Voorjaar 2024

80% van de vlamingen die ik ken die ook de koers volgen zien liever VDP winnen dan VA dus er zijn zeker voldoende fans van VDP :)
Je moet maar enkele rotte appels hebben en het is omzeep natuurlijk.
In Hulst was 99% fan en die 1% heeft het toch weten te verpesten.

Fan zijn van is ook maar wat meh. Ik ben vooral fan van mooie koers, wie er dan juist wint is van minder belang.
Al is het moeilijk om niet fan te zijn van MVDP, heeft alles waar een wielerliefhebber van smult.
Mocht de rollen tussen MVDP en WVA omgedraaid geweest zijn dan had ik ook zitten smullen trouwens.

Zelfs moest MVDP wel gezien hebben dat WVA valt, dan moet je toch nog niet gaan zitten wachten? 't Is de Paterberg hé. Daar wordt altijd een forsing gevoerd. Je moet dat toch niet gaan omgooien omdat er ene niet recht kan blijven.

+/-15 tal seconden stilstaan door de val en dan nog optrekken
Lichtjes opgehouden worden door renners die in de vroege vlucht zaten.

Dat was de kloof die Wout niet meer dicht kreeg, de vraag is dan hoeveel had Mathieu dan nog in zijn tank. Ik denk nog genoeg.

De chasse patat komt vooral omdat Wout over zijn toeren gaat om snel dichter te komen en mvdp zijn tempo's reedt.

Mvdp is duidelijk de betere maar het verschil zal in normale omstandigheden kleiner zijn dan vandaag. (Een beetje identiek als vorig jaar)
VA geeft toch aan dat die val hem veel pijn en last heeft opgeleverd. Dat kost toch ook al snel een secondje per km alles inbegrepen?

Dus VDP had hier altijd gewonnen maar zonder die val denk ik toch ook wel dat VA er nog bij geraakt was en dat VDP bij een nieuwe cartouche / inspanning hem er dan wel zou afgereden hebben.

Maar dan was het verschil 30 sec geweest ipv 1min30sec. Zoiets schat ik.

VA geeft toch aan dat die val hem veel pijn en last heeft opgeleverd. Dat kost toch ook al snel een secondje per km alles inbegrepen?

Dus VDP had hier altijd gewonnen maar zonder die val denk ik toch ook wel dat VA er nog bij geraakt was en dat VDP bij een nieuwe cartouche / inspanning hem er dan wel zou afgereden hebben.

Maar dan was het verschil 30 sec geweest ipv 1min30sec. Zoiets schat ik.
Dat tijdsverschil zegt ook niet alles natuurlijk.

MVDP rijdt vooraan gewoon tempo, dat is een intensiteit die vrij egaal is maar gewoon doenbaar is om langere tijd vol te houden. Op het einde voel je dat goed maar je bent niet stikkapot.
Je bent alleen dus in het nadeel in theorie.

Daarachter rijdt iedereen een beetje voor eigen rekening en hoopt dat een ander een extra effort doet en je zelf de benen kan sparen. Als je daar echt vollenbak gaat rijden en draaien dan pak je de solo man terug. Maar goed je bent dan wel diep gegaan en heb je dan nog een sprint in de benen? Waarschijnlijk niet. Kans is dus dat je een ander aan de overwinning helpt.
Het resultaat is dus dat de achtervolgende groep zeer individueel gaat rijden en eerder verstoord zal zijn in snelheid.

Los van de val zat WVA al te ver op de paterberg. Had hij hem willen inhalen had hij nog een pak meer wattage moeten duwen, dat had nooit gelukt.
Dus hij had hoe dan ook over de top gegaan met een achterstand. En dan is het enkel maar de vraag of hij de Kwaremont zou overleefd hebben.
Het louter op de val steken is te simpel, de realiteit is dat hoe dan ook MVDP de betere was.

Hoezo zat Van Aert al te ver op de paterberg? Op het moment van zijn val zit hij op het wiel van Kung, die in het wiel van VDP zit. Je doet het lijken alsof hij 10de positie opdraait. Zat hij beter in het wiel van VDP, uiteraard. In het gootje, op 40km van het einde in de E3, blijft die gewoon in het wiel van VDP. Mogelijk wordt hij gelost op de Kwaremont maar zelfs Pogacar en VDP samen kregen hem er vorig jaar niet volledig af. Vorig jaar heeft bewezen dat in de E3 de allersterkste niet altijd wint.

VDP was absoluut sterker, verdiend de overwinning maar om hier enkele pagina's terug te moeten lezen dat die val een non-event is slaagt werkelijk op niks. Het bepaald gewoon heel de koers. Is gewoon duidelijk na zijn val over zijn toeren gegaan om VDP terug te pakken en heeft dat cash betaald. Eens de adrenaline weg was de pijn er waarschijnlijk ook.

dat die val een non-event is slaagt werkelijk op niks.
Op dat moment was het niet duidelijk hoe zwaar die val was dus die posts waren zeker niet verkeerd ''op dat moment". Maar Van Aert heeft nadien zelf verklaard dat hij veel pijn had en de val zwaarder was dan hij wilde toegeven onderweg.

Achteraf praten (wat ik dus gedaan heb) is gemakkelijker dan tijdens de wedstrijd. Maar het is toch duidelijk dat impact uiteindelijk toch best groot geweest is. Al is VDP de verdiende winnaar. Hij was de sterkste.

VDP is de sterkste en VA zit best in zijn wiel om alle aanvallen te kunnen opvangen maar misschien zou VA eens best gewoon zelf op kop rijden op bvb. de Paterberg. Reageren op aanvallen lijkt me lastiger dan zelf aanvallen, zeker als je nog posities moet gaan goedmaken. Ook minder kans op van die fouten die veel energie kosten.

VDP is de sterkste en VA zit best in zijn wiel om alle aanvallen te kunnen opvangen maar misschien zou VA eens best gewoon zelf op kop rijden op bvb. de Paterberg. Reageren op aanvallen lijkt me lastiger dan zelf aanvallen, zeker als je nog posities moet gaan goedmaken. Ook minder kans op van die fouten die veel energie kosten.
Denk je dat hij dat zelf niet wil? Als je met 30 naar de pater rijdt willen er 30 op kop opdraaien. Zeker als je weet dat de goot nog vrij is. En iedereen weet dat, die mannen draaien al op met een hartslag in het rood. Het gevecht is groter voor de pater dan eens ze er op zijn dan is het gewoon de wet van de sterkste die telt.

Denk je dat hij dat zelf niet wil?
De paterberg was misschien niet het beste voorbeeld maar het lijkt me dat VA toch gewoon altijd wacht tot VDP aanvalt om dan proberen te volgen, wat niet onlogisch is maar als je niet altijd kort op het wiel zit kost het altijd extra energie om in te halen. Na 10 zo'n aanvallen begint het toch wel op te geraken en kom je tekort in de finale. Terwijl VDP iedere keer gewoon zijn (zot) eigen tempo rijdt. Maar is natuurlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan.

