Vlaanderen voert wegvignet in en plant verkeersbrlastingshervorming

Maar, als daar betere wegen uit volgen, geen problemen toch?

In theorie...

Ik besef ten volle dat de kwaliteit van onze wegen een ramp is. Ik heb vorig weekend bij de trail run van La Chouffe de onderkant van m'n wagen nog ongewild bekrast met dank aan de kwaliteit van de Belgische wegen, want het is niet dat ik snel of ergens tegen reed...

Ik betwijfel helaas of deze extra inkomsten naar iets anders zullen gaan dan de bodemloze subsidieputten van onze gewestelijke overheden.

De hervorming VKB staat nu pas op de agenda van de Vlaamse regering; zoals letterlijk staat in het artikel dat de discussie herstart heeft. De bedoeling is dat het voor Vlamingen een 0-operatie zal zijn. Zelfs federaal is er nog geen beslissing voor het vignet sinds de gewesten eerst groen licht moeten geven. Geen idee hoe je kan denken hoe het allemaal gaat verlopen want het enige dat bekend is, is een voorontwerp met de tarieven van het vignet en nog niks over de hervorming VKB...

Maar toch ga jij al gokken over concrete bedragen :wtf:
Een mogelijk vb naar de info die we nu hebben, maar het is idd nog niet goedgekeurd

180€ rijtaks voor moderne lichte benzine (de mijne) ; wegenvignet 100€, maar gecompenseert door -100€ op die 180€ rijtaks = +- 0€ opleg
Elektrische rijder gaat van 0 wegentaks (- niets) naar 90€ wegenvignet = +90€ opleg
Diesels zouden 125€ wegenvignet betalen. = +25€ opleg?

Nu ja, als het om wegenschade en onderhoud gaat, mogen elektrische auto's ook meebetalen en zware dieselvoertuigen iets meer dus.

Hoe dat geld zal geinvesteerd worden, enkel god weet het in dit land :s

Laatst bewerkt:

De hervorming VKB staat nu pas op de agenda van de Vlaamse regering; zoals letterlijk staat in het artikel dat de discussie herstart heeft. De bedoeling is dat het voor Vlamingen een 0-operatie zal zijn. Zelfs federaal is er nog geen beslissing voor het vignet sinds de gewesten eerst groen licht moeten geven. Geen idee hoe je kan denken hoe het allemaal gaat verlopen want het enige dat bekend is, is een voorontwerp met de tarieven van het vignet en nog niks over de hervorming VKB...

Maar toch ga jij al gokken over concrete bedragen :wtf:
Ik pak even de eerste 10 wagens die door HLN zijn opgelijst. De redactie heeft naar eigen zeggen de plannen van het kabinet Weyts al kunnen inkijken.

Als dat de teneur wordt dan zal het inderdaad extra geld kosten aan het gros van de Belgische autobezitters.

Kolommen met bedragen:

- huidige verkeersbelasting
- nieuwe verkeersbelasting
- verschil
- verschil met bijtelling van het wegenvignet

VW GOLF€ 263€ 175-€ 88€ 12
VW POLO€ 202€ 115-€ 88€ 12
FORD FIESTA€ 200€ 116-€ 84€ 16
RENAULT CLIO€ 156€ 113-€ 43€ 57
CITROEN C3€ 206€ 106-€ 100€ 0
OPEL CORSA€ 216€ 111-€ 106-€ 6
DACIA SANDERO€ 147€ 99-€ 48€ 0
FORD FOCUS€ 237€ 200-€ 37€ 63
FIAT 500€ 201€ 89-€ 113-€ 13
VW TIGUAN€ 291€ 308€ 17€ 117

@mods: kan het wegenvignet geen apart topic krijgen? daar gaat toch uitgebreid over gediscussieerd worden?

ik heb er toch vragen bij...

Het wegenvignet zal van toepassing zijn op alle autosnelwegen, autosnelwegringen en overige gewestwegen.
goed, da's voor mij gemiddeld 4x per maand (soms iets meer, maar vrij beperkt.)

gevoelsmatig zou ik daar een dag-vignet voor nemen, maar dat komt dan op 4*12*9 = 432€ per jaar. da's 4,32 x het jaartarief.
zelfs als je 1x per maand zo'n verplaatsing doet betaal je méér: 108€.

zo'n 10 dagen vignet lijkt mij zelfs enkel nuttig als je die 10 dagen kan spreiden (maar dan nog mag je heel weinig rijden om er voordeel uit te halen)

tenzij je dus echt enorm weinig rijdt (en die mensen gebruiken nu toch een deelwagen?)
ze voeren dus zo'n wegenvignet in, om mensen te doen betalen voor het gebruik van de wegen, maar het is juist de veel-gebruiker die er het best vanaf komt.

in mijn geval zou ik zo'n 50 dagen nodig hebben. ik betaal dus 2€ per rit.
iemand die élke dag de baan op gaat, 365 dagen, betalen 0,27€ per rit. 7x mínder.

dat lijkt mij toch niet erg logisch?

Laatst bewerkt:
@mods: kan het wegenvignet geen apart topic krijgen? daar gaat toch uitgebreid over gediscussieerd worden?

ik heb er toch vragen bij...

goed, da's voor mij gemiddeld 4x per maand (soms iets meer, maar vrij beperkt.)

gevoelsmatig zou ik daar een dag-vignet voor nemen, maar dat komt dan op 4*12*9 = 432€ per jaar. da's 4,32 x het jaartarief.
zelfs als je 1x per maand zo'n verplaatsing doet betaal je méér: 108€.

zo'n 10 dagen vignet lijkt mij zelfs enkel nuttig als je die 10 dagen kan spreiden (maar dan nog mag je heel weinig rijden om er voordeel uit te halen)

tenzij je dus echt enorm weinig rijdt (en die mensen gebruiken nu toch een deelwagen?)
ze voeren dus zo'n wegenvignet in, om mensen te doen betalen voor het gebruik van de wegen, maar het is juist de veel-gebruiker die er het best vanaf komt.

in mijn geval zou ik zo'n 50 dagen nodig hebben. ik betaal dus 2€ per rit.
iemand die élke dag de baan op gaat, 365 dagen, betalen 0,27€ per rit. 7x mínder.

dat lijkt mij toch niet erg logisch?
Die dagvignetten zijn bedoeld om andere Europeanen te laten betalen, van de EU ga je die niet mogen verplichten om een jaarvignet te kopen als ze hier maar eens of af en toe moeten zijn. De truc is dus om die korte termijn vignetten duur genoeg te maken om genoeg geld uit onze mede Europeanen te halen.

Ik weet ook niet of het zo logisch is om mensen die regelmatiger rijden veel meer te laten betalen. Toch niet als de bedoeling is de aanleg en het onderhoud van wegen te financieren. Wegen verslijten vooral door de voortgang van de tijd, los van hoeveel ze gebruikt worden, en door zwaar vervoer, het gebruik van personenwagens heeft relatief weinig impact. Je zou dus kunnen argumenteren dat als een baan ergens moet liggen omdat jij er één keer per maand passeert en een ander elke dag, jullie beider kosten eigenlijk vrij dicht bij elkaar liggen.

Ik hoop dat ze dit wettelijk kunnen kaderen als een verkeersovertreding of dergelijke.
Het innen van heffingen en belastingen bij buitenlanders is niet evident als er geen strafrechtelijk karakter aan hangt.

Ik pak even de eerste 10 wagens die door HLN zijn opgelijst. De redactie heeft naar eigen zeggen de plannen van het kabinet Weyts al kunnen inkijken.
Waar opgelijst? Ik vind nergens een artikel hiermee... Kleine moeite om de link naar het artikel te posten, denk ik dan.

Zeker omdat de huidige verkeersbelasting rekening houdt met fiscale pk, euronorm & CO2, is die oplijsting zeer, euh, twijfelachtig... Want er zijn natuurlijk van al die wagens verschillende uitvoeringen en verschillende motorisaties geweest. Als ik bv de meest basis VW golf benzine neem, kom ik momenteel op €240,88 (en dat is al met de indexering van 01/07/2026 in rekening). De basisversie plug-in hybride is €150,67... Dus geen idee welke editie met welke motorisatie ze genomen hebben om op €263 uit te komen :unsure:

Waar opgelijst? Ik vind nergens een artikel hiermee... Kleine moeite om de link naar het artikel te posten, denk ik dan.

Zeker omdat de huidige verkeersbelasting rekening houdt met fiscale pk, euronorm & CO2, is die oplijsting zeer, euh, twijfelachtig... Want er zijn natuurlijk van al die wagens verschillende uitvoeringen en verschillende motorisaties geweest. Als ik bv de meest basis VW golf benzine neem, kom ik momenteel op €240,88 (en dat is al met de indexering van 01/07/2026 in rekening). De basisversie plug-in hybride is €150,67... Dus geen idee welke editie met welke motorisatie ze genomen hebben om op €263 uit te komen :unsure:
Lijstje lijkt uit onderstaande artikelen te komen:
België voert wegenvignet in van 90 tot 125 euro, Vlaanderen hervormt verkeersbelasting: “Elke Vlaming moet nu aan het rekenen gaan”

Wel weer achter een paywall bij HLN.

Terug
Bovenaan