Vlaanderen voert wegvignet in en plant verkeersbrlastingshervorming

808 State

Well-known member

Het tarief zou afhangen van de CO2-uistoot van de wagen. Het vignet zal verplicht zijn voor zowel Belgen als buitenlanders met een wagen of bestelwagen tot 3,5 ton. Bestuurders kunnen kiezen voor een dag-, tien dagen-, twee maanden- of jaarvignet. De prijs hangt af van de uitstoot van het voertuig. Voor elektrische auto’s zou een jaarvignet 90 euro kosten. Bestuurders van wagens die minstens Euronorm 4 halen betalen 100 euro, terwijl eigenaars van meer vervuilende voertuigen tot 125 euro per jaar zullen neertellen. Voor een dagpas gaan de tarieven van 8,10 tot 11,25 euro.

Snelwegen vind ik een goed idee, maar gewestwegen? Tegenwoordig kan je toch nergens meer naartoe rijden zonder dat je een gewestweg moet nemen, en zelfs al zijn er wegen dan dwingen éénrichting straten en circulatieplannen je wel naar de grote banen. Dus per definitie zal iedereen toch een wegenvignet moeten kopen, want als je je enkel via de kleinere banen en de straten in de stad verplaatst is het per definitie lokaal en dan zouden ze toch aanraden om de fiets te nemen.

Ik vrees dat de meesten die niet dagelijks voor hun werk de autosnelweg op moeten geen vignet zullen aanschaffen en gewoon de gewestwegen zullen proberen te vermijden, met als gevolg een massale toename van het sluipverkeer.

Is dat niet gewoon een verlenging van chat control 1 die al een paar jaar in voege is?

Ja, maar tot nu toe was het nog een soort van 'testperiode'. Nu is het hoogstwaarschijnlijk een blijvertje, en is er een stevige fundering om massa surveillance uit te bouwen. Nu is bvb. het scannen van foto's nog optioneel en nog niet verplicht, maar bij Chat Control 2.0 zal dat verplicht worden en zal o.a. E2E encryptie doorbroken worden (want backlogging), etc.

Snelwegen vind ik een goed idee, maar gewestwegen? Tegenwoordig kan je toch nergens meer naartoe rijden zonder dat je een gewestweg moet nemen, en zelfs al zijn er wegen dan dwingen éénrichting straten en circulatieplannen je wel naar de grote banen. Dus per definitie zal iedereen toch een wegenvignet moeten kopen, want als je je enkel via de kleinere banen en de straten in de stad verplaatst is het per definitie lokaal en dan zouden ze toch aanraden om de fiets te nemen.

Ik vrees dat de meesten die niet dagelijks voor hun werk de autosnelweg op moeten geen vignet zullen aanschaffen en gewoon de gewestwegen zullen proberen te vermijden, met als gevolg een massale toename van het sluipverkeer.

Er komt wel een verlaging van de verkeersbelasting (voor de meeste wagens), dus de meeste Belgen gaan een vignet financieel amper voelen.
Voor 12€ per jaar ofzo meer ga ik echt niet van elke autorit een quest maken van hoe alle gewestwegen te vermijden. 😆

Er komt wel een verlaging van de verkeersbelasting (voor de meeste wagens), dus de meeste Belgen gaan een vignet financieel amper voelen.
Voor 12€ per jaar ofzo meer ga ik echt niet van elke autorit een quest maken van hoe alle gewestwegen te vermijden. 😆
Nee, ik ook niet. Maar er zijn altijd anderen.

Ja, maar tot nu toe was het nog een soort van 'testperiode'. Nu is het hoogstwaarschijnlijk een blijvertje, en is er een stevige fundering om massa surveillance uit te bouwen. Nu is bvb. het scannen van foto's nog optioneel en nog niet verplicht, maar bij Chat Control 2.0 zal dat verplicht worden en zal o.a. E2E encryptie doorbroken worden (want backlogging), etc.

Klopt, maar alle buitenlanders wel.
Dus gegarandeerd dat Nederland ook volgt, want daar was al sprake van een vignet.
Toekomstig platte belastingverhoging voor mij, want als grensarbeider zal ik over een paar jaar ook zo'n vignet voor Nederland mogen betalen.

Denk dat het idee vooral was om buitenlanders mee te laten betalen, maar dat een wegenvignet enkel verplichten voor buitenlanders juridisch/praktisch moeilijk lag. Door de gecombineerde verlaging van de wegenbelasting komt dat nu de facto op de oorspronkelijke doelstelling neer.

Een absoluut gedrocht van een maatregel...

Vrij verkeer van personen en goederen in de EU, maar straks moet je wel in elk land "tol" gaan betalen voor snelwegen.
Als je in de grensregio woont, al snel een dure grap als ook Nederland of Duitsland straks zo gaan beginnen.

De logica voor korting voor elektrische voertuigen is hier ook ver zoek...

Gaan salariswagenchauffeurs deze belasting overigens wél eens zelf betalen of mag ik hem ook betalen met mijn brutoloon? Of minstens mijn netto belastbaar loon voor belastingen?

Ik durf er ook op wedden dat mijn verkeersbelasting (€ 230,25 eind vorig jaar) na aankoop van dit vignet (€ 100?) gegarandeerd niet lager gaat uitvallen dan € 130. Dit wordt een zoveelste verdoken Vlaamse belastingverhoging, die net als de Vlaamse zorgverzekering ten bate van de babyboomers, quasi forfaitair is.

Denk dat het idee vooral was om buitenlanders mee te laten betalen, maar dat een wegenvignet enkel verplichten voor buitenlanders juridisch/praktisch moeilijk lag. Door de gecombineerde verlaging van de wegenbelasting komt dat nu de facto op de oorspronkelijke doelstelling neer.
Waarbij men negeert dat ook de EU die compensatie voor eigen inwoners niet oké vindt, en dat dus geen garantie is dat die er komt.

Duits tolvignet in strijd met EU-recht

Nieuwsbericht | 18-06-2019

Het Duitse vignet voor het gebruik van federale wegen door personenauto’s is in strijd met het EU-recht. Deze heffing is discriminerend omdat de economische last ervan in de praktijk enkel rust op de houders en bestuurders van in andere lidstaten geregistreerde voertuigen. De combinatie van de infrastructuurheffing en de vrijstelling van motorvoertuigenbelasting die de houders van in Duitsland geregistreerde voertuigen genieten, vormt een indirecte discriminatie op grond van nationaliteit en is in strijd met de beginselen van het vrije goederenverkeer en het vrij verrichten van diensten. Dat heeft het EU-Hof bepaald in een uitzonderlijke procedure van Oostenrijk, met ondersteuning van Nederland, tegen Duitsland.
Bron: https://ecer.minbuza.nl/-/duits-tolvignet-in-strijd-met-eu-recht

Mijn gok, over hoe dit verhaal mogelijks gaat gaan:
  1. Men voert het wegenvignet in
  2. Men doet alsof men de eigen burgers wilt compenseren via een verlaging van de verkeersbelasting, EU fluit dit terug
  3. "Sorry, maar nu betaal je de volle oude verkeersbelasting + vignet want het "moet van Europa""
  4. (NV-A Pompt nog wat extra Vlaams geld voornamelijk in Antwerpen)

Een absoluut gedrocht van een maatregel...

Vrij verkeer van personen en goederen in de EU, maar straks moet je wel in elk land "tol" gaan betalen voor snelwegen.
Als je in de grensregio woont, al snel een dure grap als ook Nederland of Duitsland straks zo gaan beginnen.

De logica voor korting voor elektrische voertuigen is hier ook ver zoek...

