Waarom anno 2021 nog een immokantoor gebruiken bij verkoop?

Een goed huis vindt toch zelf zijn koper? Makelaars gaan niet op zoek naar kopers, hoogstens weten ze huizen wat beter in de markt te zetten. Of dat het makelaarsloon waard is, ik vermoed vaak niet.
Als je echt een moeilijk pand hebt, snap ik dat je met een makelaar in zee gaat. Bij een normaal standaard huis, lijkt mij dit niet interessant. Ik merk gewoon wel dat veel eigen verkopers niet met de stress van een verkoop/bezoek/... omkunnen. Als eigenaar zie je enkel wat goed is aan je woning, als koper kijk je vaak net naar het omgekeerde. Dat botst soms, zeker als je als eigenaar geen realistische verwachtingen hebt van de verkoop. Wij hebben ooit een appartement bezocht dat zeer goed geprijsd stond de eerste dag dat het online stond. Wij dachten echt dat het binnen de week weg was. Omdat de ligging ons niet ideaal was, toch maar geen bod gedaan. Een week later krijg ik telefoon van die gast, blijkbaar was hij al in zee gegaan met een makelaar maar kon hij het aan ons nog aan de oude prijs verkopen. Ik zei dat ik verbaasd was, omdat het mij leek dat hij al verschillende bezoeken had. Hij bevestigde dat ook, maar hij kon de stress van de bezoeken en onderhandelen niet aan. Hij wou zijn vraagprijs dat voor hem realistisch was, maar vond dat er teveel onderhandeld werd.

Een andere keer eens gaan kijken naar een wijk met relatief nieuwe woningen. Er waren er toevallig twee te koop bij dezelfde makelaar. Wij belden voor het ene en we kregen meteen voorgesteld om ook naar het andere te gaan kijken. Ik had bij deze rondleidingen meer het gevoel dat de makelaar voor ons werkte dan voor de verkopers. De huizen waren naar onze mening wat te hoog geprijsd en door het feit dat wij naar twee redelijk dezelfde huizen konden gaan kijken met enkel een wat verschillende kwaliteit van afwerkingsgraad konden we eigenlijk vrij gemakkelijk uitspelen om een lager bod uit te brengen op één van deze twee. Je vergelijkt sowieso zo'n huizen die toevallig tegelijkertijd op dezelfde straat verkocht worden, maar nu met dezelfde makelaar was het gewoon de pap in de mond geven. Als verkoper zou ik mij redelijk door de makelaar in de steek gelaten voelen.

Ik denk ook niet dat een makelaar voor de hoogste verkoopprijs gaat zoals sommige hier al aanhalen. Hij gaat liever zijn tijd steken in 5 appartementen te verkopen voor 200000 euro dan 2 voor 250000. Ik ben nog nooit beroep moeten doen op een verkoopsmakelaar, maar ik vraag mij af hoeveel moeite hij nog gaat doen als je twee biedingen van 200000 euro weigert, terwijl hij je voorgehouden heeft dat pakweg 250000 zeker "realistisch was". Zelfs in dit extreem voorbeeld van 50000 euro "verschil" qua bod gaat het voor hem maar over 1500 euro.

Nuja het blijft een vrije markt natuurlijk. Er zijn mensen die absoluut een nieuwe wagen willen en nooit naar een tweedehandse kijken. Er zijn mensen die zelf behangen en schilderen, terwijl anderen dat uitbesteden. Er zijn mensen die omnium verzekeringen en andere die dit weggesmeten geld vinden.

Als jonge gast met wat juiste achtergrond en realistisch gevoel voor waarde van een pand, zou ik het alvast eerst zelf proberen te verkopen. Ik moet daarentegen wel iemand mijne auto laten komen takelen als mijn band plat is;-).

We zijn momenteel regelmatig huisbezoeken aan het doen.
1.
"Dit raam aan de voorzijde is recent vernieuwd."
"Geverfd bedoel je?"
"Neenee, volledig nieuw."
(Raam was duidelijk 40j oud, en de randen waren amateuristisch geverfd, met uitlopers op het raam en over de kit)

2.
Instapklare woning.
(Buitenmuur op het verdiep was in hout, had waterschade opgelopen en je kon er gewoon doorkijken naar buiten. Dak was bijna volledig rot, regende binnen.). Schimmel op de muren. Alle ramen en deuren moesten vervangen worden. Uiteindelijk verkocht voor 400+k op biddit.

3.
"Volgens mij is sijpelt daar water binnen. (al wijzend naar een grote vochtplek onder een plat dak waar waterdruppels ophingen)
"Ja dat is van lang geleden. Dat is intussen gemaakt. Moet alleen nog een laagske verf krijgen"

4.
"Last van vocht?"
"neenee, kurkdroog."
(In een ruimte onder het grondniveau dat als enige ruimte in de woning van 40j oud héééél recent geverfd was. Ontvochter stond in de hoek en het rook er naar schimmel.)

5.
"Vochtige kelder?"
"Neenee"
"Wat doet die ontvochtmachine daar dan?"

6.
"Ja dit is instapklaar hé meneer"
(woning van 1940 waarvan ik aan het twijfelen was om het volledig te slopen of te strippen)

7.
"Dat stuk is volledig nieuw aangebouwd"
"Wanneer?"
"Dit jaar nog"
"Gerenoveerd?"
"neenee, volledig nieuwe aanbouw."
"Waarom ziet dat plat dak er zo slecht uit?" (was duidelijk te zien dat het plat dak al zeker 20j oud was)

Waar ze wel goed in zijn is kaarskes aansteken, de verwarming opzetten, een geurtje spuiten en alle lampen aandoen.

Volledig gerenoveerd en dan een EPC-waarde van voor de oorlog vind ik ook altijd een voltreffer op immosites.

Toch erg dat zo iemand dus al zo berucht is dat we hem hier met 3 "kennen" maar dat die dus nog altijd werk heeft.

Prijzen worden zeker niet persé opgedreven. Zoals al eerder vermeld, liever €20 000 minder op de verkoopsprijs maar wel 2 weken sneller verkocht. Huur gewoon zelf een vastgoed fotograaf voor €300. Laat je papieren in orde maken door je notaris. Ik doe met plezier 30 rondleidingen om dan €10 000 uit te sparen.

Voelde mij zelf in mijn zoektocht(en) altijd veel beter als ik effectief met de eigenaars kon babbelen.

We zijn momenteel regelmatig huisbezoeken aan het doen.
1.
"Dit raam aan de voorzijde is recent vernieuwd."
"Geverfd bedoel je?"
"Neenee, volledig nieuw."
(Raam was duidelijk 40j oud, en de randen waren amateuristisch geverfd, met uitlopers op het raam en over de kit)

2.
Instapklare woning.
(Buitenmuur op het verdiep was in hout, had waterschade opgelopen en je kon er gewoon doorkijken naar buiten. Dak was bijna volledig rot, regende binnen.). Schimmel op de muren. Alle ramen en deuren moesten vervangen worden. Uiteindelijk verkocht voor 400+k op biddit.

3.
"Volgens mij is sijpelt daar water binnen. (al wijzend naar een grote vochtplek onder een plat dak waar waterdruppels ophingen)
"Ja dat is van lang geleden. Dat is intussen gemaakt. Moet alleen nog een laagske verf krijgen"

4.
"Last van vocht?"
"neenee, kurkdroog."
(In een ruimte onder het grondniveau dat als enige ruimte in de woning van 40j oud héééél recent geverfd was. Ontvochter stond in de hoek en het rook er naar schimmel.)

5.
"Vochtige kelder?"
"Neenee"
"Wat doet die ontvochtmachine daar dan?"

6.
"Ja dit is instapklaar hé meneer"
(woning van 1940 waarvan ik aan het twijfelen was om het volledig te slopen of te strippen)

7.
"Dat stuk is volledig nieuw aangebouwd"
"Wanneer?"
"Dit jaar nog"
"Gerenoveerd?"
"neenee, volledig nieuwe aanbouw."
"Waarom ziet dat plat dak er zo slecht uit?" (was duidelijk te zien dat het plat dak al zeker 20j oud was)

Waar ze wel goed in zijn is kaarskes aansteken, de verwarming opzetten, een geurtje spuiten en alle lampen aandoen.

Uhu, makelaars zijn de leugenachtige geldwolven die alles verbloemen om te kunnen verkopen. Immers, dan krijgen ze een percentje commissie. Eigenaars daarentegen, hebben natuurlijk geen enkele incentives om te verkopen aan de volle pot want dat zijn de altruïsten van deze wereld voor wie geld geen belang heeft. Zoiets?

Noot van de redactie: Iedereen die hier zijn huis zelf verkocht heeft zal natuurlijk niet toegeven van zichzelf dat hij ook wel eens een leugen heeft verteld of verbloemd, net zoals de boze makelaars. Alleen is het makkelijker om de splinter in de ander zijn ogen te zien maar de balk in eigen oog te negeren.

Ik geloof er geen hol van dat eigenaars:
A) Meer de waarheid zouden vertellen dan makelaars
B) Er gemiddeld gezien meer van kennen dan makelaars

Wij hebben ons huis gekocht van de eigenaars. Die hebben gelogen over:
- Waterdichtheid van het dak
- Waterdichtheid van de kelder
- De reeds uitgevoerde renovatiewerken
- En wellicht over nog meer

Maar omdat ze niet alleen leugenaars waren, maar ook nog eens te lomp om te helpen donderen, hadden ze daarnaast ook:
- Een ongeldige elektriciteitskeuring meegegeven
- Een bodemattest vergeten opvragen
- En nog de beste van al: die hadden hun Kadastraal Inkomen meegegeven van vóór hun renovatiewerken, terwijl die intussen quasi verdubbeld was en we daardoor bovendien ook plots onder hoog beschrijf vielen, wat ons 15 000 euro extra aan registratierechten heeft gekost. Te gierig om een makelaar te betalen en te incompetent om het zelf te doen. Wellicht posten ze hier nu triomfantelijk mee in dit topic om te verkondigen dat ze hun huis zelf hebben "kunnen" verkopen en hoe smerig makelaars wel niet zijn.

Hadden wij het maar gekocht via een makelaar. De leugens waren misschien hetzelfde geweest, dat zal je nooit weten op voorhand en dat zal afhankelijk zijn van de persoonlijkheid van de eigenaars en de makelaar. Maar de papieren hadden tenminste A) in orde geweest, B) volledig en C) op tijd.

Toch erg dat zo iemand dus al zo berucht is dat we hem hier met 3 "kennen" maar dat die dus nog altijd werk heeft.
Inderdaad.

Offtopic: zo zat er ook een autohandelaar dicht tegen Kortrijk die in luxe occasie wagens deed. Porsche e.d. verkopen. Bij verkoop splinter nieuwe banden. Bij ophaling door klant lagen daar ondertussen versleten banden op die, bij wijze van spreken, nog goed waren om naar huis te rijden. Hetzelfde met alle onderdelen. Die man had om de 3-4 jaar een geheel andere vriendenkring. Verkocht aan z'n rijke vrienden auto's, tot die natuurlijk in ruzie vielen doordat ze ferm miserie kregen met de wagens.

Zijn firma is al 3 keer verhuisd. Omdat hij telkens een slechte naam begint te krijgen. Start dan ergens in een nieuwe omgeving.

Een goede vriend van mij kent die man. Die zei ooit letterlijk: 'België is groot genoeg, tegen dat ik iedereen afgezet heb, ben ik al lang binnen.'

Dat is zowat hetzelfde verhaal met die gangster van Immostad.

Uhu, makelaars zijn de leugenachtige geldwolven die alles verbloemen om te kunnen verkopen. Immers, dan krijgen ze een percentje commissie. Eigenaars daarentegen, hebben natuurlijk geen enkele incentives om te verkopen aan de volle pot want dat zijn de altruïsten van deze wereld voor wie geld geen belang heeft. Zoiets?

Noot van de redactie: Iedereen die hier zijn huis zelf verkocht heeft zal natuurlijk niet toegeven van zichzelf dat hij ook wel eens een leugen heeft verteld of verbloemd, net zoals de boze makelaars. Alleen is het makkelijker om de splinter in de ander zijn ogen te zien maar de balk in eigen oog te negeren.

Maar omdat ze niet alleen leugenaars waren, maar ook nog eens te lomp om te helpen donderen, hadden ze daarnaast ook:
- En nog de beste van al: die hadden hun Kadastraal Inkomen meegegeven van vóór hun renovatiewerken, terwijl die intussen quasi verdubbeld was en we daardoor bovendien ook plots onder hoog beschrijf vielen, wat ons 15 000 euro extra aan registratierechten heeft gekost. Te gierig om een makelaar te betalen en te incompetent om het zelf te doen. Wellicht posten ze hier nu triomfantelijk mee in dit topic om te verkondigen dat ze hun huis zelf hebben "kunnen" verkopen en hoe smerig makelaars wel niet zijn.

Hadden wij het maar gekocht via een makelaar. De leugens waren misschien hetzelfde geweest, dat zal je nooit weten op voorhand en dat zal afhankelijk zijn van de persoonlijkheid van de eigenaars en de makelaar. Maar de papieren hadden tenminste A) in orde geweest, B) volledig en C) op tijd.

Heb je die kosten op basis van de verouderde en foutieve documenten niet kunnen verhalen? Eventueel zelfs te koop kunnen annuleren omdat je hebt gekocht op basis van incorrecte gegevens?

Ik heb mijn eigen appartement verkocht aan een zeer degelijke prijs. Het was wel een fraai appartement met marmeren schouw, mooie vloer en hoge plafonds uit de jaren '30. En dat in het centrum van Antwerpen. Dat verkoopt zichzelf wel goed, leek me. Redelijk wat bezoek gehad en na een week twee kopers die stevig tegen elkaar aan het opbieden waren. Afgeklokt aan 240.000 euro terwijl ik het had gekocht aan 155.000 euro. In tegenstelling tot wat ik her en der had gelezen op internet werd ik niet continu lastig gevallen door immomakelaars die me probeerden te overtuigen het via hen te verkopen omdat ik er zelf geen ervaring in heb.

Ik kan me wel inbeelden dat mensen het graag uit handen geven om verschillende redenen: de makelaar regelt alles, je hebt meerdere eigendommen en hebt een vertrouwensband met een makelaarskantoor, het is een moeilijk verkoopbaar pand, je woont zelf niet in het te verkopen pand en hebt geen zin om telkens naar daar af te zakken, ... Niet alle vastgoedmakelaars zijn malafide leugenaars.

Inderdaad.

Offtopic: zo zat er ook een autohandelaar dicht tegen Kortrijk die in luxe occasie wagens deed. Porsche e.d. verkopen. Bij verkoop splinter nieuwe banden. Bij ophaling door klant lagen daar ondertussen versleten banden op die, bij wijze van spreken, nog goed waren om naar huis te rijden. Hetzelfde met alle onderdelen. Die man had om de 3-4 jaar een geheel andere vriendenkring. Verkocht aan z'n rijke vrienden auto's, tot die natuurlijk in ruzie vielen doordat ze ferm miserie kregen met de wagens.

Zijn firma is al 3 keer verhuisd. Omdat hij telkens een slechte naam begint te krijgen. Start dan ergens in een nieuwe omgeving.

Een goede vriend van mij kent die man. Die zei ooit letterlijk: 'België is groot genoeg, tegen dat ik iedereen afgezet heb, ben ik al lang binnen.'

Dat is zowat hetzelfde verhaal met die gangster van Immostad.

Tip: zoek bij zo'n grote bedragen altijd eerst eens het bedrijf op, hun statuten en jaarrekeningen.

Een mooie, bij mekaar gelogen website is snel gemaakt, maar jaarrekeningen zeggen wel echt iets, op zijn minst al hoe lang het bedrijf bestaat.
Altijd doen als je een aannemer zoekt of dure dingen koopt.

Eigenaars willen in de eerste plaats een faire prijs krijgen voor wat hun woning in hun ogen waard is. Soms vinden ze het ook belangrijk dat het huis dat ze hun leven lang opgebouwd hebben, verkocht wordt aan iemand waarin ze vertrouwen hebben dat deze het huis respectvol zullen behandelen en niet laten onderkomen. Ze willen daar graag controle over en zijn daarvoor zelfs bereid om hun prijs te verlagen voor het juiste koppel.
Zo wonen wij ook in een intussen vierdehands huis dat gemakkelijk voor 50-75k meer verkocht had kunnen worden aan projectmakelaars die de boel liever volledig hadden platgesmeten om een zielloze confectie appartemensblok te kunnen neerpoten om marginalen te huisvestigen.

Dat is toch wel een groot contrast met makelaars die geen enkele band hebben met het huis (of kennis van) en enkel uit zijn op zoveel mogelijk poen door met verkoopspraat zowel kopers als verkopers blaasjes proberen wijs te maken.

En ja, ook eigenaars zullen niet meteen met alle gebreken in huis binnenvallen. Als je een eerste date hebt, start je de conversatie ook niet over je drugsverleden en strafblad. Maar de prijsdruk die makelaars zetten tgv. de beloofde hogere verkoopwaarde en hun eigen commissie, maakt dat veel grotere leugens nodig zijn om kopers over te halen om toch maar dat overpriced goed te kopen.

Ik ga ook nooit snappen waarom mensen via een makelaar soms tot 30k-50k teveel aan een huis uitgeven en vervolgens 6 banken afschuimen om een procentpunt af te knijpen van hun hypothecaire jaarrente.

Mijn ervaring met makelaars bij aankoop, verkoop, huur en verhuur... Er zijn twee soorten: de competente en de incompetente.

- Ik heb lange tijd een tweede eigendom gehad voor verhuur. Een makelaar was dan makkelijk omdat ik zelf geen tijd moest steken in de bezoeken, filtering en administratie. Dat pand lag een goede 60 km van mijn woonplaats toen dus het was vooral makkelijk. Bovendien had die makelaar ook nog 's een goed netwerk van lokale vaklui die snel en goed werk leverden bij kleine klusjes zoals een lekkende kraan. Dat kantoor had gewoon een goede service en om de zoveel jaar zochten die een nieuwe huurder. De service en het gemak waren dus redenen om een makelaar te nemen.

- Na mijn scheiding werd beslist het gemeenschappelijk huis te verkopen. Omdat een scheiding aan de basis lag van die verkoop was een makelaar toen ook de geschikte oplossing. Zo moesten we er zelf niet naar omkijken en die man heeft een snelle verkoop geregeld, de volledige administratie vlekkeloos in orde gebracht en een goede prijs gerealiseerd. Ik moest me dus tijdens het moeilijke proces van een scheiding geen zorgen maken over de verkoop. Dat ontzorgen is dus ook een reden waarom een makelaar nuttig kan zijn.

- Als koper heb ik eigenlijk geen enkele meerwaarde gezien van een makelaar buiten de bereikbaarheid. Een makelaar die vlot bereikbaar is als tussenpersoon is zowat het meeste dat je kan verwachten als koper. En dat zijn ze lang niet allemaal. Als koper moet je altijd beseffen dat die makelaar voor de verkoper werkt.

- Als huurder heb ik maar éénmaal met een makelaar gewerkt. Dat was vlak na mijn scheiding toen ik snel een appartement moest hebben. De ervaring was toen ook goed omdat die persoon mijn kandidatuur heel serieus nam en bij de eigenaars heeft gezorgd voor een snelle afhandeling. Dat is dus ook bereikbaarheid.

- Tijdens mijn zoektocht naar een nieuwe woning ben ik ook heel wat charlatans tegengekomen. Veel makelaars die hun dossier niet kenden en amper iets wisten over de woning. Verhalen genre: de ramen zijn recent vernieuwd... De datum van fabricatie van een raam kan je trouwens aflezen op het profiel tussen de beide glasramen (daar staat een jaartal), ook op een verwarmingsketel staat een datum vermeld. Het viel me op dat de meeste makelaars daar niet naar kijken (of hopen dat de potentiële koper er niet naar kijkt)... In elk geval: doe de test, de reacties van de makelaars zijn doorgaans hilarisch. Maar, er waren ook makelaars die een heel dossier bij zich hadden en de facturen van verbouwingen konden voorleggen. Een minderheid in mijn ervaring maar ze zijn er.

- Een ex van me heeft ook een lange tijd bij een makelaarskantoor gewerkt als verkoper en die had daar de meest wilde verhalen over. Ze was toen met de eigenaar van dat kantoor en die spraken af in de panden die ze in portefeuille hadden voor vluggertjes tijdens de werkdag. Panden afneuken zoals ze dat zelf noemde... Dat vond ik wel pretty wild verhaal :)

De makelaar belde net dat we de compromis vanavond gaan tekenen voor de verkoop van mijn huis.
Waarom koos ik ervoor om via een makelaar te gaan?
Gemak. Een ander regelt het, enige wat in moest doen is 2x mijn huis kuisen, ene keer voor de foto's, 2de keer voor de openhuizendag.

Is het zijn geld waard geweest? Voor mij wel. Ik ben geen goede onderhandelaar en hij heeft een bod geregeld 15.000 boven de prijs waarmee ik wel al akkoord was gegaan. Zijn "fee" zal me rond de 7000 euro kosten dus 8000 "winst" dankzij de makelaar.
Voor mij is dat letterlijk een half jaar gaan werken dat die mens mij extra oplevert. Het is dus zeker niet altijd zo dat een makelaar geld "kost".
Nu was het wel een gezamenlijke inspanning, de makelaar was een kwartier te laat en ik heb een kwartier staan babbelen met die mensen over de omgeving, de buurt, het huis,... Mocht dat niet gebeurt zijn hadden ze misschien verder gezocht. Wie weet. Maar ze hadden duidelijk ook vertrouwen in mij als eigenaar. 😉

Sommige mensen zijn gewoon heel naïef.

Ik ga er vanuit dat ik bij alles wat wat centen kost int zak gezet ga worden. En bij verkoop doe ik hetzelfde. Caveat emptor, weet je wel.

Als wij hier ooit verhuizen, worden er strategisch kasten gezet voor de vochtplekken en gaat er nieuwe laag verf in de kelder en garage. "Vocht, geen last van". Misschien dat een ander er slecht van slaapt, maar ik ga er geen seconde slecht van slapen als ik het huis aan 10 of 15k meer kan verkopen door een leugentje...

Eerlijk duurt het langst, ik vind lang niet leuk.

Wat verwachten mensen ook? Dat een verkoper vrijwillig zijn eigendom in de praktijk rijdt, beetje realistisch zijn. Er worden mensen int zak gezet voor minder...

Misschien ook een reden (vooral voor vrouwen alleen misschien): je weet nooit wie je in je huis binnenlaat...

Tja, dan mag je ook nooit de deur open doen voor de meteropnemer, de loodgieter, de koerier,... 🤷

Het is nu niet dat de makelaar de kandidaten op voorhand screent door hun strafblad op te vragen hé 😉

(al ben ik de eerste om toe te geven dat ik blij ben met mijn stevige viervoeter in huis als extra bescherming!)

Tja, dan mag je ook nooit de deur open doen voor de meteropnemer, de loodgieter, de koerier,... 🤷

Het is nu niet dat de makelaar de kandidaten op voorhand screent door hun strafblad op te vragen hé 😉

(al ben ik de eerste om toe te geven dat ik blij ben met mijn stevige viervoeter in huis als extra bescherming!)
Nee maar de makelaar doet het normaal gezien op momenten dat jij niet thuis bent he. Dat je er geen last van hebt.

Terug
Bovenaan