Warmtepompen

En je vergeet de verplichte 2 jaarlijkse keuring op de gasketel terwijl dat voor een warmtepomp niet nodig is.
Technically speaking is dat enkel verplicht voor gasketels met een nominaal vermogen vanaf 20 kW en zit dat in het onderhoud (100-200 euro).

Nu praktisch denk ik dat zo'n explosief best goed in het oog wordt gehouden, dus doe ik braafjes ook tweejaarlijks onderhoud, maar wettelijk gezien in een moderne nieuwbouw ga je dat misschien niet moeten doen.

Er zijn er ook die zeggen dat je warmtepompen ook best (twee)jaarlijks laat nakijken, dus dat als argument opwerpen tegen een gasketel is in mijn ogen niet echt een factor die doorweegt. Vergeet ook de verwachte levensduur niet van die toestellen, nu je toch bezig bent, en de vervangingskost die je hebt als het kaput gaat.

Technically speaking is dat enkel verplicht voor gasketels met een nominaal vermogen vanaf 20 kW en zit dat in het onderhoud (100-200 euro).

Nu praktisch denk ik dat zo'n explosief best goed in het oog wordt gehouden, dus doe ik braafjes ook tweejaarlijks onderhoud, maar wettelijk gezien in een moderne nieuwbouw ga je dat misschien niet moeten doen.

Er zijn er ook die zeggen dat je warmtepompen ook best (twee)jaarlijks laat nakijken, dus dat als argument opwerpen tegen een gasketel is in mijn ogen niet echt een factor die doorweegt. Vergeet ook de verwachte levensduur niet van die toestellen, nu je toch bezig bent, en de vervangingskost die je hebt als het kaput gaat.
Volgens mij zit je snel aan 20kW als je een doorstromer hebt voor SSW. Voor onze woning was initieel een 36kW ketel voorzien voordat we een warmtepomp gekozen hebben.

Vaillant is hier geweest en ik vroeg wat zo'n onderhoud inhoud. Ze spuiten de lamellen eens in met cleaner en halen het vuil uit de kast. Dit kan je perfect zelf doen door 2 schroefjes los te maken en het deksel open te doen. En een busje cleaner halen in de winkel of bestellen of internet voor de lamellen.
Toen ik vroeg over het koelgas, zei hij dat dit een gesloten circuit is en dit niet kan lekken tenzij er iets grondig mis is. En dan krijg je snel een foutmelding op de binnenunit te zien en stopt het systeem met werken. Dat is een fout die moeilijk preventief te detecteren valt en zeer zelden voorkomt.
Die man rade mij aan om hem gewoon zelf jaarlijks te reinigen en om de 7 jaar eens een checkup laten doen.

Voor mijn berekeningen ga ik uit van een worst case levensduur van 10 jaar, maar de meeste houden het wel 15-25 jaar vol. Ik besef een warmtepomp duurder is dan een nieuwe ketel en toch ben ik blij met de keuze die ik gemaakt heb.

Klopt idd, het gas is zoals in uw frigo/diepvriezer, dat heeft geen onderhoud nodig. En als er daar een probleem mee is, dan zal dit wel heel snel duidelijk worden (geen warmte/koel vermogen)

Wij hebben net een nieuwbouw gekocht waar nog geen warmtepomp voorzien is (in het lastenboek staat gasketel).

De woning is E peil 20 (50% voordeel op onroerende voorheffing voor 5 jaar).
Ik krijg echter dit voorstel van de bouwheer om tot E peil 10 te komen (100% voordeel voor 5 jaar):
  • Extra zonnepanelen (en zwaardere omvormer) plaatsen. Kostenraming +- 5000 euro
  • Warmtepomp voorzien: Kostenraming 8000-10000 euro
Ik ben geneigd om voor de zonnepanelen te gaan, en om de voorziene gasketel "op" te gebruiken en daarna de overstap te maken naar warmtepomp. Er is overal vloerverwarming voorzien dus de overstap zou niet ingrijpend mogen zijn. Ik heb ook de stille hoop dat warmtepompen mogelijks goedkoper zullen zijn binnen pakweg 10-15 jaar?

Wat is jullie mening hierover?

Wat is jullie mening hierover?
Ik zou in uw geval ook geneigd zijn om eerder extra panelen te leggen. Geen idee hoeveel er oorspronkelijk voorzien waren?

De woning is al voorzien voor lage temperatuur.
Doordat een ketel relatief een lage kost is, valt dat qua afschrijving dan ook mee. Kun je desnoods over 10 jaar nog eens zien.

Hier is het vooral interessant geworden omdat we ook koeling wilde voorzien. Als ik het dan met elkaar vergeleek en keek naar onze noden, kwam voor ons de L/w warmtepomp als beste uit en goedkoopste uit.

1) met of zonder actieve koeling?
2) Wat is uw huidig elektriciteitsverbruik in uw oude woning (kans dat je minder gaat verbruiken is klein)? Hoeveel WP en welke omvormer heeft men momenteel al voorzien.
3) Van plan om Airco te gaan zetten in de toekomst ?

Indien met actieve koeling is, zou ik het bekijken. Al denk ik wel dat het nog te vroeg is om te zeggen dat je een substantieel voordeel gaat doen met de warmtepomp.
Maar het is en blijft koffiedik kijken.

Ik zou in uw geval ook geneigd zijn om eerder extra panelen te leggen. Geen idee hoeveel er oorspronkelijk voorzien waren?

De woning is al voorzien voor lage temperatuur.
Doordat een ketel relatief een lage kost is, valt dat qua afschrijving dan ook mee. Kun je desnoods over 10 jaar nog eens zien.

Hier is het vooral interessant geworden omdat we ook koeling wilde voorzien. Als ik het dan met elkaar vergeleek en keek naar onze noden, kwam voor ons de L/w warmtepomp als beste uit en goedkoopste uit.
Er was 4200wp panelen voorzien (omvormer weet ik nog niet). Met de extra panelen zouden we op ongeveer 7000wp uitkomen.

Er was 4200wp panelen voorzien (omvormer weet ik nog niet). Met de extra panelen zouden we op ongeveer 7000wp uitkomen.
Lijkt me op eerste zicht wel een stevige meerprijs om van 4200wp naar 7000wp te gaan. :)

Maar als je geen behoefte hebt aan koeling, lijkt me dat een betere keuze ipv een warmtepomp om zo u 100% vrijstelling te krijgen. Dan kun je nog wat de kat uit de boom kijken.

Lijkt me op eerste zicht wel een stevige meerprijs om van 4200wp naar 7000wp te gaan. :)

Maar als je geen behoefte hebt aan koeling, lijkt me dat een betere keuze ipv een warmtepomp om zo u 100% vrijstelling te krijgen. Dan kun je nog wat de kat uit de boom kijken.
Akkoord. De 5000 euro was wel een mondelinge schatting van de bouwheer. Ik heb gevraagd dat dat geformaliseerd wordt op papier (prijs per paneel, meerprijs zwaardere omvormer, ...).

8-10k meerprijs voor een warmtepomp is toch ook veel. Aangezien de CV wegvalt en je geen gasaansluiting nodig hebt.
Best straf om in 2024 in een nieuwbouw nog een gasketel aan te raden... Vanaf 2028 word er immers ook meer accijnzen op gas aangerekend en dat zou ten goede moeten komen van de elektriciteitsfactuur.

8-10k meerprijs voor een warmtepomp is toch ook veel. Aangezien de CV wegvalt en je geen gasaansluiting nodig hebt.
Best straf om in 2024 in een nieuwbouw nog een gasketel aan te raden... Vanaf 2028 word er immers ook meer accijnzen op gas aangerekend en dat zou ten goede moeten komen van de elektriciteitsfactuur.
Gasaansluiting is meestal niet via bouwheer te betalen

Ik heb het verbruik vanaf november in detail bijgehouden.
  • Elektriciteitsverbruik verwarmen november: 360 kWh
  • Elektriciteitsverbruik verwarmen december: 455 kWh
  • Elektriciteitsverbruik SWW november: 39 kWh
  • Elektriciteitsverbruik SWW december: 39 kWh
COP voor december was 5.02 en in totaal voor 2023 (sinds maart/april denk ik, dus inclusief eerste keer opwarmen huis) 5.38. Ik vermoed dat koeling hier ook bij zit. Lijkt mij wel netjes te zijn voor december?

Dagverbruiken: Ene grafiek met de minimumtemperatuur van die dag erbij, wel van een plek hier zo'n 30 km vandaan. De tweede grafiek is met de graaddagen, maar ook van een plek die hier niet echt in de buurt is.

Ook wel nog grappig om te zien is verbruik vs. minimum temperatuur:
Ik heb denk ik nu wel een redelijk OK set aan instellingen gevonden voor de huidige temperaturen. Het is nog verre van ideaal, maar ik weet niet goed wat ik er nog verder aan kan doen. Hij doet een mix van lange en semi-lange runs en dan wat pendelen, maar ook het pendelen is dan vaak maar een paar keer en het is ook niet dat het 3x per uur ofzo is. De grafiek is totale verbruik van het huis, maar lijkt mij wel duidelijk waar de WP zit. Grafieken gaan tot 31 december:
Instellingen:
  • Ruimtecompensatie: uitgebreid
  • Stooklijn: 0.2
  • Gelijkvloers wens temperatuur: 20.5
  • Verdieping wens temperatuur: 19.5
  • Nachtverlaging: geen
  • Minimale aanvoertemperatuur gelijkvloers: 25 → 26 vanaf 6u46 21-Dec-2023
  • Minimale aanvoertemperatuur verdieping: 25 → 26 vanaf 6u46 21-Dec-2023
  • Alle vvw kringen staan vol open

De verandering naar 26 graden minimum aanvoer heeft de kortste runs wel weggenomen, maar nog verhogen naar 27 lijkt mij er ook wat over.

Ik ben nu nog wat met nachtverlaging aan het proberen om te zien dat hij in de ochtend dan een langere run zou doen. Eerst enkel verdieping gedaan, maar ga het nu ook bij gelijkvloers toepassen.

Is inderdaad ook weer een stevige meerprijs. Hier kwam het uit op €4300 in vergelijk met een gasketel doorstromer. (Inclusief gasaansluiting).
Kon nog goedkoper, maar van die warmtepompen was ik niet overtuigd.

Goh ja, in 2015 moest ik ook warmtepomp zetten, want we gaan afstappen van fossiele brandstoffen. Nu zijn we bijna 10 jaar later en er is nog niets deftig ingegrepen om het verschil groter te maken.

Er zijn plannen om van 2028 tot 2032 accijnzen over te hevelen, maar die plannen zijn nu ook niet ambitieus te noemen. ( of de plannen moet veranderd zijn)
Zeker niet voor een nieuwbouw waar u verbruik al laag ligt. Je spreekt dan niet over veel geld.

Vertrouwen in de regering is dan ook laag bij mij. Dus ik verwacht in 2028-2032 dat het plan dan nog wat gaat afzwakken. Want het zal niet goed voorbereid zijn. De oppositie zal klagen dat je hier de armere mee gaat treffen, die geen geld hebben voor energiezuinig woningen. En je bent vertrokken voor jaren.

De keuze voor meer panelen lijkt mij dan economisch de betere keuze.
Hij gaat het toch zodanig voorzien dat alles op lage temperatuur werkt. Dan kan hij na 15 jaar bekijken om eventueel wel een warmtepomp te zetten.

Zelf heb ik wel gekozen voor een warmtepomp en ik zou het terug opnieuw doen. Maar zoals gezegd is bij mij vooral de koeling dat de doorslag gaf. Ik vind het zeer aangenaam dat je zowel in de winter als zomer een aangenaam klimaat binnen kunt houden.

