Wagen leasen via cafetariaplan chemie

Chemop

New member
Heej medemensen uit de chemie,

Ik werk momenteel voor ineos op de Basf site. Nu heb ik binnekort een nieuwe auto nodig en ben ik geïnteresseerd om er eentje te leasen via het cafetariaplan dat jullie wel bekend zal zijn. Ik merk dat bijna al mijn collega's hier negatief over zijn en wil graag toch eens wat ervaringen horen van mensen die hier zijn ingestapt.
Enkele bedenkingen:
- ik zou tot 750 bruto kunnen gaan, maar als ik langdurig ziek zou zijn moet ik dit van mijn uitkering betalen en en ik genaaid?
- wat met schade en betaling hierond.
- kan ik deze overkopen na 4 jaar of is dit de moeite niet?

Alvast bedankt voor de reactie
 
Ik vrees dat die laatste 2 sowieso afhangen van je lease voorwaarden.
Wat betreft schade zijn leasebedrijven naar mijn ervaring best streng, elke schade te betalen al dan niet volgens de renta normen.
Ik gok dat je deze schade met je nettoloon zal moeten betalen.
 
Ik zit dan wel niet in de chemie sector, maar ik heb al sinds 2014 een wagen via mijn werk, uit een cafetariaplan.
Maw. voor een bepaald maandelijks brutobedrag heb ik een wagen die volledig door mijn werkgever gefinancierd wordt. (uitgezonderd tankkosten, maar ook daar kan ik kiezen voor een gelimiteerde tankkaart (bv. 100€ betalen aan de pomp is bruto 100€ afgeven)).
Maar is geen echte lease bij mij, werkgever koopt de wagens volledig aan indien de werknemer niet veel km's doen. Maar onderhoud, bandenwissels(zomer/winter),verzekering, taksen is allemaal geregeld en ten koste vd werkgever. Na 5 jaar kan ik een nieuwe kiezen of in het geval de wagens door werkgever zijn aangekocht dan kan ik die overkopen (aan welke voorwaarden weet ik niet precies).
Wat schade betreft, ik dacht dat ge die bij ons ene keer kosteloos perte total moogt rijden, daarna volledig voor jezelf (kan ook al veranderd zijn intussen).

Al bij al, is mss afhankelijk van welke auto ge hebt voor welk bedrag, maar ik vind het nog steeds de moeite waard, ondanks wat de meesten zeggen (ja, ik geef maandelijks een stuk bruto af.. who cares)
Privé eenzelfde wagen financieren zal imo nog een stuk duurder uitkomen
 
Al bij al, is mss afhankelijk van welke auto ge hebt voor welk bedrag, maar ik vind het nog steeds de moeite waard, ondanks wat de meesten zeggen (ja, ik geef maandelijks een stuk bruto af.. who cares)
Privé eenzelfde wagen financieren zal imo nog een stuk duurder uitkomen
Ik heb dat ooit eens vergeleken en prive financieren komt maandelijks goedkoper uit. Je moet dan natuurlijk wel dat bedrag kunnen voorleggen initieel. Bij de meeste leasewagens moet je de wagen na 4-5 jaar inleveren zonder die te kunnen overkopen.

Hetgeen je "wint" bij een leasewagen is het comfort. Je bent niet verantwoordelijk voor de kosten van het normaal onderhoud, omdat het meestal nieuwe wagens zijn ga je niet naar de keuring, uitzonderlijke kosten voor onderhoud zijn ook voor de werkgever. Je verliest inderdaad een deel bruto en daardoor effect op pensioen.
 
Ik vrees dat die laatste 2 sowieso afhangen van je lease voorwaarden.
Wat betreft schade zijn leasebedrijven naar mijn ervaring best streng, elke schade te betalen al dan niet volgens de renta normen.
Ik gok dat je deze schade met je nettoloon zal moeten betalen.

Schade is evenzeer van bruto bij ons, bijleggen voor opties ook (gewone lease wel).
 
1) hoe hoog is uw brutoloon want 'voordeel' is hier grotendeels aan gekoppeld
2) schade is heel afhankelijk van lease maar ook van werkgever precies. Heb bij zelfde leasebedrijf eens 500 euro moeten betalen (onterecht want ik had wagen met schade overgenomen en daar was al voor betaald) toen ik bij WG A zat, volgende wagen was zelfde lease en ook overgenomen maar zat ondertussen bij WG B toen hij einde lease was (overname afdeling) en heb 0 euro betaald
Nu bij WG A werkten ze met 2 leasepartners en bij de ene waren er veel meer schadeclaims dan bij de andere ...
Heb zelfs extra schade aan die 1e wagen aangebracht volgens de lease terwijl hij een maand in de ondergrondse parking van het werk stond :laugh:
3) overnameprijs kan vastgelegd worden, minimaal 16% van nieuwprijs maar wordt meestal niet gedaan (en gaat wss de lease verhogen)
 
3) overnameprijs kan vastgelegd worden, minimaal 16% van nieuwprijs maar wordt meestal niet gedaan (en gaat wss de lease verhogen)
Aankooptie gaat inderdaad de maandelijkse lease verhogen. Maar de lease maatschappij gaat de auto ook verkopen op het einde van het contract dus je hebt wel de mogelijkheid om die dan over te kopen maar dat is dan aan de marktwaarde.
 
Ik zou de aankoop-optie nooit overwegen met een hybride/elektrische wagen, batterijen gaan niet eeuwig mee... Het enige wat ik altijd zeg tegen mensen ivm. leasen is dat ze rekening moeten houden dat wanneer ze op pensioen gaan ze dan wel zelf een auto moeten kopen (of privé leasen). Als je een lening aangaat en je bent langdurig ziek moet deze ook betaald worden.

T'is gewoon een luxe, gebruik ze. Ik vermoed dat je met uw brutoloon toch al ver aan het maximumpensioen zit, dus daar zou ik me ook niet te veel zorgen om maken.
 
Zoals in een ander topic reeds verteld.
De reden dat je collega's negatief zijn is omdat ze nu elke dag km vergoeding krijgen. De km vergoeding wanneer je een lease wagen hebt stelt niets meer voor.

Dus als je zou leasen gaat bij jullie je netto loon nog harder zakken omdat jullie dat extraatje niet meer krijgen...

Op ons bedrijf least ongeveer 60% a 70% een wagen via het cafetaria plan en nu na reeds 1,5j later sinds de invoering is nog iedereen super tevreden en komen er nog steeds meer en meer bij...

Al jou vragen staan op intranet uitgelegd en bij de vakbond hebben ze zo op je vragen geantwoord. Even een mailtje en antwoord en zijn 100% juist.
 
Terug
Bovenaan