Vingerafdrukken laten nemen

hanada

Banned
Hoi
Onlangs heb ik mijn eID moeten laten vernieuwen en gedurende die procedure moest ik 2X mijn vingerafdrukken laten afnemen. Ik waande me in een FBI film waarvoor ik uiteraard de terrorist casting had gehaald.
Blijkbaar is dit voor de veiligheid. Aldus een medewerkster van de overheid.
Nu kan ik nergens terugvinden of linken hoe vingerafdrukken indienen kan bijdragen tot onze veiligheid...
Ik begrijp überhaupt niet eens waartegen wij ons die veiligheid moeten garanderen: zijn er dan werkelijk zo veel misdaden, problemen, onveiligheden... gaande op dat vlak momenteel? Wie of wat kan daar allemaal iets mee?
 
“… Vingerafdrukken veranderen dus niets aan uw of mijn (on)veiligheid. Het enige doel dat ze nu nog hebben, is het tegengaan van identiteitsfraude. Dat meer dan 90% van alle identiteitsfraude online gebeurt, of te maken heeft met financiële transacties waar de vingerafdruk helemaal niks kan betekenen, hindert onze beleidsmakers niet. …”

Bron
 
ID-vingerafdrukname werd nu eenmaal goedgekeurd en daar gaan we mee moeten leven (tot een slimmerik die een gat vindt in de wetgevingen en het daarmee verwerpt).
Helpt natuurlijk niet dat men vorige week, het afluisteren van telefoongesprekken nietig heeft verklaard en de politie andere manieren zal moeten gaan zoeken om criminelen te pakken, zoals een database van vingerafdrukken.

Zolang ik in mijn privé niets heb met biometrische codes zoals een alarmsysteem, smartphone-ontgrendeling of dergelijke, boeit me het niet dat ze vingerafdrukken nemen voor de ID. Als hierdoor misdaden kunnen opgelost worden door vingerafdrukken te vergelijken van gans de Belgische bevolking, doe ik dat met liefde zelfs.

Probleem zal de online database zijn en of die genoeg beveiligd wordt door de overheid :rofl:.
En, verlies je huidige ID niet, want als blijkt dat jouw afdruk elders werd gebruikt en je hebt een aangifte van verlies aangegeven, dan kunnen ze het verhalen op u, want je dient zorg te dragen voor belangrijke documenten :unsure:.
Grote factor is evolutie van de identiteitscriminaliteit. Hoever kunnen die erin gaan? Hoe makkelijk gaan die aan vingerafdrukken geraken van onze ID'?

Ben er zelf voor, maar de criminelen zijn gewiekst en hoever gaat de overheid ons in de (hopelijk) verre toekomst technologische zaken opdringen met biometrie? Daarvoor heb ik wel wat angst.
 
Is al jaren zo voor het aanvragen van een internationaal reispaspoort maar nu dus ook voor de gewone identiteitskaart. Maakt me an sich ook weinig uit dat de overheid onze vingerafdrukken heeft. Vraag is alleen hoe veilig die bewaard worden, wie er allemaal toegang tot heeft, en wat de implicaties zijn als die data toch gelekt zou kunnen worden.
 
en de politie andere manieren zal moeten gaan zoeken om criminelen te pakken, zoals een database van vingerafdrukken.
Alleen mogen ze niet aan die database. Alleen als je als crimineel bij de politie je vingerafdruk moest afgeven (of welke redenen dan ook) kom je in de database terecht die anderen (met toestemming) mogen raadplegen.
De database die gebruikt wordt voor de eID vingerafdrukken mag normaal niet gebruikt worden door de politie en wie dan ook.
Alleen zijn ze wel nog zo debiel om die vingerafdrukken op een database op te slaan ipv zuiver in de identiteitskaarten zelf.
 
Ik geef het +- een jaar tot er plots een verzameling van enkele tienduizenden vingerafdrukken online aangeboden worden. Absoluut geen voorstander van dergelijke privé zaken centraal op te slaan.
Maar er is geen centrale databank met vingerafdrukken, ze staan enkel op de (contactloze) chip en zijn geëncrypteerd.

Ik ben er ook geen voorstander van, maar je kan er niets aan doen.
Beroep door ministry of privacy bij het grondwettelijk hof is ook verworpen: https://www.const-court.be/public/n/2021/2021-002n-info.pdf
 
Maar er is geen centrale databank met vingerafdrukken, ze staan enkel op de (contactloze) chip en zijn geëncrypteerd.

Ik ben er ook geen voorstander van, maar je kan er niets aan doen.
Beroep door ministry of privacy bij het grondwettelijk hof is ook verworpen: https://www.const-court.be/public/n/2021/2021-002n-info.pdf
Dat vind ik dus zo vreemd. Wordt enkel lokaal op de chip opgeslagen, wat is dan het nut voor de politie bv? Nu kunnen ze alsnog niet gaan zoeken in een centrale DB wanneer ze ergens onbekende vingerafdrukken vinden? Enige nuttige dat ik mij kan inbeelden is een meer sluitende bevestiging hebben dat de ID kaart echt van de persoon in kwestie is (want vingerafdrukken zijn al wat moeilijker te faken dan iemands uiterlijk).
 
Maar er is geen centrale databank met vingerafdrukken, ze staan enkel op de (contactloze) chip en zijn geëncrypteerd.

Ik ben er ook geen voorstander van, maar je kan er niets aan doen.
Beroep door ministry of privacy bij het grondwettelijk hof is ook verworpen: https://www.const-court.be/public/n/2021/2021-002n-info.pdf
Voor zover ik me herinner is er wel een databank, voor het tijdelijk op te slaan.
Zo kunnen ze het proces van opname vingerafdruk tot het maken van Id-kaart overbruggen.


3 maand lang op een centrale databank.

Het belachelijkste vind ik dat alle adviezen vernietigend waren over het centraal opslaan er van. En toch hebben ze het gedaan...
 
Terug
Bovenaan