Verwarming

Dat is toch gewoon een mentaliteitsprobleem. Waarom zou je wel uw muren schilderen als je hoogst waarschijnlijk binnen 10 jaar niet meer in dat huis woont maar niet uw gasketel vervangen bij een renovatie. Hell, waarom zou je eigenlijk gewoon een huis renoveren als je er waarschijnlijk binnen 10 jaar niet meer in woont. In mijn ogen is dat gewoon een fatalistische denkwijze om de eigen verantwoordelijkheden in het leven te ontwijken of om bepaalde keuzes gewoon goed te praten.
Bij het overgrote deel vd bevolking is het echt niet enkel de mentaliteit hoor.
Als je een beperkt budget hebt ga je eerst investeren in de dingen die je levenskwaliteit verhogen en/of die je 100% terug verdient bij de verkoop van je huis binnen x aantal jaar. Iets wat zichzelf dus pas terug betaalt na 25 jaar (en hoogstwaarschijnlijk ook u verkoopprijs niet laat stijgen met het bedrag dat je erin hebt gestoken) komt op de lijst van "als ik hier geld voor heb"
Je kan natuurlijk gaan lenen maar dan wordt het terugverdienmodel nog wat verder gerokken door de intrest van die lening.

Dat is gewoon logica. Als je nog een spaarpotje staan hebt van ettelijke tienduizenden euro's kan je misschien wel investeren in een hoop extra zaken die er allemaal interessant uit zien maar dus niet dringend zijn.
Maar dan moet je u ook wel afvragen of je niet gewoon een huis zou gekocht hebben dat al in een betere staat was.

bij oudere woningen met een hoog temperatuur verwarmingsinstallatie (de oude radiatoren) zou er ook een hoog temperatuur warmtepomp geïnstalleerd moeten worden. De kosten van zo een pomp is het dubbel van een laag temperatuur warmtepomp en verbruik een pak meer elektriciteit om temperatuur op pijl te houden.

op dit moment ga je de kosten van de installatie en de meerkost van de elektriciteit er niet uithalen tov gas/ stookolie.
Het is, zover ik weet, genuanceerder dan dat. Als je voor de rest niets wil/kan veranderen klopt het, en dan zit je inderdaad met een complexere, duurdere warmtepomp die een pak meer verbruikt. Maar de vraag is denk ik altijd welke watertemperatuur je nodig hebt om je huis op te warmen. Zo'n klassieke radiator is relatief klein qua contactoppervlak en werkt passief, daardoor heb je heet water nodig. Met grotere contactoppervlakken en geforceerde convectie (ventilatoren) ga je al minder heet water nodig hebben. Daar komt dan bij dat de originele verwarming mogelijk werd geplaatst toen het huis nog zo lek als een zeef was, met amper isolatie en enkel glas, en ondertussen dat een pak beter is.

Infeite zou je kunnen testen als je je ketel kan laten draaien met lagere watertemperatuur of je huis warm blijft op een koude winterdag.

Dit alles theorie want ik heb het zelf ook nog niet bekeken, en nu is het stookseizoen voorbij. Maar ik vermoed dat een deftige verwarmingsexpert je daar ook wel bij kan helpen. Eigenlijk zou ik dat eens moeten doen ook, want onze gasketel is al van 2019.
De overheid die elke x aantal jaar draait met de wind qua regelgeving helpt ook niet echt om te investeren / plannen.
Goh, ja en nee. Ik denk dat op termijn de curve die de kost van een m³ gas uitdrukt voor de consument gewoon gaat stijgen en op langere termijn een warmtepomp de betere optie is. Op kortere termijn heb je natuurlijk heel wat ruis door tijdelijk terug goedkoper gas of allerlei koterij die in het leven wordt geroepen om dingen draagelijker te maken.

Laatst bewerkt:
Praktisch voorbeeld van vriendin van me die net een een huis heeft gekocht met een beperkt budget. Enkel glas, slechte geïsoleerd en gaskachels.
Ze kon nog een 25K bijlenen en gaat dus eerst haar dak isoleren en nieuwe ramen steken. De gaskachels gaan nog enkele jaren blijven staan zodat ze die kan vervangen door een warmtepomp maar die installatie kan ze nu gewoon niet betalen.

