Voorjaar 2023

Een wielerploeg bestaat door sponsoren
Alles hangt af van wat die verlangen, sommige hebben liever dat ze ganse dag in kopgroep KBK zitten dan de Ronde van Spanje te winnen (bij wijze van spreken)

Ronde van Spanje wordt hier ook gewoon uitgezonden hoor. Kreeg zelfs een eigen Vive Le Velo in de slotweek. Er kijkt ook geen miljoen man naar KBK. Dat voor een Vlaamse sponsor KBK belangrijker is dan de Ardeche zal wel maar het is niet alsof de UAE Tour bv geen aandacht kreeg deze week. Sporza stuurde zelfs Renaat.

Van die 6 kasseikoersen in Vlaanderen zijn er natuurlijk wel 4 die WT zijn, en dan heb je ook nog Brugge - De Panne. Je kan dus echt wel stellen dat rond die periode het zwaartepunt steeds in Vlaanderen ligt wat klassiekers betreft.

Voor de Vlaming ja maar de Fransen waren dit weekend gewoon in Frankrijk bezig. In Spanje hadden ze hun rondje. En de Italianen hebben volgende week de Strade.

Er wordt iets teveel door Vlaamse bril gekeken. Er is echt wel koers buiten Vlaanderen en het leeft ook wel buiten Vlaanderen. In Rwanda staat het volk ook rijen dik. Als de Tour door Engeland rijd hebben de renners ook geen plaatst voor even een plasje door al het volk. In Baskenland komen ze ook gek als ze mannen op 2 wielen zien voorbij rijden.

Voor de Vlaming ja maar de Fransen waren dit weekend gewoon in Frankrijk bezig. In Spanje hadden ze hun rondje. En de Italianen hebben volgende week de Strade.

Er wordt iets teveel door Vlaamse bril gekeken. Er is echt wel koers buiten Vlaanderen en het leeft ook wel buiten Vlaanderen. In Rwanda staat het volk ook rijen dik. Als de Tour door Engeland rijd hebben de renners ook geen plaatst voor even een plasje door al het volk. In Baskenland komen ze ook gek als ze mannen op 2 wielen zien voorbij rijden.
De Omloop en KBK waren dan ook geen WT wedstrijden. De Strade wel.

Gisteren was het ergens op sporza, ik denk Van Gucht, die een notie maakte dat de kopmannen Evenepoel en Alaphilippe "weeral" het voorjaar van QS moeten komen redden en insinueerde dat hij dat wat zielig vond. Hallo Ruben, dit zijn hun kopmannen? Die deed precies dat elke ploeg 5 renners, zoals een steenrijk Visma, moet hebben die zomaar elke voorjaarskoers kan winnen. Plus er nog even aan gekoppeld dat Merlier, Remco en Julian juist allemaal gewonnen hebben in de laatste dagen, maar daar geen woord over.

De superlatieven kunnen voor Lotto plots ook niet op omdat ze in '2e klasse' zitten (en een Belgisch generatietalent hebben), tot vorig jaar was het niets anders dan bashen op Lotto en hun slechte prestaties/degradatie.

Op zo'n momenten schaam ik mij altijd in die mannen hun plaats. Zijn altijd de mensen die pretenderen het wereldje te kennen en de grote kenners zijn. Voor hun status kramen die toch ongelooflijk veel nonsens uit. Sterke analyses na 2 koersen.

Dat spiegelen van elke ploeg aan Jumbo Visma is wel echt het failliet van de wielerjournalistiek. Hoe dom kan je zijn zeg? Al dat enorme gegeil op die ploeg is ronduit genant omdat het gewoon een logisch gevolg is van, wat je zelf al aanhaalt, een onuitputbare geldbron. En ze doen er inderdaad beter mee dan een UAE bijvoorbeeld, maar buiten een handvol ploegjes kun je anderen daar gewoon niet mee vergelijken. Dat is gewoon onfair. QS dus ook niet. Wat verwachten mensen? Dat ze even Evenepoel (waar dan diezelfde media al jaren op zit te geilen en van vinden dat hij perfect ondersteund moet worden), Alaphilippe (slecht jaar ten spijt, dat is nog altijd een topper), topsprinters en nog een hele top klassieke ploeg kunnen hebben? Dat is gewoon compleet onrealistisch. Inderdaad genant als je als journalist met een groot platform denkt dat dat allemaal normaal is.

En zoals anderen hier al aangehaald hebben. Die kerktorenmentaliteit dat overwinningen in de UAE Tour en Ardeche classic (gewoon top deelnemersveld hé) blijkbaar als onbelangrijk worden gezien, is ronduit irritant. Ook al zitten ze al heel de week met Remco in hun hoofd en heeft Sporza met Renaat zelfs speciaal iemand al een heel seizoen achter Remco's gat laten lopen (0,0 meerwaarde ma bon). Het seizoen is meer dan enkel wat klassiekers en grote rondes. Aan de andere kant moet er hier ook niet omgekeerd overdreven worden. Het belang van dat openingsweekend wordt hier in Vlaanderen overschat, maar vergelijk de aandacht op andere (internationale) fora of Reddit voor de Omloop en zelfs Kuurne met eender welke andere koers die er al geweest is dit seizoen en dan zie je toch dat het overal leeft.

Wel niet akkoord met die superlatieven over Lotto. Het zijn superlatieven over De Lie, niet over de ploeg Lotto. Op De Lie springt de media natuurlijk gezamenlijk op. Een nieuwe ster creëren want dat levert hun clicks op. Hypocrisie ten top (net zoals bij Evenepoel indertijd). Een jaar lang zagen dat Lotto te veel druk legt op De Lie, maar dan als journalisten zich wel gezamenlijk gedragen alsof De Lie een absoluut godenkind is en opeens alle klassiekers met de vingers in de neus gaat winnen. De ploeg daarentegen krijgt zelfs gewoon commentaar omdat ook zij (een pro continentale ploeg met een budget van 15 miljoen) precies gespiegeld worden aan Jumbo. Terwijl ze zowat de derde beste ploeg van het weekend waren. Getuige het artikel op HLN bijvoorbeeld. Ook dat is gênante journalistiek.

Ik ben volledig mee met de overwaardering van sommige van die Vlaamse koersen in Vlaanderen. De Panne is niet WT waardig (al ben ik wel van mening dat sprinters ook hun WT eendagskoersen mogen hebben), maar vergelijk de Omloop niet met die Franse koersen (ook al zijn ze aan het groeien) of Gran Camino, dat enkel een beetje aandacht kreeg omdat Vingegaard daar reed. En dat heeft niets met een Vlaamse bril te maken.

Op Reddit:

KBK: 245 comments
Drome: 17 comments
Gran Camino: 75 comments

Omloop: 244 comments
Ardeche: 12 comments
Gran Camino: 37 comments

Het verschil is heel duidelijk hé.

Op VeloClub (een Frans forum) ter vergelijking Kuurne nog altijd het dubbele van de Drome classic. Het is wel duidelijk welke koersen groter zijn hé. Die Franse koersen zijn mooie koersen met een elk jaar sterker wordend deelnemersveld (zijn bij de zwaarst bezette .Pro wedstrijden van het seizoen), maar aangezien ze tegelijk gehouden worden met Omloop en Kuurne gaan ze nooit veel bekeken worden, zelfs in Frankrijk lijden ze daar onder.

De vlaamse koersen zoals KBK en Omloop leven inderdaad ook enorm in het buitenland, maar nuance, bij de wielernerds/freaks/kenners. Niet bij het grote publiek. Dat is ook het volk dat je op die fora kan vinden. Een Franse wielergek gaat inderdaad liever naar de Omloop dan naar de Ardeche classic kijken, vanwege de historiek, heroiek, parcours, etc.
Vlaamse koersen zijn nu eenmaal enorm populair bij wielervolgers over de hele wereld, ook de kleinere koersen.
Voor de Franse Jean avec le casquette is de Omloop of de Ardeche classic allebei evengoed onbekend en onbelangrijk. maar bij ons is de Omloop wel gewoon voorpaginanieuws en bekend bij iedereen die een beetje de sportactua volgt zonder specifieke koerskennis.
is toch een groot verschil...?

