Waar ben jij nostalgisch naar?

Je seg!

En kijk hier ook eens: https://blog.cheapism.com/forgotten-playground-equipment/

Zo een enorm stalen spinnenweb, een vliegende Hollander, ...

Allemaal levensgevaarlijk maar dat waren de beste speeltuigen ooit! :love: :love: :love:
Zoveel plezier aan beleefd samen met de vriendjes en vriendinnetjes
Haha Yes. Een vliegende Hollander. Als klein manneke vond ik dat een goed idee om daar eens voor te gaan staan. Hupla. Been gebroken.

Haha Yes. Een vliegende Hollander. Als klein manneke vond ik dat een goed idee om daar eens voor te gaan staan. Hupla. Been gebroken.
Beter een gebroken been dan 't fas af of de kop in :unsure:

6518fc2bc2fa7ad898fb2f1ae9e07297.jpg

Altijd plezant als er midway iemand afvloog :laugh:
En dan snel uit de weg rollen voordat je vermorzeld werd

Je seg!

En kijk hier ook eens: https://blog.cheapism.com/forgotten-playground-equipment/

Zo een enorm stalen spinnenweb, een vliegende Hollander, ...

Allemaal levensgevaarlijk maar dat waren de beste speeltuigen ooit! :love: :love: :love:
Zoveel plezier aan beleefd samen met de vriendjes en vriendinnetjes
Ik verschiet er echt van dat er blijkbaar zoveel van die dingen niet meer zijn en wist zelfs niet dat ze gevaarlijk waren? :unsure:
Is dit ook in België niet meer, want ik dacht toch dat ik nog van die dingen heb gezien?
Wip, ballenbad, "bestaat" dat allemaal niet meer? Moet wel zeggen dat ik bang kon zijn op een wip die echt hoog ging, en die "monkey bars" (wist niet dat dat zo noemde) durfde ik ook meestal niet helemaal doen.

Ik verschiet er echt van dat er blijkbaar zoveel van die dingen niet meer zijn en wist zelfs niet dat ze gevaarlijk waren? :unsure:
Is dit ook in België niet meer, want ik dacht toch dat ik nog van die dingen heb gezien?
Wip, ballenbad, "bestaat" dat allemaal niet meer? Moet wel zeggen dat ik bang kon zijn op een wip die echt hoog ging, en die "monkey bars" (wist niet dat dat zo noemde) durfde ik ook meestal niet helemaal doen.
Amai, er zijn zelfs KBs over verschenen over wat niet meer kan:

Amai, er zijn zelfs KBs over verschenen over wat niet meer kan:

Oké dan (maar in 2001 was ik wel pas 8... :unsure: ) Over de houten dingen en metalen glijbanen had ik wel eens iets over gelezen een tijd geleden. Misschien dat je daar zelf niet meer bij stilstaat eens je geen kind meer bent en nog juist uit een tijd komt waarin daar nog minder om werd gekeken of zo...

Man...Brings back memories.

Hier in de buurt was zowat de bekendste speeltuin/taverne uit gans de streek: Het Aards Paradijs.

Bestaat nog altijd met een andere naam, maar vroeger had die een speeltuin waar wellicht elk kind uit de streek wel eens van gehoord had/op gespeeld had. Alleen ja...die was zowat geheel uit metaal, zoals je op de foto zag: glijbaan, klimrek, wip, schommel...alles was uit metaal en daar heeft wellicht menig accident uit voort gekomen. Ik denk dat ze die in de jaren 90 hebben afgebroken: het roest was na decennia van gebruik ook niet meer om aan te zien. De ouders van jonge kinderen nu zouden zoiets totaal geschift vinden en hun kinderen met het vergrootglas gevolgd hebben totdat ze van een speeltuig stapten. Vroeger zaten onze ouders op hun gemak wat verder, zich totaal geen zorgen makend. We hadden hier ook een half-pipe wat verder. Het aantal gebroken enkels en polsen was na enkele jaren niet om aan te zien, maar je zag daar bijna geen ouders. Het zag daar in het weekend zwart van het volk: jonge gasten met hun skateboard, nul ervaring soms, die de gekste dingen deden. Ik speelde als 10 jarig jongetje zonder enige oppas met de gasten uit de buurt elk weekend in de tuin van mijn grootmoeder. We bouwden kampen, klommen in bomen, maakten 'bruggen' over de gracht, smeten met batterijen naar elkaar die dienst deden als 'granaten', deden vuurke stook en dat allemaal op 50 meter van een drukke gewestweg... Ik zie mijn broer nog naar mij rennen met zijn hand onder het bloed omdat hij zich gesneden had met de scalpel van zijn microscoopkit (dat werd toen effectief zo verkocht, incluis vlijmscherp scalpel, als zijn 'voor kinderen' :laugh: ).