Met een geïsoleerd dak en nieuwe ramen komt ze trouwens op een EPC C waardoor die 25K gewoon rechtstreeks bij de vraagprijs kan als ze volgend jaar zou verkopen.

Ik begrijp dat de gemiddelde poster hier over een budget beschikt waar je mee kan gaan bouwen en aan alle nieuwe normen gaat voldoen maar het is nu toch niet zo moeilijk om te snappen dat heel veel mensen dingen stap voor stap moeten doen? En dat dan korte termijn oplossingen soms gewoon nodig zijn :)

Praktisch voorbeeld van vriendin van me die net een een huis heeft gekocht met een beperkt budget. Enkel glas, slechte geïsoleerd en gaskachels.
Ze kon nog een 25K bijlenen en gaat dus eerst haar dak isoleren en nieuwe ramen steken. De gaskachels gaan nog enkele jaren blijven staan zodat ze die kan vervangen door een warmtepomp maar die installatie kan ze nu gewoon niet betalen.

Met een geïsoleerd dak en nieuwe ramen komt ze trouwens op een EPC C waardoor die 25K gewoon rechtstreeks bij de vraagprijs kan als ze volgend jaar zou verkopen.

Die 25k zal ze kunnen extra vragen bij verkoop, maar je hebt toch nooit en een nieuw dak en nieuwe ramen voor 25k?
En de volledige prijs van die 2 ga je toch ook niet 100% eruit halen bij verkoop

Behalve budgetgewijs is het natuurlijk ook logisch dat je eerst de structuur van je woning aanpakt

Die 25k zal ze kunnen extra vragen bij verkoop, maar je hebt toch nooit en een nieuw dak en nieuwe ramen voor 25k?
Maar nieuw dak is toch niet wat gezegd werd? Enkel dak isoleren + nieuwe ramen werd vermeld.
En of dat haalbaar is, hangt heel hard van het huis af. Maar bij vele rijhuizen lijkt mij dat zeker haalbaar binnen dat budget.

vorig jaar totaalrenovatie gedaan. Toch gewoon een gasketel gezet met de nuance dat alles klaarstaat om ‘plug and play’ naar een warmtepomp over te schakelen. Als het echt de spuigaten zou moeten uitlopen zal ik overwegen om vroeger te switchen, maar normaal gezien ga ik pas schakelen naar een WP als deze ketel end of life is.

Maar nieuw dak is toch niet wat gezegd werd? Enkel dak isoleren + nieuwe ramen werd vermeld.
En of dat haalbaar is, hangt heel hard van het huis af. Maar bij vele rijhuizen lijkt mij dat zeker haalbaar binnen dat budget.
Als ik de offertes bekijk die ze gekregen heeft is dat inderdaad haalbaar voor die prijs.
Het gaat natuurlijk enkel om isoleren. Het dak zelf is nog goed maar is niet geïsoleerd.
En het is een rijhuis dus veel ramen moeten er dus niet vervangen worden.

De 25K die dit ongeveer gaat kosten kan integraal bij de verkoopprijs gerekend worden en daar gaat geen enkele koper de woning voor laten. Je moet dat natuurlijk ook bezien vanuit het perspectief van haar huidige aankoopprijs en wat die verkoopprijs dan wordt.
Als je al 450K legt voor een ruim huis en dan nog eens 30-40 moet neertellen voor ramen ga je die inderdaad niet volledig kunnen recupereren na een jaar. Hier spreken we over een 200K en dan kom je met die 25K extra gewoon in de prijszone van andere rijwoningen met werk aan, maar met EPC C, in de regio.

vorig jaar totaalrenovatie gedaan. Toch gewoon een gasketel gezet met de nuance dat alles klaarstaat om ‘plug and play’ naar een warmtepomp over te schakelen. Als het echt de spuigaten zou moeten uitlopen zal ik overwegen om vroeger te switchen, maar normaal gezien ga ik pas schakelen naar een WP als deze ketel end of life is.
Exact wat ik zou doen en heb gedaan al was de situatie anders. In het vorige huis wel een WP aangezien dat verplicht was bij nieuwbouw. Ik heb meer nadelen dan voordelen ervaren tov radiatoren. Dit is nu gewoon egoistisch kijken en het gasprobleem negeren want ik geloof wel in elektricifactie in het algemeen.
De kosten van een WP wegen zelden op tov ketel vernieuwen, zeker als de rest van je woning redelijk goed zit qua isolatie, ramen, dak e.d.
In mijn huidige woning is ook vorig jaar de gasketel gewoon vervangen, heeft me 3k gekost en ik na er 15 jaar tegenaan. Met een verbruik van 10MWh valt het allemaal best mee, zelfs als de prijzen in no time x2 gaan.

Mijn huis is 5 jaar en heb ook een gasketel. Hier is dat die eruit en een warmtepomp met boiler erin. Heb een EPC van 2 en overal vloerverwarming.
Bekijk het wel over 10 jaar, als de gasprijs de pan uitrijst of de overheid ooit nog eens cadeautjes zou geven (al hoop ik dat ze daar definitief mee stoppen).
Het geld ligt er, maar het is niet rendabel EN de overheid heeft geen lange termijnvisie.

Het is, zover ik weet, genuanceerder dan dat. Als je voor de rest niets wil/kan veranderen klopt het, en dan zit je inderdaad met een complexere, duurdere warmtepomp die een pak meer verbruikt. Maar de vraag is denk ik altijd welke watertemperatuur je nodig hebt om je huis op te warmen. Zo'n klassieke radiator is relatief klein qua contactoppervlak en werkt passief, daardoor heb je heet water nodig. Met grotere contactoppervlakken en geforceerde convectie (ventilatoren) ga je al minder heet water nodig hebben. Daar komt dan bij dat de originele verwarming mogelijk werd geplaatst toen het huis nog zo lek als een zeef was, met amper isolatie en enkel glas, en ondertussen dat een pak beter is.

Infeite zou je kunnen testen als je je ketel kan laten draaien met lagere watertemperatuur of je huis warm blijft op een koude winterdag.

Dit alles theorie want ik heb het zelf ook nog niet bekeken, en nu is het stookseizoen voorbij. Maar ik vermoed dat een deftige verwarmingsexpert je daar ook wel bij kan helpen. Eigenlijk zou ik dat eens moeten doen ook, want onze gasketel is al van 2019.

Goh, ja en nee. Ik denk dat op termijn de curve die de kost van een m³ gas uitdrukt voor de consument gewoon gaat stijgen en op langere termijn een warmtepomp de betere optie is. Op kortere termijn heb je natuurlijk heel wat ruis door tijdelijk terug goedkoper gas of allerlei koterij die in het leven wordt geroepen om dingen draagelijker te maken.
Het klopt natuurlijk dat je verder moet kijken dan enkel de verwarmingsinstallatie en gaat goede isolatie ervoor zorgen dat je minder kosten nodig hebt om je woning te verwarmen.

Je kan ook altijd de klassieke radiatoren buiten gooien en naar moderne convectoren gaan en op elektriciteit verwarmen. Maar de kostprijs van elektriciteit is nog altijd hoger dan fossiele brandstoffen, waardoor een warmtepomp in een oudere woning meer kost tov een gas installatie.

Wij hebben een woning gekocht van de jaren 30, die de vorige eigenaren gerenoveerd hadden in 2000. Probleem is vooral dat de voorkant van de woning in het noorden is en er geen spat zon op komt, waardoor er daar veel dient verwarmd te worden. In de zuidkant als er daar nu de zon op schijnt, zijn die ruimten snel warm en is er geen verwarming nodig.
Mijn huis is 5 jaar en heb ook een gasketel. Hier is dat die eruit en een warmtepomp met boiler erin. Heb een EPC van 2 en overal vloerverwarming.
Bekijk het wel over 10 jaar, als de gasprijs de pan uitrijst of de overheid ooit nog eens cadeautjes zou geven (al hoop ik dat ze daar definitief mee stoppen).
Het geld ligt er, maar het is niet rendabel EN de overheid heeft geen lange termijnvisie.
nu met een EPC van 2 zijn uw verwarmingskosten sowieso laag en is de meerkost van een warmteboiler minder groot dan een minder geïsoleerde woning op een warmteboiler te zetten.

