Wachtdienst

nixie

Well-known member
Crowdfunder FE
Zonet te horen gekregen op het werk dat onze wachtdienst uitgebreid wordt.

momenteel hebben we een beperkt aantal wachtdiensten op jaarbasis.
Ik denk in het totaal 3-4 keer een week lang.
Dinsdag tot dinsdag.
Dat houdt in dat we van 7u tot 8u30, van 12u15 tot 13u en van 16.30 tot 20u beschikbaar moeten zijn gedurende de week.
In het weekend is dit op zaterdag van 9u tot 17u en op zondag van 10u tot 17u (juli/augsutus van 12u30 tot 17u)

Met de uitzondering van 1 dag in de maand, die dag is er s'avonds van 20u tot ??u gemeenteraad.
We moeten op die dag op locatie zijn van 19u30 tot 20u30 indien alles vlot verloopt.
In het verleden kregen we dan recup voor die uren als we die doorgaven.

Nu kwamen ze af dat tijdens die gemeenteraad we vanaf nu verplicht beschikbaar(mag dus van thuis) moeten zijn tot het einde.
Weet niet of jullie al eens een gemeenteraad live hebben gevolgd.
Saaie bedoening en dat duurt lang, tot middernacht is eerder de norm.
Mijn vraag over de compensatie verwees naar onze normale compensatie (1 euro bruto per uur, weet niet goed of dat serieus bedoeld was maar als ik naar het bedrag dat ik kijk krijg zou dat weleens kunnen kloppen.
Tot nu toe was de permanentie geen probleem, we krijgen daar een abo + gsm voor.
Maar ik zie het niet zitten om tot middernacht of zelf langer op te moeten blijven in het geval er iemand hulp zou nodig hebben.

Heb al wat gezocht maar vind precies niet wat ik zoek.
En ik dus had graag even gehoord wat het wettelijk kader is omtrent wachtdiensten?
 
Al veel nachtdiensten moeten doen in mijn leven. Nu pas ik er resoluut voor.

1 euro per uur is dan 24x7. Vergoeding van 150 eur bruto voor weekje standby. Daar hou je netto absurd weinig van over.

Heb het 10 jaar geleden gedaan voor 180 bruto per week. Dus dat mag mss eens geindexeerd worden.

Dat was enkel de vergoeding om van wacht te zijn. Vergoeding voor het ongemak van altijd opgebeld te kunnen worden en de onrust en ongemakken die daarmee gepaard gaan.

Daarnaast konden de gewerkte uren gerecupereerd worden. Weekend was dubbel.

Valt moeilijk een op een te vergelijken. In die wacht werd je hooguit 1 a 2x gebeld per week voor iets banaals.

Heb ook al standby gedraaid aan 100 eur per dag. Maar dat was bijna elke nacht werken voor uw geld.

Staat er iets in je cao of paritair committee? Anders is het wrs geregeld per bedrijf.
 
Terug
Bovenaan