Waar ben jij nostalgisch naar?

Mijn moeder was geen fijne kokkin of recepten kokkin, zij had gewoon een hele cataloog eenvoudige (tegenwoordig noemen ze dat Klassiek Belgisch) gerechten en ik mis dat echt wel. Witloof met balletjes, stoofvlees, hutsepot,… maar door háár gemaakt, daar zat de smaak in.

Niets mis met zo 'gewone' kost !
Voor mij kan een geur of bord eten echt heel veel herinneringen bovenhalen. Soms dat ik mijn oma of bomma er echt fysiek door mis.

Aaah maar mijn knoedels zijn van een luchtig aardappeldeeg, gewenteld in geroosterd paneermeel, gevuld met verse pruimen of abrikozen en daar een wolkje bloemsuiker overheen.
AIs ik wist hoe ik een foto kon posten hier zou ik het tonen.
de knoedels in de soep zijn hier of kleine tarwegriesmeel knoedels of met lever gemaakt. Die van lever zijn wel wat zwaar ja 😁🤤
tumblr_pzj9a1PyOQ1w0433po1_640.gif

Niets mis met zo 'gewone' kost !
Voor mij kan een geur of bord eten echt heel veel herinneringen bovenhalen. Soms dat ik mijn oma of bomma er echt fysiek door mis.

Ik vind het vooral jammer dat die oma recepten verloren gaan door al die kant en klare maaltijd maatschappij.
Dat is toch gewoon niet te vergelijken met een goede boerenkost.
Wortelstoemp met een dikke lap hespenspek.

Oftewel nog een favo van mij; puree met zuurkool gemengd. Met daarin schijfjes varkens/kalfs worst. Uiteraard het overtollige vet vh vlees ook erin gemengd en nog een vleugje mosterd erin 😍😍😍

Ik vind het vooral jammer dat die oma recepten verloren gaan door al die kant en klare maaltijd maatschappij.
Dat is toch gewoon niet te vergelijken met een goede boerenkost.
Wortelstoemp met een dikke lap hespenspek.

Oftewel nog een favo van mij; puree met zuurkool gemengd. Met daarin schijfjes varkens/kalfs worst. Uiteraard het overtollige vet vh vlees ook erin gemengd en nog een vleugje mosterd erin 😍😍😍

Zelfgemaakte vogelnestjes 🤤
Mijn bomma maakte ook goeie ossentong in tomatensaus.

Eierkoek( kruising pannenkoek en verloren brood)
Voor één persoon;
Twee beschuiten (die rechthoekige van LU) kapot brokkelen en helemaal tot een papje pletten met melk ( net te plat).
Twee eieren erin mengen
Uitgieten in een pannenkoekenpan
( oppassen met het omdraaien, gaat niet zoals een pannenkoek)
Opdienen met suiker erop

(Smaak en textuur is toch anders dan verloren brood)

Ja, mijn grootvader deed dat ook. Man, die at vettig. Zo lekker dat da was.
Blijkbaar ist nog gezond ook:

Reuzel, of smout, is dierlijk vet met name afkomstig van varkensbuikvet. ... Reuzel vermindert de kans op depressie en verlaagd het cholesterol. Eendenvet. Eendenvet is rijk aan enkelvoudige onverzadigde vetten en bevat veel linolzuur.2 jan. 2012

Ik vind het echt jammer dat ik mijn grootmoeder haar geschreven recepten nergens terug gevonden heb.

Haar cakes waren 🤤🤤🤤 en dat zijn ook van die dingen dat ik op Google nergens kan terug vinden.

De lekkerste was een bodem met havermout (maar dunno hoe je die maakt) dan pudding (maar pudding kan ik ook niet maken zoals zij dat kon) en langs boven was het volgens mij opgeklopt eiwit en dan in de oven.

Dan had ze ook een gewone cake maar langs onder was er een laag van iets rood. (ik vermoed confituur dan? Maar hoe dat je dat daarin krijgt..)

Ik vind het echt jammer dat ik mijn grootmoeder haar geschreven recepten nergens terug gevonden heb.

Haar cakes waren 🤤🤤🤤 en dat zijn ook van die dingen dat ik op Google nergens kan terug vinden.

De lekkerste was een bodem met havermout (maar dunno hoe je die maakt) dan pudding (maar pudding kan ik ook niet maken zoals zij dat kon) en langs boven was het volgens mij opgeklopt eiwit en dan in de oven.

Dan had ze ook een gewone cake maar langs onder was er een laag van iets rood. (ik vermoed confituur dan? Maar hoe dat je dat daarin krijgt..)
Er is veel dat verloren gaat als het over de culinaire kunsten gaat van die generatie.
Men zou eens een kookboek moeten maken met echt zo’n recepten.
Maar dan met de echte ‘ongezonde’ boerenkost.
Waar het vlees in het vet drijft, maar de smaak optimaal is

Er is veel dat verloren gaat als het over de culinaire kunsten gaat van die generatie.
Men zou eens een kookboek moeten maken met echt zo’n recepten.
Maar dan met de echte ‘ongezonde’ boerenkost.
Waar het vlees in het vet drijft, maar de smaak optimaal is
Ze gaf dan soms eten mee voor ons dat we maar moesten opwarmen.

Die worsten moest je bijna uit de pot beitelen van het vet van de boereboter 🤣. Maar wel de beste ooit. 🤤

Terug
Bovenaan