Vliegticket via booking.com (ipv luchtvaartmaatschappij rechtstreeks)

Straddle

Well-known member
Ik ben aan het zien om een ticket te boeken van Amsterdam naar Nepal en via Momondo (een vliegticket scanner site), krijg ik de melding dat Turkish Airlines de meest voordelige vlucht aanbiedt. Via booking.com kan ik het boeken voor 754€.



Als ik dan naar de website van Turkish Airlines zelf ga, en ik boek knal dezelfde vluchten, dan kom ik uit op een totaalprijs van 803.53€:



Op booking.com claimen ze dat in hun prijs alle taxen en kosten reeds inbegrepen zijn.

Nu mijn vraag: is het veilig om dit via booking.com te boeken? Normaalgezien zou ik rechtstreeks bij de luchthaven gaan, maar ik gebruik booking.com quasi altijd en heb er nog nooit problemen mee gehad.
 
Indertijd ook voorgehad met cheaptickets naar Zuid-Afrika. Was daar goedkoper dan op de site van de luchtvaartmaatschappij. Ook geen idee wat het mechanisme daarachter was.
 
Ik kijk altijd via kayak.ie welke vluchten en in welke combinatie het altijd mogelijk is. Maar dan boek ik wel steeds via de luchtvaartmaatschappij zelf.
Ik heb nog niet voorgehad dat het op een andere manier zoals via booking.com dan goedkoper zou zijn.

En eerlijk gezegd voor zo een verre vlucht en dit verschil van 70 euro zou ik geneigd zijn toch bij de maatschappij te boeken.

Ik ben zo ooit eens via cheaptickets naar Australië gevlogen. De dag voor de vlucht wou ik online inchecken via website van de maatschappij maar er kwam steeds een ongekende foutmelding, het lukte dus niet.
Ik dacht ok, dan checken we wel in ter plaatse. Eenmaal aangekomen in de luchthaven nergens op het bord de vlucht te bespeuren…
Na veel vijven en zessen uiteindelijk kunnen achterhalen dat de vlucht enkele maanden geleden geschrapt werd. Cheaptickets heeft hierover nooit een melding verstuuurd. Het staat ook in de kleine lettertjes dat je zelf verantwoordelijk bent om de vluchtgegevens na te kijken…
Het was op een zondag en heel moeilijk om de helpdesk van Cheatickets te bereiken. Uiteindelijk kosteloos kunnen omboeken naar een avondvlucht dezelfde dag…
Indien rechtstreeks boeken bij de maatschappij zelf, kom je zoiets niet tegen…
 
Ik kijk altijd via kayak.ie welke vluchten en in welke combinatie het altijd mogelijk is. Maar dan boek ik wel steeds via de luchtvaartmaatschappij zelf.
Ik heb nog niet voorgehad dat het op een andere manier zoals via booking.com dan goedkoper zou zijn.

En eerlijk gezegd voor zo een verre vlucht en dit verschil van 70 euro zou ik geneigd zijn toch bij de maatschappij te boeken.

Ik ben zo ooit eens via cheaptickets naar Australië gevlogen. De dag voor de vlucht wou ik online inchecken via website van de maatschappij maar er kwam steeds een ongekende foutmelding, het lukte dus niet.
Ik dacht ok, dan checken we wel in ter plaatse. Eenmaal aangekomen in de luchthaven nergens op het bord de vlucht te bespeuren…
Na veel vijven en zessen uiteindelijk kunnen achterhalen dat de vlucht enkele maanden geleden geschrapt werd. Cheaptickets heeft hierover nooit een melding verstuuurd. Het staat ook in de kleine lettertjes dat je zelf verantwoordelijk bent om de vluchtgegevens na te kijken…
Het was op een zondag en heel moeilijk om de helpdesk van Cheatickets te bereiken. Uiteindelijk kosteloos kunnen omboeken naar een avondvlucht dezelfde dag…
Indien rechtstreeks boeken bij de maatschappij zelf, kom je zoiets niet tegen…
Dit dus, meestal zijn die websites niet goedkoper en komen er op het einde nog kosten bij. En als je dan nog eens miserie hebt dan sta je daar want geen service. Booking.com biedt hier ook nog vluchten aan in ZA die gewoon niet meer bestaan en dit al meer dan 2jaar.

Mijn lodge staat ook op booking.com en mijn prijs met hun in ZAR die zij dan converteren naar EUR. Maar die conversie is zo optimaal dat het gewoon niet meer klopt. Bvb mijn prijs met de conversie rate zou 200 EUR zijn, maar op hun website 150 EUR. Ntl bij check out via krediet kaart zal uiteindelijk 210 EuR zijn. Want die gebruiken dan een rate die gewoon niet meer bestaat, in TC's coveren ze hun eigen wel maar toch gewoon echt valse informatie.

Ik moet elke dag met die mannen werken en ik vertrouw echt al die booking agents niet meer. Alleen nog maar rechtstreeks.
 
Ik ben zo ooit eens via cheaptickets naar Australië gevlogen. De dag voor de vlucht wou ik online inchecken via website van de maatschappij maar er kwam steeds een ongekende foutmelding, het lukte dus niet.
Ik dacht ok, dan checken we wel in ter plaatse. Eenmaal aangekomen in de luchthaven nergens op het bord de vlucht te bespeuren…
Na veel vijven en zessen uiteindelijk kunnen achterhalen dat de vlucht enkele maanden geleden geschrapt werd. Cheaptickets heeft hierover nooit een melding verstuuurd. Het staat ook in de kleine lettertjes dat je zelf verantwoordelijk bent om de vluchtgegevens na te kijken…
Ik heb gelijkaardige verhalen gehoord van mensen die boeken met tix.be of budgetair.be, die boeken dan met 50€ a 100€ hun ticket onder de kost van een ticket op de vliegmaatschappij zelf. Het risico is dat je geen verhaal hebt op die websites als het mis gaat, in het beste geval heb je een email adres of een telefoonnummer waar je bij kan gaan klagen en reageren ze nauwelijks.

Nu is het de eerste keer dat ik booking.com ertussen zie staan, die zijn meestal toch iets betrouwbaarder. Ik ga ze misschien eens bellen.
Maar eerlijkgezegd ben ik wat te achterdochtig om het niet rechtstreeks bij de luchtvaartmaatschappij te boeken.
 
Indertijd ook voorgehad met cheaptickets naar Zuid-Afrika. Was daar goedkoper dan op de site van de luchtvaartmaatschappij. Ook geen idee wat het mechanisme daarachter was.
dat is toch quasi ALTIJD zo,

dat je een zoek opdracht via skyscanner, momondo, cheaptickets.... een pak goedkoper vind dan bij de maatschappij zelf?

achja, dat gaat via een tix.be, mytrip, gotogate,.... soort van een "broker / aanbieder" die in massa tickets opkoopt en terug doorverkoopt.

ik boek eerlijk gezegd ook altijd via zo'n aanbieder, maar nu in corona tijden durf ik niet zo goed.

aanbieders zijn meestal goedkoper, maar als er iets foutloopt, zit je met gepakken peren en heb je betere service als je rechtstreeks bij maatschappij hebt geboekt
 
Ik heb eigenlijk nog nooit via iets anders geboekt dan cheaptickets tbh. Nooit problemen mee gehad... :S
 
Ooit eens op een buitenlandse luchthaven gestaan met een ontbrekend ticket voor de terugvlucht van gezinslid via Expedia. Zo is het natuurlijk niet moeilijk om als goedkoopste uit de prijsvergelijkers te komen natuurlijk. We hebben dat dan ter plaatse gekocht en Expedia heeft dat vergoed. Niet het einde van de wereld, maar leuk is anders.
 
Ik heb eigenlijk nog nooit via iets anders geboekt dan cheaptickets tbh. Nooit problemen mee gehad... :S

Ik heb ook al ontelbaar veel via zo'n 'budgetbooker' geboekt en eigenlijk nooit problemen mee gehad. Enige vervelende is dat die u allemaal extra brol (soms op slinkse wijze) proberen aan te smeren. Wel nog nooit problemen mee gehad voor de rest.

Met booking.com nu zelf wel geen ervaring als tussenpersoon voor tickets (en voor hotels e.d. probeer ik die ook maximaal te vermijden door rechtstreeks te boeken).
 
Ooit eens een vlucht naar het zuiden van Frankrijk geboekt via een externe aanbieder.
Toen bleek dat de vlucht was afgeschaft toch serieus wat miserie gehad om dat om te boeken (via een callcenter in Cyprus).
Uiteindelijk ipv heen en terug Brussel-Toulouse was de heenvlucht Brussel-Lyon-Toulouse en de terugvlucht (die normaal het zelfde was) na een mail tijdens mijn verlof Toulouse-Amsterdam-Brussel. Ik heb toen twee keer 1,5u aan de telefoon gehangen...

Sindsdien enkel nog rechtstreeks geboekt.
 
Nu is het de eerste keer dat ik booking.com ertussen zie staan, die zijn meestal toch iets betrouwbaarder. Ik ga ze misschien eens bellen.
Maar eerlijkgezegd ben ik wat te achterdochtig om het niet rechtstreeks bij de luchtvaartmaatschappij te boeken.

Ze zijn de Grootste maar daarom niet betrouwbaarder.

Ik heb hier al mensen gehad (x3) die geboekt hebben bij Booking.com maar zij nooit de booking bij mij hebben gedaan. Dus die mensen zijn hun geld kwijt maar geen booking. Wie is er dan altijd afwezig om oplossing te zoeken (mijn lodge was volzet) ja booking.com. Je belandt uiteindelijk ergens in service desk in India of bot uit China waar ze geen idee hebben wat te doen en dan maar gewoon neerleggen. Uiteindelijk dan altijd aan mij om lodges te bellen en iets te regelen en uiteindelijk gaan die mensen wel hun geld krijgen. Maar booking.com is dus echte grote shit op gebied van service en al zeker na covid waar quasi alles nu een Chinese bot is die antwoord op u, als je geluk hebt na 2 weken en heeft het iets te maken met uw ticket. Support lijnen in vele landen gewoon afgesloten...

Verwacht geen hulp van hun idem met vluchten. Ik krijg email van Nederlandse klanten, hi we komen aan op datum x met vlucht Y kan je transfers voorzien. Mijn antwoord "ja ik kan maar deze vlucht bestaat al jaren niet meer, pls check met uw agent"

Zij "dit is via booking.com zal wel goed komen"

Wel ze zijn gearriveerd in Johannesburg met een reservatie voor hotel die gesloten is met tickets voor interne vlucht die niet bestaat.

Is nu 4 weken verder en geen oplossing, zal uiteindelijk wel goed komen maar je zijt er vet mee op het moment zelf.
 
Laatst bewerkt:
Indien alles goed gaat, heb je inderdaad geen problemen.
Maar van zodra iets tegenzit, is het heel moeilijk om iets rechtgezet te krijgen.
Eigenlijk is het hier gewoon een gok, riskeer ik dat alles goed gaat verlopen om 6.1% korting te krijgen op mijn vliegticket (~ 50€/803€).
Ik ga toch maar voor het zekere kiezen denk ik, er moest maar weer eens iets gebeuren in de tussentijd.
 
Ik reis +8 keer per jaar. Altijd via de goedkoopste optie op skyscanner. Enkel met edreams eens een dispuut gehad, na 3 maand stond het geld wel weer op mijn rekening. Zo heb ik toch al duizenden euros kunnen besparen.

Also tickets zijn vaak goedkoper na dinsdagochtend om te boeken. Op sommige trajecten scheelt dat 40%.

Tix heb ik al zeker 20+ keer gebruikt zonder issues.
 
Verschillende keren bij Budgetair, Tix en rechtstreeks bij vliegtuigmaatschappijen geboekt en geen problemen ondervonden.
Bij budgetair door coronamaatregelen zelfs eens moeten verplaatsen en prijs was zeker schappelijk maar ik negeer de horrorverhalen zeker niet bij dergelijke websites.
Zelf zou ik toch in eerste instantie opteren voor direct bij de vliegtuigmaatschappij als het verschil maar max €100 is.
Niets zo erg dan op reis te gaan en terug te komen vol stress. :)
 
Via Booking.com moet je echt heel goed opletten op de T&C want voor annuleringen, omboekingen enzo durven die heel smerig uit de hoek komen.
 
Ik kies altijd de goedkoopste aanbieder en dat is altijd goed gegaan. Als je vlucht geannuleerd wordt, neemt het wel iets meer tijd om je geld terug te krijgen (soms enkele maanden extra en vergt het enkele tickets bij hun support) maar uiteindelijk komt het altijd in orde. Zelfs Ryanair tickets kan je zo dikwijls goedkoper boeken. Ik neem zelf nooit die extra's die ze je proberen aan te smeren, zelfs niet de betaalde helpdesk gezien ze je toch moeten helpen als je vlucht geannuleerd wordt.

Is het allemaal makkelijker wanneer je rechtstreeks bij de vliegmaatschappij boekt als je vluchten vertraging hebben of geannuleerd worden? Zéker. Maar het komt uiteindelijk wel in orde bij de aanbieders. Het is aan jou om te kijken of je het prijsverschil waard vindt.
 
Ik reis +8 keer per jaar. Altijd via de goedkoopste optie op skyscanner. Enkel met edreams eens een dispuut gehad, na 3 maand stond het geld wel weer op mijn rekening. Zo heb ik toch al duizenden euros kunnen besparen.

Also tickets zijn vaak goedkoper na dinsdagochtend om te boeken. Op sommige trajecten scheelt dat 40%.

Tix heb ik al zeker 20+ keer gebruikt zonder issues.
Waarom na dinsdagochtend?
 
Waarom na dinsdagochtend?
Algoritmes. De vraag is denk ik op zondag het hoogst. Mensen boeken dan s avonds in gesprek met de partner hun reis ofzo.

Als ik soms de prijzen hoor voor tickets die mensen boeken, dan rol ik met mijn ogen. Er zijn weinig bestemmingen waar ik al 700+ voor betaald heb.

Ik vlieg wel nooit business (ik slaap van begin tot einde) en altijd met een korte tussenstop.
 
Terug
Bovenaan