volledige backup van pc1 win10 naar pc2 win11

Bauhaus

Well-known member
De meeste backups op google betreft systeemimage/windows backup.
MAAR ik wik volledige partitie met data, settings en apps van pc1 naar pc2 kopieren.
Ik denk dat ik een cloon van die partitie naar een externe hd moet kopieren, moet ik dan ook een partitie op pc2 zetten of is dit niet nodig ?
DAArna sluit ik de hd aan op pc 2 en maak een bootable usb met win10 als dualboot om die partitie te gebruiken.
Maar zal dat lukken op een pc met andere aparatuur ?
En zijn er nog zaken die ik moet doen, zoals bios, firmmare,......
 
Niemand ?

Op internet is er verdeeldheid, sommige beweren dat het mogelijk is, volgens andere niet omdat de apparatuur te veel verschild.
Alleen vraag me af wat het nut dan zou zijn van dual boots.
 
ofwel gewoon de schijf versteken? tenzij je PC1 nog gaat gebruiken?

ik zou gewoon proberen met te clonen. Dit kun je oa dacht ik met Samsung magician.
 
In meeste gevallen gaat dit wel lukken.
Maar kan niet 100 % garanderen.


Ik heb ooit ook mijn windows 7 harddisk uit oude pc gehaald, en in nieuwe pc gestoken...
5 minuten had hij nodig om de drivers aan te passen, en klaar was kees.

Wat jij dus doet is quasi net hetzelfde.
Als windows de bios en andere drivers herkent en kan updaten/downloaden, zal je geen probleem ondervinden.
Enkel als het uitzonderlijke en moeilijkere courrante hardware is ga je probs ondervinden misschien.
 
Als je een windows installatie gaat versteken naar een nieuwere PC met nieuwere componenten zorg dan dat je alle windows updates hebt doorlopen vooraleer je de cloon maakt. In veel gevallen zal je geen probleem hebben, maar het kan alsnog.

Ik ben recent zelf nog tegen gekomen dat windows vastloopt wanneer het zichzelf probeert te configureren naar de nieuwe hardware, pc kwam in een boot-loop terecht.
Een week later, gelijkaardige situatie zonder probleem verlopen, windows heeft zich in 2 min opnieuw geconfigureerd.

Wil je werken met 2 OS dan installeer je die op verschillende partities.
Het nut van dual boot is vooral voor de legacy programma's die op nieuwere versies niet draaien.
Ik heb nog een multi-boot gehad met linux, win XP, win 7 en win 8
Als je der geen gebruik van zal maken dan heeft een dual boot geen zin en houd je het bij 1 partitie met win10 of 11.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan