Waar ben jij nostalgisch naar?

Knop staat toch nog op onze digicorder bakske. We hebben wel nog zo een grijs bakske want onze digicorder is nog een van 2-3 modellen terug. Die wil maar niet kapot gaan. Maar in feite gebruiken we die stop knop nooit want we gebruiken de back toets om uit een opname te gaan.
Zelfde op de smart-tv. Knop staat erop maar wie duwt er nog stop. De back toets heeft hetzelfde effect.
Juist! Bij ons staat die ook nog, wel al een nieuwer model dan van u wellicht want 't is een zwart baksken. Ik gebruik daar wel de stop-knop, zonder reden eigenlijk. Allee, niet dat ik stop verkies boven back, zal wel gewoon zo'n ding zijn van "ah aflevering STOPPEN dus op STOP duwen". Simpel brein zeker.

Ah, heerlijk om door te spoelen!

En eenmaal de DVD-spelers er waren moest je die met de fabriekscode (combinatie toetsen op afstandsbediening) ontgrendelen om die brol te kunnen skippen.
Dat wist ik ook niet. Is dat nog altijd mogelijk?
Er worden nog altijd dvd's en blu-ray's uitgebracht waar je alle zever van copyright e.d. niet kan skippen.

Yep, ik voelde me bij momenten ook echt wel oud worden als ik die jongeren bezig hoorde.
Ook wel vreemd hoe er daar bij waren die bepaalde dingen écht niet kende. Nog NOOIT bv van U2 gehoord, of die nummers zelfs niet herkenen (al lag dat mss ook aan Steven VH z'n zangcapaciteiten :D )

Soms heb ik de indruk dat de huidige generatie jongeren minder lijkt te weten over zaken (muziek, cultureel, algemene gebeurtenissen) van vroeger dan dat dat vroeger bij ons het geval was toen wij tieners waren. Ge zou denken dat er tegenwoordig juist meer mogelijkheden voorhanden zijn om veel te weten te komen over vroeger, maar mss dat die overvloed aan infokanalen ook gewoon een averechts effect heeft op dat vlak.

Ik vind het alleszins wel een van de leukere archiefprogramma's die er al geweest zijn op tv.

Misschien omdat het aanbod en alle verschillende kanalen waarlangs je iets kan oppikken vandaag de dag zo groot is. Als ik naar Blokken kijk ben ik er (samen met Ben) ook altijd door verbaasd hoe iemand van 22 jaar nog nooit gehoord heeft van bijvoorbeeld Diana Ross, The Eagles of Phil Collins. Ik ken de grootste artiesten van de jaren 60 tot nu zonder dat ik eigenlijk echt een muziekkenner ben of er mij zwaar in heb verdiept, op de een of andere manier bereikte je dat allemaal. Nu zitten veel jongeren te hard opgesloten in hun eigen digitale ecosysteem en krijgen ze alleen maar content te verteren die ze zelf willen of die specifiek op hen gericht is.

Misschien omdat het aanbod en alle verschillende kanalen waarlangs je iets kan oppikken vandaag de dag zo groot is. Als ik naar Blokken kijk ben ik er (samen met Ben) ook altijd door verbaasd hoe iemand van 22 jaar nog nooit gehoord heeft van bijvoorbeeld Diana Ross, The Eagles of Phil Collins. Ik ken de grootste artiesten van de jaren 60 tot nu zonder dat ik eigenlijk echt een muziekkenner ben of er mij zwaar in heb verdiept, op de een of andere manier bereikte je dat allemaal. Nu zitten veel jongeren te hard opgesloten in hun eigen digitale ecosysteem en krijgen ze alleen maar content te verteren die ze zelf willen of die specifiek op hen gericht is.
Ik ken ze alledrie van naam, maar kan van de eerste 2 geen enkel liedje opnoemen...

Ik schrik inderdaad toch ook dat bepaalde dingen voor jongeren van vandaag totaal ongekend zijn :o Bv. U2, die hoor je nu toch best regelmatig op de radio? En die zijn begot ook nog bezig (denk ik toch :unsure:). In dat programma op vtm, waar ze terug gaan naar een bepaald jaar met een familie bv's (weet de naam niet meer) is mij dat ook enkele keren opgevallen. Bv. Zo een telefoon met een draaischijf, hoe je dat juist gebruikt. Dat zijn dacht ik toch dingen die je toch nog moet gezien hebben ook als je nu rond de 20 bent? Of ben ik helemaal te oud? Al vind ik dat net wel plezant en die gasten ook :) Laat mij dingen zien uit pakweg de jaren 70 die in de 90's niet meer bestonden, mss ken ik het ook niet eens :shy:

Die casetterecorders hadden inderdaad een verschil tussen pauze en stop.
Als je op stop drukte dan kon de cassette eruit genomen worden omdat de tape dan losgezet werd.
Ook uw interne spoelen stopten dan met draaien geloof ik, die tegen uw lint gaan.
Als je op pauze drukt dan bleef alles gewoon zoals het was alleen stopte de cassette met draaien.
Dat op pauze laten staan voor lange tijd was ni gezond.

Op CD spelers later had je ook nog altijd een pauze en een stop knop, waar volgens mij als je op stop drukte de cd stopte met ronddraaien of alleszins terug op track 01 gezet werd. En DVD idem, op stop drukken dan werd de hele dvd afgezet, en pauze was echt pauzeren. Die stop knop is tegenwoordig vaker de "back" of "exit" knop ofzo misschien.
Hmmmm, mijn herinnering kan verkeerd zijn maar ik heb ooit een casette laten 'springen' door te lang op pauze te laten staan?

Oh, en Super Mario 2 ingebrand in de beeldbuis door te lang op pauze te laten staan.
Boos dat mijn ouders toen waren! 😅

Ik schrik inderdaad toch ook dat bepaalde dingen voor jongeren van vandaag totaal ongekend zijn :eek: Bv. U2, die hoor je nu toch best regelmatig op de radio? En die zijn begot ook nog bezig (denk ik toch :unsure:). In dat programma op vtm, waar ze terug gaan naar een bepaald jaar met een familie bv's (weet de naam niet meer) is mij dat ook enkele keren opgevallen. Bv. Zo een telefoon met een draaischijf, hoe je dat juist gebruikt. Dat zijn dacht ik toch dingen die je toch nog moet gezien hebben ook als je nu rond de 20 bent? Of ben ik helemaal te oud? Al vind ik dat net wel plezant en die gasten ook :) Laat mij dingen zien uit pakweg de jaren 70 die in de 90's niet meer bestonden, mss ken ik het ook niet eens :shy:

Mss omdat ze minder radio luisteren?
Meestal zet ik ook gewoon spotify op.
Je kan gerichter zoeken naar wat je graag hoord.
Natuurlijk ga je zo minder snel iets ontdekken in andere genres.

Is slechts een gok natuurlijk.

@808 State ik dacht ff dat het “the eagles of phil collins” iets zoals “the eagles of death metal” was :p

Over nostalgische VHS-geluiden gesproken:

Twee klassen samengepropt in het veel te kleine videolokaal van de lagere school, zittend op oncomfortabele banken zonder rugleuning. De juf doet het rolluik toe en de gordijnen dicht. Het wordt pikdonker en een van die intro's begint te spelen. Thuis hebben we geen videorecorder.

Na de film is het speeltijd. Het zesde tegen het vijfde. Ik verzamel stickers van het seizoen 98-99. Niemand speelt nog met Flippo's, Topshots of Spaceix-kaarten. De Pokémonrage zal pas over een jaar losbarsten...

Ik kan al die films direct via Disney+ terugzien, maar magischer dan in dat bedompte videolokaal wordt het nooit.

Laatst bewerkt:
Nog wat TV-nostalgie voor mij:

Buiten De Zone, maar ook aan Alles Kan Beter, Alles Komt Terug, De Rechtvaardige Rechters, Brussel Nieuwsstraat, Basta... waren geniaal. Ik ben niet meer voldoende mee met tv tegenwoordig, maar buiten De Ideale Wereld denk ik niet dat er nog veel zo'n soort programma's zijn. Wat wel jammer is. Zondag Met Lubach op Nederland is er tegenwoordig ook niet meer.

Van een ander kaliber, maar voor mij toch even geniaal was Willy's en Marjetten.

Twee klassen samengepropt in het veel te kleine videolokaal van de lagere school, zittend op oncomfortabele banken zonder rugleuning. De juf doet het rolluik toe en de gordijnen dicht. Het wordt pikdonker en een van die intro's begint te spelen. Thuis hebben we geen videorecorder.

Na de film is het speeltijd. Het zesde tegen het vijfde. Ik verzamel stickers van het seizoen 98-99. Niemand speelt nog met Flippo's, Topshots of Spaceix-kaarten. De Pokémonrage zal pas over een jaar losbarsten...

Ik kan al die films direct via Disney+ terugzien, maar magischer dan in dat bedompte videolokaal wordt het nooit.

Bij ons waren dat nog manuele dia's, ondersteund door een geluidsopname op zo een echte bandrecorder met twee spoelen. Iedere keer er een belletje rinkelde in die opname moest de leeraar (de meester) een volgende dia inladen. Dat was een les over de geschiedenis van de luchtvaart dacht ik, en die afbeeldingen waren zo nog allemaal handgetekend, nostalgie en charme tot en met.

Nog wat TV-nostalgie voor mij:

Buiten De Zone, maar ook aan Alles Kan Beter, Alles Komt Terug, De Rechtvaardige Rechters, Brussel Nieuwsstraat, Basta... waren geniaal. Ik ben niet meer voldoende mee met tv tegenwoordig, maar buiten De Ideale Wereld denk ik niet dat er nog veel zo'n soort programma's zijn. Wat wel jammer is. Zondag Met Lubach op Nederland is er tegenwoordig ook niet meer.

Van een ander kaliber, maar voor mij toch even geniaal was Willy's en Marjetten.
Willy's en marjetten :love:
Dankzij iemand van het forum hier alle afleveringen terug gevonden. Echt geniaal.

Terug
Bovenaan