vrij lange runs.
Heb je al eens getest met een lagere stooklijn (eindpunt naar 28°C bvb.)?Hier heb ik de warmtepomp de voorbije 2 maand wat opgevolgd. Is ons eerst stookseizoen in onze nieuwe woning.
Als ik er nu terug aan denk, heb ik eigenlijk weinig zaken moeten aanpassen tov de instellingen die ik in begin heb ingesteld. Uiteindelijk zijn de aanpassingen ook maar wat fine tuning.
Zonder deze fine tuning zou ik het binnen evengoed op temperatuur kunnen houden en werkt de warmtepomp goed. Nu zorg ik er vooral voor dat de start/stop zo laag mogelijk zijn en bijgevolg een zo lang mogelijke run om terug te kunnen moduleren. Wat vooral goed is voor de levensduur van de warmtepomp.
Warmtepomp:
-Stooklijn: voetpunt 22°C (20°C) eindpunt 30°C (-10°C)
-Ruimte compensatie: uit
-geen programmatie, maw 24/24.
-aanvoer/retour verschil: 3,5°C. (Ik heb een modulerend pomp die regelt hiernaar.)
-Als de temperatuur binnen +1°C is tov gewenste waarde, valt de warmtepomp uit. Als het buiten een bepaalde tijd <5°C is, dan kijkt die niet meer naar de thermostaat. maw wordt het puur een WAR sturing
Vloerverwarming:
kringen van de vloerverwarming heb ik ingesteld als volgt
-Gelijkvloers + 1ste verdiep liggen op 10cm, die van de kelder liggen op 20cm.
-Gelijkvloers: 1L/min
-1ste verdieping: 0,5L/min, badkamer volledig open, onze slaapkamer dicht.
-Kelder: 0,5L/min
In de praktijk komt het erop neer dat het over algemeen deze debieten blijven. Enkel wanneer de circulatiepomp zwaar terug moduleert merk je het vooral bij de badkamer dat het debiet zakt (deze staat volledig open). Reden van zwaar moduleren circulatiepomp is uiteraard omdat hij problemen krijgt om zijn minimaal vermogen kwijt te kunnen. Nadien valt de warmtepomp dan uit.
Ik heb in de kelder de kringen voorlopig dicht gezet na het "inregelen", omdat deze ruimtes momenteel nog niet in gebruik zijn. Hier merk ik wel op dat er niet veel energie naartoe moet (is ook de reden waarom ze ons hebben aangeraden om ze op 20cm te leggen). De kelder zit ook mee op het ventilatie systeem en de temperatuur blijft daar nu voorlopig constant, maar je hebt wel nog een "zetje" nodig om ze naar een comfortabel temperatuur te brengen om er te zitten.
Aanpassingen tov het begin:
De instelling van de fabrikant is dat er enkel naar de thermostaat gekeken wordt om de stooklijn te beïnvloeden, met ruimte compensatie kun je dan instellen hoeveel impact. Maw de thermostaat laat onze warmtepomp niet stoppen.
In de tussen seizoenen vind ik dat niet zo goed, omdat de warmtepomp dan veel meer draaide dan nodig en onnodig pendelende.
Heb dan zelf iets gemaakt (Loxone) dat de warmtepomp bij +0,5°C van de gewenste waarde stopte en terug bij de gewenste waarde startte. Maar het viel me op dat je redelijk snel +0,5°C haalde. Niet door de zon, maar de mensen en toestellen keuken. Een paar weken later heb ik dat aangepast naar +1°C, nu is er iets meer marge en laat ik de warmtepomp niet zo snel uitschakelen. Want de temperatuur in de ruimte stijgt wel als we aanwezig zijn, maar die warmte zit niet in de massa, dus als je de ruimte verlaat zie je dat de temperatuur terug wat zakt.
Als de zon erdoor komt, dan stijgt het snel naar +1°C. Dan valt de warmtepomp uit en start dan meestal terug op in de ochtend, dan zit die terug op zijn gewenste waarde.
Omdat bij buiten temperaturen van rond het vriespunt en als de massa meer is afgekoeld, startte de warmtepomp in een hogere stand als normaal. Om dat te temperen heb ik nog iets gemaakt in loxone. Als het buiten langer dan 12 uur <5°C is dan werkt de warmtepomp terug naar zijn eigen instellingen, dus kijkt die niet meer naar +1°C. Op deze manier blijft de massa op temperatuur en kan de pomp naar een zo laag mogelijk punt moduleren. Is dan vooral goed bij dagen dat het vriest en open hemel is met veel zon.
Hier wacht ik nu nog op een week dat het vriest en veel zon is om het op te volgen.
Mijn doel is steeds om zo een lang mogelijke run te krijgen, omdat de warmtepomp wel een lange tijd nodig heeft om naar een goed punt te kunnen moduleren.
Met andere woorden heb ik enkel maar 2 zaken zelf bijgemaakt en de rest van de instellingen zijn hetzelfde gebleven.
Resulataten december:
![]()
![]()
![]()
-Current flow temperature = aanvoer temperatuur![]()
-Target flow temperature = gewenste aanvoer temperatuur
-Air inlet temperature = aanzuig temperatuur buiten lucht warmtepomp
-return temperature = retour temperatuur
-Compressor speed: modulatie van de warmtepomp. Lager dan 11% heb ik het nog niet gezien, zal wel de laagste stand zijn.
Je ziet dat de warmtepomp iets na middernacht aanspringt en dat die een aantal uren nodig heeft om naar beneden te moduleren. In dit geval is het wel langer, omdat de dag ervoor de warmtepomp stil lag en dus de vloer niet heeft opgewarmd. 29 + 30 december zorgde de zon ervoor dat de temperatuur binnen boven de gewenste waarde bleef. Kortom geen nood voor bijkomstige verwarming.
Om 13:30 maakt hij warm water aan. Nadien wacht die nog even en springt dan terug aan en moduleert terug naar beneden.
Ik heb geen meter hangen tussen de warmtepomp, dus kan ik het actueel vermogen niet uitlezen. Maar ik kijk vooral naar de P1 meter in de nacht en heb dan wel een idee hoeveel vermogen de warmtepomp verbruikt.
Ons sluimer verbruik is 180W
Verbruik woning:
01:00 = 1057W - 180W = 877W warmtepomp
05:00 = 652W - 180W = 472W warmtepomp
Nadien is het onduidelijk om het nog te lezen met de P1 meter. Maar ervaring van ander momenten is dat verbruik woning in de nacht bij modulatie van 11% op 450W komt. 450-180W= 270W warmtepomp