Warmtepompen

Ik zit met hetzelfde probleem. Als beide zones tegelijk warmte vragen, zijn de runs langer. Soms zijn ze uit sync en dan zijn het veel kortere runs. Naar efficientie toe heb je eigenlijk best gewoon 1 circuit en dan waterzijdig inregelen om de juiste temperaturen te halen. Maar dat is ook niet zo evident als je dan beneden veel zon heb en boven niet bijvoorbeeld.
Elk systeem heeft z'n voor en nadelen. Misschien zijn 2 kleine warmtepompen per verdiep nog het beste, maar dan is dan weer een duurdere oplossing.

En een te grote warmtepomp is ook niet goed natuurlijk. Die kan minder ver terug moduleren, zeker zo'n 105/5 zoals hebt dacht ik? Zelfs onze 7kW vind ik al veel voor onze woning. Buiten deze week dat het 's nachts eens 3°C geweest is, draait ze enkel op minimum vermogen. De 5kW uitvoerding was volgens mij meer dan genoeg.
Ja klopt 105/5. Altijd schrik gehad dat het teveel zou zijn, maarja het is nu zo dus blijven proberen in te regelen.

Ja klopt 105/5. Altijd schrik gehad dat het teveel zou zijn, maarja het is nu zo dus blijven proberen in te regelen.
Exact hetzelfde verhaal hier. En ook de 105/5.
Vervelend als ik de Homewizard app open doe, maar ik probeer er me niet meer aan te storen. Het is wat het is.

Is een buffervat niet geschikt tegen dat pendelgedrag?
Dat helpt als je met radiatoren of convectoren zit. Maar bij vloerverwarming is de chape uw buffer. 100l buffer gaan toevoegen is vloerverwarming doet niet veel of je zou al een heel groot vat moeten zetten. Maar een 500l vat pakt veel plaats in water in een vat opwarmen is ook wat verloren energie. Een correct gedimioneerde warmtepomp is het best, maar ik heb de indruk dat vele installateurs ze te ruim nemen.
Die technieker van Vaillant zei dat je best 80% van het berekende warmtevlies neemt. Dus bij 7kW warmteverlies bij -10°C een 5.5kW warmtepomp installeren. Maar die tip kreeg ik pas toen onze 7kW er al stond :p Maar volgens mij had die wel gelijk. Heb dat eens uitgerekend en met een 5.5kW zouden we enkel die warmtestand nodig hebben als het voor een lange periode onder de -5°C gaat. Dat gebeurd hier niet zo vaak.

Mijn buffervat staat er vooral omdat ik met Smart Grid dat buffervat naar een warmere temperatuur wil brengen bij overproductie van de zonnepanelen.

Ik regel naar 1 temperatuurmeting en dat is die van de leefruimte. Ik heb in elke ruimte wel een temperatuurmeting en volg het nu wat op, buiten de screens ermee aansturen doen die voorlopig niks.

In de leefruimte zitten wel wat glaspartijen, dus zon heeft veel invloed erop. Als de zon begint te schijnen, dan warmt het snel op en valt de warmtepomp uit. Voorbije dagen was er dus wel wat zon en heeft die vanaf zondag een 39 uur stil gelegen, omdat er geen warmtevraag was.
Boven zijn het slaapkamers/bureau/badkamer/wasplaats.

Het is enkel de badkamer die eventueel zou klagen dat de temperatuur te laag zou worden boven. In onze slaapkamer heeft de kring nooit opengestaan voor verwarming, het is daar 20°C, warmer moet het zeker niet worden. Je ziet goed aan de grafiek, om wat uur dat we gaan slapen en opstaan.
De bureau is het momenteel 21,8°C. Hier staat de kring wel open, dus als er beneden warmtevraag is, zal deze ook mee verwarmen.
Deze warmt sowieso op omdat je in de ruimte aanwezig bent, warmer moet het dus ook niet worden, tegen deze middag zal het hier wel +22°C zijn.

Kortom "den boven" vraagt niet veel warmte hier
Enkel de badkamer zou dat wel eens doen. Maar om hier de warmtepomp te laten starten, voor enkel die ruimte, vind ik te zot. Momenteel hebben wij (ik en mijn vriendin) het niet koud in de badkamer, als dit wel het geval zou worden, dan ga ik daar een elektrisch verwarming zetten die ik ga aansturen. Voorlopig met de douches dat we nemen warmt de ruimte ook verder mee op. Badkamer kring staat 100% open, onze slaapkamer staat dicht en de rest boven is geknepen op 0,5L/min.

Ik ken uw verloop niet van de temperaturen, maar je kunt eens proberen om enkel te werken naar de temperatuur van beneden?
Ja het ding is dat ik niet weet hoe ervoor te zorgen dat beide zones aangaan, als 1 zone vraag heeft...

En ik wil de boven wel laten verwarmen. Deels voor badkamer en deels zodat mijn vriendin zich geen zorgen maakt dat het te koud wordt op slaapkamer van zoontje. Uiteindelijk staat het boven ook maar gewoon op 19 graden.

Ik heb iets raars aan de hand met mijn Vaillant systeem. Het lijkt alsof de WP zelf niet in gang wil terwijl er wel vraag is. Ik hoorde de circulatiepompen geregeld aangaan vannacht en nu deze ochtend ook, en dat is ook duidelijk te zien op het verbruik: https://ibb.co/Sm0HcGC

Volgens de thermostaat hebben de twee circuits hebben duidelijk een vraag, maar de warmtepomp zelf blijft uit... Ik zie niet meteen iets aan de instellingen waar het fout gaat. Iemand een idee?
Ik heb nu dus weer hetzelfde voor. Lijkt enkel te gebeuren als het buiten 4 graden of minder is.

Op de thermostaat geeft hij aan dat het circuit warmte vraagt en wel met een aanvoertemperatuur van 35 graden, wat ook het maximum ingesteld is, maar de warmtepomp zelf gaat niet aan. Volgens de stooklijn lijkt die 35 graden toch ook totaal niet te kloppen:
Als ik de wenstemperatuur verhoog van 20 naar 20.5 lijkt het een meer normale vraag te doen van 28 graden aanvoertemperatuur, en gaat de warmtepomp ook effectief aan [edit: nog eens geprobeerd en dat lijkt het ook niet meer te verhelpen...]:
Binnenunit geeft dan weer een gewenste aanvoertemperatuur van 20 graden aan...: Maar ik weet niet of dat getal snel genoeg geupdated wordt?

Als ik naar de binnenunit ga staat er wel een 'E' op het hoofdscherm, maar ik zie verder niets van foutmelding, of ik kijk verkeerd.

Laatst bewerkt:
Ja het ding is dat ik niet weet hoe ervoor te zorgen dat beide zones aangaan, als 1 zone vraag heeft...

En ik wil de boven wel laten verwarmen. Deels voor badkamer en deels zodat mijn vriendin zich geen zorgen maakt dat het te koud wordt op slaapkamer van zoontje. Uiteindelijk staat het boven ook maar gewoon op 19 graden.
Ik heb geen vailliant dus kan u daar helaas niet mee helpen.

Je zult ongetwijfeld de 2 groepen wel kunnen linken aan 1 verwarmingscircuit regeling van de warmtepomp.

Ik heb geen vailliant dus kan u daar helaas niet mee helpen.

Je zult ongetwijfeld de 2 groepen wel kunnen linken aan 1 verwarmingscircuit regeling van de warmtepomp.
Ik denk iets gevonden te hebben onder 'zonetoewijzing'. Daar kan je de thermostaten linken aan een zone. Dus zal daar eens mee experimenteren :)

Ik heb op mijn verdieping één kring die maar niet wil opwarmen. Het is de verste kring en ik heb hem al het meeste debiet van al gegeven. Circulatiepomp staat op hoogste snelheid en ik heb de Ta al verhoogd ook.

Ik ben voor een nieuwbouw ook aan het kijken voor een warmtepomp. Echter zijn bij de offertes en het EPB de vereiste KW's all over the place.

EPB & 1 offerte: 8 KW
andere offertes: tussen de 4 & 6 kw.

Het is een woning met zo'n 170 m² bewoonbare oppervlakte ( en zo'n 100m² boven).
Dus de vraag: hoe kan ik nu weten wat de echte warmtevraag is, en wat zijn de nadelen/voordelen van over/onderdimensioneren

Ik had eerst een warmtepomp die veel te zwaar was en onmogelijk kon terugmoduleren naar het vermogen dat ik nodig had, het gevolg was pendelgedrag met hoge pieken.

Ik ben voor een nieuwbouw ook aan het kijken voor een warmtepomp. Echter zijn bij de offertes en het EPB de vereiste KW's all over the place.

EPB & 1 offerte: 8 KW
andere offertes: tussen de 4 & 6 kw.

Het is een woning met zo'n 170 m² bewoonbare oppervlakte ( en zo'n 100m² boven).
Dus de vraag: hoe kan ik nu weten wat de echte warmtevraag is, en wat zijn de nadelen/voordelen van over/onderdimensioneren
8KW lijkt me niet te kloppen voor zo’n woning? Dat is aan de hoge kant.
Dit gaat toch over de cijfers bij -10C he?

of de offerte staat telkens bij -5 of -7, maar lijkt me een gelijkaardig verhaal te zijn
En uw warmteverliesberekening zegt 8kW? Dat lijkt me veel voor jullie huis.
Gaat het over bruto oppervlakte of echt bewoonbare oppervlakte met badkamers, berging, etc afgetrokken?

Ik zou sowieso wel rekening houden met beta factor 0.8 voor nieuwbouw tenzij het minimum vermogen hetzelfde is. Dan maakt het niet uit en kun je beter beta factor 1 kiezen.

Onze L/L Daikin is geïnstalleerd en heb de 3 binnenunits in onecta app

Ik zet 1 unit aan om te verwarmen op 22° maar die stopt niet bij 22 maar gaat vrolijk door (25 volgens de app)
Lijkt me toch niet meteen gewenst gedrag?

De onze overschiet ook vaak zijn target. Ik vond onze ouwe domme gasketel precies intelligenter op dat gebied.
Het is niet veel, maar als we 21 vragen hoef je écht ons huis niet door te stoken tot 22,5.

Heb nu de tempsensor es veranderd naar alleen kamerthermostaat ipv de standaard combinatie binnen+buiten.

Onze L/L Daikin is geïnstalleerd en heb de 3 binnenunits in onecta app

Ik zet 1 unit aan om te verwarmen op 22° maar die stopt niet bij 22 maar gaat vrolijk door (25 volgens de app)
Lijkt me toch niet meteen gewenst gedrag?

Hier ook zo. Die sensor zit binnenin de unit en op hoogste punt in uw kamer natuurlijk. In de living staat die bv op 18.5 ingesteld, wordt 23 in de onecta app om effectief de kamer tot 20 graden te verwarmen door het na te meten met externe sensor.

De collector is enkel om het per kring te balanceren. Als je bijvoorbeeld korte en lange kringen hebt, dan moeten de korte iets minder flow krijgen voor dezelfde afgifte. Tenzij je die ruimte graag warmer wilt zoals een badkamer.
Wil je in het algemeen minder flow, dan kun je beter de pomp lager zetten. Anders is het zoals met jouw auto volgas rijden en de rem er op houden om niet te snel te gaan. Dan moet de pomp harder werken en verbruikt ze meer stroom.
Dat is deels juist.
Een pomp heeft een pompcurve (debiet vs druk: veel druk = weinig debiet, weinig druk = veel debiet). Door de tegendruk van uw systeem te veranderen gaat uw pomp zich op een ander punt balanceren op zijn pompcurve (snijpunt pompcurve en systeemcurve). Als hij minder debiet verpompt gaat hij effectief minder verbruiken. Het is niet dat uw pomp 100% van zijn vermogen zit op te nemen als je de pers wat knijpt.

Het is wel inderdaad efficiënter om voor lager debiet, de pomp via een toerentalregeling lager in te stellen omdat voor het lage stuk van de pompcurve het pomprendement ook afneemt.

Hier ook zo. Die sensor zit binnenin de unit en op hoogste punt in uw kamer natuurlijk. In de living staat die bv op 18.5 ingesteld, wordt 23 in de onecta app om effectief de kamer tot 20 graden te verwarmen door het na te meten met externe sensor.
Zal het idd eens wat lager zetten

Dat is deels juist.
Een pomp heeft een pompcurve (debiet vs druk: veel druk = weinig debiet, weinig druk = veel debiet). Door de tegendruk van uw systeem te veranderen gaat uw pomp zich op een ander punt balanceren op zijn pompcurve (snijpunt pompcurve en systeemcurve). Als hij minder debiet verpompt gaat hij effectief minder verbruiken. Het is niet dat uw pomp 100% van zijn vermogen zit op te nemen als je de pers wat knijpt.

Het is wel inderdaad efficiënter om voor lager debiet, de pomp via een toerentalregeling lager in te stellen omdat voor het lage stuk van de pompcurve het pomprendement ook afneemt.
Ik kan dat kiezen op mijn pomp. Een vlakke curve voor vloerverwarming met constante snelheid of een schuine curve voor radiatoren waarbij de pomp zich aanpast volgens de tegendruk.

Terug
Bovenaan