Vlaamse Regering moeilijker dan verwacht: na gemeenteraadsverkiezingen?

Met zouden ze gewoon nog meer gestegen zijn.

Je kan het ook omdraaien. Het fiscaal voordeel wordt hier afgeschaft en de woningprijzen exploderen sinds 2020 als nooit voorheen. Kopers hebben hier in ieder geval geen baat bij gehad. Het zijn vooral de verkopers, veelal boomers CVP-kiesvee, dat hierbij wel gevaren heeft.

Want wanneer deze maatregel zijn beoogde doel had gehaald was de zoveelste verlaging van de registratierechten niet nodig geweest.

Je kan het ook omdraaien. Het fiscaal voordeel wordt hier afgeschaft en de woningprijzen exploderen sinds 2020 als nooit voorheen. Kopers hebben hier in ieder geval geen baat bij gehad. Het zijn vooral de verkopers, veelal boomers CVP-kiesvee, dat hierbij wel gevaren heeft.

Want wanneer deze maatregel zijn beoogde doel had gehaald was de zoveelste verlaging van de registratierechten niet nodig geweest.
Je negeert compleet wetenschappelijke, internationale consensus en gaat zelfs het tegendeel zeggen: straf!

En negeert ook even dat alle bouwmaterialen veel duurder zijn geworden , dat gronden almaar schaarser worden en er gewoon tekort aan woningen (of teveel alleenwonende) tout court is dat ook de prijs opdringt

Verlagen registratierechten heeft niet als doel de prijs te laten zakken, uw totale budget blijft namelijk hetzelfde

Als je politiek verwijten wilt maken is dat gebrek aan simpelre regelgeving, lokaal beleid om vergunningen af te leveren en cvp-beleid om verspreid wonen te stimuleren (met opkomst auto).

Laatst bewerkt:
Je negeert compleet wetenschappelijke, internationale consensus en gaat zelfs het tegendeel zeggen: straf!

En negeert ook even dat alle bouwmaterialen veel duurder zijn geworden , dat gronden almaar schaarser worden en er gewoon tekort aan woningen (of teveel alleenwonende) tout court is dat ook de prijs opdringt

Verlagen registratierechten heeft niet als doel de prijs te laten zakken, uw totale budget blijft namelijk hetzelfde

Als je politiek verwijten wilt maken is dat gebrek aan simpelre regelgeving, lokaal beleid om vergunningen af te leveren en cvp-beleid om verspreid wonen te stimuleren (met opkomst auto).
Ga op basis van die wetenschappelikke internationale consensus maar eens uitleggen aan de koper die op 1 maart 2020 zijn woning gekocht heeft dat hij veel beter af is dan de kopers die een jaar eerder gekocht hebben. Op het einde van de rit zien die mensen gedurende de looptijd van hun hypotheek een paar duizend euro per jaar aan hun neus voorbij gaan terwijl zij dit niet vertaald hebben gezien in een evenredige vermindering van de aankoopprijs. Daar heb ik geen studies voor nodig om te weten dat mensen in die situatie er gewoon bekaaid vanaf gekomen zijn. Men had die afbouw minimaal over langere tijd (jaren) moeten spreiden. Regelrecht fiasco.

Helemaal niet, dat zat gewoon mee in ontleencapaciteit (net zoals de registratierechten, je gaat nu gewoon x euro meer aan de verkoper betalen ipv aan de staat)

Staat duidelijk in artikel

De oude Belgische/Vlaamse woonbonus had geen effect op ontleningscapaciteit. Er was geen enkele bank die daar mee rekening hield.. De Belgische woonbonus was altijd gelimiteerd ten opzichte de Nederlandse oude fiscale regels van de hypotheekrente die onbeperkt was . In combinatie met de bulletloan stijl van leningen in Nederland die juist eigenlijk gepromoot werden door dat fiscaal systeem van de hypotheekrenteaftrek werd het compleet zot natuurlijk.

Dus het Nederlands systeem gebruiken om diezelfde logica toe te passen in België is niet juist. :p

Het is niet omdat een doctoraatstudent iets schrijft dat dat ook klopt :p.

De woonbonus mocht nooit bestaan hebben. Dat wel. Het was gewoon geld weggeven zonder beleid erachter.

De oude Belgische/Vlaamse woonbonus had geen effect op ontleningscapaciteit. Er was geen enkele bank die daar mee rekening hield.
hmm... ik weet het niet hoor. Ik heb alvast mijn financiële leencapaciteit zo getoond aan de bank en daar was geen opmerking over.

(bij ons speelde het feit dat we 2 woonbonussen konden combineren natuurlijk wel een rol + dat we blijkbaar sowieso nog meer konden lenen).

hmm... ik weet het niet hoor. Ik heb alvast mijn financiële leencapaciteit zo getoond aan de bank en daar was geen opmerking over.

(bij ons speelde het feit dat we 2 woonbonussen konden combineren natuurlijk wel een rol + dat we blijkbaar sowieso nog meer konden lenen).

De reden waarom:
1. het is niet omdat je een fiscale woonbonus hebt, dat je perse een saldo hebt in jouw voordeel op moment van het aanslagbiljet of dat die gebruikt kan worden om de lening af te lossen (omdat de overheid die altijd als eerste gaat gebruiken om een andere schuld af te lossen.)
Banken gaan daardoor geen rekening mee houden.

2. Als iemand langdurig werkloos/ziek werd, dan had die geen voordeel meer aan de woonbonus

3. Je woonbonus wordt 1 keer per jaar verrekend terwijl je aflossing maandelijks is. Ook niet logisch om daar rekening mee te houden omwille van liquiditeit. Als een lening maandelijks wordt afbetaald, dan wil je zeker zijn dat die iedere maand kan betalen.

4. In tijd beperkt/max beperkt (in tegenstelling tot de nederlandse hypotheekaftrek van jaren terug wat de facto bulletloans van lange duur promootte totdat ze beslist hadden dat een lening ook kapitaalsaflossingen moest hebben om in aanmerking te komen voor de hypotheekaftrek in NL want zo'n systemen zorgt ook mee voor bankencrissen.)

5. De bank beslist niet of je een woonbonus krijgt. Het is de bevoegdheid van de fiscus. Meeste banken zeggen al een tijdje aan hun personeel om geen aangiftes in te vullen voor klanten want teveel traantjes en miserie achteraf.

(Vb uit de werkelijkheid. Bank geeft lening aan zogenaamd aan persoon voor enige en eigen woning. Maakt die klant twee appartementen van dat ene huis. Geen enige woning -> geen woonbonus. Persoon klaagt achteraf waarom geen woonbonus want bank zei anders. Bank wist natuurlijk niet dat die er 2 appartementen ging van maken. 1 voor zijn eigen en 1 om te verhuren :p)

ja, ik snap dat je het niet zomaar mag aftrekken hoor :). Ik geef alleen aan dat men in de praktijk daar wel wat rekening mee houdt.

(en blij, want wat we terugkrijgen van de belastingen in de laatste 3 jaar is ongeveer evenveel als het inkomen van mijn vrouw in die laatste 3 jaar :p)

ah ja een nachtje doordoen om ergens in de geschiedenis hooguit maar een voetnoot voor te stellen. goed bezig die mannen
Lijkt me dat als de dagdagelijke politiek al een voetnoot wordt in de geschiedenis, je al heel goed bezig bent, of net helemaal niet.

In een stabiel land zoals dit, met dan nog ons partijstelsel en onze veelvoud aan regeringen, denk ik dat een of ander historische overeenkomt (die dat ook werkelijk blijkt te zijn hé, niet de zelfreclame die je vaak hoort) nu wel heel zeldzaam is.

Lijkt me dat als de dagdagelijke politiek al een voetnoot wordt in de geschiedenis, je al heel goed bezig bent, of net helemaal niet.

In een stabiel land zoals dit, met dan nog ons partijstelsel en onze veelvoud aan regeringen, denk ik dat een of ander historische overeenkomt (die dat ook werkelijk blijkt te zijn hé, niet de zelfreclame die je vaak hoort) nu wel heel zeldzaam is.
Dat ze tegenovergestelde belangen hebben en toch kunnnen regeren, ja op dat vlak heb je volkomen gelijk. Maar ik heb het over punten dat ze allen gezamenlijk overeenkomen. vb ze willen allemaal "minder overheid", maar ook op dat vlak struikelen ze over puntjes en komma's dat het triestig is. Er was al van in het begin geen intentie om grote maatregelen te nemen, zo blijkt achteraf. Het is gewoon status quo. Ze "mikken" zelfs niet hoger. Allemaal systeempartijen dus.

De explosie op de vastgoedmarkt heeft helemaal niks met de afschaffing van de fiscale aftrek te maken. Het heeft alles met Corona & Oekraïne te maken.

En wees er maar zeker van..iedereen is nu happy, want de rente gaat zakken..maar dit zal ervoor zorgen dat meer mensen gaan lenen => meer vraag => woningprijzen zullen terug stijgen.

Wat ik niet snap is de versoepeling van de renovatieplicht. In tijden dat het super slecht gaat in de sector, is zo'n renovatieplicht echt een verademing voor de bouwsector.
Even de consument buiten beschouwing, maar als ze dat gaan versoepelen, gaat er op termijn minder vraag zijn naar renovaties en zullen er ook jobs sneuvelen.

De explosie op de vastgoedmarkt heeft helemaal niks met de afschaffing van de fiscale aftrek te maken. Het heeft alles met Corona & Oekraïne te maken.

En wees er maar zeker van..iedereen is nu happy, want de rente gaat zakken..maar dit zal ervoor zorgen dat meer mensen gaan lenen => meer vraag => woningprijzen zullen terug stijgen.

Wat ik niet snap is de versoepeling van de renovatieplicht. In tijden dat het super slecht gaat in de sector, is zo'n renovatieplicht echt een verademing voor de bouwsector.
Even de consument buiten beschouwing, maar als ze dat gaan versoepelen, gaat er op termijn minder vraag zijn naar renovaties en zullen er ook jobs sneuvelen.
Ik snap die versoepeling van de renovatieplicht wel. Het zijn de lagere klassen die vooral getroffen worden door die verplichting. De anderen hebben de middelen om een recente woning met een goed EPC aan te kopen of gaan spontaan die renovaties doen, als je financieel kan ga je altijd inspanningen doen om uw woning verbruiksvriendelijker te maken, mensen denken ook aan de herverkoopwaarde van hun woning.
Het is de lage klasse die met hun budget vooral woningen/appartementen met een slecht EPC kunnen aankopen, een directe renovatieplicht maakt het lastig om een eigen woning te verwerven dus je duwt hun richting de veel te dure huurmarkt. Ik snap dat men ademruimte wil geven om meer op eigen tempo die renovatie te gaan plannen.

En uw 2050 doelstellingen worden moeilijker behaald.
Ook...en dan zal er bij de volgende regering (binnen 5jr) sowieso iets moeten gebeuren.
Dit is gewoon puur uitstel gedrag om de consument tevreden te houden.
Dit wordt een dossier zoals de kernuitstap dat steeds werd doorgeschoven tot het niet anders kon.

Terzijde wel even een vraag in verband met die verplichte renovatie. Waarom wordt er bij de verkoop van wagens een keuring gevraagd..en bij woningen niet? Waarom zou je het D-label niet voor verkoop moeten halen?

Dit getuigt weer van een fundamenteel gebrek aan lange termijnvisie en hoe men de klimaatproblematiek ook gewoon ad hoc blijft benaderen.

In de praktijk wil dit eigenlijk zeggen dat alle oude woningen quasi onveranderd mogen blijven want een EPC D is echt iets heel basic om te halen dat voor quasi iedere woning met een zeer minimale ingreep haalbaar is.

Ik snap die versoepeling van de renovatieplicht wel. Het zijn de lagere klassen die vooral getroffen worden door die verplichting. De anderen hebben de middelen om een recente woning met een goed EPC aan te kopen of gaan spontaan die renovaties doen, als je financieel kan ga je altijd inspanningen doen om uw woning verbruiksvriendelijker te maken, mensen denken ook aan de herverkoopwaarde van hun woning.
Het is de lage klasse die met hun budget vooral woningen/appartementen met een slecht EPC kunnen aankopen, een directe renovatieplicht maakt het lastig om een eigen woning te verwerven dus je duwt hun richting de veel te dure huurmarkt. Ik snap dat men ademruimte wil geven om meer op eigen tempo die renovatie te gaan plannen.
Had het dan niet beter geweest te zeggen D-label 7-10jr na aankoop (ipv 5)?
Snap wel waarom ze het doen..anderzijds zijn er ook de doelstellingen die we allemaal moeten behalen.
Vind het terugtrekken uit een eerder akkoord altijd zo'n gevaarlijk precedent. Dan is geen enkel akkoord echt bindend.
Mensen zouden kunnen zeggen "gohja, we wachten op de volgende regering en mss schaffen zij alles af"

Terug
Bovenaan