Vignetten, Milieustickers en Tol (UPDATED 08/05/2025)

Schapen? Omdat je de wet volgt?
Gedeeltelijk ja. Ge moet u erbij neerleggen omdat democratisch vekozen politiekers doen wat ze willen, omdat ze verkozen zijn.
't Zou fijner zijn mochten we over dergelijke zaken kunnen stemmen zoals in o.a. Zwitserland. 't Zou rap gedaan zijn met al die zever, en eventuele wetten zouden beter uitgewerkt en doordacht worden.

Het crit'air vignet zou ook geldig zijn in Spanje. Kan iemand dit bevestigen?
Mijn dochter zou Barcelona willen bezoeken en daar heb je ook een milieusticker nodig
Niet volgens deze website:

Mijn dochter zou Barcelona willen bezoeken en daar heb je ook een milieusticker nodig

Gedeeltelijk ja. Ge moet u erbij neerleggen omdat democratisch vekozen politiekers doen wat ze willen, omdat ze verkozen zijn.
't Zou fijner zijn mochten we over dergelijke zaken kunnen stemmen zoals in o.a. Zwitserland. 't Zou rap gedaan zijn met al die zever, en eventuele wetten zouden beter uitgewerkt en doordacht worden.

Niet volgens deze website:
Website van de DGT gecheckt, je kan met een buitenlands ingeschreven voertuig geen "Distintivo Ambiental" of te milieusticker aanvragen.

Hier is die info ook te vinden: https://www.touring.be/nl/artikels/lez-spanje

Voertuigen met een buitenlandse nummerplaat kunnen voorlopig geen Spaans vignet kopen. Een Deense, Duitse, Franse of Oostenrijkse milieusticker is in sommige gevallen in Spanje geldig. Op site van Direction General de trafico (DGT) kan je nagaan welke buitenlandse stickers met de Spaanse stickers overeenstemmen.
En specifiek voor Barcelona:

Barcelona​

In Barcelona mogen een aantal voertuigen tijdens de werkdagen tussen 7u en 20u niet meer rijden binnen de “Rondas” van Barcelona. Het circulatieverbod geldt voor de volgende voertuigen:

• Benzinevoertuigen met euronorm 0 tot en met 2 (eerste registratie vóór het jaar 2000);
  • dieselvoertuigen Euronorm 0 tot en met 3 (eerste registratie vóór 2006);
  • motoren en bromfietsen Euronorm 0 tot en met 1 (eerste inschrijving voor 2003).
Voertuigen met een buitenlandse nummerplaat die in de milieuzone mogen circuleren moeten zich vooraf online registreren. De inschrijving is twee jaar geldig en kost €7.

Voertuigen die niet aan de emissienorm voldoen (zie boven) kunnen een dagpas aanschaffen. Men mag maximaal 10 dagpassen per jaar kopen. De dagpas kan ofwel ter plaatse of via het internet aangekocht worden.

Uitgebreide informatie vind je ook op de website van Barcelona.
Hier online registreren dus: https://zberegistre.ambmobilitat.cat/en/VehiclesEstrangers

Spanje ook al ofwa.

't Is erger dan de covid tijden, overal moet ge u nu gaan registreren. Geen enkele coordinatie tussen de landen...

Waar gaan we toch weer naartoe...?

Beste zou zijn dat de hele EU éénzelfde inschrijving, nummerplaatsysteem en homogene definitie (wat er in feite al is met de Euronorm) gebruikt, en zulke stickers voor dit of dattes AFSCHAFT.

Tolwegen/rekeningrijden/vignette? Ok, maar dan een bakske die voor alle landen werkt.

Net opgezocht, buitenlandse voertuigen kunnen dit niet aanvragen voor Spanje, wel is het vignet van Frankrijk ook geldig.

Ondertussen bijna in San Sebastian en al 130€ kwijt aan tol alleen urghhh.
Al sjans zijn de toiletten toch nog gratis in France..

Ik heb een vignet aangevraagd met hoogdringendheid voor een specifieke dag (aangezien ik geen tijd heb om 15 dagen te wachten tot mijn aanvraag wordt goedgekeurd) en dat heeft mij 5 euro gekost.
Je kunt zo maximaal 24x per jaar in de LEZ zone van Barcelona.

Maar het is frappant dat burgers dit als schapen accepteren van de overheid... Een beetje burgerlijke ongehoorzaamheid moet toch kunnen...
Komkom, je kan uw frustraties hebben over die vignetten, op den duur plakt uw ruit vol. Maar wat blaten (pun intended) over schapen is eerder iets voor op de schild en vriendjes chatgroep. Anders ook onze nummerplaat eraf schroeven uit burgerlijke ongehoorzaamheid? Bende schapen die allemaal traceerbaar zijn met die nummerplaat.

Het stickertje kost geen drol. Schijnt dat je in Zwitserland ook eentje moet plakken, nog een pak duurder trouwens. (ja, tegenwoordig kan het ook digitaal, I know)

Kun je in Frankrijk bij de tolwegen altijd cash betalen? Zou naar het zuiden moeten en kom er nu achter dat ik de pincode van de creditkaart niet meer weet.

Kun je in Frankrijk bij de tolwegen altijd cash betalen? Zou naar het zuiden moeten en kom er nu achter dat ik de pincode van de creditkaart niet meer weet.
Pincode kan je nog wel achterhalen, toch? En zo niet: ik heb nog geen pincode moeten ingeven bij de péage.

Een Bip&Go vind ik wel een goeie tip. Minder gedoe aan de tolweg.

Geen pin nodig, en een gewone bankkaart werkt volgens mij ook.
Hier voor eerst mijn tolbadge ook gebruikt in Spanje. Het eerste poortje is altijd even spannend, wachten op de verlossende 'piep'.

Kan de Bip&Go alleen maar aanraden, dit jaar in Frankrijk voor de eerste keer gebruikt, wat een zaligheid. Nergens moeten aanschuiven, geen geld/kaart zoeken, geen ticketje moeten bijhouden, top.

Die geldt ook in Spanje en Portugal, voor Italië moet je een klein bedrag extra betalen.

Kan de Bip&Go alleen maar aanraden, dit jaar in Frankrijk voor de eerste keer gebruikt, wat een zaligheid. Nergens moeten aanschuiven, geen geld/kaart zoeken, geen ticketje moeten bijhouden, top.

Die geldt ook in Spanje en Portugal, voor Italië moet je een klein bedrag extra betalen.

Ook ff overwogen maar voor die ene keer per jaar dat we naar Frankrijk gaan via tolwegen... Is 20 eur per jaar zeker?

Nee, kost iets van 2.50 euro voor elke maand dat je het effectief gebruikt. Maar dacht dat je km tarief iets lager ligt dan cash betalen, dus een deel win je terug.

En op het moment dat ik het bakje bestelde 2j terug, was het gratis, en werd het gratis verzonden, en kreeg je nog enkele maanden zonder die 2.50 euro.

Laatst bewerkt:
Nu kostte het éénmalig 10€, + 10€ verzendkosten. Ik heb het a la carte abonnement genomen, dan betaal je enkel in de maanden dat je het hebt gebruikt, in mijn geval dus juni en juli.

Dat bedrag is iets rond de 2€.

Je moet wel tot 10 werkdagen rekenen tot de badge aankomt via de post.

En nog iets, zo'n bakje laat je ook zonder risico door die betaalzones rijden waar geen tolboots meer staan. Nu zijn er nog niet zo veel, maar die komen er meer en meer.

Hier ook al een poosje op de zaak een FULLI NOMADE + badge gehad, maar dan opgezegd en privé ene genomen gezien ik de vennootschap stopzet.

Best wel handig in Italië, want daar gaat het er soms minder vlotjes aan toe dan in Frankrijk. Als je dan in de fast lane zit, ben je er vlotter door.

Momenteel promotie bij Fulli (APRR) : https://www.fulli.com/fulli-nomade-badge-telepeage-espagne-portugal

Gratis levering en indienststelling + 12 maanden geen service fee.

Terug
Bovenaan