Naar
Naar specificaties zeker de tweede. Is zowat het topmodel in die generatie als ik correct herinner.
Tegenover de eerste:
Wat snellere CPU
Grotere ssd
Dedicated grafische kaart (de andere heeft enkel IG/Intel Internal Graphics).
Veel minder batterij cycli, maar dat wil niet altijd veel zeggen, er kan altijd een crappy aftermarket batterij ingestoken zijn waarvan je quasi niet weet welke werkelijke capaciteit ze hebben
.
Een 2014 met in de 50 cycli is sowieso hoogstwaarschijnlijk niet meer de originele batterij tenzij het toestel 7 jaar op een bureau ingeplugd heeft gestoken.
Eén ding dat je met die retina schermen van die tijd bijna altijd hebt is de coating die loskomt (staingate), niet al te erg wanneer je scherm aanstaat, maar wanneer hij uitstaat of met donkere achtergond ziet het er echt niet uit.
Wel niet te erg over panikeren, je kan de coating er vrij gemakkelijk afkrijgen, dan ziet het er terug wat netjes uit maar heb je wel wat meer last van reflecties...
Voor de tweede zou ik zeggen dat de prijs correct is, de eerste is wat te hoog in prijs, tenzij hij echt in betere staat is.
Dit zijn wel al wat oudere toestellen dus niettegenstaande ze wel nog goed meekunnen, vergeleken met de nieuwe toestellen verbleken ze natuurlijk wel.
En ook in het achterhoofd houden dat de huidige Big Sur versie van Mac OS de laatste update is die ze krijgen.
De eraan komende Monterey versie gaan ze niet meer krijgen, daar moet je Macbook van 2015 of later voor zijn.
Standaard ondersteunt Apple hun OS versies 3 jaar, Big Sur is van November vorig jaar, dus binnen pakweg 2 jaar gaan de security updates ermee stoppen.
Ik gebruik nu ook nog een 2014 Macbook Pro (ongeveer de specs van die eerste op 2de hands), maar zodra de 15" (of 14 of 16) met M1 processor uitkomt gaat hij op pensioen! Zal de oude dan wel bijhouden omdat ik er waarschijnlijk echt wel weinig geld ga voor krijgen dan...
De enige reden dat ik nog niet overgestapt ben is dat ze nu enkel nog maar in 13" te krijgen zijn, en dat is wat klein voor men oude ogen