Vlaamse stand-up comedy

Enkele weken terug naar William Bouva zijn show geweest, had positieve reacties in De Standaard gekregen ook. Ik vond het echter allemaal zeer matig, simpele moppen die je al lang voelt aankomen, veel te veel herhalingen en rode draad doorheen de show niet interessant. Zowel mijn vrouw als de rest van de zaal vond het precies allemaal maar matige boel.
Yeah, enkel een bepaald Antwerps publiek kan zijn shows nog smaken.

Enkele weken terug naar William Bouva zijn show geweest, had positieve reacties in De Standaard gekregen ook. Ik vond het echter allemaal zeer matig, simpele moppen die je al lang voelt aankomen, veel te veel herhalingen en rode draad doorheen de show niet interessant. Zowel mijn vrouw als de rest van de zaal vond het precies allemaal maar matige boel.
Snap de lof wel. Moppen vond ik ook niet top. Maar zit structureel toch echt niet slecht in mekaar. Die rode draad ook net 1 van de sterktes. Is een voorstelling met een boodschap, en dat kan ik wel appreciëren.

Al snap ik ook dat niet iedereen daar een boodschap aan heeft.

Ook zijn voorstelling die hij brengt op scholen en bedrijven vind ik trouwens heel interessant.

Die show van Kamiel Spiessens. Wat een absolute bagger is me dat.

En die trekt dus volle zalen hè. En die mensen lachen daar met de grootste onzin eerst.

Die show van Kamiel Spiessens. Wat een absolute bagger is me dat.

En die trekt dus volle zalen hè. En die mensen lachen daar met de grootste onzin eerst.

Ik vond het ook bagger. Waren er samen met schoonouders naartoe gegaan als cadeau voor hen. Zij vonden het geweldig, wij (beide 38) not so much. Beetje Verwacht en toch ook niet helemaal, wij zijn er uiteindelijk toch ook mee opgegroeid en ik herinner mij dat nog wel als grappig.

Spijtig om te horen. Maar misschien verkeerde verwachtingen? Ik meet Kris Van den Durpel nog altijd bijna even hoog als Urbanus. Absurd talent.

Maar het Spiessens typetje was denk ik toch altijd zijn zachtste en meest warme kant nee?

Ik vond het ook bagger. Waren er samen met schoonouders naartoe gegaan als cadeau voor hen. Zij vonden het geweldig, wij (beide 38) not so much. Beetje Verwacht en toch ook niet helemaal, wij zijn er uiteindelijk toch ook mee opgegroeid en ik herinner mij dat nog wel als grappig.

Alles heeft zijn tijd. Bij muziek kan het zeker werken om x aantal jaar later een comeback te maken en je grootste hits opnieuw te spelen, maar bij comedy...

Het werkt niet om iets van 20-25 jaar geleden terug op te rakelen en dat terug naar het hoogste niveau te tillen. Het verkoopt uit omdat mensen dat kennen uit hun jeugd, en als ze het goed vinden is dat eerder uit een soort van nostalgisch gevoel volgens mij. Idem met de show van De Pauw (los van alle andere hetze daarrond), ik kan me niet voorstellen dat dat héél goed is. Hij is gewoon zijn houdbaarheidsdatum voorbij, idem met Chris VdD. Ze hebben een prime moment gehad.

Humor evolueert. Om de zoveel tijd heb je toch verandering nodig.

Ik vond programma's zoals Chris&Co vroeger ook heel grappig (zat toen net in het middelbaar). Omdat ik toen jong was? Omdat het toen grappig was in zijn tijdsgeest? Geen idee, maar ik denk dat ik er nu niet meer zo goed mee zou kunnen lachen, moest ik het terugzien.

Veel mensen gaan inderdaad naar zo'n show met een honger naar nostalgie in de rugzak. Op zich leuk voor Chris VdD, al blijft het jammer dat nieuw, minder bekend talent op die manier minder volk naar de zalen weet te krijgen.

Spijtig om te horen. Maar misschien verkeerde verwachtingen? Ik meet Kris Van den Durpel nog altijd bijna even hoog als Urbanus. Absurd talent.

Maar het Spiessens typetje was denk ik toch altijd zijn zachtste en meest warme kant nee?
Ik was met immens lage verwachtingen vertrokken. ;)

Was daar ook niet vrijwillig, maar voor mijn job.

Merk precies ook op dat die mannen met ouder worden toch qua humor serieus wat pluimen verliezen. Al schatte ik Vanden Durpel nooit echt heel hoog in. Maar die eerste seizoenen van Chris en co kon ik nog wel smaken.

Alles heeft zijn tijd. Bij muziek kan het zeker werken om x aantal jaar later een comeback te maken en je grootste hits opnieuw te spelen, maar bij comedy...

Het werkt niet om iets van 20-25 jaar geleden terug op te rakelen en dat terug naar het hoogste niveau te tillen. Het verkoopt uit omdat mensen dat kennen uit hun jeugd, en als ze het goed vinden is dat eerder uit een soort van nostalgisch gevoel volgens mij. Idem met de show van De Pauw (los van alle andere hetze daarrond), ik kan me niet voorstellen dat dat héél goed is. Hij is gewoon zijn houdbaarheidsdatum voorbij, idem met Chris VdD. Ze hebben een prime moment gehad.

Humor evolueert. Om de zoveel tijd heb je toch verandering nodig.

Ik vond programma's zoals Chris&Co vroeger ook heel grappig (zat toen net in het middelbaar). Omdat ik toen jong was? Omdat het toen grappig was in zijn tijdsgeest? Geen idee, maar ik denk dat ik er nu niet meer zo goed mee zou kunnen lachen, moest ik het terugzien.

Ik heb dat zelfs met Urbanus. Als tiener kon ik daar geweldig mee lachen, maar nu krijg ik vaak amper een glimlach meer op mijn gezicht.

De shows van Hans Teeuwen daarentegen, blijven gewoon goud na al die jaren. Op een externe schijf recent zijn shows uit de jaren 90 teruggevonden, en toch weer veel schaterlachen en bulderlachen.

Van den Durpel had indertijd wel heel wat leuke typetjes (al zijn sommigen ondertussen wel wat gedateerd). Maar Spiessens was toch écht 1 van de mindere. Kon daar eigenlijk iemand mee lachen buiten de bomma? En nu een hele show van dat? Yikes!

De eindejaarsconference van 2024 van Jeroen Leenders.
Ik denk dat ik deze man maar eens live moet gaan bekijken.

Terug
Bovenaan