Warmtepompen

Doe ik ook. Als er overtollige zon is laat ik hem zelfs opwarmen tot 60 °C, anders maar tot 53 °C. Welk merk heb jij? Ik heb een Mitsubishi Ecodan.

Het valt me wel op dat hij op een koudere dag zoals vandaag redelijk vaak moet defrosten tijdens de SWW run.
Ik heb een Vaillant 75/5 split systeem. Ik warm dagelijks tot 50°C. Zou eens moeten kijken als verwarmen tot 60°C nuttig kan zijn. Zoveel warm water verbruiken we niet als het bad niet gebruikt wordt. De stilstandsverliezen zijn hoger bij 60°C en als het water dan niet verbruikt wordt, is het ook verloren energie.

Deze nacht heb ik een defrost gehad tijdens een lange run die net op het koudste moment van de nacht liep. SSW is nu aan het lopen, dus zal eens zien straks.

Doe ik ook. Als er overtollige zon is laat ik hem zelfs opwarmen tot 60 °C, anders maar tot 53 °C. Welk merk heb jij? Ik heb een Mitsubishi Ecodan.

Het valt me wel op dat hij op een koudere dag zoals vandaag redelijk vaak moet defrosten tijdens de SWW run.
Tijdens een SWW heb ik nog geen defrost gehad.

Deze nacht heb ik 2 defrost gehad, eerste keer dat het voorvalt. Oranje blokjes zijn defrost

defrost.jpg

Afgelopen weekend verhuisd. Vorige week donderdag werd het sanitair afgewerkt en werd SWW voor een eerste keer opgezet.
Even later ... telefoon dat de warmtepomp na even lopen telkens in veiligheid springt. Diezelfde avond loodgieter nog langs gekomen om te zien wat het probleem was maar kon niet direct gefixt worden. Maar geen probleem, we gaan u met de geplande verhuis niet in de kou zetten. Het elektrisch verwarmingselement werd geactiveerd.

Gisteren onverwacht telefoon dat ze konden langskomen met een technieker van Viessmann zelf erbij. Software update (I kid you not!) op de sturing en probleem zou daarmee opgelost moeten zijn. Voorlopig inderdaad alles terug in orde.

Check ik Fluvius voor elektrisch verbruik: meer dan 200 kWh afgelopen weekend en maandag ook bijna 80 kWh. Ook een capaciteitspiek van 9 kW getrokken. Ik krijg het er nog altijd een beetje warm van als ik er aan denk. :oi22:

Merci mannen om die werken naar goeder gewoonte in den bouw allemaal pas last minute te doen!

Ja, met COP 1 of COP 5 stoken maakt een groot verschil... Voor heel de maand november zit ik nog niet aan dat verbruik.
Ben toch blij dat onze warmtepomp tijdens de werken als draaide met 16°C vraag en SWW hadden die mannen ook al geactiveerd. Dat heb ik maar afgezet achter een goeie week toen ik wist dat alles goed werkte.

Wat zijn de ideale duurtijden voor een verwarmingsrun puur op stooklijn?
Liefst een run van 24h op minimaal vermogen, maar in de praktijk zul dat niet halen.
De warmtepomp haalt de hoogste COP op haar minimale vermogen en hoe kleiner de opstart piek, hoe efficienter. Er zijn op Tweakers die hun TA manueel gaan sturen. Laag starten om de opstart te vermijden en dan de TA blijven optrekken om 1 lange run te maken en het minimum vermogen kwijt te kunnen. Maar zeker bij de huidige temperaturen zul je op een bepaald moment wel de run moeten stoppen of het wordt te warm in huis.

Ik kan ze hier makkelijk 24u laten draaien op lage temperatuur (ik werk enkel op basis van stooklijn) en dan blijft de temperatuur hier constant, maar door dat ze continu draait heb je dan wel een hoog verbruik.

Ik kan ze hier makkelijk 24u laten draaien op lage temperatuur (ik werk enkel op basis van stooklijn) en dan blijft de temperatuur hier constant, maar door dat ze continu draait heb je dan wel een hoog verbruik.
Dat snap ik niet goed. Als ze 24h kan draaien en de temperatuur blijft constant, dan heb je dat thermisch vermogen toch nodig? Als je nu hetzelfde thermische vermogen gaan opwekken in blokken, maar op een hoger vermogen, zal de COP dalen en ga je net meer gaan verbruiken.

Dat snap ik niet goed. Als ze 24h kan draaien en de temperatuur blijft constant, dan heb je dat thermisch vermogen toch nodig? Als je nu hetzelfde thermische vermogen gaan opwekken in blokken, maar op een hoger vermogen, zal de COP dalen en ga je net meer gaan verbruiken.
Ze zal toch altijd thermisch vermogen nodig hebben zolang mijn retour lager is dan mijn départ? Is dat dé ideale oplossing dat die 24u draait op een zo laag mogelijke temperatuur? Kan je je COP eigenlijk ergens bepalen?

Ze zal toch altijd thermisch vermogen nodig hebben zolang mijn retour lager is dan mijn départ? Is dat dé ideale oplossing dat die 24u draait op een zo laag mogelijke temperatuur? Kan je je COP eigenlijk ergens bepalen?
Zolang uw retour lager is dan uw aanvoer, heb je afgifte. Maar je moet natuurlijk minstens evenveel afgifte hebben als wat uw warmtepomp produceert aan warmte, anders gaat ze pendelen.

De COP is geleverde energie/verbruikte energie. Bijvoorbeeld: als de warmtepomp 50kWh geproduceerd heeft en 10kWh elektriciteit verbruikt heeft, dan is de COP 5. Op binnen unit van mijn warmtepomp kan de ik de verbruikte en geleverde energie zien alsook de COP.

Die afgifte kan ik natuurlijk enkel bepalen met een correcte warmteverliesberekening en de juiste debieten neem ik aan?
Klopt. En dan hangt het ook nog van de buitentemperatuur, wind en zoninstraling af. Lastig om het echt te gaan berekenen. Je kan beter gewoon fine tunen en het systeem in het oog houden.

Durf het niet goed zeggen. Maar minder flow is minder afgifte. De temperatuur aan de retour kant wordt lager bij minder flow, dus de gemiddelde temperatuur in de vloer daalt met een lagere flow en zelfde aanvoer. Ik pomp aan ongeveer 2l/min per circuit.

Debiet kan je natuurlijk enerzijds op de collector en anderzijds op de pompen instellen, ik ga wat experimenteren. Nu draait ze continu aan ongeveer 700 W elektrisch verbruik om de woning op temperatuur te houden.

Debiet kan je natuurlijk enerzijds op de collector en anderzijds op de pompen instellen, ik ga wat experimenteren. Nu draait ze continu aan ongeveer 700 W elektrisch verbruik om de woning op temperatuur te houden.
De collector is enkel om het per kring te balanceren. Als je bijvoorbeeld korte en lange kringen hebt, dan moeten de korte iets minder flow krijgen voor dezelfde afgifte. Tenzij je die ruimte graag warmer wilt zoals een badkamer.
Wil je in het algemeen minder flow, dan kun je beter de pomp lager zetten. Anders is het zoals met jouw auto volgas rijden en de rem er op houden om niet te snel te gaan. Dan moet de pomp harder werken en verbruikt ze meer stroom.

Ik blijf wat inzitten met het pendelgedrag.

Wij hebben 2 pompen, 1 voor verdieping, 1 voor gelijkvloers. Aparte thermostaten, aparte zones.
Ik merk dat het vaker door de verdieping is dat de WP aangaat, maar dat het voor het gelijkvloers niet nodig is. Het is dus vaak dat hij maar een beperkte oppervlakte heeft om warmte af te geven.

Ben ik verkeerd als ik denk dat het interessanter zou zijn als een van de zones een warmtevraag heeft, dat de andere dan ook wordt ingeschakeld, zelfs al is het niet per se nodig? Zodat er meer afgifte mogelijk is?

If so, enig idee hoe dat zou in te regelen zijn bij Vaillant? Enige wat ik mij kan bedenken is door puur op buitenvoeler te werken, maar dan schiet het verbruik allicht de hoogte in...

En anders moet ik misschien de stooklijn nog wat verhogen.

Ik zit met hetzelfde probleem. Als beide zones tegelijk warmte vragen, zijn de runs langer. Soms zijn ze uit sync en dan zijn het veel kortere runs. Naar efficientie toe heb je eigenlijk best gewoon 1 circuit en dan waterzijdig inregelen om de juiste temperaturen te halen. Maar dat is ook niet zo evident als je dan beneden veel zon heb en boven niet bijvoorbeeld.
Elk systeem heeft z'n voor en nadelen. Misschien zijn 2 kleine warmtepompen per verdiep nog het beste, maar dan is dan weer een duurdere oplossing.

En een te grote warmtepomp is ook niet goed natuurlijk. Die kan minder ver terug moduleren, zeker zo'n 105/5 zoals hebt dacht ik? Zelfs onze 7kW vind ik al veel voor onze woning. Buiten deze week dat het 's nachts eens 3°C geweest is, draait ze enkel op minimum vermogen. De 5kW uitvoerding was volgens mij meer dan genoeg.

Ik blijf wat inzitten met het pendelgedrag.

Wij hebben 2 pompen, 1 voor verdieping, 1 voor gelijkvloers. Aparte thermostaten, aparte zones.
Ik merk dat het vaker door de verdieping is dat de WP aangaat, maar dat het voor het gelijkvloers niet nodig is. Het is dus vaak dat hij maar een beperkte oppervlakte heeft om warmte af te geven.

Ben ik verkeerd als ik denk dat het interessanter zou zijn als een van de zones een warmtevraag heeft, dat de andere dan ook wordt ingeschakeld, zelfs al is het niet per se nodig? Zodat er meer afgifte mogelijk is?

If so, enig idee hoe dat zou in te regelen zijn bij Vaillant? Enige wat ik mij kan bedenken is door puur op buitenvoeler te werken, maar dan schiet het verbruik allicht de hoogte in...

En anders moet ik misschien de stooklijn nog wat verhogen.
Ik regel naar 1 temperatuurmeting en dat is die van de leefruimte. Ik heb in elke ruimte wel een temperatuurmeting en volg het nu wat op, buiten de screens ermee aansturen doen die voorlopig niks.

In de leefruimte zitten wel wat glaspartijen, dus zon heeft veel invloed erop. Als de zon begint te schijnen, dan warmt het snel op en valt de warmtepomp uit. Voorbije dagen was er dus wel wat zon en heeft die vanaf zondag een 39 uur stil gelegen, omdat er geen warmtevraag was.
Boven zijn het slaapkamers/bureau/badkamer/wasplaats.

Het is enkel de badkamer die eventueel zou klagen dat de temperatuur te laag zou worden boven. In onze slaapkamer heeft de kring nooit opengestaan voor verwarming, het is daar 20°C, warmer moet het zeker niet worden. Je ziet goed aan de grafiek, om wat uur dat we gaan slapen en opstaan.
De bureau is het momenteel 21,8°C. Hier staat de kring wel open, dus als er beneden warmtevraag is, zal deze ook mee verwarmen.
Deze warmt sowieso op omdat je in de ruimte aanwezig bent, warmer moet het dus ook niet worden, tegen deze middag zal het hier wel +22°C zijn.

Kortom "den boven" vraagt niet veel warmte hier
Enkel de badkamer zou dat wel eens doen. Maar om hier de warmtepomp te laten starten, voor enkel die ruimte, vind ik te zot. Momenteel hebben wij (ik en mijn vriendin) het niet koud in de badkamer, als dit wel het geval zou worden, dan ga ik daar een elektrisch verwarming zetten die ik ga aansturen. Voorlopig met de douches dat we nemen warmt de ruimte ook verder mee op. Badkamer kring staat 100% open, onze slaapkamer staat dicht en de rest boven is geknepen op 0,5L/min.

Ik ken uw verloop niet van de temperaturen, maar je kunt eens proberen om enkel te werken naar de temperatuur van beneden?

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan