Verslag KOTK 2021 (vanuit het publiek)

"Better you than me." Deze spreuk uit Full Metal Jacket is ook toepasbaar op zware inspanningen, want ondergetekende vindt niks aan zèlf lopen. Maar om te steunen, count me in. Terwijl @Loser een verslag geeft vanuit het deelnemersperspectief, vertel ik een woordje over hoe het was als toeschouwer.

Zondagen beginnen vóór 11u? Ongehoord. Maar toch, voor de verandering kroop ik om 9:20 al in de wagen om van Oost-Brabant richting Koksijde te rijden, met de Waze-stem van Morgan Freeman als mijn copiloot. Na 171 kilometers in twee uurtjes kon ik een parkeerplaatsje zoeken aan de dijk van Koksijde-Bad. Het was warm maar er hing een aangename wind aan de dijk, waar een bevoorradingspost stond en de 40km-lopers hun 35e kilometer zouden voltooien, vergezeld door de rest van hun ploeg. Het wachten begon en wat doet een mens dan? Rondkijken en testfoto's trekken natuurlijk.

Aan het kunstwerk Acqua Scivolo en de bijhorende parking maakte het parcours zijn bocht naar de zeedijk. Op die parking arriveerde een oud vrouwtje die haar rijbewijs duidelijk bij de pot choco had gekregen en zich in het traject van de lopers begon te parkeren (en dat tragisch slecht deed). Waar is een baanwachter als 'ie nodig is? Een NH90 van onze luchtmacht is tijdens het wachten ook overgevlogen, wat uiteraard leuk is voor luchtvaartfanaten en zeker voor testfotootjes. Hopelijk was het slechts een oefenvlucht.



Dan is het bijna zover: een fietser met Kom op tegen Kanker T-shirt en twee rode vlagjes op zijn fiets passeert langs het traject en signaleert zo dat de lopers naderen. Terwijl die fanatieke eerste equipe het punt van de 35 kilometer passeerde hadden onze BeyondGamers hun twintigste kilometer gevreten. Hierna begon in mondjesmaat de toestroom aan lopers.

Nog wat testfoto's trekken en op de smartphone de tracking-website herhaaldelijk controleren tot de teller 35km toont. En dan zie je ze in de verte: @Loser en @Booka Shade herken je zo en dankzij de teamshirts vervolgens ook @eniac en @Karry98 . Mikken door de zoeker, focussen, sluiterknop induwen en laat die burst mode zijn werk maar doen.

Dankzij het oponthoud aan de bevoorradingspost was er een beetje tijd voor een kort babbeltje, maar dan was het tijd voor die laatste vijf kilometertjes. Zoals ik al zei: "beter zij dan ik" en ondergetekende deed een wandelingetje naar een horeca-etablissement.



Om 15:30 zijn we dan even op een rustig plekje nabij de basis samengekomen om een babbeltje te slaan en het was aan onze BeyondGamers toch zichtbaar dat ze diep zijn gegaan. Koksijde is wat heuvelachtig en velen mispakken zich hier toch aan. Verder speelt het weer hier uiteraard ook een rol in: deze editie was pal in de zomer; de vorige editie in 2019 was nét aan het begin van de lente.

Hopelijk is de volgende editie opnieuw op een gunstiger tijdstip, maar graag dan ook op een gunstigere locatie: de kust is voor velen ver rijden of treinen en 's avonds was de accordeonfile richting Brussel niet van de poes. Naar 't schijnt was er iets aan de Heizel te doen. :unsure:
 
Laatst bewerkt:
Redactie
Verslag vanuit deelnemersperspectief vind je hier:

 
Terug
Bovenaan