Vlaamse stand-up comedy

Allé, ik heb het ook doorsparteld in een keer of 3 :tongue:

Het eerste deel was nog wel ca va. De intro was leuk gemaakt.
Ik heb zeker wel een aantal keer moeten lachen, maar ik moet toegeven dat ik er eigenlijk niets van onthouden heb. Geen bepaalde stuk dat is blijven hangen dus.

En dan het tweede deel...
Ik heb er niks op tegen dat comedians eens wat serieuzer gaan. Ze mogen gerust van mij ook zaken aankaarten die geen lachsalvo's opleveren.
Alleen was het hier wat té veel naar mijn zin.

Het enige stuk om te lachen was het gesprek met de dame via Facebook. Niet slecht, maar dat hebben we nu al wel genoeg gehad precies, daardoor voelde het ook wat 'te gemakkelijk' aan.

Het deel over de criticasters was het meest onnodige stuk in de show. Snapte niet wat hij hier mee wilde bereiken. Was gewoon even zijn persoonlijke frustratie uiten, maar daar had ik precies nu geen boodschap aan. Hij zei nog iets in de trend van 'ik ben niet kleinzerig/rancuneus' ... ik ga er vanuit dat dat zelfspot was :unsure:

Ook het deel van onze 'ondernemers uit de kempen' ... Op zich geen slechte invalshoek en goed om eens aan te kaarten. Maar hij maakte het ook groter dan het eigenlijk is. Afsluiten met 'kom maar op, ik ben er klaar voor', voelde voor mij dan ook te geforceerd aan.

Voor de rest had de omkadering ook niet veel om het lijf. De band was voor mij overbodig.

Chapeau wat hij met HHVB bereikt heeft. Zeker van genoten, vooral de beginshows dan.
En chapeau dat hij hier 2 sportpaleizen mee gevuld heeft.

Maar zeker een goed moment om te stoppen. Net als Van Peel met zijn politiek maatschappelijk conferences, zal De Rycke ook wel het gevoel hebben dat hij zichzelf begint te herhalen.

Vanavond de laatste show van Ricky Gervais eens kijken op Netflix :)

Laatst bewerkt:
HHVB: eindelijk gezien op VRT MAX vond het echt veel beter dan vorig jaar (over influencers waar ik als boomer nooit van gehoord had)
Enkel talkshowspel en Lubach vond ik echt slecht de rest vond ik wel goed. Zeker het stuk over de clickbait sites en de facebook comments

Gervais vond ik minder dit jaar

Ah ja, de passage van Lubach... was ik al vergeten (zegt ook genoeg). Was ook echt overbodig en eigenlijk niet grappig (jammer genoeg) ...

ps: ik snap de cameo van Gilles en Dimi niet echt, slechts 15 mensen in het sportpaleis zullen deze 2 herkend hebben

Ik was daar met een groepje van 12 personen, en zeker 10 van ons kenden Gilles en Dimi ;-)
Ik denk dat je onderschat hoe "bekend" die 2 zijn door de Mosselen-podcast, en dan nog zeker binnen Xander zijn fanbase.

Ik heb de show op VRTMax herbekeken samen met mijn vrouw (die niet mee was live), en toen Gilles in beeld kwam zei ze: "Aah, Voehelkes".
Zij heeft nog maar 2 afleveringen van Mosselen beluisterd (Zelzaatse Mammoetkat 1 & 2, dus zelfs zonder Dimi/Gilles). Ze heeft wel die "finding a format" filmpjes op Youtube indertijd gezien.

Ik vond het 1e deel top, dat was gepasseerd voor ik het doorhad hoelang hij eigenlijk al bezig was. Het voelde als slechts een kwartiertje.
Die game, Lubach (Las alles af, liet geen pauzes, het voelde als een verplicht nummertje) en Cooke vond ik slecht. Maar begrijpelijk dat hij daar iets deed voor zijn kostuumwissel en duidelijke lijn tussen de 2 delen.

Maar vanaf dan vond ik het over het algemeen niet goed. Te veel "emo" zaken. Dat hele stuk over recensies vond ik nutteloos, en toont wel Xander zijn slechte karaktertrekjes.
Het stuk over showcomm vond ik interessant en ik werd er kwaad van. Ik heb een bloedhekel aan ads, en aan influencers, tiktokkers, ... die massaal veel geld verdienen door de huidige ad-systemen.

Dat stuk met Marie José vond ik wel hilarisch. Maar net zoals vorig jaar, over die kerel met zijn grasmaaier(?), heb ik ergens diep in mijn hoofd zo toch een gevoel dat dat niet echt is. Misschien de aanzet en eerste x berichtjes wel. Maar ik durf denken dat alles wat aangedikt is. Maar misschien onderschat ik de domheid van bepaalde (types) personen wel.

Nu, ik weet wel niet of ik het een eventuele volgende keer zou overhebben om naar het Sportpaleis af te zakken. Ik ben om 17u30 thuis vertrokken en was rond 1u30 pas terug thuis. Vooral die 2x 45 minuten in de tram was een marteling, ik kan niet tegen drukte, warmte en heb een golfelleboog waardoor rechtstaan in de tram en mij vasthouden een marteling was.
Wel even luidop gelachen toen we in de terugrit aan een halte stopten en een groepje mensen (die overduidelijk ook van Xander kwamen en te voet naar een verdere halte gegaan waren om zo de drukte in de halte aan Sportpaleis te omzeilen) die wouden opstappen hoorde zeggen: "Miljaar, zoveel volk, we nemen de volgende tram wel". (Het was de laatste tram)

Ik ga 9/10 naar Xander zijn nieuwe zaalshow, maar hoop dat hij ergens op fietsafstand nog komt. Ik wil liever wat meer ontspannen zijn, en wat pintjes kunnen drinken. Voorlopig zijn er slechts enkele (grotere) zalen aangekondigd, maar kleinere zalen volgens naar het schijnt nog.

HHVB X op VRT Max bekeken. Het flesje water dat daar even in beeld verscheen bij Lubach was wel grappig, was de bier timeline *nog* slechter dat het moest gecorrigeerd worden? ;-)

Eerste deel was erg goed, en zijn moppen en observaties meestal ook wel vrij grappig. Erg goed dat hij die onzinwebsites aanhaalt, is echt een plaag.

Maar telkens bij zijn kritiek op recensenten etc bekruipt mij toch het gevoel dat het een ongelofelijke pestkop kan zijn. Dat je in je vorige shows uitdrukkelijk zegt dat je geen pestkop bent, maakt dat niet zomaar realiteit. En dan die website eigenaar uitdagen maar zijn naam en foto niet durven publiceren, is ook maar zwak en belachelijk.

Wel onverwacht toch wat een Endgame emotioneel moment bij de afsluiter. 8 jaar geleden HHVB ontdekt op youtube, en echt indrukwekkend dat ie nu in het sportpaleis staat. Dat verdient wel respect. En toont aan dat hij die bully-tactics toch echt niet nodig heeft.

Ik ben precies een vreemde eend in de bijt hier :unsure:

Ik vond de show, gewoon amusant?
Meermaals luidop gelachen. Xander zijn tempo zat goed. Een duidelijk statement gemaakt.

Het stuk van Lubach was inderdaad enorm slecht. Ik heb nu de indruk dat ‘ie enorm afhankelijk is van zijn autocue, die hier dus ontbrak. Je leest toch geen stukje van 10 minuten (?) af van enkele kaartjes?

De cameo’s zijn er ingeslopen de laatste jaren. Is dat de essentie? Nee.
Is dat nodig om HHVB breder toegankelijk te maken? Ja. I don’t blame him.

Het is een mooi einde van een geweldige reeks met hoogtepunten en ook wel enkele mindere passages. Het zogenaamde cringy einde paste dan ook perfect en laat zien waarom het stopt.

(En ook al is het rationeel absurd, het had nog cooler geweest om gewoon op het einde van het Showcomm gedeelte gewoon de naam en foto te laten zien. Maar ik denk niet dat er iemand graag 25k wegpist per show).

Laatst bewerkt:
HHVB X op VRT Max bekeken. Het flesje water dat daar even in beeld verscheen bij Lubach was wel grappig, was de bier timeline *nog* slechter dat het moest gecorrigeerd worden? ;-)

Eerste deel was erg goed, en zijn moppen en observaties meestal ook wel vrij grappig. Erg goed dat hij die onzinwebsites aanhaalt, is echt een plaag.

Maar telkens bij zijn kritiek op recensenten etc bekruipt mij toch het gevoel dat het een ongelofelijke pestkop kan zijn. Dat je in je vorige shows uitdrukkelijk zegt dat je geen pestkop bent, maakt dat niet zomaar realiteit. En dan die website eigenaar uitdagen maar zijn naam en foto niet durven publiceren, is ook maar zwak en belachelijk.

Wel onverwacht toch wat een Endgame emotioneel moment bij de afsluiter. 8 jaar geleden HHVB ontdekt op youtube, en echt indrukwekkend dat ie nu in het sportpaleis staat. Dat verdient wel respect. En toont aan dat hij die bully-tactics toch echt niet nodig heeft.
Als er een dwangsom van 125k€ boven mijn hoofd hangt, ga ik ook geen naam noemen. Het was cool geweest als hij dat wel deed, maar verder onnodig om zijn punt te maken en begrijpelijk dat hij het niet deed.

Ik vond hem bovendien erg geestig hoe hij JDC aanpakte. Stef is geen recensent, maar legacy uit één van de eerste HHVB. Die heeft eigenlijk opnieuw hetzelfde over zich gekregen omdat hij zich nog eens wou laten opmerken. Enkel die Tobias was een recensent en dan nog een slechte. Die kreeg wel het hardste over zich en het enige dat in de buurt van bullying kwam met de uithaal over muismatten op FACTS.

Smaken verschillen maar hier zeggen dat Xander 10 keer beter is dan Ricky Gervais is een betere mop dan heel Xander zijn 3,5 uur comedy bij elkaar.

Smaken verschillen maar hier zeggen dat Xander 10 keer beter is dan Ricky Gervais is een betere mop dan heel Xander zijn 3,5 uur comedy bij elkaar.

Uitspraak van de lokale dorpszot :lol:.

Al vond ik Ricky zeker ook een pak minder dit jaar. Die zijn plaat is ondertussen ook wel grijs gedraaid (we mogen vandaag niks meer zeggen, maar ik doe het toch blabla).

Ricky zijn show was inderdaad beduidend minder en zijn plaat is donkergrijs gedraaid. Ik heb 0 maal luidop moeten lachen. Het is niet omdat je een grote naam was vroeger, dat je vandaag de dag nog grappig bent. Nogmaals, ik heb 0 maal luidop moeten lachen met Ricky Gervais.

Vorig jaar (2025 :D) meermaals strike gelegen tijdens een van de vele shows van onze Belgische standup comediants. Ik haat het als mensen hun idolen beschermen. Alsof die onaantastbaar zijn en niets fout kunnen doen.

De show van Xander in 3 stukken moeten kijken. Heeft denk ik vooral met mezelf te maken dat ik na een uur in slaap begin te vallen.

Show zelf was echt wel OK en zeker een sluitstuk voor HHVB. Het geraakt zeker niet aan het niveau van de beginjaren.

De show leent zich imo ook niet voor zo grote zaal, zelfs niet voor de lotto arena. Het blijft, zoals hij zelf zegt, hij achter een bak die een Powerpoint presentatie geeft.

Maar het blijft wel zeer straf om van de eerste show van hhvb (zijn zwanenzang, als dit niet lukte was het gedaan met comedie voor Xander) naar 10 jaar later 2 keer een Sportpaleis kunnen vullen.

Als er een dwangsom van 125k€ boven mijn hoofd hangt, ga ik ook geen naam noemen. Het was cool geweest als hij dat wel deed, maar verder onnodig om zijn punt te maken en begrijpelijk dat hij het niet deed.

Ik dacht dat het 5000 of 25000 EUR was, niet 125 000 EUR?
Maar goed, dat begrijp ik uiteraard, maar doe dan niet zo cringe met 'ik ben niet bang van u', terwijl je dat duidelijk wel bent, want je durft zijn foto niet te tonen.

Ik vond hem bovendien erg geestig hoe hij JDC aanpakte. Stef is geen recensent, maar legacy uit één van de eerste HHVB. Die heeft eigenlijk opnieuw hetzelfde over zich gekregen omdat hij zich nog eens wou laten opmerken. Enkel die Tobias was een recensent en dan nog een slechte. Die kreeg wel het hardste over zich en het enige dat in de buurt van bullying kwam met de uithaal over muismatten op FACTS.
Dat is toch niet meer lachen met radio/tv/film of dingen die geproduceerd worden door die mensen? Dat zijn persoonlijke aanvallen. En ja, zo eens een scheve opmerking over een publiek figuur zijn uiterlijk, zoals bij Stijn Baert, dat is wat flauw en verder misschien wel/niet grappig. Maar als je echt doorgaat op die mensen hun persoon, dan gaat dat toch echt wel ver richting pesten en/of afpersing "lach met mij en ik maak u belachelijk voor een gans sportpaleis". Dat is ook niet bevorderlijk voor objectieve recensies. Dat vind ik wat jammer. Ook al zijn de grappen grappig, het is soms wat wrang. Ook ietwat hypocriet, omdat ie dan bij het showcomm stuck zich wel gedraagt en niet persoonlijk wordt, omdat die mensen geld en advocaten hebben.

Ik dacht dat het 5000 of 25000 EUR was, niet 125 000 EUR?
Maar goed, dat begrijp ik uiteraard, maar doe dan niet zo cringe met 'ik ben niet bang van u', terwijl je dat duidelijk wel bent, want je durft zijn foto niet te tonen.

Dat is toch niet meer lachen met radio/tv/film of dingen die geproduceerd worden door die mensen? Dat zijn persoonlijke aanvallen. En ja, zo eens een scheve opmerking over een publiek figuur zijn uiterlijk, zoals bij Stijn Baert, dat is wat flauw en verder misschien wel/niet grappig. Maar als je echt doorgaat op die mensen hun persoon, dan gaat dat toch echt wel ver richting pesten en/of afpersing "lach met mij en ik maak u belachelijk voor een gans sportpaleis". Dat is ook niet bevorderlijk voor objectieve recensies. Dat vind ik wat jammer. Ook al zijn de grappen grappig, het is soms wat wrang. Ook ietwat hypocriet, omdat ie dan bij het showcomm stuck zich wel gedraagt en niet persoonlijk wordt, omdat die mensen geld en advocaten hebben.
25k€ per show met een maximum van 125k€. Anyway, het zou wel pissing away money zijn.

Het is bij Xander altijd zo, en dat zegt hij ook elke keer letterlijk, dat als je uithaalt naar hem dat je respons kan verwachten. Dat lijkt me nu zo gek toch niet? Ik vond behalve het stukje over die Tobias eigenlijk niets echt gigantisch op de man.

Terug
Bovenaan