Terzijde wil ik ook nog opmerken dat ik enorm teleurgesteld ben in de koersomkadering dit jaar. Ik weet het was, vorig jaar ook al zo, maar omdat het toen allemaal nieuw was heb ik er mij toen precies minder aan geergerd.
Karl in de commentaarcabine met José is een afschuwlijke duo... Sowieso geen fan van Karl, maar ik vind de dynamiek tussen Karl en José er voor zorgen dat ik mij ook begin te ergeren in José... Zijn echt twee maten op café precies, constant inside jokes etc... Geen fan van de Wuyts ook maar zijn dynamiek met José was veel beter en José was toch altijd de grote sterkte van de sporza commentaar! Ze hadden het pensioen van Wuyts altijd moeten aangrijpen om Renaat te promoveren tot Commentator nummer 1 voor alle koersen. En ga eens op zoek naar een nieuw talent aub als backup commentatoren, geef eens kansen aan jonge commentators in de kleine wedstrijden, zoals ze in het voetbal doen, of haal voor mijn part Jeroen van Belleghem weg bij Eurosport als je toch iemand met ervaring wil, die is de laatste jaren ook enorm veel beter geworden.

Daarnaast is Maarten Van Grambergen zo mogelijk nog erger dan Karl om in de studio te hebben, want die gast kent niks van koers. En Backerken op de motor... wat was dat...

Die nieuwe huisstijl van Flanders Classics voor de visuals enzo valt me trouwens ook erg tegen. geen meerwaarde voor mij.

Over het vrouwencommentaar ga ik zelfs niet beginnen.

Laatst bewerkt:
Ploegen worden in het openingsweekend de grond of opgehemeld ingeboord door de media als het goed of niet goed is.

Om een befaamde Beyond wielerterm te gebruiken: dit weekend was het voor Janneke en Mieke :oi22:.
Of zoals Jumbo baas Richard plugge zei: "De Eerste pannekoeken zijn voor de kinderen"
Straks komen Pogi / MVDP / WVA / Alaphilippe / Girmay / Asgreen / Pedersen /... erbij, krijgen we hele andere koers.

2 koersen maken het voorjaar niet.
Ter vergelijking Ineos was vorig jaar geen top 15 in het openingsweekend maar zijn wel de voorjaarsploeg geweest.
(amstel / Brabantse / paris roubaix / 2de RVV)

Ik ben volledig mee met de overwaardering van sommige van die Vlaamse koersen in Vlaanderen. De Panne is niet WT waardig (al ben ik wel van mening dat sprinters ook hun WT eendagskoersen mogen hebben), maar vergelijk de Omloop niet met die Franse koersen (ook al zijn ze aan het groeien) of Gran Camino, dat enkel een beetje aandacht kreeg omdat Vingegaard daar reed. En dat heeft niets met een Vlaamse bril te maken.

Op Reddit:

KBK: 245 comments
Drome: 17 comments
Gran Camino: 75 comments

Omloop: 244 comments
Ardeche: 12 comments
Gran Camino: 37 comments

Het verschil is heel duidelijk hé.

Op VeloClub (een Frans forum) ter vergelijking Kuurne nog altijd het dubbele van de Drome classic. Het is wel duidelijk welke koersen groter zijn hé. Die Franse koersen zijn mooie koersen met een elk jaar sterker wordend deelnemersveld (zijn bij de zwaarst bezette .Pro wedstrijden van het seizoen), maar aangezien ze tegelijk gehouden worden met Omloop en Kuurne gaan ze nooit veel bekeken worden, zelfs in Frankrijk lijden ze daar onder.
Die cijfers zijn natuurlijk ook historisch gegroeid. De kans is ook groot dat er op Reddit cycling disproportioneel veel Vlamingen aanwezig zijn die de cijfers verder scheeftrekken, want er zijn nu eenmaal disproportioneel veel wielerfans in Vlaanderen t.o.v. andere streken. Maar ik wil zeker niet argumenteren dat de Omloop en K-B-K niet de belangrijkste wedstrijden dit weekend.

Feit blijft wel dat dit niet de échte topwedstrijden zijn waar de échte toppers willen winnen. Daar beginnen we pas aan in de Strade, Nice, Tirreno, MSR, E3, G-W, RvV, PR, Amstel & Luik. Je ziet ook dat de grote namen elkaar, al dan niet bewust ontlopen in de aanloop naar: Pogacar in de Ruta, Remco UAE, Vingegaard Gran Camino... Van Aert, vdP & Alaphilippe die het 'openingsweekend' negeren om top te zijn wanneer het telt.

