Wachtwoord manager

Brick Top

Active member
Hallo iedereen,

In het meest recente Nerdland maandoverzicht ging het over de (on)veiligheid van onze wachtwoorden. Zeker wanneer je OVERAL hetzelfde wachtwoord gebruikt - zoals ikzelf - zou je enorm kwetswaar zijn voor hacks/datadiefstal/...

Daarom gaven zij de raad om gebruik te maken van een wachtwoord manager. Nu heb ik even wat research gedaan en dat aanbod lijkt me enorm groot. Daarom zou ik is willen polsen of jullie hier ervaringen mee hebben en wat jullie zouden aanraden. Ik surf via Firefox maar heb ook wel een iPhone. Idealiter kies ik iets dat daarmee compatibel is.

Mag zeker betalend zijn; zolang het daarnaast ook maar veilig en gebruiksvriendelijk is. :p

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Groet
 
 
Ik gebruik 1password, het family abonnement. Handig om te delen binnen het gezin, ieder heeft z'n eigen kluis en gemeenschappelijke zaken kunnen makkelijk gedeeld worden. Werkt simpel via iOS/Android app en browser extensies.
 
Bitwarden, gebruik het al een tijdje in de browser en op iOS met autofill.
Super easy, het blijft wel een (gratis)cloud dienst voor de sync en dat brengt ook risico's met zich mee die je niet in de hand hebt.

Keepass wordt ook nog veel gebruikt als je het offline wil beheren.
 
Ik gebruik gewoon Icoud Keychain tesamen met de Cloud Passwords plugin voor Chrome indien ik op een Windows PC werk.
 
KeepassXC in Dropbox. Voor websites gebruik ik ook de ingebouwde paswoordbeheerder van Firefox.Ik gebruik nergens hetzelfde paswoord.

Ook wel zeer belangrijk is het gebruik van 2FA waar dat een mogelijk is zoals hier op BG (duimpje voor @Cyberkef ). Je gebruikt dan best een app met codes. SMS is onveilig.
 
Ik gebruik 1password, het family abonnement. Handig om te delen binnen het gezin, ieder heeft z'n eigen kluis en gemeenschappelijke zaken kunnen makkelijk gedeeld worden. Werkt simpel via iOS/Android app en browser extensies.

Bedankt voor reacties iedereen! Ik heb even wat research gedaan en die 1password leek me wel geschikt voor mijn situatie aangezien die blijkbaar heel gebruiksvriendelijk is en goed werkt in combinatie met Firefox maar ook ios/safari.

Heb het nu geïnstalleerd op mijn Windows PC en heb al mijn wachtwoorden via Firefox geïmporteerd. Kan ik nu best voor al mijn 'belangrijke' accounts (mail, paypal etc.) het wachtwoord wijzigen (want ik gebruik overal hetzelfde 'eenvoudige' wachtwoord) en een nieuw wachtwoord kiezen met behulp van 1password?

Heb het al is getest met mijn Basic Fit account en dat werkt! Natuurlijk, overal handmatig nieuwe wachtwoorden gaan aanvragen duurt wel even maar hey... Als het daarmee een pak veiliger is meteen.
 
Bedankt voor reacties iedereen! Ik heb even wat research gedaan en die 1password leek me wel geschikt voor mijn situatie aangezien die blijkbaar heel gebruiksvriendelijk is en goed werkt in combinatie met Firefox maar ook ios/safari.

Heb het nu geïnstalleerd op mijn Windows PC en heb al mijn wachtwoorden via Firefox geïmporteerd. Kan ik nu best voor al mijn 'belangrijke' accounts (mail, paypal etc.) het wachtwoord wijzigen (want ik gebruik overal hetzelfde 'eenvoudige' wachtwoord) en een nieuw wachtwoord kiezen met behulp van 1password?

Heb het al is getest met mijn Basic Fit account en dat werkt! Natuurlijk, overal handmatig nieuwe wachtwoorden gaan aanvragen duurt wel even maar hey... Als het daarmee een pak veiliger is meteen.
het heeft weinig nut om een manager te gebruiken en dan overal datzelfde paswoord te houden, niet? Dus ja, best beginnen met degene waar geld - of vertrouwelijke zaken mee beheert worden.
 
Heb het nu geïnstalleerd op mijn Windows PC en heb al mijn wachtwoorden via Firefox geïmporteerd. Kan ik nu best voor al mijn 'belangrijke' accounts (mail, paypal etc.) het wachtwoord wijzigen (want ik gebruik overal hetzelfde 'eenvoudige' wachtwoord) en een nieuw wachtwoord kiezen met behulp van 1password?
Ja. Als er ergens 1 website met uw paswoord gehacked wordt, gaan ze dat wachtwoord geautomatiseerd op 100en websites uitproberen in combinatie met uw e-mail adres. Daarbij mag wel opgemerkt worden dat niet elke hack een bruikbaar paswoord oplevert, afhankelijk van hoe goed die website zijn beveiliging op orde heeft. Maar er zijn genoeg websites die ronduit amateuristisch klommelen met hun inloggegevens, dus daar kan je niet op vertrouwen.

SMS is onveilig.
Hoewel je in principe gelijk hebt, is SMS nog vele malen veiliger dan geen 2FA te gebruiken. Ik zou zelfs durven stellen dat SMS aanvallen ingewikkeld genoeg zijn dat je je daar niet te veel zorgen over moet maken tenzij je een speciaal doelwit zou zijn (een minister, ...). Niet dat die aanvallen zo ontzettend moeilijk zijn, maar in een vijver van 1 miljard mogelijke slachtoffers pakt men enkel diegenen die het gemakkelijkst te hacken zijn. Maar je hebt absoluut gelijk door te stellen dat een authenticator app met codes nog veel veiliger is, en dat is zeker aan te raden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Avi
je gaat er effe mee bezig zijn ja, doe misschien de belangrijkste accounts eerst en zet zeker MFA aan voor uw e-mail en social media accounts.
 
Terug
Bovenaan