Laatst bewerkt:
meerprijs -> 8800 - inclusief 21% BTW want nieuwbouw destijds. Maar heb dit in eigen beheer gedaan. Ik was al die extra marges die de SOD firma nam bovenop de prijs van de onderaannemer beu.
Ik recupereerde forfait van 1500€ voor de gasketel (inclusief de gasleiding in de woning).
De kosten voor de introductie van gas was een aparte factuur die niet in de totaalsom zat van de SOD firma. Al heb ik daar iets van een 1000€ op bespaard. Ik heb dus geen gas in mijn woning binnengetrokken. Maar zoals gezegd dit was een extra kost.

Hier heb ik de warmtepomp de voorbije 2 maand wat opgevolgd. Is ons eerst stookseizoen in onze nieuwe woning.
Als ik er nu terug aan denk, heb ik eigenlijk weinig zaken moeten aanpassen tov de instellingen die ik in begin heb ingesteld. Uiteindelijk zijn de aanpassingen ook maar wat fine tuning.
Zonder deze fine tuning zou ik het binnen evengoed op temperatuur kunnen houden en werkt de warmtepomp goed. Nu zorg ik er vooral voor dat de start/stop zo laag mogelijk zijn en bijgevolg een zo lang mogelijke run om terug te kunnen moduleren. Wat vooral goed is voor de levensduur van de warmtepomp.

Warmtepomp:
-Stooklijn: voetpunt 22°C (20°C) eindpunt 30°C (-10°C)
-Ruimte compensatie: uit
-geen programmatie, maw 24/24.
-aanvoer/retour verschil: 3,5°C. (Ik heb een modulerend pomp die regelt hiernaar.)
-Als de temperatuur binnen +1°C is tov gewenste waarde, valt de warmtepomp uit. Als het buiten een bepaalde tijd <5°C is, dan kijkt die niet meer naar de thermostaat. maw wordt het puur een WAR sturing

Vloerverwarming:
kringen van de vloerverwarming heb ik ingesteld als volgt
-Gelijkvloers + 1ste verdiep liggen op 10cm, die van de kelder liggen op 20cm.
-Gelijkvloers: 1L/min
-1ste verdieping: 0,5L/min, badkamer volledig open, onze slaapkamer dicht.
-Kelder: 0,5L/min
In de praktijk komt het erop neer dat het over algemeen deze debieten blijven. Enkel wanneer de circulatiepomp zwaar terug moduleert merk je het vooral bij de badkamer dat het debiet zakt (deze staat volledig open). Reden van zwaar moduleren circulatiepomp is uiteraard omdat hij problemen krijgt om zijn minimaal vermogen kwijt te kunnen. Nadien valt de warmtepomp dan uit.

Ik heb in de kelder de kringen voorlopig dicht gezet na het "inregelen", omdat deze ruimtes momenteel nog niet in gebruik zijn. Hier merk ik wel op dat er niet veel energie naartoe moet (is ook de reden waarom ze ons hebben aangeraden om ze op 20cm te leggen). De kelder zit ook mee op het ventilatie systeem en de temperatuur blijft daar nu voorlopig constant, maar je hebt wel nog een "zetje" nodig om ze naar een comfortabel temperatuur te brengen om er te zitten.

Aanpassingen tov het begin:
De instelling van de fabrikant is dat er enkel naar de thermostaat gekeken wordt om de stooklijn te beïnvloeden, met ruimte compensatie kun je dan instellen hoeveel impact. Maw de thermostaat laat onze warmtepomp niet stoppen.
In de tussen seizoenen vind ik dat niet zo goed, omdat de warmtepomp dan veel meer draaide dan nodig en onnodig pendelende.

Heb dan zelf iets gemaakt (Loxone) dat de warmtepomp bij +0,5°C van de gewenste waarde stopte en terug bij de gewenste waarde startte. Maar het viel me op dat je redelijk snel +0,5°C haalde. Niet door de zon, maar de mensen en toestellen keuken. Een paar weken later heb ik dat aangepast naar +1°C, nu is er iets meer marge en laat ik de warmtepomp niet zo snel uitschakelen. Want de temperatuur in de ruimte stijgt wel als we aanwezig zijn, maar die warmte zit niet in de massa, dus als je de ruimte verlaat zie je dat de temperatuur terug wat zakt.

Als de zon erdoor komt, dan stijgt het snel naar +1°C. Dan valt de warmtepomp uit en start dan meestal terug op in de ochtend, dan zit die terug op zijn gewenste waarde.
Omdat bij buiten temperaturen van rond het vriespunt en als de massa meer is afgekoeld, startte de warmtepomp in een hogere stand als normaal. Om dat te temperen heb ik nog iets gemaakt in loxone. Als het buiten langer dan 12 uur <5°C is dan werkt de warmtepomp terug naar zijn eigen instellingen, dus kijkt die niet meer naar +1°C. Op deze manier blijft de massa op temperatuur en kan de pomp naar een zo laag mogelijk punt moduleren. Is dan vooral goed bij dagen dat het vriest en open hemel is met veel zon.
Hier wacht ik nu nog op een week dat het vriest en veel zon is om het op te volgen.

Mijn doel is steeds om zo een lang mogelijke run te krijgen, omdat de warmtepomp wel een lange tijd nodig heeft om naar een goed punt te kunnen moduleren.

Met andere woorden heb ik enkel maar 2 zaken zelf bijgemaakt en de rest van de instellingen zijn hetzelfde gebleven.

Resulataten december:

december-verwarming.jpg

december-ww2.jpg

verbruik-woning-december.jpg

december-31.jpg
-Current flow temperature = aanvoer temperatuur
-Target flow temperature = gewenste aanvoer temperatuur
-Air inlet temperature = aanzuig temperatuur buiten lucht warmtepomp
-return temperature = retour temperatuur
-Compressor speed: modulatie van de warmtepomp. Lager dan 11% heb ik het nog niet gezien, zal wel de laagste stand zijn.

Je ziet dat de warmtepomp iets na middernacht aanspringt en dat die een aantal uren nodig heeft om naar beneden te moduleren. In dit geval is het wel langer, omdat de dag ervoor de warmtepomp stil lag en dus de vloer niet heeft opgewarmd. 29 + 30 december zorgde de zon ervoor dat de temperatuur binnen boven de gewenste waarde bleef. Kortom geen nood voor bijkomstige verwarming.
Om 13:30 maakt hij warm water aan. Nadien wacht die nog even en springt dan terug aan en moduleert terug naar beneden.

Ik heb geen meter hangen tussen de warmtepomp, dus kan ik het actueel vermogen niet uitlezen. Maar ik kijk vooral naar de P1 meter in de nacht en heb dan wel een idee hoeveel vermogen de warmtepomp verbruikt.
Ons sluimer verbruik is 180W
Verbruik woning:
01:00 = 1057W - 180W = 877W warmtepomp
05:00 = 652W - 180W = 472W warmtepomp
Nadien is het onduidelijk om het nog te lezen met de P1 meter. Maar ervaring van ander momenten is dat verbruik woning in de nacht bij modulatie van 11% op 450W komt. 450-180W= 270W warmtepomp

Laatst bewerkt:
Mooie samenvatting. Hier ongeveer hetzelfde verbruik als jou. De warmtepomp overschat ons verbruik wel met ongeveer 5% tegenover de MID gekeurde meter die er ook aan hangt.

Onze buren huren een nieuwbouw met warmtepomp. Daarbinnen zou het altijd 23-24°C en zijn schuifraam staat altijd open.
Onlangs daar eens binnen geweest op een koude dag en dat was dus effectief zo...
Het is HOB en in de andere woning is het altijd 27-28°C.

Ik weet niet wat die huisbaas uitgestoken heeft want het is zelfbouw met Easykit, maar die stooklijn staat wellicht ingesteld voor een jaren 50 huisje met radiatoren ofzo... De afrekening zal ook niet min zijn.
Het is een Bulex monoblock (+- hetzelfde als Vaillant) dus dat moet goed werken. Moest het zijn eigen huis zijn had ik graag geholpen, maar ik wil die huisbaas niet op m'n dak krijgen omdat ik aan z'n systeem heb geprutst 😅

Hier zijn we ook de afweging aan het maken tussen stookoliekerel behouden, gascondensatieketel te installeren of meteen voor een warmtepomp te gaan. De offertes die we ontvangen hebben liggen vrij ver uit elkaar, waarvan ook verschillende merken warmtepompen worden aangeboden. Zit tussen de merken (buderus, vallaint, Daikin, ..) eigenlijk grote veschillen? Op basis van wat ik hier lees lijkt het van niet.

Hier heb ik de warmtepomp de voorbije 2 maand wat opgevolgd. Is ons eerst stookseizoen in onze nieuwe woning.
Als ik er nu terug aan denk, heb ik eigenlijk weinig zaken moeten aanpassen tov de instellingen die ik in begin heb ingesteld. Uiteindelijk zijn de aanpassingen ook maar wat fine tuning.
Zonder deze fine tuning zou ik het binnen evengoed op temperatuur kunnen houden en werkt de warmtepomp goed. Nu zorg ik er vooral voor dat de start/stop zo laag mogelijk zijn en bijgevolg een zo lang mogelijke run om terug te kunnen moduleren. Wat vooral goed is voor de levensduur van de warmtepomp.

Warmtepomp:
-Stooklijn: voetpunt 22°C (20°C) eindpunt 30°C (-10°C)
-Ruimte compensatie: uit
-geen programmatie, maw 24/24.
-aanvoer/retour verschil: 3,5°C. (Ik heb een modulerend pomp die regelt hiernaar.)
-Als de temperatuur binnen +1°C is tov gewenste waarde, valt de warmtepomp uit. Als het buiten een bepaalde tijd <5°C is, dan kijkt die niet meer naar de thermostaat. maw wordt het puur een WAR sturing

Vloerverwarming:
kringen van de vloerverwarming heb ik ingesteld als volgt
-Gelijkvloers + 1ste verdiep liggen op 10cm, die van de kelder liggen op 20cm.
-Gelijkvloers: 1L/min
-1ste verdieping: 0,5L/min, badkamer volledig open, onze slaapkamer dicht.
-Kelder: 0,5L/min
In de praktijk komt het erop neer dat het over algemeen deze debieten blijven. Enkel wanneer de circulatiepomp zwaar terug moduleert merk je het vooral bij de badkamer dat het debiet zakt (deze staat volledig open). Reden van zwaar moduleren circulatiepomp is uiteraard omdat hij problemen krijgt om zijn minimaal vermogen kwijt te kunnen. Nadien valt de warmtepomp dan uit.

Ik heb in de kelder de kringen voorlopig dicht gezet na het "inregelen", omdat deze ruimtes momenteel nog niet in gebruik zijn. Hier merk ik wel op dat er niet veel energie naartoe moet (is ook de reden waarom ze ons hebben aangeraden om ze op 20cm te leggen). De kelder zit ook mee op het ventilatie systeem en de temperatuur blijft daar nu voorlopig constant, maar je hebt wel nog een "zetje" nodig om ze naar een comfortabel temperatuur te brengen om er te zitten.

Aanpassingen tov het begin:
De instelling van de fabrikant is dat er enkel naar de thermostaat gekeken wordt om de stooklijn te beïnvloeden, met ruimte compensatie kun je dan instellen hoeveel impact. Maw de thermostaat laat onze warmtepomp niet stoppen.
In de tussen seizoenen vind ik dat niet zo goed, omdat de warmtepomp dan veel meer draaide dan nodig en onnodig pendelende.