Gaan salariswagenchauffeurs deze belasting overigens wél eens zelf betalen of mag ik hem ook betalen met mijn brutoloon? Of minstens mijn netto belastbaar loon voor belastingen?

Ik durf er ook op wedden dat mijn verkeersbelasting (€ 230,25 eind vorig jaar) na aankoop van dit vignet (€ 100?) gegarandeerd niet lager gaat uitvallen dan € 130. Dit wordt een zoveelste verdoken Vlaamse belastingverhoging, die net als de Vlaamse zorgverzekering ten bate van de babyboomers, quasi forfaitair is.

Gedrocht van een maatregel? De kwaliteit van de wegen in Belgie is uiterst schabouwelijk. De huidige wegenbelasting is duidelijk niet draagkrachtig genoeg om dat op te lossen. Een grote oorzaak van de slechte kwaliteit is de ontzettend hoge hoeveelheid buitenlandse wagens op de Belgische wegen. Je mag geen maatregelen opleggen die enkel voor buitenlanders gelden, dus je legt een algemene maatregel op maar verlaagt ondertussen de wegenbelasting op landelijk vlak.
Lijkt mij zowat de enige oplossing mogelijk. Welke andere oplossing zie jij dan liever?

Wat de EU te zeggen heeft over nationale belastingstarieven snap ik ook niet zo goed, dat is een binnenlandse aangelegenheid toch?

Gedrocht van een maatregel? De kwaliteit van de wegen in Belgie is uiterst schabouwelijk. De huidige wegenbelasting is duidelijk niet draagkrachtig genoeg om dat op te lossen. Een grote oorzaak van de slechte kwaliteit is de ontzettend hoge hoeveelheid buitenlandse wagens op de Belgische wegen. Je mag geen maatregelen opleggen die enkel voor buitenlanders gelden, dus je legt een algemene maatregel op maar verlaagt ondertussen de wegenbelasting op landelijk vlak.
Lijkt mij zowat de enige oplossing mogelijk. Welke andere oplossing zie jij dan liever?

Wat de EU te zeggen heeft over nationale belastingstarieven snap ik ook niet zo goed, dat is een binnenlandse aangelegenheid toch?
Het helpt niet voor de Europese integratie, op Belgisch niveau is dat bijvoorbeeld verboden net om die integratie te verbeteren: Belgische gemeenten mogen geen tol vragen voor het gebruik van hun wegen. Het zijn de inwoners van de gemeenten die alles zelf moeten betalen, ook als mensen van buiten de gemeente hun wegen gebruiken. Da's niet altijd zo geweest maar dat werd gezien als een rem op de vrije handel en het was een noodzakelijke modernisering om dat aan banden te leggen. Nu voeren we het op nationaal/europees niveau terug in terwijl we nog altijd problemen hebben om tot een echt eengemaakte markt te komen.

Waarbij men negeert dat ook de EU die compensatie voor eigen inwoners niet oké vindt, en dat dus geen garantie is dat die er komt.

2. Men doet alsof men de eigen burgers wilt compenseren via een verlaging van de verkeersbelasting, EU fluit dit terug
  3. "Sorry, maar nu betaal je de volle oude verkeersbelasting + vignet want het "moet van Europa""
Maar men negeert de EU niet, want dit is compleet anders dan in .de en volgens de EU regels ook in orde.

Wat in strijd was in .de was dat de vrijstelling van motorvoertuigenbelasting gekoppeld was aan het hebben van een vignet.

Wat men in Vlaanderen (zelfs niet België) gaat doen, is een algemene verlaging van de VKB om het vignet te compenseren. Iets waar de EU geen inspraak heeft, want de bepaling van het belastingstarief is niet hun bevoegdheid. Als je dus vignet koopt, zou je ongeveer op hetzelfde tarief als nu uitkomen. Als je geen vignet aankoopt, betaal je dus in totaal minder. Allez, dat is toch de bedoeling want de hervorming VKB is er nog niet.

Dus uw gok hoe het gaat gaan, is compleet naast de kwestie. Want de EU kan dit niet terugfluiten.

Het helpt niet voor de Europese integratie, op Belgisch niveau is dat bijvoorbeeld verboden net om die integratie te verbeteren: Belgische gemeenten mogen geen tol vragen voor het gebruik van hun wegen. Het zijn de inwoners van de gemeenten die alles zelf moeten betalen, ook als mensen van buiten de gemeente hun wegen gebruiken. Da's niet altijd zo geweest maar dat werd gezien als een rem op de vrije handel en het was een noodzakelijke modernisering om dat aan banden te leggen. Nu voeren we het op nationaal/europees niveau terug in terwijl we nog altijd problemen hebben om tot een echt eengemaakte markt te komen.

Als buitenlander in Polen kan ik u zeggen dat ze in andere landen (waar EU-lidmaatschap zelfs zonder eengemaakte markt een netto-opbrengst is vanwege al die subsidies) hun eigen burgers ook zonder problemen prioritiseren boven de rest. Belgie mag zich op dat vlak toch iets weerbaarder opstellen en wat minder idealistisch proberen zijn.

Afin, tenzij ze willen dat de EU-aversie blijft groeien onder de bevolking natuurlijk. In dat geval, blijf zo voortdoen.

Vergeet punt 5 niet!
5. Overheid kiest voor een IT oplossing die achteraf vele tientallen miljoenen euro's duurder uitvalt dan begroot én waarbij ook vragen gesteld worden of de toekenning wel eerlijk voorlopen is.

Een oplossing die niet resulteert in dat als ik straks naar Maastricht of Keulen wil rijden, ik ook nog even wat bijkomende belasting moet betalen aan Nederland of Duitsland? Wat als alle Europese landen zo gaan beginnen?

De péage in Frankrijk en gelijkaardige systemen in andere landen zijn al ergerlijk genoeg. Straks hebben we een Europa zonder binnengrenzen maar met 20 verschillende betaalsystemen als je die grenzen wilt overijden.

Nu goed, ik heb al stickers voor Duitsland en Frankrijk (grappig genoeg nooit gebruikt), maar dat zijn milieuvignet voor de steden, dat is dan weer een ander en begrijpelijker verhaal.

Wij hebben inderdaad meer doorgaand verkeer, maar daarbij moet je in rekening brengen:
  • Je hebt daar ook deels economisch voordeel bij
  • Vrachtwagens betalen reeds mee
  • Je jaagt ook toeristen die hier mogelijks maar af en toe passeren op verhoudingsgewijs hoge kosten, niet bepaald positief voor je imago
Mijn alternatieven?
  • Laat Europa compenseren voor meer doorgaand verkeer, bijvoorbeeld via een verminderde bijdrage aan de Europese Unie voor landen met veel doorgaand verkeer op snelwegen/gewestwegen?
  • Privé-ritten voor salariswagens aanrekenen voor hun werkelijke waardes, en niet bijkomende belastingen invoeren die één groep wél volledig betaalt, en andere groep slechts ten dele.
  • Intellectuele eerlijkheid: dan gewoon het probleem durven benoemen en de verkeersbelasting effectief verhogen, op voorwaarde dat dit naar kwalitatieve wegen gaat.

Vergeet punt 5 niet!
5. Overheid kiest voor een IT oplossing die achteraf vele tientallen miljoenen euro's duurder uitvalt dan begroot én waarbij ook vragen gesteld worden of de toekenning wel eerlijk voorlopen is.

Sorry, bijna vergeten... maar ik heb wel een goed idee over hoe we hierop kunnen besparen! We laten het programmeren door flexi-jobbers en voor het boetes uitdelen schakelen we gewoon wat jobstudenten in, in Mechelen hebben ze al een paar die zelfs al ervaring hebben met het grasduinen in de politiedatabanken. Blijkbaar worden de politici (Somers) die zo'n corrupte systemen opgezet hebben, er niet eens voor vervolgd.

Maar men negeert de EU niet, want dit is compleet anders dan in .de en volgens de EU regels ook in orde.

Wat in strijd was in .de was dat de vrijstelling van motorvoertuigenbelasting gekoppeld was aan het hebben van een vignet.

Wat men in Vlaanderen (zelfs niet België) gaat doen, is een algemene verlaging van de VKB om het vignet te compenseren. Iets waar de EU geen inspraak heeft, want de bepaling van het belastingstarief is niet hun bevoegdheid. Als je dus vignet koopt, zou je ongeveer op hetzelfde tarief als nu uitkomen. Als je geen vignet aankoopt, betaal je dus in totaal minder. Allez, dat is toch de bedoeling want de hervorming VKB is er nog niet.

Dus uw gok hoe het gaat gaan, is compleet naast de kwestie. Want de EU kan dit niet terugfluiten.

Zullen zien, het kan volgens de Europese regels in orde zijn, maar in Europa ons alsnog hoofdpijn bezorgen.
Ik begrijp enerzijds de frustratie van Nederlanders wel, anderzijds: ja de helft van de kilometers op onze wegen zijn buitenlandse kilometers (maar opnieuw: vrachtwagens betalen al), ... maar het is niet alsof België niet voor minstens 200 miljoen euro aan andere voordelen uit de EU haalt?

Mijn gok is en blijft dat dit ook voor véél Belgen, inclusief mezelf, een verdoken belastingverhoging gaat worden. Zal mij minstens € 50 meer kosten volgend jaar denk ik dan, ze gaan op een kleine wagen de verkeersbelasting ook niet onder de €100 gaan laten zakken.

Mijn gok is en blijft dat dit ook voor véél Belgen, inclusief mezelf, een verdoken belastingverhoging gaat worden. Zal mij minstens € 50 meer kosten volgend jaar denk ik dan, ze gaan op een kleine wagen de verkeersbelasting ook niet onder de €100 gaan laten zakken.

Maar, als daar betere wegen uit volgen, geen problemen toch?

Als ze de buitenlandse chauffeurs willen viseren dan zou de combinatie van een daling van de verkeersbelasting plus een wegenvignet niet meer mogen kosten als de huidige situatie voor Belgische chauffeurs.

Vergeet dat maar, de meeste wagens zullen wel degelijk meer betalen. Op Radio 1 beweren ze dat het 'min of meer' hetzelfde zal kosten... My two cents, voor sommige wagens minder maar voor de meerderheid van de wagens zal het meer zijn. En zo schrapen ze weer enkele tientallen euro's van het huishoudbudget.

Sinds wanneer vertrouw jij de overheid en het goed besteden van geld?

I mean misschien beetje cynisch, maar we hebben het hier over België eh.
hoezo cynisch? Realistisch denk ik dan.
Zeker als je kijkt naar de staat van sommige wegen.
Als ik in NL of DE rondrij, dan kom ik bordjes tegen met "weg in slechte staat" of "Straßenschade" bij wegen die in beter staat zijn dan de meeste Belgische wegen.
Niet voor niets dat er sommige stukjes snelweg of 4 baansvakken zijn waar iedereen links hangt omdat de rechter rijstrook in een te slechte staat is.

De hervorming VKB staat nu pas op de agenda van de Vlaamse regering; zoals letterlijk staat in het artikel dat de discussie herstart heeft. De bedoeling is dat het voor Vlamingen een 0-operatie zal zijn. Zelfs federaal is er nog geen beslissing voor het vignet sinds de gewesten eerst groen licht moeten geven. Geen idee hoe je kan denken hoe het allemaal gaat verlopen want het enige dat bekend is, is een voorontwerp met de tarieven van het vignet en nog niks over de hervorming VKB...

Maar toch ga jij al gokken over concrete bedragen :wtf:

Terug
Bovenaan