Waar ben jij nostalgisch naar?

Ze gaf dan soms eten mee voor ons dat we maar moesten opwarmen.

Die worsten moest je bijna uit de pot beitelen van het vet van de boereboter 🤣. Maar wel de beste ooit. 🤤
Maar wees eerlijk, de ingrediënten die men toen had kan he vandaag de dag gewoon niet meer krijgen.
Het spek bvb van vandaag is niet meer zoals toen.
Groenten uit eigen tuin ….
Echte boter

Maar wees eerlijk, de ingrediënten die men toen had kan he vandaag de dag gewoon niet meer krijgen.
Het spek bvb van vandaag is niet meer zoals toen.
Groenten uit eigen tuin ….
Echte boter
Idd niet. Of je zou ergens een boer moeten kennen die het nog zelf maakt.

Nu ja, het eten was geweldig.
Maar de rest dat erbij kwam ook
Als ik bleef slapen bij mijn grootouders, was het eerst s’avonds lekker eten om erna de pyjama aan te doen en dan stil te moeten zijn, want het nieuws was op tv.
Lekker warm aan de kolenkachel terwijl opa heel de living vol damp rookte 😀
Dan in bed met zo zware wollen dekens. En s’morgen wakker worden met de geur van vers gebakken spek in de neus.
Pffffff. Ik word depri

Mijn grootmoeder maakte haar eigen Grand Marnier. En met die Grand Marnier maakte ze dan tiramisu, maar wanneer je daar een portie van op had, mocht je niet meer met de auto rijden.:clap:
Verder waren haar wafels gewoon waanzinnig lekker. De belangrijkste van haar recepten heeft mijn moeder nog.
Mijn moeder heeft twee jaar geleden een boekje geschreven, met haar belangrijkste recepten erin. Dat heeft ze aan al haar kleinkinderen gegeven. 😍

Nu ja, het eten was geweldig.
Maar de rest dat erbij kwam ook
Als ik bleef slapen bij mijn grootouders, was het eerst s’avonds lekker eten om erna de pyjama aan te doen en dan stil te moeten zijn, want het nieuws was op tv.
Lekker warm aan de kolenkachel terwijl opa heel de living vol damp rookte 😀
Dan in bed met zo zware wollen dekens. En s’morgen wakker worden met de geur van vers gebakken spek in de neus.
Pffffff. Ik word depri
Mooiste tijd van mijn leven ook. En helemaal hetzelfde 😍

Savonds ik in de zetel, mijn grootmoeder in haar zetel (die heb ik hier nu staan in ons huis, beste zetel ooit) en mijn grootvader die aan de tafel zat met een kasteelbier bij de kachel.

En ieder half uur ging hij naar buiten om een paar keer te trekken van zijn zelfgedraaide sigaret met boerentabak. (volgens mij kon hij een week roken van die sigaret 😂)

Een gezellig groot bed met honderd dekens, sochtends naar beneden gaan met de gezellige warmte van de kachel waar de vers gemaakte chocomelk op stond.

Bijna iedere fietsrit passeer ik nog eens aan hun huis.

Dat staat nu al 6 of 7 jaar leeg en doet me wel altijd iets dat ik daar zo een geweldige warme tijd heb gehad en dat het daar nu zo leeg staat.

Er is veel dat verloren gaat als het over de culinaire kunsten gaat van die generatie.
Men zou eens een kookboek moeten maken met echt zo’n recepten.
Maar dan met de echte ‘ongezonde’ boerenkost.
Waar het vlees in het vet drijft, maar de smaak optimaal is
Kook- en Bakboek van De Boerinnenbond?
Zeker als je een van de jaren'80 of '90 op de kop zou kunnen tikken. Die zijn nog niet besmet met allerlei nieuwerwetsigheden.

Mooiste tijd van mijn leven ook. En helemaal hetzelfde 😍

En ieder half uur ging hij naar buiten om een paar keer te trekken van zijn zelfgedraaide sigaret met boerentabak. (volgens mij kon hij een week roken van die sigaret 😂)
Bijna iedere fietsrit passeer ik nog eens aan hun huis.

Dat staat nu al 6 of 7 jaar leeg en doet me wel altijd iets dat ik daar zo een geweldige warme tijd heb gehad en dat het daar nu zo leeg staat.
ik mocht van opa zijn sigaretten rollen. En dan stak ik zo een opgerold papierke, zonder tabak, ook in mijn mond
Nu zou men moord en brand schreeuwen 🤣
Dan de hof in om met de luchtkarabijn te schieten.

Ik had dan nog het geluk dat mijn beste vriend van die tijd naast mijn grootouders woonde.
Die zijn ouders hadden slagerij en zo kreeg oma dan wel eens wat overschotjes.
Ik herinner mij als ze dan in de varanda (daar stond een apart kookvuurtje) preskop/ hoofdkaas zat te maken
Ze moest dan het overtollige varkensvlees van de botten koken. Heel de varanda stonk dan om dood te vallen 🤣
Maar als het klaar was, zo lekker dat dat was Tussen de boterham met wat mosterd erop. 🤑

Laatst bewerkt:
Wij hebben nog 1 Sinterklaasbeliever en vanmorgen was ik echt wel nostalgisch naar toen ik het zelf nog niet wist. Dat gevoel van naar beneden mogen en de deur open doen om dan de tafel te zien… Was toch echt super.

Wij hebben nog 1 Sinterklaasbeliever en vanmorgen was ik echt wel nostalgisch naar toen ik het zelf nog niet wist. Dat gevoel van naar beneden mogen en de deur open doen om dan de tafel te zien… Was toch echt super.
Mijn mama dronk altijd voor het slapen gaan nog een glas water en liet dat dan voor de nacht staan in de keuken.
Ik dan superfier dat de Sint bij ons een glas limonade dronk. 🤣

Welk kind vraagt er nu een tafel aan de Sint?

De tijd toen ik met dit soort rotring-pennen doorsnedes moest maken, en ontwikkelingen.
Toen ik nog studeerde, en de tekenweken eigenlijk de enige vorm van lessen waren waar ik echt aanwezig moest zijn.
studententijd 😍
rotring-isograph-technical-college-drawing-pens-0-20-60-mm-set-of-3_577.jpg

Ik daarentegen krijg nog altijd aanvallen van PTSD als ik geodriehoeken en passers in de winkel zie hangen. :s

Hoe vaak ik mijn ma kopzorgen heb bezorgd omdat die alweer verdwenen waren en ze mij niet wou geloven dat er een portaal naar de onderwereld in mijn boekentas zat.

En als ik de geodriehoek eens niet kwijt was, dan zat er binnen de kortste keren een breuk in. Zelfs in de rubberen die mijn ma uit wanhoop had gekocht.

Now I am become death, the destroyer of worlds.

Ik daarentegen krijg nog altijd aanvallen van PTSD als ik geodriehoeken en passers in de winkel zie hangen. :S

Hoe vaak ik mijn ma kopzorgen heb bezorgd omdat die alweer verdwenen waren en ze mij niet wou geloven dat er een portaal naar de onderwereld in mijn boekentas zat.

En als ik de geodriehoek eens niet kwijt was, dan zat er binnen de kortste keren een breuk in. Zelfs in de rubberen die mijn ma uit wanhoop had gekocht.

Now I am become death, the destroyer of worlds.
Altijd alle hoeken afgebroken :cry:

ik ben eigenlijk naar alles nostalgisch qua jeugd.

als kind ervaar je toch alles veel leuker, beter? (toch als je een goeie jeugd had als ik).

neem nu een hostie van in de kerk, of een stukje kortstje brood in de supermarkt aan de broodsnij machine?
om maar een simpel voorbeeld te geven. als kind was dat lekker,
nu trek je daar bijna je neus voor op (eikes droog brood).

of een weekendje center parks. precies een nieuwe wereld die voor je open gaat. nu is dat van , meh. met dat geld kan je beter elders heen.
of actiefilms: WOW gehalte , i wanna grow up like that and rule the world. (commando, rambo, die hard). dan word je volwassen , en besef je dat dat geen realiteit is.

ongelofelijk eigelijk hoe je als kind alles anders interpreteert. en zo serieus op nam.
(ik weet nog dat ik echt suckte in LO en blokfluit in het zesde). daar zit je dan snachts nachtmerries van te hebben dat je het middelbaar niet in mag gaan, als je hiervoor failt.
achteraf lach je daar dan eens goed mee, en besef je dat LO en blokfluit echt je leven niet in de weg gaan staan.

of toen mijn vader 41 jaar werd. ik weende als gek omdat niemand hem een verjaardags kaartje stuurde.
nu ben ik er zelf 41 jaar, en schrijf of ontvang zelf nooit geen verjaardagskaarten meer, want vind dat papierverspilling.
maar als kind hecht je daar enorm belang aan natuurlijk....

Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan