Waar op letten bij aankoop 2ehands MacBook?

Rub1con

Active member
Zoals de titel zegt ben ik op zoek naar een MacBook. Enkel ben ik al een tijdje uit de pc wereld dus ben ik benieuwd voor wat ik moet opletten.

Als je vandaag een intel model koopt: niet te veel voor betalen. De specs van de nieuw verkrijgbare M1 modellen (13"MB Pro en Air) zijn ZO goed voor, een voor Apple relatief lage instapkost dat het vaak meer de moeite is zo eentje nieuw te kopen dan een oudere 2e hands.

Dat gezegd: de 15" modellen hebben heel slechte keyboards. Die van de 16"en de 13"na de upgrade zijn stukken betrouwbaarder en ik vind ze ook veel fijner typen. Mijn 15" heeft tot 3x toe een nieuw keyboard nodig gehad, gelukkig onder extended warranty, maar die is nu gedaan op een toestel dat je eventueel nu 2e hands zou kopen.

Pas op met Intel i5's in 13"modellen ook, sommige zijn dual cores en dat is een debiele processor in zo'n relatief duur apparaat. i7's zijn wel ok i9's (in 16"modellen) zijn capabel, maar vaak slechts in sommige workloads iets sneller dan de M1 chips die een 3x lagere nieuwprijs hebben. i9's worden ook heel warm en hebben een 100W charger nodig, de oudere 86W geloof ik dat het is, laden die niet snel genoeg op dus check of je -als je zo eentje koopt- de juiste charger mee krijgt want een nieuwe is vrij duur... Los daarvan vind ik de octacore i9 16"persoonlijk nog steeds de fijnste om mee te werken, ook al hebben we hier ook een M1 Air. Fijn toetsenbord, heel goed scherm, formidabele speakers en microfoons voor een laptop, crappy 720p webcam wel en natuurlijk enkel maar 4 USB-C / Thunderbolt poorten dus reken sowieso een dongle van 100 euro extra mee in je budget...

Gekende problemen van het specifiek model/jaar opzoeken.
Er zijn toch wel al wat issues geweest zoals barsten in de behuizing, coating die loskwam van het scherm, videokaart issues.
Check gewoon die dingen zeker voordat je het toestel koopt.

Welke lijkt jullie de beste keuze?

Welke lijkt jullie de beste keuze?

De tweede heeft een betere cpu, meer HDD en zeer weinig battery cycli.
Hangt er natuurlijk nog wat vanaf of je dat nodig hebt en wat de prijzen van beide toestellen zijn.

Als het verschil groot is lijkt mij de eerste ook zeer goed.
16GB ram en een SSD is altijd goed en de batterij zal zowat half op zijn levensduur zitten.

Naar
Allebei 450€ kosten ze
Naar specificaties zeker de tweede. Is zowat het topmodel in die generatie als ik correct herinner.

Tegenover de eerste:
Wat snellere CPU
Grotere ssd
Dedicated grafische kaart (de andere heeft enkel IG/Intel Internal Graphics).
Veel minder batterij cycli, maar dat wil niet altijd veel zeggen, er kan altijd een crappy aftermarket batterij ingestoken zijn waarvan je quasi niet weet welke werkelijke capaciteit ze hebben
.
Een 2014 met in de 50 cycli is sowieso hoogstwaarschijnlijk niet meer de originele batterij tenzij het toestel 7 jaar op een bureau ingeplugd heeft gestoken.

Eén ding dat je met die retina schermen van die tijd bijna altijd hebt is de coating die loskomt (staingate), niet al te erg wanneer je scherm aanstaat, maar wanneer hij uitstaat of met donkere achtergond ziet het er echt niet uit.

Wel niet te erg over panikeren, je kan de coating er vrij gemakkelijk afkrijgen, dan ziet het er terug wat netjes uit maar heb je wel wat meer last van reflecties...

Voor de tweede zou ik zeggen dat de prijs correct is, de eerste is wat te hoog in prijs, tenzij hij echt in betere staat is.

Dit zijn wel al wat oudere toestellen dus niettegenstaande ze wel nog goed meekunnen, vergeleken met de nieuwe toestellen verbleken ze natuurlijk wel.

En ook in het achterhoofd houden dat de huidige Big Sur versie van Mac OS de laatste update is die ze krijgen.
De eraan komende Monterey versie gaan ze niet meer krijgen, daar moet je Macbook van 2015 of later voor zijn.

Standaard ondersteunt Apple hun OS versies 3 jaar, Big Sur is van November vorig jaar, dus binnen pakweg 2 jaar gaan de security updates ermee stoppen.

Ik gebruik nu ook nog een 2014 Macbook Pro (ongeveer de specs van die eerste op 2de hands), maar zodra de 15" (of 14 of 16) met M1 processor uitkomt gaat hij op pensioen! Zal de oude dan wel bijhouden omdat ik er waarschijnlijk echt wel weinig geld ga voor krijgen dan...
De enige reden dat ik nog niet overgestapt ben is dat ze nu enkel nog maar in 13" te krijgen zijn, en dat is wat klein voor men oude ogen :)

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan