Wandelschoenen

Iemand aanraders voor merken/types/waar op te letten etc?
Qua type neem een lage trail schoen. Ga er is enkele passen in een winkel.

Persoonlijk liever een trail schoen dan die lage meindl wandelschoenen dat sommigen hier aanraden. Die wegen meer en zijn een pak duurder. Rubberzool verduurd ook en verliest een deel van zijn werking.

Gore tex in schoenen vind ik ook niet aangenaam. Als het hard regent zijn uw voeten toch nat en die drogen en ademen veel minder dan dezelfde niet gtx variant.
Trailschoenen icm deftige sokken zijn na een half uur al bijna droog als de regen gestopt is.

Uw enkels die hebben echt geen extra bescherming nodig. Dat is enkel nuttig als je alpiene tochten gaat doen met crampons of als je nooit sport en ineens een heel zware zak zou willen voortsleuren.

@BigBear waarom die veel te zware schoenen voorstellen? 2 weken geleden nog een 4 daagse huttentocht gedaan met T4 en T5 paden op gewoon trailschoenen.

De combo van een lichte zak en licht gerief maakt dat je gewoon zoveel sneller en flexibeler bent in het terrein. Die schoenen zijn ondertussen zo goed dat er echt geen nood meer is aan B of C schoenen tenzij in enkele gevallen. Enkel de oudere mensen lopen daar nog mee rond omdat ze dat al jaren doen.

Als je dan toch nog een bergschoen wilt zijn het categorie D schoenen. Maar dat is voor 99% van de bevolking niet nodig.

Een greep van de iets bekendere trailrun merken
Salomon (dunnere zool, direct contact met de ondergrond.)
Hoka (dikke zool, veel demping, weinig contact met ondergrond)
Scott
Terrex
On running
Altra (al hebben die 0 drop schoenen en dus best wat specialer te noemen)
La sportiva
Decathlon (hadden dacht ik brede toebox wat echt aangenaam is)

Vergeet ook geen goeie kousen te kopen en anti schuur creme.
Dan kan je normaal een hele dag wandelen zonder problemen :)
 
Uw enkels die hebben echt geen extra bescherming nodig. Dat is enkel nuttig als je alpiene tochten gaat doen met crampons of als je nooit sport en ineens een heel zware zak zou willen voortsleuren.

@BigBear waarom die veel te zware schoenen voorstellen? 2 weken geleden nog een 4 daagse huttentocht gedaan met T4 en T5 paden op gewoon trailschoenen.

De combo van een lichte zak en licht gerief maakt dat je gewoon zoveel sneller en flexibeler bent in het terrein. Die schoenen zijn ondertussen zo goed dat er echt geen nood meer is aan B of C schoenen tenzij in enkele gevallen. Enkel de oudere mensen lopen daar nog mee rond omdat ze dat al jaren doen.
Tja, daarin verschillen we dan van mening.
 
@BigBear waarom die veel te zware schoenen voorstellen? 2 weken geleden nog een 4 daagse huttentocht gedaan met T4 en T5 paden op gewoon trailschoenen.

T4- en T5-paden met trailschoenen lijkt me wel bijzonder licht. Ik weet niet of dat er veel rots/stenen bij zaten (normaal gezien wel) en dan is een schoen met een stevige zool toch echt wel aangeraden. Dat gezegd zijnde heb ik de Alta Via I ook gehiket met mijn lage Meindl-schoenen (Caracas GTX), maar dan gaat het om maximaal T3-paden.

De aanbevelingen om naar AS Adventure te gaan, zou ik toch ook mee oppassen. Die zijn echt wel heel duur geworden. Op een jaar tijd heb ik gezien dat die Meindle Caracas GTX van 200 naar 240 euro zijn gestegen. Ik snap dat er inflatie is en dat personeel duurder wordt, maar 20% duurder op een paar maanden tijd?!
 
dan is een schoen met een stevige zool toch echt wel aangeraden.
1693826035177.png


Zit toch enkel tussen jullie oren hoor... Geen enkel probleem om hier over te gaan met trailschoenen (foto van vorig jaar, dit jaar was het beter weer en dus zelfs droge rotsen)

Edit: dag erna moesten we even dit stuk naar beneden, ging ook zonder problemen.
 
Hier een bezitter van:
Salomon X Ultra 4 GTX

Ik heb 2 paar: een lage versie en een mid versie. Beide voldoen prima voor zowel korte als lange afstanden, elk terrein, ze zijn waterdicht en wegen bijna niets.
De mid versie is iets hoger en geeft wat meer steun op moeilijker/drassiger terrein.
Zoals hier al eerder vermeld: zorg ook voor goede kousen.

Tip: wanneer je jouw maat van een type schoen kent is het meestal goedkoper om ze via ekosport te bestellen. Dat scheelt 20euro tot soms 80euro.
 
Enkel de oudere mensen lopen daar nog mee rond omdat ze dat al jaren doen.
Ik ben niet oud, ik zit in de bloei van mijn slijtage en dus zijn stevige schoenen zeer welkom😉

En goed voor u dat jij genoeg hebt aan lichte trailschoenen voor in de bergen maar ga hier aub niet zitten verkondigen dat dat voor iedereen zo is.
Mijn vrouw die in goede conditie is heeft haar eigen speciale manier om zeer gemakkelijl haar voet om te slagen en is dus zeer gebaat bij hoge wandelschoenen.
 
Zit toch enkel tussen jullie oren hoor... Geen enkel probleem om hier over te gaan met trailschoenen (foto van vorig jaar, dit jaar was het beter weer en dus zelfs droge rotsen)

Edit: dag erna moesten we even dit stuk naar beneden, ging ook zonder problemen.
Annekdotisch.

Je moet dit echt niet gaan veralgemenen zoals @Leclerc hierboven aan geeft. Ik ben hypermobiel op verschillende gewrichten. Als ik geen hoge schoenen draag begin ik na nen tijd gewoon mijn voeten om te slaan. Voor korte wandelingen maakt dat weinig uit omdat u spieren compenseren voor wat u pezen niet willen/kunnen maar als u spieren moe worden krijg je dat dus. Dan is een beetje extra steun van een hoge schoen echt geen luxe. (Tot zover mijn eigen annekdote :unsure:)

Gezien het grote aantal mensen dat veel te weinig beweegt en/of met overgewicht is het misschien echt geen slecht idee van wat extra bescherming te hebben voor als ze dan plots toch in gang gaan schieten. Ze doen een heel jaar niks: gaan dan een week alle dagen wandelen in de bergen, allemaal geen probleem op die trail schoenen op het moment zelf. Maar nadien hebben ze precies toch wat last van overbelastingen aan knie/enkel/noem maar op...

Als je regelmatig gaat wandelen/lopen en je gewrichten zijn op die belasting getrained: by all means doe wat je wil. Maar als je een halve couch potato bent, doe jezelf een plezier en koop bergschoenen als je in de bergen gaat wandelen.
 
Qua type neem een lage trail schoen. Ga er is enkele passen in een winkel.

Persoonlijk liever een trail schoen dan die lage meindl wandelschoenen dat sommigen hier aanraden. Die wegen meer en zijn een pak duurder. Rubberzool verduurd ook en verliest een deel van zijn werking.

Gore tex in schoenen vind ik ook niet aangenaam. Als het hard regent zijn uw voeten toch nat en die drogen en ademen veel minder dan dezelfde niet gtx variant.
Trailschoenen icm deftige sokken zijn na een half uur al bijna droog als de regen gestopt is.

Uw enkels die hebben echt geen extra bescherming nodig. Dat is enkel nuttig als je alpiene tochten gaat doen met crampons of als je nooit sport en ineens een heel zware zak zou willen voortsleuren.

@BigBear waarom die veel te zware schoenen voorstellen? 2 weken geleden nog een 4 daagse huttentocht gedaan met T4 en T5 paden op gewoon trailschoenen.

De combo van een lichte zak en licht gerief maakt dat je gewoon zoveel sneller en flexibeler bent in het terrein. Die schoenen zijn ondertussen zo goed dat er echt geen nood meer is aan B of C schoenen tenzij in enkele gevallen. Enkel de oudere mensen lopen daar nog mee rond omdat ze dat al jaren doen.

Als je dan toch nog een bergschoen wilt zijn het categorie D schoenen. Maar dat is voor 99% van de bevolking niet nodig.

Een greep van de iets bekendere trailrun merken
Salomon (dunnere zool, direct contact met de ondergrond.)
Hoka (dikke zool, veel demping, weinig contact met ondergrond)
Scott
Terrex
On running
Altra (al hebben die 0 drop schoenen en dus best wat specialer te noemen)
La sportiva
Decathlon (hadden dacht ik brede toebox wat echt aangenaam is)

Vergeet ook geen goeie kousen te kopen en anti schuur creme.
Dan kan je normaal een hele dag wandelen zonder problemen :)
Niet iedereen draagt graag slappe trailrunners (zoals ik).

Ik merk een gigantisch verschil tussen mijn B/C schoenen en m'n approach schoenen (A).
Voor bergwandelen kies ik steevast mijn B/C Meindls. Bij approaches naar multipitch routes kan ik niet anders dan m'n A schoenen te gebruiken
 
Ik heb deze:


Ik vind ze prima.

Zijn van het stevigere type, maar eerder allround.

De zool is ook niet te stug bv, en slijt niet gauw.

Zetten zich ook goed naar uw voeten. Geen te taaie schoen.

Ook geen verharde tip.
Als je brede voeten hebt, en je wilt dat de schoenen zich aanpassen, koop geen met een verharde tip.

Hoge, lage, dat is persoonlijk. Minder kans dat je uw enkel verstuikt met hoge.
Ik heb liever hoge, zeker voor in de Ardennen.
Met hoge scharnieren uw enkel en de pezen rondom ook minder hard. Sommigen kunnen last krijgen van te veel rekking na zoveel km's.
 
Laatst bewerkt:
De zool is ook niet te stug bv, en slijt niet gauw.

Heb deze ook nog gehad. Ik vond de zool wel vrij snel op. Had er wel GR 20 mee gewandeld en daarvoor zijn we mss iets te zacht.
Voor de rest heel goeie schoenen. Vrij licht en zeer comfortabel out of the box.

Na deze dan besloten voor B zool te gaan. Gekozen voor Meindl Borneo. Op zich heel stevige schoen maar nogal lomp.

Sinds deze zomer gebruik ik Lowa camino evo. Ook B zool en zitten zeer comfortabel. Ze voelen ook minder lomp aan als de Borneo.

Maar zoals hier zo vaak aangehaald kan je het enkel weten door advies te vragen in de betere handelszaken en gewoon zelf eens te passen.
 
Gewone wandelingen: stugge zool. Best om je enkel niet te verzwikken een die over je enkels gaat.
Gletsjers en stijgijzers nodig? alpine schoenen, de goedkoopste vind je ook in de decathlon in Evere.

Belangrjikste tip imo: gebruik je schoenen regelmatig. En indien je dat toch niet doet: maak voor een wandelvakantie zeker thuis een stevige wandeling. Je zal niet de eerste zijn die met 'goede schoenen van vorig jaar' (die een jaar in de kast staken) de eerste dag door je zool stapt. Dan sta je daar boven op je berg zonder zool.

Pipo bij één van mijn wandeltochten had dat dus voor.
 
Je kan ook voor fivefingers gaan, ken mensen die daarmee de alpen intrekken :tongue:

D329B37D-19E2-4E48-A52C-0274D46CC002.jpeg


Edit: die mens had wel zwakke enkels en vertelde me dat hij tijdens wandelingen altijd veel kans had om blessures op te lopen. Nu gebruikt hij deze dagelijks en heeft nergens meer last van, ook niet in de bergen, wss de spieren meer ontwikkeld omdat er geen ondersteuning meer is?
 
Laatst bewerkt:
Bekijk bijlage 22641

Zit toch enkel tussen jullie oren hoor... Geen enkel probleem om hier over te gaan met trailschoenen (foto van vorig jaar, dit jaar was het beter weer en dus zelfs droge rotsen)

Edit: dag erna moesten we even dit stuk naar beneden, ging ook zonder problemen.
Zo'n terrein doe ik sowieso met een vibram zool (de approach schoenen van la sportiva) en als het geen approach of technische ferrata is liefst met enkelsteun. Ik snap het punt niet van "licht" te moeten gaan op zo'n terrein, het is geen trailrun dus pak gewoon een bergschoen.

Ik bv. zou echt geen technische afdaling willen doen op trailrunschoenen op grind waar je de helft van meeschuift.
 
Het blijft mijn inziens toch zeer persoonlijk.
Ik hoor nog vaak veel advies uit de jaren stillekes waarbij veel te zware schoenen worden aangeraden, er zijn een pak merken bijgekomen en zoals bij alles, veel meer keuze voor veel meer mogelijkheden.
Ik ga er van uit dat mensen die niet goed weten welke schoenen ook al niet te vaak gingen wandelen voordien.

Maak een onderscheid van wat je wil gaan doen. Wil je een nieuwe hobby starten of doe je eens een reis waar je onverhard terrein hebt? Wat type wandelingen wordt het? Hoelang ga je wandelen en wat voor bagage neem je mee onderweg?

Hoog of laag? Persoonlijke voorkeur, al zal een hoge schoen altijd meer wegen dan eenzelfde type lage schoen.
Tussen laag en hoog kan je ook een gelijkaardige lijn trekken in aanbod van types A naar D. Net zoals voor simpele wandelingen laag of hoog weinig uitmaakt behalve persoonlijke voorkeur, maar eens je iets voor zwaarder werk zoekt, je aanbod enkel maar hoog zal worden.

Waterdicht of niet? Ga je enkel stappen op dagen waarvan je weet dat het goed weer is of ook als het regent of nat ligt? Zelf heb ik al eens 10 dagen door de hevige regen mogen stappen in vaak lang gras. Met goretex schoenen en een goede regenbroek geen enkele keer natte voeten gehad. Dus de eerdere opmerking dat uw voeten toch nat worden begrijp ik niet goed. Het blijft natuurlijk een membraam en dat blijft ook geen eeuwigheid meegaan. Verzorg uw schoenen net zoals al uw materiaal en dan zit je wel effe goed. Ze kunnen soms warmer worden dan andere, maar leren schoenen worden ook warm. Zelf heb altijd warme voeten gehad ongeacht welk materiaal. Het is maar bij loop of trailrunningschoenen met zo'n gaasje dat ik echt verschil voel.

Welk budget wil je spenderen? Hou sowieso budget over voor goeie kousen. Ze gaan vaak meer verschil geven dan schoenen die 20 euro meer kosten.

Mounteqshop, K2/de kampeerder, Berghut zijn goeie winkels waar ik zeer tevreden van ben en waar kenners u gaan helpen met uw keuze maken.
In de as adventure gaan ze dat ook doen, maar daar heb ik toch vaker het gevoel gehad dat het eerder random verkopers zijn en ge al chance moet hebben om net iemand vast te hebben die er iets van kent.
in de Decathnlon ben je op jezelf aangewezen en briefjes die erbij hangen. Goed als je weet dat je maar een paar keer een korte wandeling gaat maken op een jaar.

En zoals @Wilto zegt, koop geen dure geniale superduper megaschoen als je hem dan 3j niet gaat gebruiken. Plots sta je dan in de bergen met een losse zool en zijt ge vierkantig gef¨ckt.

Als ik specifiek op @Monkytiger zen openingspost moet antwoorden. Pas enkele terrexen als je niet teveel moeite wil doen en ON is ook een merk waarbij ik direct denk voor niet al te zwaar allround gebruik. Mij zitten ze niet goed, maar ken er best veel die daar heel tevreden van zijn.
 
Terug
Bovenaan