Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Helaas plat dak hier. Geen goede combinatie met laagstaande zon.
Gisteren (vrijdag) 30kwh totaal elektriciteit verbruik. Vandaag zal het nog meer zijn als het nog lang - 2 blijft buiten.
Interesting. Ik kan de retourtemp alleen aflezen vanaf het toestel en niet uit de api.Ik ga mijn thermometersondes eens verlengen en aan de départ en retour van mijn collectoren hangen. Ik heb mij zo een infrarood thermometer gekocht en tussen de gemeten temperatuur aan de pompgroep en die aan de collector zit al 2 °C verschil.
Ja ik lees ze uit via die api. Maar ik ga de sondes die nu aan de pompgroepen hangen verlengen en ze op de collectoren hangen.Interesting. Ik kan de retourtemp alleen aflezen vanaf het toestel en niet uit de api.
Zijn die sondes aan ha te koppelen?
Vandaag gaat het ook weer net geen 60 zijn.Uiteindelijk tot 58,1 gegaan
Er was overdag niemand thuis, er werd 's avonds niet gekookt (Deliveroo), geen wasmachine/droogkast/afwasmachine, er is geen EV, etc.
Ik heb geen aparte meting voor de WP, maar 't zal toch de grootverbruiker geweest zijn gisteren.
Nee, zo'n dagen hoeven echt niet vaak voor te komen.
Zit voor vandaag alweer aan 21, d'oh!
Dat het maar snel terug warmer wordt.
Of heeft er iemand een gouden tip om het verbruik van de WP te laten zakken?
(en het toch warm te hebben binnen)

Sorry dit is niet geheel duidelijk. Je hebt toch een plafond van normale hoogte? Mijn plafond in de slaapkamer is 2m80 hoog. Daar hangt ook zo’n ventilatiepotje. Hoe hoog hangt uw thermostaat dan?!Vandaag gaat het ook weer net geen 60 zijn.
Maar ik heb een (de?) boosdoener gevonden. Door geregeld te controleren, heb ik vastgesteld dat de VVW op het verdiep bleef verwarmen. Die haalde, in tegenstelling tot kelder en gelijkvloers, nooit de gevraagde temperatuur. Nochtans was het naar mijn gevoel best warm. Nu heb ik ontdekt dat onze ventilatie in de slaapkamer koude lucht blaast op de thermostaat die er vlak onder hangt. Dat zorgt er dus voor dat de thermostaat denkt dat het nooit warm genoeg is. Net temperatuur gemeten en het is 3 graden warmer dan de gevraagde temperatuur. D'oh!
De thermostaat hangt dus tegen de muur, net onder het ventilatiepotteke (of hoe noem je zoiets) dat tegen het plafond hangt in de slaapkamer.
Wat kan ik doen?
Het is onze enige toevoer in de slaapkamer, dus dichtdraaien is geen optie.
Thermostaatvoeler afplakken is ook geen optie.
Gevraagde temperatuur lager zetten gaat ook niet werken. Want dat gaat hij hetzelfde hebben als nu. Maar dan aan lagere temperatuur.
Mag ik het ventilatiepotteke afplakken aan de kant van de thermostaat?
Onze elektrcien is toch een held.
Wat die allemaal gedaan heeft![]()
En als je een offset van 3°C toepast op die thermostaat? Dat zit volgens mij onder basis instellingen op de thermostaat indien het ook een Vaillant thermostaat is.Vandaag gaat het ook weer net geen 60 zijn.
Maar ik heb een (de?) boosdoener gevonden. Door geregeld te controleren, heb ik vastgesteld dat de VVW op het verdiep bleef verwarmen. Die haalde, in tegenstelling tot kelder en gelijkvloers, nooit de gevraagde temperatuur. Nochtans was het naar mijn gevoel best warm. Nu heb ik ontdekt dat onze ventilatie in de slaapkamer koude lucht blaast op de thermostaat die er vlak onder hangt. Dat zorgt er dus voor dat de thermostaat denkt dat het nooit warm genoeg is. Net temperatuur gemeten en het is 3 graden warmer dan de gevraagde temperatuur. D'oh!
De thermostaat hangt dus tegen de muur, net onder het ventilatiepotteke (of hoe noem je zoiets) dat tegen het plafond hangt in de slaapkamer.
Wat kan ik doen?
Het is onze enige toevoer in de slaapkamer, dus dichtdraaien is geen optie.
Thermostaatvoeler afplakken is ook geen optie.
Gevraagde temperatuur lager zetten gaat ook niet werken. Want dat gaat hij hetzelfde hebben als nu. Maar dan aan lagere temperatuur.
Mag ik het ventilatiepotteke afplakken aan de kant van de thermostaat?
Onze elektrcien is toch een held.
Wat die allemaal gedaan heeft
Edit: het is dus een rond ventilatieventiel.
Ik bekijk het morgen.Sorry dit is niet geheel duidelijk. Je hebt toch een plafond van normale hoogte? Mijn plafond in de slaapkamer is 2m80 hoog. Daar hangt ook zo’n ventilatiepotje. Hoe hoog hangt uw thermostaat dan?!
En dan nog, hoe kan dat nu koude lucht zijn? Er zit toch een warmtewisselaar in uw systeem D(+) normaal?
Als die thermostaat vervangen geen optie is kun je proberen die anders te ijken? Als dat niet kan volledig uitschakelen en een digitale koppelen aan uw warmtepomp/domotica? Je kan ook de intensiteit van de luchttoevoer regelen aan die ventilatiepot zelf. Misschien kun je daar eens mee spelen?
Jaja, Vaillant.En als je een offset van 3°C toepast op die thermostaat? Dat zit volgens mij onder basis instellingen op de thermostaat indien het ook een Vaillant thermostaat is.
Ja, je kunt tot 3 graden er bij of af doen om de thermostaat beter overeen te laten komen met de werkelijkheid. Wellicht blaast de balansventilatie ook warmere lucht als het wat zachter is buiten.Jaja, Vaillant.
Offset? Dat wil zeggen dat hij 3 graden gaat bijtellen bij wat hij voelt? Zoiets?
Maar dan moet ik dat ook opvolgen. Want heeft tot nu altijd correct gewerkt. Enkel nu plots dit.
Of allee, misschien altijd wat warmer geweest en te lang warmte blijven geven. Maar toch niet zoals nu.
Heb je daar een linkje van of horen die bij de wp?Ja ik lees ze uit via die api. Maar ik ga de sondes die nu aan de pompgroepen hangen verlengen en ze op de collectoren hangen.
Ik vind het wel raar dat je zoveel koude lucht voelt stromen van je ventilatie. Heb je het ook bij andere punten?Jaja, Vaillant.
Offset? Dat wil zeggen dat hij 3 graden gaat bijtellen bij wat hij voelt? Zoiets?
Maar dan moet ik dat ook opvolgen. Want heeft tot nu altijd correct gewerkt. Enkel nu plots dit.
Of allee, misschien altijd wat warmer geweest en te lang warmte blijven geven. Maar toch niet zoals nu.
Ja, eigenlijk wel.Ik vind het wel raar dat je zoveel koude lucht voelt stromen van je ventilatie. Heb je het ook bij andere punten?
Volgens https://vasco.eu/nl-be/ventilatie/dx4-dx5-dx6 heeft die toch “warmteterugwinning”.Ik bekijk het morgen.
Plafond op verdiep is 250 cm.
Thermostaat hangt op (wilde gok) 160 ofzo?
Ik voel duidelijk koude lucht blazen op de bovenkant van de thermostaat.
D-systeem klopt, maar toch is het koude lucht.
Ik voel het heel duidelijk als ik aan de thermostaat sta.
Waar kan ik controleren of die warmtewisselaar opstaat en/of werkt?
Heb een Vasco DX6, als ik me niet vergis.
Heb momenteel de ventilatie algemeen stiller gezet. Zo blaast die minder. Is eigenlijk de stand bij afwezigheid. Niet voldoende dus.
Morgen bekijk ik de mogelijke oplossingen.
Bedankt alvast.
Ik heb hetzelfde systeem. Als hij op maximum staat kan ik met wat moeite ook wel iets voelen rechter eronder als ik mijn uitsteek zo hoog mogelijk. Misschien staan de ventielen teveel open afgesteld?Ja, eigenlijk wel.
Ik had er nooit over nagedacht, maar het is overal zo.

Dat is de melcloud applicatie waarbij in de broncode gedoken is.Heb je daar een linkje van of horen die bij de wp?
Ik heb het uitgezet op mijn Vaillant systeem. Indien nodig activeert hij het enkel voor defrosts of voor de legionella run, maar niet meer voor hulpverwarming. Ik zet het wel aan als het hier kouder dan -10°C zou worden.Iemand een idee wat de setting back-up verwarming doet bij een Altherma 3? De handleiding zegt er niet zoveel over. Het heeft 3 opties: beperkt, toegestaan en uit.
De installateur had gezegd dat beperkt meer dan voldoende is. Dan is Daikin zelf gekomen donderdag om de smattgrid aan te sluiten en die zeiden dat toegestaan beter is.
Gevolg 5kWh meer dagverbruik sinds het aan staat. Kom nu elke dag op 25 kWh sinds het aan staat. Toch wel een aanzienlijk verschil.
Bekijk bijlage 25215
Zie nu ook onderstaand soort pieken in het verbruik. Dat was ervoor nooit. Liep gewoon op hetzelfde verbruik non-stop door.
Bekijk bijlage 25216
Hier was het de afgelopen 3 dagen zo. Dichte mist die maar niet weg ging, dus zeer hoge luchtvochtigheid (98-99%) buiten. De mist is nu weg en de luchtvochtigheid is nu 80%. Defrost zijn nu om de 80-120min.Dat is de melcloud applicatie waarbij in de broncode gedoken is.
Om het half uur een drefrost, iedere keer als hij net weer de gevraagde Ta bereikt is het van dat...