Voor- en nadelen van wonen op de boerenbuiten

@Remake
Je hebt nog een desolater huis daar in die buurt. Het "Zwijnestal"
Het "Rattekot" is al extreem maar dat "Zwijnestal", kan je nog minder last hebben van buren in een "normaal" huis dan dat :p? Dat moet 2km rijden zijn van het dichtsbijzijnde volgend huis.

Idd, maar voor zover ik weet is dat niet permanent bewoond. Tweede verblijf van iemand die in stad woont. Voor de rust zit je daar wel goed, want er komen daar zelfs geen fietsers of wandelaars.

Ik heb altijd op het platteland gewoond en zou nooit in een stad aarden.
Persoonlijk geen "last" van het boerengebeuren, vind het machtig mooi.
Maar is ook wel doordat ik vroeger bij familie wel meehielp op de boerderij, niet bepaald neutraal dus.

Kan soms nog eens stoppen en kijken als ze ergens mais aan het hakselen zijn bv. Blijft mooi om te zien.
Het tijdverlies dat je hebt door achter een tractor of zo te hangen valt allemaal wel reuze mee. Mensen moeten soms wat leren om minder gejaagd te zijn.

Als volwassene zeg ik volmondig de boerebuiten. Zowel mijn vrouw als ik zijn extreem content met gewoon onze tuin, natuur om in te wandelen etc etc.

Maar toch hebben we daar - bewust - niet gekocht, en da's voor onze kinderen. Dichtstbijzijnde stad toen ik opgroeide was 30 minuten fietsen, en daar had je dan nog niet extreem veel mogelijkheden om te doen. In het lager viel dat goed mee, maar in het middelbaar vond ik dat enorm ambetant. Uren onderweg met de bus (wat nu nog slechter is geworden met de nieuwe dienstregeling), als ik wou afspreken met vrienden van school was dat een ramp tenzij mijn ouders me voerden, etc etc.
Je had de lokale KLJ en dat was het zowat.

Nu dus gekozen voor een landelijke gemeente waar we wel nog op een mooi perceel zitten en op wandelafstand van natuur, maar het is wel iets drukker qua verkeer dan we zelf zouden willen. Daartegenover staat dat we op 15 minuten van Gent zijn met de trein/fietsafstand, winkels zoveel ge wilt, veel sportclubs etc etc.

't is een compromis 🤷‍♂️

Ik heb altijd op het platteland gewoond en zou nooit in een stad aarden.
Persoonlijk geen "last" van het boerengebeuren, vind het machtig mooi.
Maar is ook wel doordat ik vroeger bij familie wel meehielp op de boerderij, niet bepaald neutraal dus.

Kan soms nog eens stoppen en kijken als ze ergens mais aan het hakselen zijn bv. Blijft mooi om te zien.
Het tijdverlies dat je hebt door achter een tractor of zo te hangen valt allemaal wel reuze mee. Mensen moeten soms wat leren om minder gejaagd te zijn.
Ik vind hinder door tractoren ook wel overroepen. Je moet toch al echt enkel in een stad rondrijden om dat nooit tegen te komen door onze mooie ruimtelijke ordening, en dan neem je misschien toch beter openbaar vervoer.

En anderzijds zal je ook zonder tractoren wel hopen vertraging tegenkomen. Zeker in drukker stadsverkeer.

Opgegroeid in een stadje van 30k - 35k inwoners Nu woon ik al 10 jaar in Gent en ik vind dat wel leuk. Ik heb (tot voor kort) nooit interesse gehad om in een dorp of op den buiten te gaan wonen.

Echter, we wonen in de armste wijk van Gent en daar komen dus wel wat dingen bij kijken: marginaliteit, asociaal gedrag, kutchauffeurs, vuilnis, etc. Ik merk dat ik daar minder en minder tolerant voor ben, en dat mijn partner en ik toch al aan het uitkijken zijn naar een volgende woning.

Die woning moet dan wel in een degelijke of goeie buurt zijn in Gent (wat praktisch onmogelijk zal zijn financieel), ofwel een woning in een kleinere stad dan Gent (genre Kortrijk, Aalst, Hasselt, ik zeg maar iets).
Af en toe spelen we met het idee om op den buiten te gaan wonen maar dan zie we eigenlijk vooral de dingen die we gaan missen in de stad: alles op wandelafstand, alles open, alles dichtbij, altijd iets te doen.

De rust op den buiten spreekt mij dus wel aan, maar in een kleine stad of dorp zie ik me niet snel wonen. Als ik op die plekken kom, dan valt er een soort benauwd gevoel over mij. Die doodse straten in het weekend, de weinige faciliteiten, de (soms wel nog sterk aanwezige) kerktorenmentaliteit etc. Ik beweer zeker niet dat er geen bekrompenheid is in een grote stad, maar het valt gewoon minder op I guess?

Ik kan enorm genieten van een levendige stad, en ook van de totale rust op het platteland. Maar dus niet ergens in between, dat schrikt mij wat af.

Mijn vriendin is opgegroeid in een dorp in de Vlaamse Ardennen en ze houdt van het platteland, de dorpjes, de landelijke sfeer, de cohesie in zo'n gemeenschap, etc. Maar ze is wel echt een stadsmus ondertussen, en ook voor de kinderen zien we eigenlijk vooral de voordelen van de stad.

Kan goed zijn dat ik hier over 10 jaar totaal anders over denk natuurlijk!

Ik denk er ook zo over. We wonen ook in Gent momenteel (çava buurt nog wel, maar toch ook op zoek naar wat meer rust, parkeerplek voor de deur, ...) en als we verhuizen zou ik ook naar het andere uiterste willen. Alles tussenin lijkt mij dan het slechtste van twee werelden.

Jammer genoeg vindt mijn vrouw té afgelegen wonen niet leuk. Ze vreest een gebrek aan community-gevoel, ze vreest dat de kinderen geïsoleerd zouden geraken omdat ze niet spontaan kunnen gaan spelen en ze vreest ook dat ze zich niet veilig zou voelen op sommige momenten door de afgelegenheid. Bijvoorbeeld op een gure winternacht terwijl ik dan op weekend zou zijn met de vrienden ofzo. Het gevoel helemaal alleen te zijn, en zelfs al zou ze keihard roepen, er haar niemand zou horen. Ofzo. :unsure: Nu snap ik wel dat dat voor een vrouw meer meespeelt dan voor een man, maar het blijven voor mij toch vooral onrealistische horror-scenario's waar je geen rationele keuze moet op baseren. Maar ach, woonplaatskeuze is dan ook niet rationeel, naar het schijnt.

Ik ben nóg afgelegener opgegroeid.
  • Geen distributiekabel/Telenet in de straat.
  • Initieel was voor ADSL Breedband de gewone telefoonlijn lange tijd niet sterk genoeg. ISDN was het snelste, maar was per minuut te betalen. Heeft jaren geduurd vooraleer we ADSL hadden, en dan nog was het ook bijlange niet aan een hoge snelheid. Omdat Proximus niet aan zijn beloofde snelheid kwam, hebben ze ons op een bepaald moment uit pure miserie een 4G-modem gegeven.
  • Door bovenstaande twee zaken waren we voor televisie aangewezen op de antenne, later via satelliet.
  • We hadden zelfs lange tijd geen stadswater in de straat. Regenwater + Boorput van 60 meter diep was de oplossing. Na heel wat klagen en lobby'en bij de gemeente hebben ze na ongeveer 20 jaar eens de investering gedaan.
  • Riolering ligt er uiteraard ook niet, maar ik had begrepen dat dit schering en inslag is in Vlaanderen.

Vraag wat voor breedband je daar kan krijgen
Telenet belooft aansluitingen in gans Vlaanderen, zolang er maar een straat langs loopt.

Telenet doet juist niets als de investering te groot is. Ik moet altijd eens goed lachen met die beloftes. Zelfs de overheid doet niets als de investering te groot is.

Telenet doet juist niets als de investering te groot is. Ik moet altijd eens goed lachen met die beloftes. Zelfs de overheid doet niets als de investering te groot is.
Telenet doet dit wel, ik heb nog weet van zo'n 'onmogelijk' geval. Het is hun wettelijke opdracht en ze hebben een dienst die, alvast tot enkele jaren, niet anders doet dan verkavelingen en dergelijke aansluiten. Jouw ouders zal voor heb dan gewoon een project zoals een verkaveling zijn.

Alleen is de kostprijs voor de klant vaak het probleem, omdat graafwerken en specifieke kabels voor het privé stuk vaak te kostelijk zijn.

Of Telenet komt af met een oplossing met type electriciteitspalen op het publieke domein die je ouders mogelijk niet wensten voor hun huis.

Telenet doet dit wel, ik heb nog weet van zo'n 'onmogelijk' geval. Het is hun wettelijke opdracht en ze hebben een dienst die, alvast tot enkele jaren, niet anders doet dan verkavelingen en dergelijke aansluiten. Jouw ouders zal voor heb dan gewoon een project zoals een verkaveling zijn.

Alleen is de kostprijs voor de klant vaak het probleem, omdat graafwerken en specifieke kabels voor het privé stuk vaak te kostelijk zijn.

Of Telenet komt af met een oplossing met type electriciteitspalen op het publieke domein die je ouders mogelijk niet wensten voor hun huis.
Bij mijn ouders in straat is het laatste huis ook niet aangesloten omdat die de kabel vanaf het voorgaande huis (500m ofzo) moesten bekostigen. Nochtans is dat gewoon langs een straat (met bovengrondse elektriciteitsleidingen).

Ik ben nóg afgelegener opgegroeid.
  • Geen distributiekabel/Telenet in de straat.
  • Initieel was voor ADSL Breedband de gewone telefoonlijn lange tijd niet sterk genoeg. ISDN was het snelste, maar was per minuut te betalen. Heeft jaren geduurd vooraleer we ADSL hadden, en dan nog was het ook bijlange niet aan een hoge snelheid. Omdat Proximus niet aan zijn beloofde snelheid kwam, hebben ze ons op een bepaald moment uit pure miserie een 4G-modem gegeven.
  • Door bovenstaande twee zaken waren we voor televisie aangewezen op de antenne, later via satelliet.
  • We hadden zelfs lange tijd geen stadswater in de straat. Regenwater + Boorput van 60 meter diep was de oplossing. Na heel wat klagen en lobby'en bij de gemeente hebben ze na ongeveer 20 jaar eens de investering gedaan.
  • Riolering ligt er uiteraard ook niet, maar ik had begrepen dat dit schering en inslag is in Vlaanderen.

Ja, dit is wat ik gewend ben van meeste landbouwers. Enkel een telefoonlijn, geen coax.

Bij mijn ouders in straat is het laatste huis ook niet aangesloten omdat die de kabel vanaf het voorgaande huis (500m ofzo) moesten bekostigen. Nochtans is dat gewoon langs een straat (met bovengrondse elektriciteitsleidingen).
Maar is het echt een straat of heeft Google Maps er een straat van gemaakt?

Ja, dit is wat ik gewend ben van meeste landbouwers. Enkel een telefoonlijn, geen coax.

Maar is het echt een straat of heeft Google Maps er een straat van gemaakt?
Neenee, het is wel degelijk echt een straat :P
Dit huis dus:

En hier zie je de verlichtingspaal voor mijn ouders hun deur:

Je ziet de telenetkabel aankomen aan rechtste kant. Die takt nog af naar de laatste huizen aan die paal, maar loopt niet meer verder naar links.

Ik herinner mij ook dergelijke discussies met de stad/gemeente over het stadswater: "Het is goed, we komen het aanleggen, als je x% van de kosten betaalt (op publiek domein)".

We hebben er nooit een advocaat op gezet dus geen idee wat de wet daarover zegt. In ieder geval doen ze er alles aan om het in eerste instantie niet te moeten doen.

Er is een verschil tussen wat ze zouden moeten doen en wat ze effectief doen.

Tegen je door de helpdesk raakt bij een competent iemand, heeft 90% van de mensen het al opgegeven. Als je ver genoeg raakt, moet je nog blijven hameren voor ze effectief doen, dat gaan de meeste ook opgeven.

Hier is Telenet toch ook maar relatief brak. Van router naar de draadloze modem in mijn bureau loopt een kabel. Ik heb in bureau goeie wifi - niks over te klagen.

Maar de digibox is een andere zaak. Er loopt een kabel rechtstreeks van de router naar de digibox. Toch valt op een doorsnee avond ongeveer 5x de volgende error op onze tv "geen internet". En dan mag je 10 sec wachten en gaat de tv verder. Ook is de wifi in onze living bedroevend, terwijl we elke maand 1 of 2 euro betalen voor zo'n 'electriciteitsnetwerk booster' die in de hoek van onze living zit. Je mag er 3m van zitten, soms is het gewoon huilen met de pet op.

Overdag normaal surfgedrag = probleem. S avonds allemaal digitale tv kijken = probleem. Volgens mij is de binnenkomende capaciteit gewoon niet genoeg.

We hebben al 10 of 20x gebeld. Verder dan 'zit de kabel in' of 'heb je al eens een nieuwe kabel getrokken' raken die genien niet. Of 'je moet eens je digibox herstarten'. Ja, kan allemaal zijn, maar dat verklaart niet waarom het 99% van de keren werkt en die 1% niet. Als een kabel kapot is, werkt het nooit. Als een digibox kapot is, idem. Er zijn weinig hardware problemen die ervoor zorgen dat iets meestal werkt en soms niet.

Nu goed - we surfen nu gewoon standaard op telefoon met mobiel netwerk in de living en de lastigheid met de tv kunnen we verdragen. Tot het te lastig wordt en we de zoveelste helpdesk poging doen...

Je hebt natuurlijk afgelegen en gewoon kleinere dorpen buiten de steden.
Ik woon zelf in een dorp met 13000 inwoners (verdeeld over 3 kernen). School, station, bakker zijn allemaal redelijk dichtbij. Supermarkt is ook maar 3km, al verkiezen wij om iets verder te rijden naar de dichtstbijzijnde kleine stad, waar meer winkels zijn.

Alles hangt er vanaf wat je zelf wil, ik zou persoonlijk niet in een grootstad willen wonen, al kom ik er af en toe wel heel graag.

Ik vind hinder door tractoren ook wel overroepen. Je moet toch al echt enkel in een stad rondrijden om dat nooit tegen te komen door onze mooie ruimtelijke ordening, en dan neem je misschien toch beter openbaar vervoer.

En anderzijds zal je ook zonder tractoren wel hopen vertraging tegenkomen. Zeker in drukker stadsverkeer.
Wij wonen helemaal op de rand van een boerendorp en ik vind die tractoren soms écht wel storend. Niet diegene die overdag passeren, maar vooral wanneer ze op bepaalde momenten in het seizoen de nacht door over & weer scheuren. Ik stel mij trouwens soms ook wel vragen bij gastjes van hooguit 15-16-17 jaar die met veel te hoge snelheid met zo'n mastodonten door ons vrij smalle straatje scheuren.
Die (periodieke) nachtelijke overlast heeft wel veel te maken met de exacte locatie waar wij wonen, moesten wij 100meter verderop wonen in een ander deel van de straat zou er veel minder passage zijn en zou dat ook veel minder een issue is.

In de globale discussie is interpretatie van "boerenbuiten" ook wel alles. Uit de omschrijving van OP beeld ik mij echt een huis in ergens tussen de velden. Wij wonen nu in een relatief compact boerendorp van ~3.500 inwoners met bakker, beenhouwer(s), supermarkt, een treinstation en vrij vlotte toegang tot de E40. Dat alles op fietsafstand van Gent.
Wij hebben aan de rand van de rand van Sint-Niklaas gewoond maar ik zou nooit in het centrum gewoond willen hebben, laat staan in een stad die nog groter is. Ik zou aan de andere kant ook niet ergens in de middle of nowhere willen wonen waar je écht voor alles de auto moet nemen. Zonder kinderen(/kinderwens) is dat minder een issue maar anders ben je straks de helft van de week aan het rondrijden.

Laatst bewerkt:
Ik ben toch ook voor noch vis noch vlees betreffende stad vs boerenbuiten. Geef mij maar een normale gemeente of kleine stad met genoeg leven maat niet het energieke van antwerpen of brussel. Ik heb in antwepren centrum gewoond vanvoor 20 jaren en dan is dat tof maar daarna vond ik het echt wel TE. Op den boerenbuiten daarentegen zou ik nog minder kunnen aarden. Te veel rust en fauna en flora met al het werk dat erbij komt is voor mij not done, ik werk dan ook niet graag in de tuin. Uw auto moeten nemen voor naar de bakker etc te gaan lijkt me ook verre van plezant, laat staan enkel u gezin constant te zien in uw omgeving. Daarom een normale gemeente is het beste van 2 werelden naar mijn gevoel.

Wij wonen helemaal op de rand van een boerendorp en ik vind die tractoren soms écht wel storend. Niet diegene die overdag passeren, maar vooral wanneer ze op bepaalde momenten in het seizoen de nacht door over & weer scheuren. Ik stel mij trouwens soms ook wel vragen bij gastjes van hooguit 15-16-17 jaar die met veel te hoge snelheid met zo'n mastodonten door ons vrij smalle straatje scheuren.
Die (periodieke) nachtelijke overlast heeft wel veel te maken met de exacte locatie waar wij wonen, moesten wij 100meter verderop wonen in een ander deel van de straat zou er veel minder passage zijn en zou dat ook veel minder een issue is.
Ja, geluidsoverlast en trillingen zijn nu wel iets anders (leek me hier vooral over verkeer te gaan). Zelf wonen we zoals gezegd aan de rand van het centrum en naast een treinspoor/station. Gelukkig rijden er 's nachts geen (goederen)treinen, en van tractoren merk ik ook niet veel, ook al is dit zeker een weg die ze nemen. Veel hangt af van exacte inplanting. En ja, jonge gastjes en gigantische tractoren lijkt me ook zoiets dat een beetje anachronistisch aandoet. Klonk waarschijnlijk goed lang geleden toen een tractor amper groter was dan een normale personenwagen en amper sneller ging dan een fiets, maar vandaag de dag sta ik ervan versteld hoe er daar niet meer ongelukken mee gebeuren.
In de globale discussie is interpretatie van "boerenbuiten" ook wel alles. Uit de omschrijving van OP beeld ik mij echt een huis in ergens tussen de velden. Wij wonen nu in een relatief compact boerendorp van ~3.500 inwoners met bakker, beenhouwer(s), supermarkt, een treinstation en vrij vlotte toegang tot de E40. Dat alles op fietsafstand van Gent.
Wij hebben aan de rand van de rand van Sint-Niklaas gewoond maar ik zou nooit in het centrum gewoond willen hebben, laat staan in een stad die nog groter is. Ik zou aan de andere kant ook niet ergens in de middle of nowhere willen wonen waar je écht voor alles de auto moet nemen. Zonder kinderen(/kinderwens) is dat minder een issue maar anders ben je straks de helft van de week aan het rondrijden.
Welja, dit dus. Het is zeker in Vlaanderen niet stad of platteland, maar vooral "ergen ertussen in een lappendeken van bebouwde kom en wat velden". Wij wonen zoals gezegd in een gemeente van 17500 man maar op zich is er weinig verschil met jouw situatie, buiten misschien scholen en wat meer "drukte". Voor mij, nu, is dit ook vrij ideaal. We hebben een relatief grote tuin (voor de Brusselse rand) en alles dichtbij dat we met een jong kind nodig hebben. Ik ken ook mensen die in Brussel zelf wonen, en dat initieel geweldig vonden want op wandelafstand van levendige buurten, maar die nu ze kinderen hebben een tuin missen. Niet dat je geen tuin kan vinden in Brussel, maar dan spreken we over andere prijsklasses dan buiten de stad natuurlijk.

Echt platteland in Vlaanderen, dan moet je volgens mij toch al naar de Westhoek trekken zoals hier een paar mensen hebben aangetoond, of misschien ergens de Kempen/Limburg.

Wij wonen in een gemeente met een kleine 9k inwoners. Rustige wijk, doodlopende straat. Weinig verkeer dus. Heel veel evenementen waarbij mensen van ver afkomen en het dorp op de kaart zet. Er is altijd wel iets te doen. Op 5-10 minuten rijden met de wagen hebben we 3 scholen, 6 slagers, 7 bakkers, 4 supermarkten, optieker, 10+ frituren, restaurants, 4 verschillende jeugdbewegingen, enzovoort. Binnen de 10 minuten staan we in een shopping center. Omliggende gemeenten bruisen ook van de evenementen. 't Is er heel aangenaam wonen.

Toch kijken we uit naar een iets rustigere ligging binnen dezelfde gemeente. We zijn absoluut niet gehaast want met de kinderen is het nu perfect en we mogen in onze handen wrijven met onze buren. De hele straat hangt samen en komt goed overeen.

Maar geen buren hebben lijkt me gewoon de max.

Wij wonen op de boerenbuiten maar op 20 min rijden van Brussel centrum en 20 min van Mechelen centrum.

De tractoren en paarden zijn onze hond zijn grootste vijand. Amper doorgaand verkeer maar elke tractor of paard zorgt voor een orkest van onze hond :p.
Straat ligt er zelden proper bij, steeds vuil van de bandensporen van tractoren of uitwerpselen van paarden met gevolg dat onze wagens er ook steeds smerig bijstaan, op 1 of andere manier spat alles van straat tot op de wagens. Rechtover ons huis staan koeien, in de zomer is het haasten om vliegenraam van de achterschuifdeur of garage poort te sluiten of het krioelt in een mum van tijd binnen van de vliegen.
Boeren zijn niet altijd de makkelijkste buren, die stoken letterlijk alles op in hun stoof of achtertuin. Ik vloek steeds opnieuw s’avonds op de rookgeur die de ventilatie naar binnentrekt. Dat is zowat mijn enige en grootste ergernis, die rook.
Rust en stilte is met buurjongens op puber/hogere studies leeftijd ook niet altijd van toepassing, die houden geregeld poolparty’s of feestjes in hun luxe boomhut. Anderzijds, we zijn ook jong geweest en onze dochter zal misschien ook later nog het één en het ander organiseren in de tuin.

Ik denk dat er voor ons dochter wel voldoende entertainment is. Op latere leeftijd staat zij vlot met de bus in Brussel of Mechelen centrum.
Daarom wonen wij ook in een gegeerde streek. Rustig op de boerenbuiten maar extreem centraal qua werkgelegenheid.

Opgegegroeid in een stad van 20K in West-Vlaanderen, op de rand tussen een verkaveling en het begin van de velden. Nu woon ik al sinds mijn studententijd in Gent en mijn dochter is hier ook geboren. Ik zou nooit meer terugwillen naar mijn geboortestad, al beleefde ik er zelf wel een prachtige jeugd. Maar voor een volwassene heeft het gewoon bijna niks te bieden vind ik. Als ik al verhuis uit Gent, dan moet het écht tussen de velden zijn. En van tijd tot tijd zoek ik wel eens dagdromend op Zimmo naar bouwvallige hoeves.

Uiteraard snakken mijn vriendin en ik wel eens naar naar rust en ruimte. Maar dan huren we een bnb in België of net over de grens, waar we een weekend plezier van hebben, en geen minuut werk. Dat vind ik eigenlijk best OK zo.

Enkel voor mijn dochter vind ik het soms jammer dat ik haar ook niet zo'n Marc De Beljeugd kan geven, maar mijn vrienden die geboren en getogen zijn in Gent verzekeren mij dat zij óók een machtige jeugd gehad hebben. Maar je projecteert natuurlijk wat je zelf leuk vond: door de velden fietsen, putten graven, kampen bouwen in de bossen.

Terug
Bovenaan