Kleine nuance hier, het geld ligt er momenteel NIET na de renovatie :D

nu met een EPC van 2 zijn uw verwarmingskosten sowieso laag en is de meerkost van een warmteboiler minder groot dan een minder geïsoleerde woning op een warmteboiler te zetten.

Die CV ketel stond in het huis toen ik dat in 2023 kocht (huis is van eind 2020).
Maar in 2014, toen ik zelf aan het bouwen was heb ik dezelfde keuze gemaakt al had ik die wss in 2020 zelf niet meer gemaakt.

Nu moet die idealiter meegaan tot hij stuk is, of de gasprijzen moeten heel hard stijgen (factor 4 ofzo) en de elektriciteitsprijzen niet, dan kan het misschien eerder. Maar zolang de elektriciteitsprijs gekoppeld is aan de gasprijs zal dat niet het geval zijn wss.

Die CV ketel stond in het huis toen ik dat in 2023 kocht (huis is van eind 2020).
Maar in 2014, toen ik zelf aan het bouwen was heb ik dezelfde keuze gemaakt al had ik die wss in 2020 zelf niet meer gemaakt.

Nu moet die idealiter meegaan tot hij stuk is, of de gasprijzen moeten heel hard stijgen (factor 4 ofzo) en de elektriciteitsprijzen niet, dan kan het misschien eerder. Maar zolang de elektriciteitsprijs gekoppeld is aan de gasprijs zal dat niet het geval zijn wss.
ik vrees vooral (wat al aan het gebeuren isà ze niet zo zeer de prijzen gaan veranderen, maar gewoon een extra belasting gaan aanrekenen voor degene die fossiel verwarmen.

Dan hebt ge het geld niet om goed te renoveren en geld kwijt door een extra belasting.

ik vrees vooral (wat al aan het gebeuren isà ze niet zo zeer de prijzen gaan veranderen, maar gewoon een extra belasting gaan aanrekenen voor degene die fossiel verwarmen.

Dan hebt ge het geld niet om goed te renoveren en geld kwijt door een extra belasting.

Moet niet renoveren natuurlijk. Enkel een swap doen. Warmtepomp opt dak, binneninstallatie in de plaats van de gasketel en klaar. Ik hoop dat nog 10 jaar uit te stellen aangezien mijn CV ketel perfect werkt en ik maar 550-600m3 gas per jaar verbruik, maar als het financieel niet uitkan zal ik overgaan.

Wij hebben in december een huis gekocht en ik ben sindsdien al elke dag aan het afwegen voor een warmtepomp of toch gas te leggen.
De woning is halfopen, gebouwd in 1960 en EPC F.
Renovatiebudget is na de verkoop van mijn huidige woning en de lening vroegtijdig af te betalen een kleine 100k.

Nieuwe ramen en deuren, leidingen, elektriciteit en verwarming zijn prioriteit.
De vloer moet eruit om te isoleren, dus er kan gas gelegd worden.
Nu werd er verwarmd op mazout.

We zijn kleine verbruikers en betalen weinig voor gas en elektriciteit.
Bij mijn huidige woning nu werden door verschillende instanties zonnepanelen afgeraden door het lage verbruik.
De woning nu is 60m2 groter, dus het verbruik zal stijgen.
Maandag komt er iemand voor offerte warmtepomp en toch blijven we twijfelen...

Iemand in een gelijkaardige situatie die wat raad kan geven?

Ik begrijp dat de gemiddelde poster hier over een budget beschikt waar je mee kan gaan bouwen en aan alle nieuwe normen gaat voldoen maar het is nu toch niet zo moeilijk om te snappen dat heel veel mensen dingen stap voor stap moeten doen? En dat dan korte termijn oplossingen soms gewoon nodig zijn :)
Ik denk dat we hier wel wat naast elkaar aan het praten waren, mijn punt was dat wanneer je uw verwarmingsysteem aanpakt bij renovaties dat je dit in mijn ogen zeker moet warmtepomp compatibel maken en zelfs moet durven om direct die warmtepomp te installeren. Niet dat je bij een renovatie direct een warmtepomp moet steken terwijl je meer baat zou hebben bij isolatie etc. Maar daar moest ik misschien wat duidelijker zijn. Ik geloof gewoon dat veel mensen nogal snel bij renovaties de energetische noden naast zich neer leggen en eerder gaan voor esthetische zaken.

Wij hebben in december een huis gekocht en ik ben sindsdien al elke dag aan het afwegen voor een warmtepomp of toch gas te leggen.
De woning is halfopen, gebouwd in 1960 en EPC F.
Renovatiebudget is na de verkoop van mijn huidige woning en de lening vroegtijdig af te betalen een kleine 100k.

Nieuwe ramen en deuren, leidingen, elektriciteit en verwarming zijn prioriteit.
De vloer moet eruit om te isoleren, dus er kan gas gelegd worden.
Nu werd er verwarmd op mazout.

We zijn kleine verbruikers en betalen weinig voor gas en elektriciteit.
Bij mijn huidige woning nu werden door verschillende instanties zonnepanelen afgeraden door het lage verbruik.
De woning nu is 60m2 groter, dus het verbruik zal stijgen.
Maandag komt er iemand voor offerte warmtepomp en toch blijven we twijfelen...

Iemand in een gelijkaardige situatie die wat raad kan geven?

Als je spreekt over de vloer moet eruit om te isoleren. Dan bedoel je dat je het dak en de muren toch ook isoleert naast het feit dat je isolatie gaat voorzien in de vloer en potentieel plafond?

Het spreekt voor zich dat je kleine verbruikers bent van gas en elektriciteit als je verwarmt op mazout. Hoeveel mazout verbruik je op jaarbasis om te verwarmen? 2000-3000l?

De stappen zijn :

1) isolatie
2) voorzieningen treffen voor ofwel gas ofwel warmtepomp zodanig dat je in de toekomst kan switchen van "ketel". Maar als je de keuze gemaakt hebt haal je het er meestal niet uit en switch je best pas als de ketel versleten is (of alles moet significant wijzigen)
3) voorzie de voorzieningen voor airco's als je toch bezig bent.
4) voorzie uw elektriciteit (voorzie ook al direct de leidingen en bekabeling (netwerk en voeding) voor laadpalen in de garage)
5) Vraag offertes voor :
a) binnenbrengen gas + gasketel
b) Warmtepomp op water, check in welke mate je in aanmerking komt voor de premie om het verschil dicht te rijden (https://www.vlaanderen.be/premies-v...bouwpremie/mijn-verbouwpremie-voor-warmtepomp)
Warmtepomp bespaart u niet zoveel geld eens de woning deftig geïsoleerd is
-> offerte warmtepomp ga je toch vlot aan 9 - 11k zitten lijkt mij.
6) voorzie de voorzieningen voor zonnepanelen. Uw kabels en de ruimte om ze te monteren in de toekomst. De zonnepanelen pas wanneer het zinvol is. Zodanig dat je niets moet gaan opengooien nu je ineens bezig bent met de breekwerken.

Verkeerd verwoord:
Huidige woning is een renovatiewoning met verwarming op gas.
Wij zijn laagverbruikers op dit moment maar wonen wel in een kleine woning 100m2.

In de nieuwe woning is het op mazout en moet nog alles gedaan worden en is het inderdaad de bedoeling om zoveel mogelijk te isoloren en op lange termijn naar zonnepanelen te gaan.

Maar het grote dilemma op dit moment is: gas aanleggen of toch warmtepomp?
Aangezien wij kleine verbruikers zijn en ons tot op heden in mijn huidige woning telkens werd afgeraden om zonnepalen en/of warmtepomp te instaleren.
Prijs en rendement was voor ons niet voordelig.

Terug
Bovenaan