Hoezo zat Van Aert al te ver op de paterberg? Op het moment van zijn val zit hij op het wiel van Kung, die in het wiel van VDP zit. Je doet het lijken alsof hij 10de positie opdraait.
Wout zat zeker te ver. De laatste 20 km voor de val heeft Wout constant in de wiel van mathieu gehangen. Logisch, dat was duidelijk de beste plaats in het hele peloton want op de Taaienberg was het duidelijk wie de beste man in koers was. Ik heb ergens gelezen dat iemand dat "slim koersen" noemt. Ik heb ook al eens gezien dat de rollen omgedraaid waren omdat Wout toen gewoon de betere was, maar toen werd dat hier wel anders genoemd. Mathieu kreeg toen enkele bijnamen naar zijn hoofd geslingerd indien ik me goed herinner.
Op het rechte stuk net voor de bocht naar rechts waar ze de Paterberg opdraaien laat Wout zich ringeloren. Mathieu gaat plots naar de koppositie en Wout laat zich wat insluiten waardoor er 3 renners (Wellens, Mohoric en Kung) tussen Mathieu en hem zitten. Plots was hij het wiel van mathieu op een cruciaal moment in de koers kwijt. Daarom ook dat hij net voor die bocht zo een hachelijk momentje heeft wanneer hij voorbij Mohoric en Wellens gaat. Dat heeft niks te maken met geen respect hebben voor Wout, dat heeft te maken met iedereen die weet waar het beste plaatsje in de peleton is en iedereen die daar wil zitten. Logisch, iedereen heeft het recht om daar te zitten, niet enkel de grootste uitdager van Mathieu. Wout slaagt in elk geval, net voor de bocht, in zijn inhaalmaneuvre op Mohoric en Wellens, en het lijkt er op dat hij alsnog in het wiel van Matthieu de Paterberg zal kunnen opdraaien. Er zit wel nog een meter of 2 tussen maar net wanneer hij dat gaatje wil dichten zet Küng zich tussen de 2 in. Wout moet en zal dat wiel hebben van Mathieu en in een flits beslist hij om de kasseien op te gaan om Küng in te halen en daardoor valt hij. Dat heeft niks te maken met pech of wat dan ook. Het is gewoon een stuurfout in zijn haast om op de beste plaats te zitten, en dat hoort nu eenmaal bij fietsen. Het siert Wout dat hij eerlijk genoeg is om na de race gewoon toe te geven dat hij in de fout ging in een poging om het wiel van Mathieu te pakken.

Gisteren stak Mathieu met kop en schouders boven de rest uit. De enige die maar een beetje in de buurt kon komen was Wout, al moet je gewoon toegeven dat hij het wiel nodig had om te kunnen volgen. Dat hebben we achteraf kunnen zien. Ik geloof niet in die onzin dat de motoren Mathieu zouden geholpen hebben, of dat Wout plots minder goed was door zijn val. Dat zijn volgens mij excuses zoeken. Wout roept in elk geval die excuses niet in.

Ik ga hier geen conclusies aan vast hangen. Het is de eerste koers van Wout en zoals eerder ook al gezegd werd, die hoogtestage zal ook nog wat sporen nagelaten hebben. Het zal nog even recupereren zijn en dan zal Wout ongetwijfeld beter worden. Laten we hopen dat dat zo snel mogelijk het geval zal zijn zodat wel volgende zondag een prachtige RvV zullen zien. Al denk ik dat die koers Mathieu gewoon beter ligt. Ik acht de winstkansen voor Wout hoger in Parijs Roubaix.

WVA wringt toch soms zelf zijn kansen de nek om. Gisteren zag ik hem ook op kop rijden terwijl er twee ploegmaats probeerden terug te keren. Nu hij eindelijk een sterke klassieke ploeg rond zich heeft, gebruikt hij ze niet. VDP is tactisch sowieso beter maar kan tevens ook slechte beslissingen rechtzetten omdat hij fysiek zo goed is. En als Wout het zelf niet kan, moeten ze maar iemand met kennis van zaken in de volgwagen zetten om hem te sturen.

Benieuwd naar morgen toch, redelijk wat wind en af en toe een bui. Nog meer benieuwd of er iemand het zal aandurven mee te rijden met Van der Poel, Philipsen zie ik hier zeker terug van gebruik maken voor winst.

Benieuwd naar morgen toch, redelijk wat wind en af en toe een bui. Nog meer benieuwd of er iemand het zal aandurven mee te rijden met Van der Poel, Philipsen zie ik hier zeker terug van gebruik maken voor winst.

Toch wel een paar sterke ploegen die een sprint willen. Visma voor één keer bijvoorbeeld, Quick Step, Alpecin zal later een keuze maken.

Maar gezien de wind schiet er waarschijnlijk nog maar 25 man over nog voor de uitzending begint, dus ik geloof sowieso niet echt in een sprint van een grote groep.

Visma maakt zichzelf compleet belachelijk in Catalonië.

Sterke Lecerf overigens (deze keer echt hem). Rijdt een knappe week. Nu wel net gekraakt.

Wout zat zeker te ver. De laatste 20 km voor de val heeft Wout constant in de wiel van mathieu gehangen. Logisch, dat was duidelijk de beste plaats in het hele peloton want op de Taaienberg was het duidelijk wie de beste man in koers was. Ik heb ergens gelezen dat iemand dat "slim koersen" noemt. Ik heb ook al eens gezien dat de rollen omgedraaid waren omdat Wout toen gewoon de betere was, maar toen werd dat hier wel anders genoemd. Mathieu kreeg toen enkele bijnamen naar zijn hoofd geslingerd indien ik me goed herinner.
Op het rechte stuk net voor de bocht naar rechts waar ze de Paterberg opdraaien laat Wout zich ringeloren. Mathieu gaat plots naar de koppositie en Wout laat zich wat insluiten waardoor er 3 renners (Wellens, Mohoric en Kung) tussen Mathieu en hem zitten. Plots was hij het wiel van mathieu op een cruciaal moment in de koers kwijt. Daarom ook dat hij net voor die bocht zo een hachelijk momentje heeft wanneer hij voorbij Mohoric en Wellens gaat. Dat heeft niks te maken met geen respect hebben voor Wout, dat heeft te maken met iedereen die weet waar het beste plaatsje in de peleton is en iedereen die daar wil zitten. Logisch, iedereen heeft het recht om daar te zitten, niet enkel de grootste uitdager van Mathieu. Wout slaagt in elk geval, net voor de bocht, in zijn inhaalmaneuvre op Mohoric en Wellens, en het lijkt er op dat hij alsnog in het wiel van Matthieu de Paterberg zal kunnen opdraaien. Er zit wel nog een meter of 2 tussen maar net wanneer hij dat gaatje wil dichten zet Küng zich tussen de 2 in. Wout moet en zal dat wiel hebben van Mathieu en in een flits beslist hij om de kasseien op te gaan om Küng in te halen en daardoor valt hij. Dat heeft niks te maken met pech of wat dan ook. Het is gewoon een stuurfout in zijn haast om op de beste plaats te zitten, en dat hoort nu eenmaal bij fietsen. Het siert Wout dat hij eerlijk genoeg is om na de race gewoon toe te geven dat hij in de fout ging in een poging om het wiel van Mathieu te pakken.

Gisteren stak Mathieu met kop en schouders boven de rest uit. De enige die maar een beetje in de buurt kon komen was Wout, al moet je gewoon toegeven dat hij het wiel nodig had om te kunnen volgen. Dat hebben we achteraf kunnen zien. Ik geloof niet in die onzin dat de motoren Mathieu zouden geholpen hebben, of dat Wout plots minder goed was door zijn val. Dat zijn volgens mij excuses zoeken. Wout roept in elk geval die excuses niet in.

Ik ga hier geen conclusies aan vast hangen. Het is de eerste koers van Wout en zoals eerder ook al gezegd werd, die hoogtestage zal ook nog wat sporen nagelaten hebben. Het zal nog even recupereren zijn en dan zal Wout ongetwijfeld beter worden. Laten we hopen dat dat zo snel mogelijk het geval zal zijn zodat wel volgende zondag een prachtige RvV zullen zien. Al denk ik dat die koers Mathieu gewoon beter ligt. Ik acht de winstkansen voor Wout hoger in Parijs Roubaix.
In 3de positie de Paterberg opdraaien en beweren dat je te ver zit. Gekker moet het niet worden. Ieder renner droomt ervan om top 3 daar op te draaien. Moest hij daar niet tegen de grond gaan is er werkelijk niemand die zou beweren dat hij niet kon volgen omdat hij "te ver" zat. Hij maakt gewoon een domme fout door slecht de kasseien op te willen springen. Zo simpel is het hoor.

Visma maakt zichzelf compleet belachelijk in Catalonië.

Sterke Lecerf overigens (deze keer echt hem). Rijdt een knappe week. Nu wel net gekraakt.

Ja, dat zag er wel belachelijk uit. Kruijswijk op kop laten rijden om uw 2 kopmannen te doen lossen op 60km van de streep. :laugh: Nu een groep van een man of 15 met geen enkele Visma renner. Zijn dit ook wel niet gewoon.

Terug
Bovenaan