Virussen, Schimmels & Bacteriën

Vierkant

Well-known member
Deel hier het laatste nieuws over (zorgwekkende) ziek- en doodmakers.

Het is leuk vertoeven deze week op de voorpagina van onze kwaliteitskrant:


 
Laatst bewerkt:
Deel hier het laatste nieuws over (zorgwekkende) ziek- en doodmakers.

Het is een leuk vertoeven deze week op de voorpagina van onze kwaliteitskrant:


Mijn vader zijn longen zijn ook deels opgegeten en aangetast door een schimmel (verzwakt door chemo) en er aan overleden. Voor gezonde mensen kunnen al deze schimmels geen kwaad, maar als je pech hebt, een chemosessie volgt en je krijgt te maken met deze zeldzame schimmels? Ja dan ben je er dus aan.

Over het virusartikel spreek ik mij niet uit. Om de zoveel tijd komt er wel een nieuw verschrikkelijk virus dus 'wait and see zeker'?
 
In de geschreven menselijke geschiedenis zijn er virussen geweest die miljoenen slachtoffers hebben gemaakt en een grote impact hadden op de samenleving - groter dan wat we met corona hebben gezien, maar nog niet in die mate dat de mensheid zelf in gevaar kwam. Vroeger, nog voor de globalisering bestond, waren er wel virussen die hele regio's decimeerden, maar waren de hygiënische standaarden zeer laag. De reistijden waren ook groot. De pest die in de 14de eeuw zoveel overlijdens veroorzaakte zou vandaag weinig kans maken in onze maatschappij. Vandaag is de wereld wel een stuk geglobaliseerder: een virus kan op een dag tijd de hele wereld rondgeraken. Dus als er echt een "killer virus" zou ontstaan, dan wordt het moeilijk om eraan te ontsnappen.
 
Als een virus te dodelijk is, is dat ook niet zo goed voor de verspreiding er van (als de gastheer sterft kan die ook het virus niet meer verspreiden). Dus meestal is er een trend dat wanneer er een nieuw virus opduikt, dat muteert naar een minder dodelijke variant die zich beter verspreidt.
Het slechtste is natuurlijk wanneer een virus een lange incubatietijd heeft, zeer besmettelijk is, en zeer dodelijk. Covid heeft een lange incubatietijd en is zeer besmettelijk maar niet zo heel dodelijk (hoewel de eerste varianten veel gevaarlijker waren dan Omicron)
 
Als ik me niet vergis is marburg vergelijkbaar met ebola. En is het ook geen 'nieuw virus'. In het ergste geval heb je een soort ebola-epidemie/pandemie zoals we een vijftal jaar geleden hebben gehad.

Wat betreft de schimmel, als je een verzwakt immuunsysteem hebt kan dat gevaarlijk zijn, maar zelfs een verkoudheid kan gevaarlijk zijn voor iemand met ernstig verzwakte immuniteit. Meestal is het een combinatie of ligt de reden van die verzwakte immuniteit elders en is dan niet veel meer nodig.
 
Terug
Bovenaan