Ik ben stiekem wel blij als een kind dat Pogacar & Vingegaard de degens gaan kruisen in Nice. Niet dat dat voor mij een waardemeter is voor de Tour 2023 maar hopelijk geeft dat toch links & rechts al eens een leuk duel en zorgt het ook voor kleinere niveau verschillen, méér tactiek en minder clean sweeps met meer kansen voor sub-toppers en outsiders. Vingegard die Gran Camino eigenhandig opkuist met 3/3 en Pogacar die quasi hetzelfde doet in Ruta is niet goed voor de geloofwaardigheid van de wielersport als competitieve sport. De bedoeling moet imo nog steeds zijn dat je mooie wedstrijden krijgt, niet dat een topper zo'n klein koerske gewoon kapot gaat rijden.

Aan de andere kant: liever een topper die Gran Camino rijdt dan een renner die 3 weken op een jaar naar Frankrijk komt en het rest van het jaar niks uitsteekt.

Ronde van Spanje wordt hier ook gewoon uitgezonden hoor. Kreeg zelfs een eigen Vive Le Velo in de slotweek. Er kijkt ook geen miljoen man naar KBK. Dat voor een Vlaamse sponsor KBK belangrijker is dan de Ardeche zal wel maar het is niet alsof de UAE Tour bv geen aandacht kreeg deze week. Sporza stuurde zelfs Renaat.
Kuiken Bastenaken Kuiken :tongue:
Kuurne Brussel Kuurne ;)

Ploegen worden in het openingsweekend de grond of opgehemeld ingeboord door de media als het goed of niet goed is.

Om een befaamde Beyond wielerterm te gebruiken: dit weekend was het voor Janneke en Mieke :oi22:.
Of zoals Jumbo baas Richard plugge zei: "De Eerste pannekoeken zijn voor de kinderen"
Straks komen Pogi / MVDP / WVA / Alaphilippe / Girmay / Asgreen / Pedersen /... erbij, krijgen we hele andere koers.

Ter vergelijking Ineos was vorig jaar geen top 15 in het openingsweekend maar zijn wel de voorjaarsploeg geweest.
Ahja, want Visma gaat met choke Wout toch niet winnen :oi22:

Voor iedereen hier op zijn paard kruipt, GRAPJE !!!!

Laatst bewerkt:
Ze doen hier na 20 jaar nog steeds alsof dit de eerste 2 koersen op de kalender zijn...

Bij Lefevere vind ik dat nu niet zo erg tbh, die bekijkt ook alles nog vanuit die paar koerskes in het voorjaar. Niet onbegrijpelijk gezien zijn hoofdsponsors, maar toch.

De pannenkoeken waren wel voor dit weekend he

Feit blijft wel dat dit niet de échte topwedstrijden zijn waar de échte toppers willen winnen. Daar beginnen we pas aan in de Strade, Nice, Tirreno, MSR, E3, G-W, RvV, PR, Amstel & Luik. Je ziet ook dat de grote namen elkaar, al dan niet bewust ontlopen in de aanloop naar: Pogacar in de Ruta, Remco UAE, Vingegaard Gran Camino... Van Aert, vdP & Alaphilippe die het 'openingsweekend' negeren om top te zijn wanneer het telt.

Natuurlijk absoluut, maar voor Belgische ploegen of renners is dat openingsweekend wel gewoon belangrijk en dan mag je ze er ook op beoordelen. Probleem is dat de pers hier gewoon voorbij gaat aan het feit dat de focus van QS (deels) verschoven is naar het rondewerk met Remco en dat beiden combineren voor een team met dat budget heel moeilijk is. Het is dan inderdaad onnozel dat er zo een pipo's als Van Gucht wat staan te lachen met die overwinningen in de UAE Tour en Ardeche alsof ze niets betekenen. Het gevolg van het grootste Belgische team zijn zeker.

