Wanneer zetten jullie de verwarming weer op?

Heel vreemd. Sinds de koude begonnen is vorige week zitten we aan 5,5 m3 per dag, maar dat was gisteren al richting de 8 en ik zou vandaag al 14 m3 gebruikt hebben :unsure:
Geen digitale meter dus handmatige opvolging in de EnergieID app.
Wel ook met sanitair en koken inbegrepen.

Toch hoger dan ik had gedacht, temp staat enkel voor de leefruimte op 19.

Mijn verbruik (analoge meter):

Sep: 11,7m3
Okt: 14m3
Nov: 59m3
Dec tem nu: 61m3

Best nog wel tevreden mee. Toch al heel wat minder verbruik tov vorig jaar ( toen ik er op gasverbruik nog zorgeloos op los leefde 🤣).

hier 15 graden, met een elektrische olieradiator die op 800 of 1200w draait.

kben aant denken om een dieselbranderke te installeren:
tzou blijkbaar zelfs draaien op afvalolie

Voor de 12 dagen in december zit ik nu op +-100m³. Als ik dat even plat extrapoleer naar 31 dagen is dat 258m³ voor december.
December zou 17% van het jaartotaal vertegenwoordigen op basis van de VREG verbruiksprofielen.
Op jaarbasis geeft me dat dus +- 1.500 m³ ofwel 17,4 MWh, CV + boiler.

Valt goed mee wat mij betreft, ik had een pak meer verwacht gegeven het type woning. We verspillen niet maar boeten ook niet in aan comfort.
Behalve dat periodiek eens monitoren om een gevoel te krijgen bij ons verbruik (immers: woon hier pas 2j en nieuwe CV sinds maart) lig ik daar niet echt wakker van. We zijn december en het is -8°C buiten, tuurlijk ligt uw verbruik hoger. Dat elke dag gaan bekijken, uitrekenen wat me dat zou kosten en me daar dan in opjagen zoals sommigen lijken te doen, dat is pas inboeten aan comfort 😛
Maar het begint natuurlijk bij verwachtingen. Ik koop een oudere alleenstaande woning en ik wist bij aankoop al dat dat meer zou kosten aan energie. Als je daar geen rekening mee houdt, mja...

Voor de 12 dagen in december zit ik nu op +-100m³. Als ik dat even plat extrapoleer naar 31 dagen is dat 258m³ voor december.
December zou 17% van het jaartotaal vertegenwoordigen op basis van de VREG verbruiksprofielen.
Op jaarbasis geeft me dat dus +- 1.500 m³ ofwel 17,4 MWh, CV + boiler.

Valt goed mee wat mij betreft, ik had een pak meer verwacht gegeven het type woning. We verspillen niet maar boeten ook niet in aan comfort.
Behalve dat periodiek eens monitoren om een gevoel te krijgen bij ons verbruik (immers: woon hier pas 2j en nieuwe CV sinds maart) lig ik daar niet echt wakker van. We zijn december en het is -8°C buiten, tuurlijk ligt uw verbruik hoger. Dat elke dag gaan bekijken, uitrekenen wat me dat zou kosten en me daar dan in opjagen zoals sommigen lijken te doen, dat is pas inboeten aan comfort 😛
Maar het begint natuurlijk bij verwachtingen. Ik koop een oudere alleenstaande woning en ik wist bij aankoop al dat dat meer zou kosten aan energie. Als je daar geen rekening mee houdt, mja...
Goh, dat hangt er misschien wat vanaf hoe je er naar kijkt. Als ik dat plat bereken (wat de realiteit niet is maar for the sake of the argument) dan zou je dus 17400 kWh verbruiken op jaarbasis aan gas. Aan de huidige prijs (snel gekeken naar Engie direct) dan zit je al aan een gemiddelde van 420 euro per maand alleen al aan gas.

Vermoedelijk zitten we in een andere inkomenscategorie, maar dat is absurd veel.

Goh, dat hangt er misschien wat vanaf hoe je er naar kijkt. Als ik dat plat bereken (wat de realiteit niet is maar for the sake of the argument) dan zou je dus 17400 kWh verbruiken op jaarbasis aan gas. Aan de huidige prijs (snel gekeken naar Engie direct) dan zit je al aan een gemiddelde van 420 euro per maand alleen al aan gas.

Vermoedelijk zitten we in een andere inkomenscategorie, maar dat is absurd veel.
420€ per maand voor 17400 kWh Engie Direct lijkt mij toch overdreven 🤔

420€ per maand voor 17400 kWh Engie Direct lijkt mij toch overdreven 🤔
I stand corrected.
Ik had per ongeluk een andere tariefformule aangeklikt. Eentje aan 24 cent per kWh. Maar veel hangt dus af welke formule en hoe de prijs is op dat moment. Maar dan nog vind ik 220 euro per maand alleen al gas al een behoorlijk bedrag.

I stand corrected.
Ik had per ongeluk een andere tariefformule aangeklikt. Eentje aan 24 cent per kWh. Maar veel hangt dus af welke formule en hoe de prijs is op dat moment. Maar dan nog vind ik 220 euro per maand alleen al gas al een behoorlijk bedrag.
Euhm, ik denk dat dat toch wel een realiteit is ze...
Zelfs met nieuwbouw en alle snufjes, wij gaan er iig los over. December is hier 77m³ tot hiertoe = 190€ (Eneco Flex gas) snel uitgerekend.
Dat is veel maar helaas is het zo, mager dan 19°C gaan wij het toch niet zetten hier.

I stand corrected.
Tuurlijk is dat veel, begrijp me niet verkeerd. Voor veel mensen is dit ook gewoon té hoog, vaak ook mensen die in een woning met hoog verbruik zitten bij gebrek aan alternatieven en dan wordt dat problematisch.

Voor mezelf relativeer ik dat. Ik woon hier uit eigen keuze en wist dat energie geld zou kosten, al had ik de verveelvoudiging van het laatste jaar uiteraard ook niet zien komen 😛

Bespaarbonus bij Luminus van €120 als ik meer dan 20% minder energie verbruik tegenover vorig jaar. Daar kom ik volgens mij wel met enig gemak aan.

Mijn recente cijfers voor een apt van 70m2 met EPC E:
September (geen verwarming opgezet): 5m3
October (beetje verwarmd): 13m3
November: 46m3
1-12 dec: 47m3

De temp staat hier op 19 graden voor ruimtes wanneer ze gebruikt worden (bureau overdag, living 's avonds) en 15 graden voor de andere ruimtes (ook slaapkamer 's nachts)

Zoals in een ander topic beschreven heb ik een set automatische radiatorknoppen + een zigbee thermostaat gekocht van Aliexpress.
En dat werkt ok, buiten dat die knoppen toch een rare opvatting hebben soms van wanneer een kamer hitte zou moeten hebben.
De knop meet 17 graden in de kamer, en de temp staat ingesteld op 15 graden, maar toch staat de knop open voor 35% ofzo :wtf:
Of er wordt 14 graden gemeten en de temp is ingesteld op 19 graden => knop open voor 10%.
Gebeurt gelukkig wel niet super veel.

Laatst bewerkt:
Thermostaat staat op 22° in heel het huis.
Eigenlijk om goed te zijn moeten er 3 pompgroepen komen, maar dat is me voorlopig de investering niet waard.
Zondag heeft de gashaard ook een paar uur op gestaan

En als je week weg bent, hoeveel laat je het dan zakken en wanneer terug op om tegen dat je thuis bent terug vaste temperatuur is?
Nog nooit laten zakken vroeger, gas was nog niet duur en nog niet lang weggeweest als het heel koud was. Als je enkele graden zakt dan zou ik toch 4-8u rekenen tegen dat alles terug op temperatuur is.

Nog nooit laten zakken vroeger, gas was nog niet duur en nog niet lang weggeweest als het heel koud was. Als je enkele graden zakt dan zou ik toch 4-8u rekenen tegen dat alles terug op temperatuur is.
Bij ons kan het gemakkelijk 5uur duren om van 18°C --> 19°C te gaan (was toen rond het vriespunt denk ik)

Ik denk dat mensen met een doorsnee verbruiksprofiel hier gewoon amper durven posten aangezien het gemiddelde gasverbruik in België rond de 17000 kWh ligt indien de verwarming op gas is. Gezien het huidige koude weer is 15 m³ per dag verbruiken dan zeker geen uitzondering.

Terug
Bovenaan