Heb dan zelf iets gemaakt (Loxone) dat de warmtepomp bij +0,5°C van de gewenste waarde stopte en terug bij de gewenste waarde startte. Maar het viel me op dat je redelijk snel +0,5°C haalde. Niet door de zon, maar de mensen en toestellen keuken. Een paar weken later heb ik dat aangepast naar +1°C, nu is er iets meer marge en laat ik de warmtepomp niet zo snel uitschakelen. Want de temperatuur in de ruimte stijgt wel als we aanwezig zijn, maar die warmte zit niet in de massa, dus als je de ruimte verlaat zie je dat de temperatuur terug wat zakt.

Als de zon erdoor komt, dan stijgt het snel naar +1°C. Dan valt de warmtepomp uit en start dan meestal terug op in de ochtend, dan zit die terug op zijn gewenste waarde.
Omdat bij buiten temperaturen van rond het vriespunt en als de massa meer is afgekoeld, startte de warmtepomp in een hogere stand als normaal. Om dat te temperen heb ik nog iets gemaakt in loxone. Als het buiten langer dan 12 uur <5°C is dan werkt de warmtepomp terug naar zijn eigen instellingen, dus kijkt die niet meer naar +1°C. Op deze manier blijft de massa op temperatuur en kan de pomp naar een zo laag mogelijk punt moduleren. Is dan vooral goed bij dagen dat het vriest en open hemel is met veel zon.
Hier wacht ik nu nog op een week dat het vriest en veel zon is om het op te volgen.

Mijn doel is steeds om zo een lang mogelijke run te krijgen, omdat de warmtepomp wel een lange tijd nodig heeft om naar een goed punt te kunnen moduleren.

Met andere woorden heb ik enkel maar 2 zaken zelf bijgemaakt en de rest van de instellingen zijn hetzelfde gebleven.

Resulataten december:

december-verwarming.jpg

december-ww2.jpg

verbruik-woning-december.jpg

december-31.jpg
-Current flow temperature = aanvoer temperatuur
-Target flow temperature = gewenste aanvoer temperatuur
-Air inlet temperature = aanzuig temperatuur buiten lucht warmtepomp
-return temperature = retour temperatuur
-Compressor speed: modulatie van de warmtepomp. Lager dan 11% heb ik het nog niet gezien, zal wel de laagste stand zijn.

Je ziet dat de warmtepomp iets na middernacht aanspringt en dat die een aantal uren nodig heeft om naar beneden te moduleren. In dit geval is het wel langer, omdat de dag ervoor de warmtepomp stil lag en dus de vloer niet heeft opgewarmd. 29 + 30 december zorgde de zon ervoor dat de temperatuur binnen boven de gewenste waarde bleef. Kortom geen nood voor bijkomstige verwarming.
Om 13:30 maakt hij warm water aan. Nadien wacht die nog even en springt dan terug aan en moduleert terug naar beneden.

Ik heb geen meter hangen tussen de warmtepomp, dus kan ik het actueel vermogen niet uitlezen. Maar ik kijk vooral naar de P1 meter in de nacht en heb dan wel een idee hoeveel vermogen de warmtepomp verbruikt.
Ons sluimer verbruik is 180W
Verbruik woning:
01:00 = 1057W - 180W = 877W warmtepomp
05:00 = 652W - 180W = 472W warmtepomp
Nadien is het onduidelijk om het nog te lezen met de P1 meter. Maar ervaring van ander momenten is dat verbruik woning in de nacht bij modulatie van 11% op 450W komt. 450-180W= 270W warmtepomp
Heb je al eens getest met een lagere stooklijn (eindpunt naar 28°C bvb.)?
Ik heb hier geen thermostaat hangen dus 24/7 WAR en de temperatuur is altijd rond 21°C nu. Alleen in de lente/zomer gaan we daarboven door de zon maar dat regelen we dan via de rolluiken.

Terug
Bovenaan