Waar ben jij nostalgisch naar?

Was tijdje terug in knokke, ( neen, we wonen daar niet, we wandelen daar wel eens graag rond), samen met mijn eega, onze zoon en een vriendje. Vrouwtje ging een winkel en stuurde ons naar een terrasje verder op. We bestelllen 3 cola's. Lag geen kaart op tafel dus op goed geluk iets besteld. Gelieve te betalen: 16 euro. Ik dacht dat ik in Keulen hoorde donderen....

Ik stam nog uit de tijd dat je met 500fr een hele nacht kon uitgaan, en zat thuis kon komen.
Volgende keer toch maar de frigobox meenemen. Het kan vast nu weer nu Gen. Lippens de plak niet meer zwaait.

Ik krijg plots flasbacks naar hoe mijn ouders mij zakgeld wilden geven om mij een soort van financieel bewustzijn te geven. 50 BEF op zondag, want het was "mijne zondag". Was een beetje halfslachtig aangezien er verder niets veranderde en ik het vaak vergat te vragen en zij het vergaten te geven.

lossy-page1-1024px-Belgian_coin_of_50_francs_Albert_II_in_Dutch_-_reverse.TIF.jpg

Heel het Belgische Frank gegeven maakt me zowat nostalgisch/melancholisch, er groeit nu een hele generatie op die dat nooit hebben gekend, terwijl de generatie voor ons daar nog met hun "convertor" zaten om dat om te zetten (1 EUR = 40.3399 BEF) en soms zelfs nu nog rekenen in BEF.

Zelfs het begrip "geld" wordt voor de jongste generaties iets wat ze niet te goei meer zullen kennen.

Toen we laatst in een winkel nog eens met cash geld betaalden en onze kleine van vier het briefje geld mocht afgeven aan de kassa, hield hij dat biljet tegen de betaalterminal, ahja want het is toch op dié manier dat er betaald moet worden he :p

Nostalgisch naar het winterweer van vroeger: vriezen, sneeuwen,... Nu is het altijd gezeik.
De winter '21-'22 is naast hier en daar wat korte vriesperiodes opvallend mild tot hiertoe. Als je kijkt naar vorig jaar kan het kwik in februari of maart ook nog stevig onder nul gaan.

De laatste uitgave ja.
Dat was geen vraag hoor :hug:

Ik herinner mij om de een of andere reden de briefjes voor de laatste reeks nog beter.

Op familiefeesten links en rechts van zatte nonkels 100 frank krijgen als je een paar keer hun een nieuwe pint ging halen aan de toog :love2:

Dat waren als klein kind lucratieve familiefeesten

Gerelateerd uit artikel van 2016.
Wie weet waar ligt dat fortuin.

Edit: HLN spreekt in een artikel van 2018 zelf over 16 miljard BEF (400 miljoen euro) die nog in omloop was.

Edit 2: Nieuwsblad spreekt op eind 2021 nog van 6 miljard BEF (143 miljoen euro)

Laatst bewerkt:
Ik was 14 jaar toen de euro zijn intrede deed in 2002 en ik betrap er mij op dat ik heel af en toe ook nog omreken naar BEF. Jongere collega's vinden dat dan raar omdat zij nooit de BEF actief gebruikt hebben. Op zo'n momenten begin ik mij oud te voelen :(.

Een blik cola in de automaat was dan 20 bef. Nu betaal je daar het dubbel voor.

Zelfde met snoep. De zondag ging iedereen naar het snoepwinkeltje. De meeste met 20 bef. Sommige hadden er 50 mee en die hadden dan een immense zak snoep.

Meestal kochten we van die kleine snoepvisjes die maar 50 cent waren voor 1. Dan had je er een hele hoop.

Gerelateerd uit artikel van 2016.
Wie weet waar ligt dat fortuin.

Edit: HLN spreekt in een artikel van 2018 zelf over 16 miljard BEF (400 miljoen euro) die nog in omloop was.

Edit 2: Nieuwsblad spreekt op eind 2021 nog van 6 miljard BEF (143 miljoen euro)
Ik bedenk net dat ik dat briefje heb.
Toen de euro ingevoerd werd heb ik van mijn ouders een kader gekregen met daarin alle centen en briefjes van de Belgische frank. Allez,van elk één he.
Ahha! We hebben al een deel terug. 😜

Een blik cola in de automaat was dan 20 bef. Nu betaal je daar het dubbel voor.

Zelfde met snoep. De zondag ging iedereen naar het snoepwinkeltje. De meeste met 20 bef. Sommige hadden er 50 mee en die hadden dan een immense zak snoep.

Meestal kochten we van die kleine snoepvisjes die maar 50 cent waren voor 1. Dan had je er een hele hoop.

Brood was 37 frank, dat weet ik ook nog.

Terug
Bovenaan