Ik vind het onbegrijpelijk dat Alpecin daarentegen zo weinig kritiek krijgt. Een Belgische WT ploeg die enkel en alleen focust op sprints en het klassieke werk en die worden compleet weggeblazen. Ok Van der Poel was er natuurlijk niet, maar als je letterlijk geen enkele fatsoenlijke klimmer in je team heb en dus zowat 25 renners hebt voor dit soort werk mag je wel beter verwachten. Wanty is een Waalse/Franse ploeg en Girmay moet altijd terug naar Eritrea (anders deed die gewoon mee 2x) dus tot daar aan toe dat die weinig kritiek krijgen (hebben ook al een super seizoensbegin natuurlijk). Uiteindelijk was Van der Hoorn gisteren ook nog 4e, voor de rest waren ze wel echt nergens.

Bij Lefevere vind ik dat nu niet zo erg tbh, die bekijkt ook alles nog vanuit die paar koerskes in het voorjaar. Niet onbegrijpelijk gezien zijn hoofdsponsors, maar toch.

De man die al zijn ganse carriere zegt dat de rekening van het voorjaar pas na LBL wordt gemaakt focust teveel op het openingsweekend? :wtf:

Natuurlijk absoluut, maar voor Belgische ploegen of renners is dat openingsweekend wel gewoon belangrijk en dan mag je ze er ook op beoordelen. Probleem is dat de pers hier gewoon voorbij gaat aan het feit dat de focus van QS (deels) verschoven is naar het rondewerk met Remco en dat beiden combineren voor een team met dat budget heel moeilijk is. Het is dan inderdaad onnozel dat er zo een pipo's als Van Gucht wat staan te lachen met die overwinningen in de UAE Tour en Ardeche alsof ze niets betekenen. Het gevolg van het grootste Belgische team zijn zeker.

Ik vind het onbegrijpelijk dat Alpecin daarentegen zo weinig kritiek krijgt. Een Belgische WT ploeg die enkel en alleen focust op sprints en het klassieke werk en die worden compleet weggeblazen. Ok Van der Poel was er natuurlijk niet, maar als je letterlijk geen enkele fatsoenlijke klimmer in je team heb en dus zowat 25 renners hebt voor dit soort werk mag je wel beter verwachten. Wanty is een Waalse/Franse ploeg en Girmay moet altijd terug naar Eritrea (anders deed die gewoon mee 2x) dus tot daar aan toe dat die weinig kritiek krijgen (hebben ook al een super seizoensbegin natuurlijk). Uiteindelijk was Van der Hoorn gisteren ook nog 4e, voor de rest waren ze wel echt nergens.

Die zitten gewoon totaal niet in de flow. Beste prestatie van Alpecin is 4e in de proloog van de TDU. Voor een ploeg die normaal heel vlotjes wint toch opvallend. Nu hun raspaard moeten ze natuurlijk nog van stal halen

Wanty is een Waalse/Franse ploeg en Girmay moet altijd terug naar Eritrea (anders deed die gewoon mee 2x) dus tot daar aan toe dat die weinig kritiek krijgen (hebben ook al een super seizoensbegin natuurlijk). Uiteindelijk was Van der Hoorn gisteren ook nog 4e, voor de rest waren ze wel echt nergens.
Wanty al een heel goed seizoensbegin gereden wel op Mallorca & in Valencia. Alleen UAE, QS, EF & Jumbo doen momenteel beter in de zegestand bij de WT ploegen. In de UCI stand van 21 februari staan ze zelfs afgetekend 3de na UAE & Ineos.

Dat gaat wel veranderen met de uitslagen van afgelopen week, zeker Jumbo en QS gaat een mega sprong voorwaarts doen kwa punten en ook de komende anderhalve maand wordt er met punten gestrooid maar je kan beter 2116 punten hebben dan de 180 van Astana of de 115 van Alpecin en in tegenstelling tot Wanty met Taco hebben die teams helemaal niks gescoord dit weekend...
EF heeft het begrepen na de toch wel betrekkelijke close call vorig jaar, je kan maar beter vroeg in de cyclus goed scoren want als je in het 3de seizoen van de cyclus in de degradatiezone verzijld geraakt raak je daar nog héél moeilijk weg. Bij Astana aan de andere kant houden ze precies wel van een spelletje Russian roulette.

Zaterdag was Alpecin idd nergens
Zondag lagen ze er zowat allemaal bij toen TJV het op de kant smeet

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan