Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Inderdaad hier ook. Zeker door mijn interesse naar de oorlog. Maar eigenlijk nooit echt durven vragen doordat je ook weet dat het voor hen alles behalve een onbezorgde tijd/jeugd was zoals wij die gekend hebben.Lili & Marleen op VTM. Wordt opnieuw uitgezonden. Ik werd ineens teruggekatapulteerd naar de tijd dat ik daarnaar zat te kijken met mijn bompa. Ik heb er soms spijt van dat ik mijn grootouders niet meer heb uitgevraagd naar hun tijd in de oorlog.
Ik ben daar als kleine bijna verzopen door die onderstroom, ale in mijn beleving toch. Dus I agreeHengelhoef. Man, die wildwaterbaan had daar zijn naam niet gestolen.
Het eerste deel waar je in het water springt, bijna verzopen door de onderstroom. En dan de rest van de rit hopen dat je alle ledematen nog had tegen het einde.
Geweldige tijd

Mijn bomma woonde in Antwerpen en vertelde me over de V1's die op de stad neervielen. Mijn ene bompa, die helaas stierf toen ik maar drie maanden was, moest in Duitsland gaan werken. Mijn andere bompa bleef in België maar werd uit zijn burgerrechten ontzet, iets waar we het fijne nog niet van weten maar daarvoor moeten we het krijgsauditoraat eens voor aanschrijven. En mijn grootmoeder vertelde het verhaal over iemand die verpletterd werd door een deur van een schuilkelder.Inderdaad hier ook. Zeker door mijn interesse naar de oorlog. Maar eigenlijk nooit echt durven vragen doordat je ook weet dat het voor hen alles behalve een onbezorgde tijd/jeugd was zoals wij die gekend hebben.
Een verhaal heeft hij echt wel zeer veel verteld, iets met veel Duits in en dat komt hier daardoor thuis ook nog dikwijls naar boven met mijn half-Duitse vrouw.
Mijn ene grootmoeder heb ik in mijn laatste jaar in het middelbaar geïnterviewd over haar jeugd tijdens de oorlog. Heel bijzonder, zeker omdat ze toen beginnende Alzheimer had, en ze zo in detail over die periode kon vertellen maar het al veel moeilijker had met recente zaken. Ze waren bij het uitbreken van de oorlog met het hele gezin gevlucht, maar de Duitse opmars was sneller dan de bevolking kon vluchten dus zijn ze na enkele dagen teruggekeerd. Vooral tijdens de vlucht in aanraking gekomen met bombardementen. Als tienermeisje heeft ze tijdens de bezetting een Duitse soldaat die haar lastig viel met haar handtas in zijn gezicht gemept, om dan snel op een vertrekkende tram te springen. Heldin. Ook de verhalen over hoe op haar school een groot wit kruis geschilderd was om bombardementen te voorkomen, over de rantsoenen, enzovoort.Mijn bomma woonde in Antwerpen en vertelde me over de V1's die op de stad neervielen. Mijn ene bompa, die helaas stierf toen ik maar drie maanden was, moest in Duitsland gaan werken. Mijn andere bompa bleef in België maar werd uit zijn burgerrechten ontzet, iets waar we het fijne nog niet van weten maar daarvoor moeten we het krijgsauditoraat eens voor aanschrijven. En mijn grootmoeder vertelde het verhaal over iemand die verpletterd werd door een deur van een schuilkelder.
Ze waren allemaal tieners in die tijd, maar ik denk dat de jaren vijftig het nodige wel heeft gedaan om de focus elders te leggen en het donkere verleden te begraven.
Lili & Marleen op VTM. Wordt opnieuw uitgezonden. Ik werd ineens teruggekatapulteerd naar de tijd dat ik daarnaar zat te kijken met mijn bompa. Ik heb er soms spijt van dat ik mijn grootouders niet meer heb uitgevraagd naar hun tijd in de oorlog.
Mijn bompa (die niet naar Duitsland is moeten gaan) is wel als tiener opgeroepen geweest voor de reservisten, maar is uiteindelijk naar Zuid-Frankrijk kunnen vluchten om daar een aantal maanden bij te werken bij een of andere wijnboer. Die is dan later terug kunnen keren naar België. Zoals ik zei: ik zou eigenlijk zijn dossier eens moeten raadplegen bij het krijgsauditoraat, ik vermoed dat hij een verkeerde partijkaart had. Oostfront zou me straf lijken, dat denk ik niet.Mijn ene grootmoeder heb ik in mijn laatste jaar in het middelbaar geïnterviewd over haar jeugd tijdens de oorlog. Heel bijzonder, zeker omdat ze toen beginnende Alzheimer had, en ze zo in detail over die periode kon vertellen maar het al veel moeilijker had met recente zaken. Ze waren bij het uitbreken van de oorlog met het hele gezin gevlucht, maar de Duitse opmars was sneller dan de bevolking kon vluchten dus zijn ze na enkele dagen teruggekeerd. Vooral tijdens de vlucht in aanraking gekomen met bombardementen. Als tienermeisje heeft ze tijdens de bezetting een Duitse soldaat die haar lastig viel met haar handtas in zijn gezicht gemept, om dan snel op een vertrekkende tram te springen. Heldin. Ook de verhalen over hoe op haar school een groot wit kruis geschilderd was om bombardementen te voorkomen, over de rantsoenen, enzovoort.
Mijn grootvader was een van de vele jongemannen die met de fiets naar Frankrijk zijn gevlucht, en dan legeropleiding in Engeland heeft gevolgd. Heeft uiteindelijk niet moeten vechten, maar is altijd zeer gesloten geweest over de oorlog. Weet vooral dingen omdat hij een boekje had bijgehouden.
Met mijn andere grootmoeder er nooit over gepraat, en langs die kant mijn grootvader nooit gekend. Van die kant van de familie gingen er meer verhalen over de Eerste Wereldoorlog rond, vooral over de schuilplaatsen van de mannen toen de Duitsers overal rond gingen om mannen op te pakken voor dwangarbeid. Mijn overgrootvader langs weer de andere kant is dat niet kunnen ontlopen, maar die heeft wel heel zijn leven contact blijven houden met zijn gastgezin.
Heel andere tijden, kunnen ons dat echt niet inbeelden.
Een van onze voormalige forumleden heeft een heel boek gewijd aan het uitpluizen van zijn tragische familiegeschiedenis, grote aanrader: https://www.pelckmansuitgevers.be/de-razzia.htmlMijn bompa (die niet naar Duitsland is moeten gaan) is wel als tiener opgeroepen geweest voor de reservisten, maar is uiteindelijk naar Zuid-Frankrijk kunnen vluchten om daar een aantal maanden bij te werken bij een of andere wijnboer. Die is dan later terug kunnen keren naar België. Zoals ik zei: ik zou eigenlijk zijn dossier eens moeten raadplegen bij het krijgsauditoraat, ik vermoed dat hij een verkeerde partijkaart had. Oostfront zou me straf lijken, dat denk ik niet.
We kunnen ons ook moeilijk inbeelden hoe de keuze tussen collaboratie en verzet hele families uit elkaar scheurden.
Inderdaad, jammer dat hij niet meer actief is maar life goes on.Een van onze voormalige forumleden heeft een heel boek gewijd aan het uitpluizen van zijn tragische familiegeschiedenis, grote aanrader: https://www.pelckmansuitgevers.be/de-razzia.html
En zo zijn we terug nostalgisch!Inderdaad, jammer dat hij niet meer actief is maar life goes on.

Ik heb erger mee gemaakt. Ik stond in het ver verleden altijd klaar voor mijn vrienden. Tot ik plots zelf in een dipje zat en het ook niet zo goed ging op de unif. Plots lieten alle zogezegde vrienden mij in koor vallen. Ipv een schouderklopje kreeg ik ...Je bent wat.. in de 40 en bent gaan klagen omdat je geen schouderklopje krijgt voor 15 jaar opdagen?
Aan de kant van m'n vader is dat nog altijd een familietrauma.Mijn bompa (die niet naar Duitsland is moeten gaan) is wel als tiener opgeroepen geweest voor de reservisten, maar is uiteindelijk naar Zuid-Frankrijk kunnen vluchten om daar een aantal maanden bij te werken bij een of andere wijnboer. Die is dan later terug kunnen keren naar België. Zoals ik zei: ik zou eigenlijk zijn dossier eens moeten raadplegen bij het krijgsauditoraat, ik vermoed dat hij een verkeerde partijkaart had. Oostfront zou me straf lijken, dat denk ik niet.
We kunnen ons ook moeilijk inbeelden hoe de keuze tussen collaboratie en verzet hele families uit elkaar scheurden.

Heb ook nog zoiets gehad maar wel niet zo groot als dit was met 1 fles ze maakten toen reclame voor op tv.Super Soakers. Ik heb jarenlang dit juweeltje gehad:
![]()