vriendin ten laste zetten of niet

• Onderwerp starter Onderwerp starter Deleted member 451
  • Startdatum Startdatum
D

Deleted member 451

Guest
Ik zit met een vraag, en moet die beantwoord zien te krijgen tegen 31 januari, want dan gebeuren mijn loonberekeningen.

mijn vriendin die bij me woont, wettelijk samenwonend, gaat smorgens naar school om nederlands te leren (is nog maar 8 maand in BE ...).

vandaar is het echt moeilijk op een job te vinden waarbij ze enkel smiddags kan gaan. nu gaat ze SOMS eens via interim een middagje poetsen en dergelijke.... maar eigelijk veel te weinig. ze heeft ook nog geen rijbewijs en kan moeilijk geraken waar ze moet zijn.
pas naar het eind van het jaar toe, als ze stopt met school, zal ze full time werken.
nu heeft ze dus ook geen inkomen, of het is een paar namiddagjes per maand via interim.

maar wat geef ik vanaf januari nu door aan mijn sociaal secretariaat? vrouw ten laste of niet?
ik ben eerder geneigd om te zeggen, ja zet ze maar ten laste, dan heb ik op z'n minst toch een groter inkomen maandelijks.

ben ik juist als ik redeneer: als ik ze NIET ten laste zet, is het ook geen zo'n groot probleem wellicht, dan ga ik met de belastingen volgend jaar (op inkomsten 2022) een pak meer terug krijgen?

toch zou ik liever nu netto meer over houden elke maand.... Ik denk dat ik er geen tekeningetje moet bij maken dat 1 inkomen voor 2 personen geen luxe is, dus als ik elke maand iets meer netto over houd, zou dat wel fijn zijn.

Een partner kan NOOIT ten laste zijn, ook al staat dit soms nog zo (verkeerd) op een loonfiche en wordt dit ook zo in de volksmond gebruikt.

Je moet doorgeven aan je werkgever/sociaal secretariaat:
- een inkomen van maximaal 235 euro netto heeft
- een inkomen van tussen 235 en 469 euro netto heeft
- een hoger inkomen heeft

Je moet dat niet vermelden, dan zal het SS doorgeven dat je vriendin een hoog inkomen heeft, te laag aangeven mag niet.

Als je dus niks aangeeft ivm je partner (en het SS doorgeeft dat je vriendin dus een hoog inkomen heeft), zal dit idd rechtgezet worden bij de belastingsbrief.

Ik zit wat in dezelfde situatie. Gezien het inkomen kan variëren, zowel onder 235 als misschien soms eens erboven, zet je dan best gewoon "hoger inkomen", want dat wordt dan uiteindelijk toch verrekend? En telt inkomsten uit studentenjob ook mee als inkomen?

Een partner kan NOOIT ten laste zijn, ook al staat dit soms nog zo (verkeerd) op een loonfiche en wordt dit ook zo in de volksmond gebruikt.

Je moet doorgeven aan je werkgever/sociaal secretariaat:
- een inkomen van maximaal 235 euro netto heeft
- een inkomen van tussen 235 en 469 euro netto heeft
- een hoger inkomen heeft

Je moet dat niet vermelden, dan zal het SS doorgeven dat je vriendin een hoog inkomen heeft, te laag aangeven mag niet.

Als je dus niks aangeeft ivm je partner (en het SS doorgeeft dat je vriendin dus een hoog inkomen heeft), zal dit idd rechtgezet worden bij de belastingsbrief.
Bedankt,

dus concreet wat doe ik in mijn geval , en in @Karton zijn geval dan best?

momenteel is het dus onder die 235 euro (laagste). maar als ze dan eens een maand net er boven zit, moet ik dit dan telkens aan sociaal bureau laten weten. lijkt me toch ook lastig voor die mensen? elke maand een nieuwe wijziging...

zoals gezegd zou ik ze liefst "ten laste " zetten, omdat we zo meer inkomen over houden. van 1 loon leven, je kan je wel voorstellen dat dat niet opportuun is...

maar om dan van zodra ze 1 maand pakweg 1 euro meer verdient dan 235 euro , het sociaal bureau lastig vallen, en dan de maand nadien terug hen lastig vallen en terug ten laste zetten.... lijkt me toch ook gekkenwerk?
zoals je zegt: wordt toch verrekend met de belastingen jaar er op?

Zit @makila ook niet in zo'n situatie?
Of is het anders als je getrouwd bent?
Ik dacht recent iets gelezen te hebben dat hij ook een verlaging van belasting (of tegemoetkoming of zoiets) kreeg vanwege een niet-werkende partner.

Zit @makila ook niet in zo'n situatie?
Of is het anders als je getrouwd bent?
Ik dacht recent iets gelezen te hebben dat hij ook een verlaging van belasting (of zoiets) kreeg vanwege een niet-werkende partner.
Het huwelijksquotiënt:
Gehuwden en wettelijk samenwonenden bij wie één partner geen of slechts een beperkt inkomen heeft, kunnen hun voordeel doen met het huwelijksquotiënt. Dan wordt een gedeelte van de beroepsinkomsten van de ene partner fictief toegewezen aan de andere. Zo verdwijnt een deel van de inkomsten uit de hogere belastingschijven bij de ene partner en worden ze (in principe) tegen een lager tarief belast bij de andere.
Hier zit wel een plafond op natuurlijk.

Als ik me niet vergis zijn de ingrepen die hier worden besproken toch enkel van toepassing op de bedrijfsvoorheffing, dus uiteindelijk bij de afrekening zal je dan ofwel al meer of minder hebben betaald en dus nog moeten betalen/terugkrijgen.

Bedankt,

dus concreet wat doe ik in mijn geval , en in @Karton zijn geval dan best?

momenteel is het dus onder die 235 euro (laagste). maar als ze dan eens een maand net er boven zit, moet ik dit dan telkens aan sociaal bureau laten weten. lijkt me toch ook lastig voor die mensen? elke maand een nieuwe wijziging...
in theorie wel. In de praktijk geef je het "gemiddelde" wat je denkt dat zal gebeuren dat jaar. Want veel controle is er niet op en enkel misbruik zal gerekend worden.

Misschien niet helemaal relevant, maar vond je post wel leuk om te lezen. Heb 10j geleden in een gelijkaardige positie gezeten :)
Mijn vrouw studeerde toen Verpleegkunde in avondschool en ging overal (tussen stages door) gaan kuisen bij familiehulp. Die waren enorm flexibel mbt haar planning, en de extra centjes waren meer dan welkom..

We huurden een appartementje, ik was kort daarna mijn werk kwijtgeraakt. Toen we met 2 van mijn uitkering moesten leven heb ik nog enkele maanden een opleiding gevolgd om een carrièreswitch te maken.

Eind goed al goed, nu we hebben onze eigen woning en beide een goede job.

Mijn vrouw studeerde trouwens NL aan UGent, was kostelijk maar daar kon ze op 6 maanden voldoende Nederlands om haar in een hogeschool in te schrijven. Het hielp wel dat ze al een bachelor verpleegkunde had gehaald in haar land.

Veel succes in ieder geval!

Geldt dat ook voor inkomsten uit studentenjob?
Ik zou denken dat bij een studentenjob je die persoon ten laste kunt nemen. En dat zolang je onder de volgende eisen blijft, dat het dan in orde is.

Als je begint te mengen tussen studentenjob en gewoon verdienen... ja dan laat ik het over aan @JPV (al laat ik het vorige ook al aan hem over ;p)

Ik zou denken dat bij een studentenjob je die persoon ten laste kunt nemen. En dat zolang je onder de volgende eisen blijft, dat het dan in orde is.

Als je begint te mengen tussen studentenjob en gewoon verdienen... ja dan laat ik het over aan @JPV (al laat ik het vorige ook al aan hem over ;p)
de eerste X euro (vroeger 2860 euro, zal nu eerder 3000 zijn) telt niet mee om het begrip netto-inkomsten te bepalen (met nog wat extra uitzonderingen).

Terug
Bovenaan