Een batterij houden tegen een bol staalwol, zaken verbranden met een vergrootglas onder de zon, een put graven en er wat takken overleggen om daarna de jas van een buurtjongetje er op te leggen :rofl:, een 'verkenningstocht' ondernemen door een weide koeien naar de plaatselijke bouwondernemer om daarna gelijk mietjes te gaan lopen als die afkwam met zijn graafmachine...Zalige tijden.

Nu zou ik al ongerust zijn als mijn kinderen een yoghurtje eten dat 4 dagen over tijd is.

What happened? :unsure:

Laatst bewerkt:
idem, onze ouders die afval verbrandden en dan zelf dat vuur terug in gang steken als ze weg waren. Plots kwam een maat van me af met een fles dat zijn vader altijd gebruikte om dat vuur aan te steken (pure alcohol dus). Die goot dat daar volledig op.

Resultaat was een steekvlam dat ik sinds toen nooit meer gezien heb in het midden van een droog maïsveld. En wij dan weglopen achterna gezeten door een buur die het allemaal had zien gebeuren en ons dat vuur liet toestampen.

Als 12 jarige een maat opstoken om de crossmoto van zijn broer te pakken en er een wheelie mee te trekken. Was de meest spektaculaire wheelie ooit.

Aan mijn 14 mijn arm gebroken door aan een brommer te hangen met mijn skateboard terwijl ik nog nooit op een skateboard gestaan had.

idem, onze ouders die afval verbrandden en dan zelf dat vuur terug in gang steken als ze weg waren. Plots kwam een maat van me af met een fles dat zijn vader altijd gebruikte om dat vuur aan te steken (pure alcohol dus). Die goot dat daar volledig op.

Resultaat was een steekvlam dat ik sinds toen nooit meer gezien heb in het midden van een droog maïsveld. En wij dan weglopen achterna gezeten door een buur die het allemaal had zien gebeuren en ons dat vuur liet toestampen.

Als 12 jarige een maat opstoken om de crossmoto van zijn broer te pakken en er een wheelie mee te trekken. Was de meest spektaculaire wheelie ooit.

Aan mijn 14 mijn arm gebroken door aan een brommer te hangen met mijn skateboard terwijl ik nog nooit op een skateboard gestaan had.
We zijn precies de laatste generatie die zo’n zaken meemaakten/ uitstaken 😅

Lijkt mij dat dit nog altijd de dagelijkse realiteit is voor van die typische gamins in zo'n achtergestelde stadsbuurt eigenlijk. Maar nu vinden wij dat ook allemaal krapuul.

Als 12 jarige een maat opstoken
Toen ik aan uw 2e verhaal begon na uw 1e had ik iets heel anders in gedachten :eek:

Ik heb daar mij es serieus aan pijn gedaan.
Was zo een ding maar iets langer, ik stond recht op het uiteinde (dus achter de man die de Hitler groet doet in het blauw op de foto).

Als ge dan rechtstond kon ge dat ding sneller doen gaan door meer kracht te zetten. Maar de binnenkant van mijn been geraakt op een bepaald moment gepitst tussen het bankske en die verticale buis. 25 jaar later ziet ge da nog.

Op de speelplaats van het lager liep er vroeger een gast rond die zijn vinger in een stekkendooske stak langs de 'achterkant'. Zijn vinger lag dan op wat wattekes die hij er in gefrommeld had, hup...wat 'roodsel' op die vinger en dan daar iedereen de schrik mee proberen aanjagen. 'Kijk eens naar mijn afgesneden vinger'... en dan efkes laten bewegen :laugh: Dat tussen het knikkeren, botsbal en vier-op-een-rijen door. Had er iemand een Gameboy bij, dan stond daar direct 10 man rond (die dan niets zagen, want de kijkhoek was onbestaande...maar ge stond er toch bij :D)

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan