Voorbereiden op onzekerheid toekomst

kwikobus

Member
Het afgelopen jaar kregen we te horen dat er tal van bedrijven er de brui aan geven (Van Hool, nu Audi Brussel,…). Stel dat je ook in zo’n bedrijf zit waar het minder gaat, hoe zou jij je dan voorbereiden naar de toekomst toe?

Waar liggen de kansen om een job te vinden met werkzekerheid? Technische job aanleren? Andere opleiding?

Ben eens benieuwd naar jullie mening.

Het afgelopen jaar kregen we te horen dat er tal van bedrijven er de brui aan geven (Van Hool, nu Audi Brussel,…). Stel dat je ook in zo’n bedrijf zit waar het minder gaat, hoe zou jij je dan voorbereiden naar de toekomst toe?
jezelf dwingen om flexibel te zijn en bij te leren. Niet eenvoudig, zeker niet als er geen stimuli is op het werk, maar enkel dan ben je klaar voor andere jobs.

Waar liggen de kansen om een job te vinden met werkzekerheid? Technische job aanleren? Andere opleiding?

Bij Van Hool wist al het personeel al wel heel lang dat het slecht ging, en dat dit er ooit zat aan te komen. Een deel zal zich op voorhand uit de voeten gemaakt hebben, een ander deel zal gewacht hebben in de hoop een ontslagvergoeding te krijgen. Op zich zijn dat ook grotendeels profielen die veel gevraagd zijn (lassers en heftrukchauffeurs bvb), maar hun volgende werkgever zal waarschijnlijk een stuk verder van de deur zijn.

Op mijn vorig werk ooit ook eens allemaal naar de kantine geroepen. Een zusterbedrijf in de group ging sluiten, maar dit ging geen gevolgen hebben voor ons, geen reden tot bezorgdheid zei men toen.

Enkele maanden later weer een mededeling in de kantine: afslanking, ongeveer 75% van de mensen (zowel bediende als arbeider) moest ander werk gaan zoeken. De rendabele activiteiten ging men behouden. Ik mocht blijven maar voelde toch ergens al de bui hangen.

Herlokalisering drong zich op, site was veel te groot voor onze beperkte activiteiten. Werd beloofd om iets in de buurt te zoeken, maar ik werkte toen op 10km van de deur.

Toen de beslissing genomen om naar ander werk uit te kijken. Ontslag gegeven met als reden dat ik de toekomst niet echt zag zitten. Opzegtermijn van 13 weken, ik wou gewoon kunnen vertrekken. Toen nog wat beloftes gekregen van HR om me aan boord te houden, zou ploegbaas kunnen worden etc en ontslag kon nog altijd ingetrokken worden. Onderling overeen gekomen dat ik na de zomerperiode mocht vertrekken.

Uiteindelijk bij huidig bedrijf begonnen en daar na 4 jaar Shiftleader geworden met een aanzienlijke verbetering van mijn loon tov vorig werk.

Afdeling intussen al 2 keer verkocht aan een andere firma.

Heb wel spijt dat ik in die jaren daar geen extra opleiding heb gevolgd in avondschool of via opleidingsverlof om sterker te staan in de arbeidsmarkt. Toen had ik er de tijd nog voor, nu met gezin/werk ligt dat moeilijker. Dus ik zou me toch beginnen wapenen indien de mogelijkheden er zijn. Jezelf bijscholen kan ook nog lonen binnen hetzelfde bedrijf.

Laatst bewerkt:
Ik probeer steeds waar mogelijk opleidingen te volgen, zowel algemeen als technisch.
Daarnaast probeer ik een bijberoep te doe om wat bijkomende skills en mogelijkheden te hebben. Geen angst voor jobverlies, maar wel voor verlies motivatie en dan geen alternztieven hebben en in burn out terecht te komen ofzo. Al te vaak gezien bij anderen en dat wil ik zelf vermijden 🙂

Tegenwoordig hoor je wekelijks dat er wordt afgeslankt/ sluitingen bij bepaalde bedrijven al dan niet groot. Bij ons momenteel draait het ook niet supergoed. Maar voorlopig geen reden tot paniek. Hoewel, moest ik toch worden ontslagen krijg ik sowieso een vergoeding, neem ik een paar maanden pauze.

Er is wel wat krapte op de arbeidsmarkt (afhankelijk per sector), dus ik hou wel in het achterhoofd dat ik uiteindelijk wel ergens zal belanden als het verkeerd zou lopen in het bedrijf. Maar in alle eerlijkheid zou ik niet weten waar te beginnen als ik mijn ontslag zou krijgen. Ik sluit niet uit dat ik "onderweg" iets tegenkom dat volledig mijn ding is en dan een carrièreswitch kan doen, maar voorlopig zit ik nog wel goed bij een groot bedrijf dat interessante voordelen biedt (bedrijfswagen, hospitalisatie, groepsverzekering, cafetariaplan, doorgroeimogelijkheden ...).

Soberder leven dan het inkomen dat je gewoon, zodanig dat je bij werkverlies ook rondkomt met minder loon en een mooie buffer hebt.

Stel ik verlies mijn werk, huis afbetaald en reserve: ik kan leven met een job aan 2000 netto hoor (2300 bruto?).

Als je geen afbetalingen meer hebt dan is 2k net zelfs nog heel ruim (imho).
Hangt idd. wel volledig af van je levensstijl.

Een technische job of een job in de ICT aanleren is zeker en vast een pluspunt. Ik durf zonder te stoefen te zeggen dat onze know-how wereldwijd wordt ingezet. Ik heb me de voorbije 20 jaar wel serieus moeten bijscholen, want de wereld staat niet stil en ze is constant aan het veranderen + er is gigantische concurrentie uit China en India.

De terugtrekking en ondergang van industrieën die ons de nodige welvaart hebben gegeven is toch al eventjes aan de gang in onze contreien.

Dit geldt niet enkel voor iemand die in zo'n industrie is tewerkgesteld. Door de opkomst van oa. AI zullen bedrijven en overheden in de toekomst veel nutteloos hoger en middenkader kunnen schrappen. Veel banken en grote bedrijven zijn daar wereldwijd trouwens al mee bezig. Hoger en middenkader is in veel gevallen compleet nutteloos en het kost de onderneming enkel maar geld.

Laten we ook de impact van de vakbonden niet vergeten op de werkvloer. Van zodra een bedrijf herstructureringen wil invoeren staan ze in dit land op hun achterste poten.

Ondertussen al wat rondgekeken en zitten luisteren bij andere (ex-)collega's, een technische job aanleren kwam daar toch naar boven als aanrader naar de toekomst toe. Ondertussen al gestart met de opleiding elektrotechnisch installateur, wat me tot nu toe goed bevalt.

Blijf toch steeds wat argwanig naar de toekomst kijken, maar nu kan ik niet zeggen dat ik niet voorbereid ben voor het geval dat er iets zou mislopen.

Ondertussen al wat rondgekeken en zitten luisteren bij andere (ex-)collega's, een technische job aanleren kwam daar toch naar boven als aanrader naar de toekomst toe. Ondertussen al gestart met de opleiding elektrotechnisch installateur, wat me tot nu toe goed bevalt.
En hoe bevalt de opleiding ondertussen na een paar maandjes? Syntra?

Ik heb gewerkt in zo een bedrijf.

We wisten zo een 8 maanden van ervoor dat we gingen sluiten en kregen 4m uitbetaald.

Niet prettig maar gelukkig zijn er jobs genoeg in de logistiek. Ik denk ook dat bijna iedereen wel op zijn pootjes is terecht gekomen.

Blijf toch steeds wat argwanig naar de toekomst kijken, maar nu kan ik niet zeggen dat ik niet voorbereid ben voor het geval dat er iets zou mislopen.
ondertussen al aan het werk als electricien?

Terug
Bovenaan