Waar ben jij nostalgisch naar?

Brood was 37 frank, dat weet ik ook nog.
Koffiekoeken waren toen ook supergoedkoop.
Nu is het bijna een luxeproduct.

En toch weet ik dat mijn vader toen ook al klaagde hoe dat ge vroeger een volle kar had voor 500fr en dat het nu een 1/3 van de kar vulde.
Boy, ondertussen zijt ge met 12,5€ niks meer. 3potjes charcuterie en een brood en 't is op.

Voor 20 fr snoepjes gaan kopen.
Van die grote toverballen.
Ik mocht ook te voet naar de bakker. 52 fr voor een gesneden brood 😁
En je wist ook perfect de prijs van die snoepjes. Één zure mat: 3fr, een visje: 2fr, colaflesje: 1fr.
Of wat later naar de Kruidvat. Voor 100fr had je destijds 200 of 250 gram schepsnoep. Toen moest je je snoep nog niet aan de kassa afwegen, maar kon je dat zelf doen. Het was altijd de kunst om je zak af te wegen, etiket te printen en er dan nog een hoop snoep bij te stoppen, maar niet zó veel dat het zou opvallen aan de kassa. Kilo' s gratis snoep gehad. :unsure:

Mijn ouders hun huis kwam twee miljoen bef in de begin jaren 80. 14are vrijstaand in een mooie wijk.
Maja. Andere tijden 🤷🏼‍♀️
Ik dacht dat de rente op hun lening ook wel een pak hoger was dan dat het nu is.

Mijn ouders hun huis kwam twee miljoen bef in de begin jaren 80. 14are vrijstaand in een mooie wijk.
Maja. Andere tijden 🤷🏼‍♀️
Ik dacht dat de rente op hun lening ook wel een pak hoger was dan dat het nu is.

1982 was het hoogtepunt met 13,50%

'In mijn ouders hun tijd' in 1988 meen ik dat de variabele tarieven nog steeds rond de 13% konden zweven.

Maar in die tijd bracht spaargeld ook nog iets op!

Strips waren toen ook veel goedkoper: voor een sus & wis album betaalde je 60 bef en voor een album van Dupuis (Buck Danny, Yoko Tsuno,..) 89 bef. Toen telden die laatste nog 62 blz terwijl nu het slechts 46 blz zijn en je 9-10 Euro betaalt !

Anderzijds hadden mijn ouders toen ik 18j was, een gezamenlijk inkomen van 60.000 bef.
(En een afbetaald huis! 😭)

Een alleenstaand huis met een hoop grond voor 5 miljoen bef.
Ik weet nog hoe toen ik student was mijn vader altijd afkwam dat persoon X die we kenden jaren daarvoor (zal dan jaren 90 zijn) al 100 000 BEF had per maand. Netto hé.
Daarmee maak je nu niet echt indruk meer (minst van al in de bruto-loon thread).

Laatst bewerkt:
Ik heb op dit moment nostalgie naar de tijd dat ik nog eens volledig kon opgaan in een game. En ik had toen tijd om volledig op te gaan in een nieuw album dat ik leerde kennen én een goed boek én ik had nog tijd over om te studeren en af te spreken met vrienden.

Dat én-én-verhaal is nu compleet verdwenen.

Strips waren toen ook veel goedkoper: voor een sus & wis album betaalde je 60 bef en voor een album van Dupuis (Buck Danny, Yoko Tsuno,..) 89 bef. Toen telden die laatste nog 62 blz terwijl nu het slechts 46 blz zijn en je 9-10 Euro betaalt !
Doet mij denken dat ik als kind in de carrefour altijd naar de stripafdeling ging om te lezen terwijl mijn mama boodschappen deed. Dan hoefde ik nooit ene te kopen :love2:

Strips vind ik nu belachelijk duur geworden, toen ik 10-12 was ging mijn zakgeld integraal naar strips (in de lokale krantenwinkel).

Doet mij denken dat ik als kind in de carrefour altijd naar de stripafdeling ging om te lezen terwijl mijn mama boodschappen deed. Dan hoefde ik nooit ene te kopen :love2:

Dit! Maar daarvoor wel eerst vlug even in de nieuwe tv-boekjes de inhoud van de volgende afleveringen van Familie en Wittekerke gaan lezen, want toen was dat nog echt spannend!

De tijd dat je in den delais zo een machine had om films te huren. Allemaal VHS en op de allerhoogste plank de ‘stoute’ films. Ik vond dat indertijd zo handig want waar wij toen woonden moest je nog apart naar de Blockbuster en dan had mijn ma al boodschappen gedaan dus dan moest ik snel kiezen.

Terug
Bovenaan