Pc boot niet meer - kapotte SSD

horste

Well-known member
Crowdfunder FE
Zoals de titel zegt. Ik had al even problemen met het booten, maar leek gefixt.

Nu doet mn pc echter niets meer. Je hoort hem wel draaien, maar hij doet niets meer.

Probleem is dat de harde schijf ergens in mn pc zit waar ik niet aankan zonder mijn harde schijf eruit te halen, en ik ken er niet voldoende van om dat te doen :shy:

Er zitten wel nog andere SSD's in die werken. Kan ik een windows booten vanop usb en herinstalleren zonder die C schijf eruit te halen of niet? Of zijn er andere aanraders om te proberen?

Zou eens eerst kijken in je BIOS of die SSD nog herkent wordt. Als die er niet in staat, vrees ik ervoor.

Je kan zeker Windows herinstalleren, maar dan heb je wel een lege SSD nodig. Want die gaat sowieso vragen om een schijf te formatteren vooraleer je Windows kan installeren.

Heb je de andere zijkant van je case al eens opengevezen?

In principe kan je de kapotte SSD laten steken maar stel dat er elektrisch iets mee scheelt, dan lijkt het veiliger om die af te koppelen.

Als dat een SATA SSD is, kan het ook aan het kabeltje liggen, of aan de SATA poort (op mobo of SSD) die nogal fragiel zijn. Probeer dus ook eens een andere poort met die schijf.

Stap 1:
POST je pc? Check dat.
Zo niet is of je moederbord defect, of je video-output (kan weer aan meerdere dingen liggen).

Stap 2:
in BIOS booten (hangt wat van het merk van je moederbord af, maar dat is meestel F1, F2, F10 of DEL ingedrukt houden tijdens het POST proces.

Als je PC in de BIOS geraakt: check of de drive waarvan je denkt dat die defect is nog herkend wordt in de BIOS.

Stap 3:
Maak een Windows install USB en pas de boot-sequence aan in de BIOS, probeer via de USB-stick Windows op de boot drive te herstellen.

In dien dat niet lukt:
Stap 4:
Windows herinstalleren op die disk, via de USB-stick

Indien dat niet lukt:
Nieuwe boot disk kiezen (nieuw of reeds ingebouwde disk) en stap 4 herhalen met die disk

Vraag mij enkel af hoe hij die usb disk gaat maken als zijne pc kapot is .

(Of gaan we er gewoon vanuit dat iedereen wel meer dan ene pc thuis staan heeft . ;) )

(Of gaan we er gewoon vanuit dat iedereen wel meer dan ene pc thuis staan heeft . ;) )
Heb dat standaard altijd liggen 😅. Vaak zijn er wel laptops e.d. in huis.
En als dat niet zo is vragen aan een kameraad ofzo

Der slingeren hier wel nog wat oude laptops rond, da's geen probleem :p soit, ik krijg het niet gefixt in elk geval, heb hem binnengestoken 🤷‍♂️ Bedankt voor alle hulp wel hier!

Terug
Bovenaan