Voorkeur vrouwelijke of mannelijke huisarts?

Verkiest u een mannelijke of vrouwelijke huisarts (of niet)?

  • Ja, Ik ben man en verkies een mannelijke huisarts

    Stemmen: 14 7,5%
  • Ja, Ik ben man en verkies een vrouwelijke huisarts

    Stemmen: 20 10,7%
  • Nee, ik ben man en heb geen voorkeur

    Stemmen: 129 69,0%
  • Ja, Ik ben vrouw en verkies een mannelijke huisarts

    Stemmen: 1 0,5%
  • Ja, Ik ben vrouw en verkies een vrouwelijke huisarts

    Stemmen: 8 4,3%
  • Nee, ik ben vrouw en heb geen voorkeur

    Stemmen: 15 8,0%

  • Totaal aantal stemmers
    187
Toen mijn nonkel op pensioen ging is zijn praktijk overgenomen door 2 vrouwelijke artsen. Om maar te zeggen: de oudere generatie stond idd dag en nacht klaar. Maar is dat gezond? De huisarts hier wat verder ook: toen kwamen 2 vrouwelijke artsen kijken en die zagen dat niet zitten omwille van de te hoge werklast. No kidding... Je kan daar van denken wat je wilt natuurlijk.

Ik ga nu naar een groepspraktijk en dat is in orde. In principe heb ik gekozen voor een vrouwelijke, vrij jonge, arts. Maar dan merk je: op die dag werkt ze niet, sommige dagen tot 17h, dan paar weken op verlof,...etc...Ik maak daar geen spel van omdat er dan dikwijls iemand anders wel beschikbaar is, maar kan me inbeelden dat niet iedereen zo denkt.
 
Toen mijn nonkel op pensioen ging is zijn praktijk overgenomen door 2 vrouwelijke artsen. Om maar te zeggen: de oudere generatie stond idd dag en nacht klaar. Maar is dat gezond? De huisarts hier wat verder ook: toen kwamen 2 vrouwelijke artsen kijken en die zagen dat niet zitten omwille van de te hoge werklast. No kidding... Je kan daar van denken wat je wilt natuurlijk.

Ik ga nu naar een groepspraktijk en dat is in orde. In principe heb ik gekozen voor een vrouwelijke, vrij jonge, arts. Maar dan merk je: op die dag werkt ze niet, sommige dagen tot 17h, dan paar weken op verlof,...etc...Ik maak daar geen spel van omdat er dan dikwijls iemand anders wel beschikbaar is, maar kan me inbeelden dat niet iedereen zo denkt.

Stereotiepe patiënten-bingo deze post in die mate dat ik oprecht moest lachen :)

Zeer veel kans dat die jonge arts op dag X of Y niet werkt in die groepspraktijk omdat ze die dagen in een andere praktijk aan de slag is. En stoppen om 17h is typisch voor artsen die een kind van de creche of naschoolse opvang moeten afhalen. Ook artsen en medische hulpverleners hebben recht op een vakantie trouwens. Maar bon goed dat je er geen spel van maakt!
 
Omdat ik een "jonge" arts ken (heeft 2 kinderen) heb ik iets meer zicht op die uurroosters dan de meesten hier.
Zij werkt 2 avonden per week tot 19u, maar consultaties slechts in te boeken tot 17u30. De rest is gereserveerd voor noodgevallen en die zijn er frequent! Kinderen die plots 40 graden hebben, thuisverpleging die zich zorgen maakt over een wonde of zwelling van een bejaarde waardoor er nog een huisbezoek moet gedaan worden,...
Op woensdag namiddag en avond is ze vrij voor haar kinderen.
De andere 2 avonden is ze tot 19u op het werk, afspraken in te boeken tot 16u30 en daarna doet ze telefoonpermanentie. Elke dag is er een belmoment waarop patiënten mogen bellen voor hun bloedtesten, uitslag medische beeldvorming, voorschriften,.. En ik kan je garanderen dat ik zelf meermaals een uur heb moeten proberen bellen eer ik de dokter aan de lijn kon krijgen!
Daarnaast heeft ze gemiddeld 1x per maand een weekwacht in de gemeente en 1x per maand een weekendwacht in de huisartsenpost verbonden aan het ziekenhuis om de spoed te ontlasten. Daarnaast werken ze met 2 dokters op zaterdag voormiddag, waarvan er officieel maar 1 in te boeken is. De andere doet dan de telefoons én huisbezoeken.
Dus vlot gerekend: 4 dagen van 8u tot 19u (44u), 1 dag van 8u tot 13u (5u), 2x een zaterdag van 8u tot 12u (8u per maand:4= 2u), 3x12u wacht per maand (36u:4=9u) dus kom ik aan een weekgemiddelde van 60u, exclusief het administratieve werk zoals verslagen en doorverwijzingen opmaken, facturen opmaken voor de bejaardentehuizen etc waar ze komt en maandelijks vaste patiënten heeft, gesprekken met externen zoals clb/psychiatrie/kinesist/oncologen/...
En daarbovenop durft ze maar liefst 3 weken per jaar verlof te nemen. Minder dan een bediende dus 😉.
Ze klaagt zelf niet, maar de patiënten die denken dat ze een makkelijk leventje heeft omdat ze enkel op kantooruren een afspraak kunnen boeken, zitten er ferm naast... 🙄
 
Dat is inderdaad vlot gerekend :), maar ik ontken niet dat veel (ook jonge) huisartsen behoorlijk wat uren kloppen. De oude generatie deed daar nog een schepje bovenop, maar dat is allesbehalve aan te raden (zeker in deze maatschappij).

In mijn geval was ik natuurlijk verwend door mijn nonkel (op leeftijd) die steeds beschikbaar was (voor al zijn patienten) maar in feite is dat niet normaal. De artsenpraktijk van hier wat verder durft nu op brugdagen al eens de deuren sluiten, dat was vroeger ondenkbaar. Het is hen gegund.
 
Omdat ik een "jonge" arts ken (heeft 2 kinderen) heb ik iets meer zicht op die uurroosters dan de meesten hier.
Zij werkt 2 avonden per week tot 19u, maar consultaties slechts in te boeken tot 17u30. De rest is gereserveerd voor noodgevallen en die zijn er frequent! Kinderen die plots 40 graden hebben, thuisverpleging die zich zorgen maakt over een wonde of zwelling van een bejaarde waardoor er nog een huisbezoek moet gedaan worden,...
Op woensdag namiddag en avond is ze vrij voor haar kinderen.
De andere 2 avonden is ze tot 19u op het werk, afspraken in te boeken tot 16u30 en daarna doet ze telefoonpermanentie. Elke dag is er een belmoment waarop patiënten mogen bellen voor hun bloedtesten, uitslag medische beeldvorming, voorschriften,.. En ik kan je garanderen dat ik zelf meermaals een uur heb moeten proberen bellen eer ik de dokter aan de lijn kon krijgen!
Daarnaast heeft ze gemiddeld 1x per maand een weekwacht in de gemeente en 1x per maand een weekendwacht in de huisartsenpost verbonden aan het ziekenhuis om de spoed te ontlasten. Daarnaast werken ze met 2 dokters op zaterdag voormiddag, waarvan er officieel maar 1 in te boeken is. De andere doet dan de telefoons én huisbezoeken.
Dus vlot gerekend: 4 dagen van 8u tot 19u (44u), 1 dag van 8u tot 13u (5u), 2x een zaterdag van 8u tot 12u (8u per maand:4= 2u), 3x12u wacht per maand (36u:4=9u) dus kom ik aan een weekgemiddelde van 60u, exclusief het administratieve werk zoals verslagen en doorverwijzingen opmaken, facturen opmaken voor de bejaardentehuizen etc waar ze komt en maandelijks vaste patiënten heeft, gesprekken met externen zoals clb/psychiatrie/kinesist/oncologen/...
En daarbovenop durft ze maar liefst 3 weken per jaar verlof te nemen. Minder dan een bediende dus 😉.
Ze klaagt zelf niet, maar de patiënten die denken dat ze een makkelijk leventje heeft omdat ze enkel op kantooruren een afspraak kunnen boeken, zitten er ferm naast... 🙄
Dat wil allemaal weinig zeggen als je de verdienste er niet naast zet eh.

Dingen zoals 'ze durft maar 3 weken verlof te nemen', waarom? Om het huis af te betalen ?
 
Dat wil allemaal weinig zeggen als je de verdienste er niet naast zet eh.

Dingen zoals 'ze durft maar 3 weken verlof te nemen', waarom? Om het huis af te betalen ?

En waarom wil dat weinig zeggen dan?

Je zou eens moeten weten wat patiënten soms durven uitkramen tegen een zorgverstrekker. Het egoïsme viert echt hoogtij. En dan zou je gedacht hebben dat met de crisis men daar wat meer inzicht in zou hebben gekregen. Niet dus.

Veel mensen begrijpen ook niet dat medische zorgverstrekking niet hetzelfde is als een bureaujob. Veel zorgverstrekkers werken in de eerste plaats uit een oprechte drang om de medemens te kunnen helpen. Natuurlijk moeten ze ook eten maar dat is niet altijd de motivatie. Ik ken veel verstrekkers die met schuldgevoelens zitten als ze een patiënt niet kunnen helpen omdat ze zelf op vakantie gaan. Te goed voor deze maatschappij.

Hoe vaak ik hier al gehoord heb: "Kom vanavond nog rap af" of "Kom over de middag". Dat wil ik wel eens horen in andere sectoren.
 
Dat wil allemaal weinig zeggen als je de verdienste er niet naast zet eh.

Dingen zoals 'ze durft maar 3 weken verlof te nemen', waarom? Om het huis af te betalen ?
Verdienste: ze keert zichzelf maandelijks iets minder dan 4000 netto uit.
Waarom niet meer verlof: omdat de praktijk op dit moment al 1 voltijds dokter tekort komt en je collega's dus tot 21u patiënten moeten zien als je afwezig bent. Ze willen, in tegenstelling tot de andere groepspraktijken in de buurt, geen patiëntenstop invoeren.
 
Ik voel mij iets meer op mijn gemak bij een vrouwelijke huisarts, maar op zich maakt het niet zo veel uit. Ik heb nu een vrouwelijke huisarts van dezelfde leeftijd als mijzelf, en da's wel tof. En de uren die zij (en haar echtgenoot die ook in de praktijk zit) klopt, benijd ik echt niet hoor.
 
IMO 'zichzelf' 4000 euro uitkeren zegt niet alles over wat er zich achter de schermen begeeft van haar zelfstandige activiteit. Toch? Het is iets ingewikkelder dan dat.

Als je dan toch wil vergelijken: ik verdien iets meer dan de helft en heb als zelfstandig apotheker toch ook behoorlijk wat verantwoordelijkheden/wachtdiensten/uren/etc... Uit mijn standpunt is dat dus helemaal niet slecht. Niet vergeten dat een huisarts ook een hele resem tegemoetkomingen krijgt, waar anderen in de zorg zelfs maar van kunnen dromen (tot 6000 euro praktijkondersteuningspremie per jaar, accrediteringshonoraria, vestigingspremie 20.000 euro (wel voorlopig afgeschaft sinds dit jaar, hevig protest nu met nieuwe onderhandelingen), praktijkassistentenpremie, beschikbaarheidshonoraria, 3500 euro per jaar telesecretariaatpremie, renteloze leningen tot 35000 euro,...).
 
Ze is 35 én dat loon gaat met de jaren niet spectaculair gaan stijgen he.
Gezien de uren én verantwoordelijkheid, vind ik dat gene vetten.

De eerlijkheid gebiedt wel dat er allerhande bijkomende voordelen uit een vennootschap kunnen worden gehaald, waaronder liquidatiereserves.
Het uiteindelijke voordeel zal dus wel niet alleen 4000 euro bedragen.

Maar dat gezegd zijnde is dat voor alle vennootschappen zo en dus niet specifiek alleen bij artsen.
 
Ik ging hier vroeger naar de 'dorpsarts' maar die is nu op pensioenleeftijd. Heel toffe mens, maar daar ga ik niet vanwege de lange wachttijd (zelfs met afspraak zit je soms een uur in de wachtzaal). En sinds kort ga ik dus naar een groepspraktijk in de stad omdat ik daar altijd heel snel (en goed) geholpen was.

Sinds kort heb ik hier in de buurt wel een nieuwe huisarts gevonden die me goed heeft doorverwezen en bij wie ik wel een goed gevoel had. Dus ik denk dat ik daar wel vaker ga.

Dus als het problemen zijn down there zou ik nog steeds naar een man gaan in de groepspraktijk (is overigens ook de woordvoerder van huisartsen Vlaanderen, moet er altijd mee gniffelen). En bij al de rest ga ik nu naar die vrouw. Buiten m'n geslachtdelen tonen heb ik daar weinig schaamte voor :unsure:
 
Hoe vaak ik hier al gehoord heb: "Kom vanavond nog rap af" of "Kom over de middag". Dat wil ik wel eens horen in andere sectoren.
En wordt daar dan een consultatie voor aangerekend? Want dan is het wel niet enkel een drang om anderen te helpen die speelt...

Maar er zijn wel degelijk ook dokters met een belangeloos hart voor hun patiënten, anekdotisch:
Dokter van mijn vrouw is een beginnend arts en voor een voorschrift rekende ze een paar weken terug niets + voor mijn vrouw haar laatste vervolgafspraak die 2 minuten duurde, heeft ze ook niets aangerekend. Nog nooit meegemaakt.
 
Mijn vorige huisarts is intussen op pensioen en was nog wat meer van de oude stempel. Heel fijne man wel en kon je altijd op rekenen. Kwam ook doktersbriefjes thuis afleveren en rekende daar niets voor aan (hij moest natuurlijk ook niet ver), deed huisbezoeken enzovoort.

Nu bij een vrouwelijke arts en is een heel goede, aardige en bekwame dokter maar huisbezoek doet ze niet aan en vaak nog een afspraak maken voor de volgende dag is een huzarenstukje. Heeft me al veel kopzorgen bezorgd als ik plots ziek was en binnen x aantal uur een doktersbriefje moest hebben (bijvoorbeeld voor een examen op de universiteit) en daar uiteraard niet tijdig aan kon komen. Daar was meestal wel een mouw aan te passen maar toch.

Toch een heel andere mentaliteit bij de dokters tegenwoordig. Zou niet slecht zijn denk ik als die kunstmatige limiet wordt opgeheven denk ik.

Dat gezegd zijnde, het is een schat van een mens en ik ga er graag, ook voor mannelijke problemen. Dus met dat indachtig zou ik wellicht opnieuw een vrouwelijke arts kiezen. Maar alles bij elkaar maakt het me op zich niet zoveel uit geloof ik.
 
Ik vind het een beetje een vreemde vraag. Kan mij echt geen ballen interesseren wat het geslacht is, zolang het maar een goeie dokter is.
 
En wordt daar dan een consultatie voor aangerekend? Want dan is het wel niet enkel een drang om anderen te helpen die speelt...

Maar er zijn wel degelijk ook dokters met een belangeloos hart voor hun patiënten, anekdotisch:
Dokter van mijn vrouw is een beginnend arts en voor een voorschrift rekende ze een paar weken terug niets + voor mijn vrouw haar laatste vervolgafspraak die 2 minuten duurde, heeft ze ook niets aangerekend. Nog nooit meegemaakt.
Uiteraard wordt daar een consult voor aangerekend. En uiteraard moeten dokters ook eten; zoals ik dus al schreef. Maar jij moet maandag maar eens naar de dienst bevolking op de gemeente bellen voor een dringende zaak en kijken of ze na de uren nog effe voor je willen open blijven.
 
Uiteraard wordt daar een consult voor aangerekend. En uiteraard moeten dokters ook eten; zoals ik dus al schreef. Maar jij moet maandag maar eens naar de dienst bevolking op de gemeente bellen voor een dringende zaak en kijken of ze na de uren nog effe voor je willen open blijven.
Mocht de medewerker van de dienst bevolking extra verdienen door 's avonds zijn winkel open te houden, zou je waarschijnlijk een ander antwoord krijgen.
 
Ik ben vrouw en al mijn dokters zijn ook vrouwen. Bewuste keuze, ik ben nogal een watje als het op medische zaken aankomt en voel me dan beter bij een vrouw. Die lijken mij minder streng. Kan ook komen omdat ik als kind een mannelijke huisarts en tandarts had en die alle 2 maar streng en stuurs overkwamen op mij (als kind dus). :confused:
 
Terug
Bovenaan